Caprice vuotaa vettä apukuskin jalkatilaan

Aloittaja caprice307, 20 toukokuu, 2021, 15:11

« edellinen - seuraava »

caprice307

Nokottaa vettä apukuskin jalkatilaan.
Käytin irti tuulilasin allaolevat muovihärpäkkeet ja putsasin lämppärin kotelon. Ei sielä kyllä juuri mitään ollutkaan. Samalla irrotin apparin jalkatilasta kojelaudan alamuovin.
Kuuluisko näiden ulkopuolen muoviosien istua jotenkin tiiviisti paikalleen?
Mistä veden kuuluis valua ulos, jos sitä sinne lämppärin kotelon pohjalle ulkokautta päätyy?
Kaatelin vettä tuulilasille ja seurailin apparin jalkatilasta, niin lämppärin kotelon kylkeä pitkin se uittaa vettä sisälle.

Auttakaa urpoa  :P  :P  :P 
Caprice 6.5D

Harri S

Eikös noista letukoista lahoa se lämppärin kotelon läpivienti ja alkaa sieltä välistä vuotamaan?
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Minulla oli buickissa se tulipelti lasin alta ja lämppärin kotelon yläpuolelta ihan pitsiä. Ja myös tiivistemössöt oli kadonneet johonkin. Pitsiys ilmeisesti johtui siitä, että tiivistemössön puuttumista oli joku aiempi omistaja paikannut etikkahappopitoisella kylppärisilikonilla...

Mutta siellä, ainakin varaosa-buickissa, lämppärinkotelon ja pellin välissä pitäisi olla tahmeaa harmaata tiivistemössöä. Jos on pelkkä rako, niin sitä kautta valuu vedet lattialle.

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Camino79

Juurikin tuosta samaisesta syystä itsekin purin ne muovit siitä "cowlista" pois ja tilkitsin ihan bitumimassalla mitä pelti/huopakattojen piipunympäryksiin ym. käytetään.

Eli tosiaan se kotelon ja tulipellin väli vuotaa useimmiten kun se vanha tiivistekitti kovettuu ja lohkeilee.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

caprice307

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 20 toukokuu, 2021, 17:44Juurikin tuosta samaisesta syystä itsekin purin ne muovit siitä "cowlista" pois ja tilkitsin ihan bitumimassalla mitä pelti/huopakattojen piipunympäryksiin ym. käytetään.

Eli tosiaan se kotelon ja tulipellin väli vuotaa useimmiten kun se vanha tiivistekitti kovettuu ja lohkeilee.

Okei. Eli se väli kuuluu olla tiivis. Vähästä se on kiinni, että onko vesi pesäs vai ei  ;D
Caprice 6.5D

caprice307

Caprice 6.5D

caprice307

Missä kohti tuossa on vedenpoistoreiät? Vai mitkä siinä on ne oikeet reitit veden kulkea?
Caprice 6.5D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: caprice307 - 20 toukokuu, 2021, 18:27Missä kohti tuossa on vedenpoistoreiät? Vai mitkä siinä on ne oikeet reitit veden kulkea?


Ainakin tossa ilmastoimattomassa siellä on sen lämppärikotelon alla kumiläpällä varustettu poistoaukko, ilmastoitua en muista ulkoa onko samanlainen  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

caprice307

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 20 toukokuu, 2021, 19:04Ainakin tossa ilmastoimattomassa siellä on sen lämppärikotelon alla kumiläpällä varustettu poistoaukko, ilmastoitua en muista ulkoa onko samanlainen  :thinking:

Sieltä nurkilta sormeilinkin jo  >:D  Kolme kumiläpällä varustettua poistoaukkoa oli vierekkäin.
Ne vaikutti olevan ok. Eli veden täytyy kulkea kuitenkin jostain muualta kuin sen kotelon pohjalta.
Jonku muuovikotelon kylkeä pitkin se kuitenkin matkustamon puolella uittaa vettä lattialle  :-[
Caprice 6.5D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: caprice307 - 20 toukokuu, 2021, 20:36Sieltä nurkilta sormeilinkin jo  >:D  Kolme kumiläpällä varustettua poistoaukkoa oli vierekkäin.
Ne vaikutti olevan ok. Eli veden täytyy kulkea kuitenkin jostain muualta kuin sen kotelon pohjalta.
Jonku muuovikotelon kylkeä pitkin se kuitenkin matkustamon puolella uittaa vettä lattialle  :-[


Juu sehän on vaan sen cowli-osuuden vedenpoisto se kumiläppä aukko. Jos se vuotaa sen sisemmän osan välistä tai jos se kotelo muuten on murtunut niin sieltähän se osaa tulla kyllä.

Melkein sinuna purkaisin sekä sen cowl-ritilän että sen kennoston pääliosuuden pois ja kattoisin joko sit alkais viisastumaan  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

caprice307

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 20 toukokuu, 2021, 20:48Juu sehän on vaan sen cowli-osuuden vedenpoisto se kumiläppä aukko. Jos se vuotaa sen sisemmän osan välistä tai jos se kotelo muuten on murtunut niin sieltähän se osaa tulla kyllä.

Melkein sinuna purkaisin sekä sen cowl-ritilän että sen kennoston pääliosuuden pois ja kattoisin joko sit alkais viisastumaan  ;)

Hankala selittää, kun ei osilla oo tiettyjä nimiä (tai on, mutta ei oo hajuakaan niistä), mutta siitä apukuskin puolelta irrottelin ne ritilämuovit (pysty- ja vaakasuuntainen) ja putsasin sen lokeron pohjan mihin tän purkuoperaattion jälkeen pääsi käsiksi. Ei vaikutusta vuoto-ongelmaan.
Ei kai se toteutus voi olla niin, että jos sinne muovilokeron pohjalle pääsee vettä, niin se automaattisesti kulkeutuu autoon sisälle.
Joku muu tukos tai ruostereikä tässä täytyy olla kyseessä.
Caprice 6.5D

Camino79

Ite tiivisten ne kotelonpuolikkaat toisiinsa "lakunauhalla" ja tosiaan sen tulipellin sauman sillä bitumimassalla. Ja ainakin ilmastoimattomassa on sen ritilän alla vielä erillinen pääliosa jonka saumat kanssa tiivistin sillä bitumimassalla ni sen jälkeen loppu vedentulo jalkatilaan  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

NonSenCe

mun cutlassissa oli että vuosi sen kotelon rapistuneen tiivisteen takia

 ja myös siksi että se tyhjennysläppä oli jumissa.. ensin etsin vuotokohtaa ja löysin aikanaan että että siinä tulipellin läpi tulevassa muovikotelossa oli pieni lähes näkymätön reikä/halkeama 10cm tms korkeudella pohjasta. sen ylemmän kun tukki massalla ja luuli vian korjanneensa. niin se kotelon pohjalla ollut muhju päästikin vielä hitaasti vettä läpi siellä pohjassa olleesta samanlaisesta pienestä reiästä. tässä vaiheessa vasta tajusin tyhjentää sen kotelon siitä biomassasta että se tyhjennys läppä toimisi.

jos olisin aiemmin sen tehnyt en olisi kai niitä halkeamia tai reikiä löytänytkään vaan olisivat edelleen välillä vuotaneet isomman vesimäärän kanssa. olisi etsinyt haamu vuotoa vielä kauan.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-