Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 lokakuu, 2021, 17:58Vielä tuosta puuttuu vauhtipyörä siipineen, puhallinkoppa, kannen ilmapelti , kannentiiviste ja mittatikku
Enää vauhtipyörä.
Eiku kannentiiviste ja ilmapeltikin näköjään. :-\

Katsotaan huomenna....

Harri S

Hieno juttu jos viittit tsekata noita. :+1:
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Skootterien akut saapui.
Kuvassa n. 5KWh akkukapasiteettia jolla saadaan ensi kesänä molemmat sähköcruiserit liikahtamaan 80-100km.
Yhteen mittausten mukaan ja ulkoisesti ehjään akkuun juotin vastaavan latauspään kuin muihinkin akkuihin.
Avasin kaksi noista ja laitoin latautumaan.
Sininen akku on rikki ja sen koteloon sujahtaa tuo vkl testaamani 16Ah akkupaketti.
Suurimman, 24Ah akun otan seuraavaksi tutkimuskohteeksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Poikkesin RB:llä noutamassa tarvittavat moottorinosat, kaikki tarvittava on nyt tontilla ja uskoisin että vkl pärähtää yksi vanha ja kulunut B&S naapuruston riemuksi käyntiin. Jättikiitos (taas) avusta!

Satelee vettä joten akkuhommeleita.

Sain eilen ladattua 20Ah akun lähes täyteen ja siinä jäi kaksi kennoriviä ~0,5V muita jälkeen. Joten balansoin kennoston manuaalisesti, mikä tarkoitti että syötin molempiin vajaisiin kennostoihin 4,7V ja 1A tuolla minun juotosaseman virtalähteellä. Syötin ne hieman yli muiden jännitetason ja sen jälkeen latasin koko akuston 67,2 volttiin.
Nyt kennostojen erot on 0,05-0,08V luokkaa.

Pakkasin akuston laatikkoonsa, vaihdoin virtaliittimen pois ja kolvasin tilalle rengasliittimet. Viimeistään viikonloppuna pääsen testaamaan tuon akuston kapasiteettia, jonka jälkeen näen mikä/mitkä kennostot saavuttaa ensiksi alarajan siten BMS poikkasee akuston virransyötön. Sen jälkeen näen myös kennostojen erot, ja mitkä niistä vaativat mahdollisesti purkamista ja kennojen uusimista.

24Ah akun purin tuplakotelostaan ja leikkasin siitä BMS puoleisen laidan auki jotta pääsin mittaamaan kennostojen jännite-eroja.
Hieman heittoa on mutta rikkinäistä kennostoa ei jännitteen perusteella vielä löytynyt. Siispä laitoin akun lataukseen ja latauksen loppuvaiheessa samat manuaalisen balanssoinnin temput kuin tänään tuolle pienemmälle akulle.
Sen verran sähläsin latureiden kanssa että se halppis kiinalainen varalaturi hajosi. Ainakin yksi pikku vastus kyrvähti eikä noiden arvoja saa mistään selville —> se menee roskiin ja tilalle ostettava uusi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään oli aurinkoinen iltapäivä joten lähdin ajoissa töistä koeponnistamaan tuota balansoimaani akkua.
Ajoin ilman rajoitinta "tuppi kaakossa" 27km eikä se mennyt vieläkään tyhjäksi.
Ajon jälkeen hyvin lämmenneestä akusta kuoret pois ja kennostojen mittaus.
Kennostojen suurin ero oli vain 0,02 volttia joten yhdessäkään ryhmässä ei ole kapasiteetin suhteen eroja, yksikään kennoryhmä ei kyykännyt ja siten akku on kaikin puolin ehjä ja korjaantui tuolla manuaalisella balansoinilla.
Laitoin sen lataukseen ja mittaan vielä kennostot kun akku on taas täyteen ladattu.
Tuolla akulla ajelee laillista nopeutta yli 30 kilometriä ja ikäähän sillä ei ole vasta kuin 1 vuosi.

Iso 24Ah akku oli hyvin balanssissa enkä löytänyt siitä kuin 0,05 voltin eroja kennostoissa. Laitoinkin sen takas koteloonsa ja tinasin koteloon vielä XT60 liittimen jonka kautta saan sen koplattua cruiseriini. Viikonloppuna akun koeponnistus ja kennostoerojen mittausta.

Ohessa koetin latailla tuota risan akun huonoa kennostoa ja se ei ottanut latausta vastaan kunnolla joten purin kennot (7kpl) pois ja ainakin kaksi niistä oli viallisia, muut kennostot oli 4,2 voltissa ja tuo vain 2,6 voltissa. Putsailin ehjät kennot pistehitsauksista dremelillä ja vaihdoin tilalle lopulta 3 kpl noita läppäreistä purkamiani kennoja. Nyt se ryhmä ottaa latasta vastaan ja balansoinkin tuon nyt eilisellä metodilla, ja viikonloppuna silläkin on edessä koeponnistus.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään myrskysäässä koeponnistin tuota eilen korjaamaani akkua.
Kovasti oli tuulta mikä luonnollisesti vaikutti energiankulutukseen.
Pakkasin mukaan vara-akun siltä varalta että käytetyistä kennoista korjaamani kennnosto kyykkää kesken taipaleen. Lisänä tietty yleimittari kytkettynä akun latausliittimeen, josta pystyi seuraamaan jännitetasoja vaihtelevassa ja mäkisessä maastossa ajaessa.
Ajo maksimaalisesti ilman rajoitinta kaasu pohjassa kutakuinkin koko ajan, pl. risteykset, ruuhkat, poliisit jne.
Lopputuloksena 25km ajoa eikä akku vieläkään mennyt tyhjäksi asti.
Mittasin kennostojen erot ja ne oli 0,08 voltin sisällä.
Balansoin alinta kennostoa 2A virralla muutamia minuutteja ja kytkin akun lataukseen sekä teippasin akun kuoret kiinni.
Tästäkin tuli hyvä ja toimiva akku.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin äsken Malmilla.
Testasin nimittäin sitä suurinta 24Ah akkua ja matkaa tuli yhteensä 23km ja sain akun kulutettua vasta noin puoliväliin kun +3 astetta, pohjoistuuli ja alkanut vesisade piiskasi testiajajan kylmyyttä pakoon sisätiloihin.
Laitoin matkamittarin Malmilla päälle ja ihan mukavasti iso akku tuota cruiseria kuljettaa.
Kerros märkiä puunlehtiä asfaltilla pakotti hieman himmailemaan kun meinaa mutkissa lipsua pöpelikköön.
Testaus jatkuu jahka ukko on sulanut.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Latasin eilen illalla ison akun uudelleen täyteen.
Hyi hitto että oli kylmä reissu.
Kävin nimittäin ajamassa 36km lenkin (koti-Leppävaara-Malmi-Kannelmäki-Konala-Haaga-Munkkiniemi-Leppävaara-Konala-leppävaara-koti)
eikä akku vieläkään mennyt tyhjäksi vaikka en käyttänyt rajoitinta, ja ajoin lähes koko ajan tuppi kaakossa ja melko mäkisessä maastossa.

Uskoisin että 45-50km on tuon akun kapasiteetti kun ajaa rajoitin päällä ja lämpimämmällä kelillä (nyt +4 astetta).
Hyvä akku ja riittää tuollaisenaan siihen mitä jäykkäperäisellä cruiserilla perse kestää yhtä soittoa ajella.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Välillä sivuventtiilitekniikkaa.
Laitoin Briggsin eilen nippuun.
En saanut sitä käyntiin koska startti ja myöskään toinen "taatusti ehjä" startti ei jaksanut pyörittää.
Joskus kuitenkin yön yli miettiminen auttaa ja aamu antaa vastauksen.
Koneessa oli liikaa puristuksia —> liikaan imuvenan välystä, joten pikkasen piti imuvenan päätä kovahitsipuikolla jatkaa ja viilata liki oikeaan mittaan ja karkaista kovaksi, kun en halunnut venttiiliä syvälle seetiinkään upottaa.
On näemmä aika tarkka tuosta venttiilien säädöstä ja parin lisäviilauksen jälkeen sain imuvenan säädöt kohdalleen niin että pieni kevennys YKK:ssa toimii, kone pyörii ja lähtee hyvin käyntiin eikä kuitenkaan ryi takas imusarjaan.
Tuota sen on kun sekalaisista irto-osista konetta kasaa. Joutuu soveltamaan. Mutta nyt toimii, eikä edes savuta.
Mittatikku tuosta vielä uupuu.

Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 25 lokakuu, 2021, 18:31Mittatikku tuosta vielä uupuu.
No voi helv....

Se oli näköjään auton lattialla...  :-\

Harri S

No brobs. Katotaan se jossakin välissä. ;D
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ostin vkl piharattoriprojektin koska pitäähän tuolle kelpo moottorille kuoret saada.
Kirkkonummelta löytyi passeli laite joka oli moottoria ja leikkuupöytää lukuunottamatta täydellinen.
Kävin sen tänään noukkimassa talteen El Caminolla joka jälleen heräsi luotettavasti jo aikoja sitten alkaneilta talviuniltaan.

Tuosta alan työstämään itselleni mieluista laitetta ja aattelin rakennella siihen nostolaitteen, koukun ja etukuormaajan. Saapi vaimon puutarhavisiot mielekkään työvälineen.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sovittelin torstai-iltana koneen kiinni rattoriin ja aattelin laittaa äänenvaimentimen etuakselin etupuolelle rungon sisään. Moottorin mukana tulleen pakokäyrän sai muokkaamalla oikean muotoiseksi ja tein äänenvaimentimelle kiinnityslätkän 2mm teräslevystä.
Nyt äänenvaimennin asettuu mukavasti piiloon.



Tänään BBM jousisavotan jälkeen oli aika tehdä asennus loppuun ja viritellä sähköt toimiviksi, kunnostaa etuvalot ja pestä sammalkerros pois koneesta.
Purin rattorista kaikki loput ylimääräiset leikkuupöytään kuuluvat vivut ja härpäkkeet pois kun tähän ei ole tarkoitus leikkuupöytää enää asentaa.
Hyvin tuo pelittää, vaihteetkin toimii takertelematta ja lopuksi kävinkin sillä tuossa kotikadulla ajelemassa.



Eturenkaat vaatii sisäkumit, penkki verhoilun ja jarrut pitää vielä avata ja herkistellä toimiviksi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vettä tihuuttaa koko ajan mutta ei haittaa, kiitos paviljongin.
Otin rattorin jarrun auki ja siitä oli jumissa sekä uiva jarrulevy että nuo kaksi painintappia.
Yleinen vika ja helppo korjata.
Porakoneteräshajalla, viilalla ja hiekkapaperilla osat puhtaiksi ja rasvan kanssa kasaan.
Jarrulevy oli melko tiukassa mutta ulosvetimellä sain sen irti jä pääsin putsaamaan ja rasvaamaan poriakselin.
Sitten vaan osat takas kasaan ja nyt rattorissa on jarrut.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Päivän päälle akkuhommeleita.
Tuossa kasassa on 70kpl tietokoneen akkuja.



Purin niistä neljäsosan ja saldo oli seuraava:
31 kennoa oli puolillaan.
40 kennoa oli alarajalla.
27 kennoa alle alarajan.
15 kennoa tyhjänä
25 kennoa oli rikki tai oikarissa ja ne kiikutin pihalle teräskattilaan.



Vähän alko tympimään kun ensimmäisiksi purkuvuoroon sattui juuri ne kaksi uusinta akkua joista molemmista kennot oli mehineet itsensä rikki.
Onneksi sen jälkeen yhtään hajonnutta ei tullut vastaan.

Tänään saapui myös kiinasta 18650 akun kapasiteettitesteri jolla käyn kaikki ehjät akut läpi, ja merkkaan kapasiteetit tussilla akkujen kylkeen. Toinenkin testeri tulee (varalle) kun noi ei ole hinnan kiroissa.



Siinäpä pikku luppoajan puuhaa talveksi kun lataa ja testaa reilu 400 kennoa.
Päätoiminen harrastaja