Rele ?

Aloittaja manha, 24 toukokuu, 2021, 21:01

« edellinen - seuraava »

manha

Onko olemassa relettä joka kytkee 12 volttia,mutta sitä ohjattaisiin 6:lla voltilla?
Ajettavaksihan ne on tehty !!

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: manha - 24 toukokuu, 2021, 21:01Onko olemassa relettä joka kytkee 12 volttia,mutta sitä ohjattaisiin 6:lla voltilla?
Kyllä mun maailmassa tuollaisen pienoisjännitekapistuksen kärjet kestävät korkeamman jännitteen. Kärjet saa rikottua turhan korkealla virralla.
Kelan sen sijaan saa rikki turhan korkealla jännitteellä

Jussi

Lainaus käyttäjältä: manha - 24 toukokuu, 2021, 21:01Onko olemassa relettä joka kytkee 12 volttia,mutta sitä ohjattaisiin 6:lla voltilla?
On. Voi ohjata vaikka verkkosähköä.

Ihan tavallinen auto-minirele saattaa hyvinkin toimia kelan osalta jo kuudella voltillakin. Ainakin kun kokeilee muutamaa eri yksilöä.
En varmasti oo.

manha

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 24 toukokuu, 2021, 23:35On. Voi ohjata vaikka verkkosähköä.

Ihan tavallinen auto-minirele saattaa hyvinkin toimia kelan osalta jo kuudella voltillakin. Ainakin kun kokeilee muutamaa eri yksilöä.
Eli 6V releen kärjet ei tykkää pahaa,kun sillä ohjataan 12 volttia..?

Toisin sanoen kuvassa olevaan 30 nastaan voin laittaa 12V ja 86 nastaan 6V.



Painotan viellä,että kyseessä on kuvasta poiketen 6V rele...
Ajettavaksihan ne on tehty !!

Caprice305

Eikö tuo riipu releen tehonkestosta joita on erilaisia...

Siis kun nuin pieni jännite ero, ja vähemmän kait se lämpiää 12v?
All lives matters.
Let's go Brandon

Jussi

Lainaus käyttäjältä: manha - 25 toukokuu, 2021, 04:51Eli 6V releen kärjet ei tykkää pahaa,kun sillä ohjataan 12 volttia..?

Toisin sanoen kuvassa olevaan 30 nastaan voin laittaa 12V ja 86 nastaan 6V.



Painotan viellä,että kyseessä on kuvasta poiketen 6V rele...
Periaatteessa kyllä juuri niin.

Toki releen tiedoista pitää varmistaa kärkien virtakesto ja usein myös maksimi jännite on ilmoitettu. Kelajännite on annettu erikseen. Autoreleet eivät esm. yleensä sovi verkkojännitteen kytkemiseen liian pienien erotusvälien takia.
En varmasti oo.

manha

Ei ole muuta ymmärrystä sähköstä kuin,että se on sinistä ja sattuu...
Eli termeinä nämä pienoisjännitteet,kela-ja verkkojännitteet(joka mielestäni ei edes kuulu autosähköön),ovat sen verran vierasta meikäläiselle,ettei niistä nyt tässä yhteydessä ole juurikaan apua.
 Mutta jos kysyn toisin,niin yrittäkääs vääntää rautalangasta tälläiselle tollolle!

Jos releessä on merkintä 6V/30A,niin mitä sillä voi ohjata AUTOSSA?Onnistuuko esim. valot,pyyhkijät,puhallin jne.
 Auton oma järjestelmä on siis 6V,mutta siihen on lisätty myös 12V(sille myös oma laturinsa)käyttämään mm. ilmajousitusta.
Ajettavaksihan ne on tehty !!

sämpy

30A = 360W (jos ohjattu laite 12V)

Ei pitäisi olla ongelma yleisimpien auton laitteiden kanssa, etteikö virta riittäisi. Esimerkiksi 6kpl H4 polttomoa..

Kelajännite on se, millä relettä ohjataan eli nastat 85-86. Joihin siis tulee sinulla 6V jännite.

Nastojen 30-87 kautta ohjaat sitten vaikka 12V laitetta. Pienoisjännite on alle 60V.

Verkkojännite tarkoittaa seinätöspeliä eli 230V. Ei liity autoihin, mutta jos joku nyt meinaa tällaisella ohjata vaikka kodin valaistusta. Niin ei kannata.

Aika kestäviä nämä on, tein yhden sovelluksen jossa käytin virallisempia 16A pienoisreleitä, niin ne ei kestäneet kuin muutaman kuukauden. Pistin tilalle halvat autoreleet eikä ollut enää ongelmaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: manha - 25 toukokuu, 2021, 17:45Jos releessä on merkintä 6V/30A,niin mitä sillä voi ohjata AUTOSSA?Onnistuuko esim. valot,pyyhkijät,puhallin jne.
Onnistuu nuo.
En varmasti oo.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: manha - 25 toukokuu, 2021, 17:45Jos releessä on merkintä 6V/30A
6V/30A releen (tms.) kärjet on suunniteltu kestään 6V x 30A = 180W sähköteho ja toisaalta 180W / 12V = 15A, eli releen pitäis teoriassa kestää 15A kuormitus 12V:n jännitteellä. Mutta kun noita 6V sähköosia ei löydy ihan maitokaupasta, itse saattaisin tehdä kytkennän, jossa sillä 6V releellä vaan ohjailtais herätevirtaa  eri toimilaitteiden omia 12V releitä  :thinking:
Esim. joku lämppärin puhallin voi napata yksinään jonkun 20-30A hetkellisesti käynnistyessään, tai jatkuvana täydellä teholla, eli toi 6V:n rele voi olla yksinään vähän kovilla...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 27 toukokuu, 2021, 00:136V/30A releen (tms.) kärjet on suunniteltu kestään 6V x 30A = 180W sähköteho ja toisaalta 180W / 12V = 15A, eli releen pitäis teoriassa kestää 15A kuormitus 12V:n jännitteellä. Mutta kun noita 6V sähköosia ei löydy ihan maitokaupasta, itse saattaisin tehdä kytkennän, jossa sillä 6V releellä vaan ohjailtais herätevirtaa  eri toimilaitteiden omia 12V releitä  :thinking:
Esim. joku lämppärin puhallin voi napata yksinään jonkun 20-30A hetkellisesti käynnistyessään, tai jatkuvana täydellä teholla, eli toi 6V:n rele voi olla yksinään vähän kovilla...
Relekärjissä virta on määräävä tekijä, ei teho. Eli isommalla jännitteellä ohjattava teho saa kasvaa, jos virta ei kasva.

Jotta asia ei olis niin yksinkertanen, niin sit myös AC sähköllä kärjille on ihan eri arvot. Samoin kun kytkimissäkin. AC:lla 16A speksattu kytkin/relekärki voi olla DC käytössä esm. 4A luokkaa.
En varmasti oo.

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 27 toukokuu, 2021, 00:32AC:lla 16A speksattu kytkin/relekärki voi olla DC käytössä esm. 4A luokkaa.
Juu, varmasti. Lasketaanhan se  3 ohmin sarjavastuskin ihan eri tavalla ac vs. dc- systeemeissä...
Jos kuitenkin  jätetään se ac-puolen korkeampi matikka ym. sivuun ja keskitytään asian ytimeen: se 6V/30A rele saattaa ehkä olla aavistuksen kovilla kärjiltään ja ne ei oo ihan niitä helpoimmin hankittavia osia nykyaikana...  Varsinkin tästä syystä välttäisin kuormittamasta sitä 6V relettä ihan "tappiin asti" ja siirtäisin varsineisen kuorman helpommin korvattaville komponenteille...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 27 toukokuu, 2021, 00:57Juu, varmasti. Lasketaanhan se  3 ohmin sarjavastuskin ihan eri tavalla ac vs. dc- systeemeissä...
Täh?

Noi ei kyllä liity mitenkään toisiinsa, ja ei vastusta lasketa yhtään erilailla.

Tuo ac-dc ero johtuu ihan vaan kärkien materiaalin siirtymästä ja isommilla jännitteillä valokaaren sammuminen tulee mukaan.
Ja vielä... Piikkivirta jossain flektissä on startissa, jonka kärjet paremmin kestää, irrotus täydellä virralla on se, mikä "sattuu". Ja sillon ei enää olla maksimissa. Kyllä sellanen 30A rele kestää noi kaikki mainitut.
En varmasti oo.

HendriXXX

Eipä noita tarvii arpoa että mikä rele kestää mitäkin. Kattoo googgelista releen numeron mukaan datasheetin ja sieltä ne virta ja jännitearvot löytyy. Tuon kingswoodin mukaan minäkin menisin jos arvailemaan pitää lähteä mitä se 6v:n rele vois 12V:lla kestää. Tai sitten kokeilee, selviää se sillaiki..  ;D

Teoriassa jos 12V:n releelle tekis NPN transistorista (bc548 tms) sopivan etuvastuksen kera ohjauksen. Sillon sais 12V:n releen kytkettyä päälle vaikka 3V:lla tai sillä 6V:lla tai millä tahansa jännitteellä 3V-12V väliltä. Releen kelan rinnalle piti muistaakseni laittaa diodi estosuuntaan suojaamaan trankkua. Netistä löytyy varmaan ohjeita "controlling 12v relay with npn transistor" tms hakusanoilla.
En oo aivan hetkeen (20 vuoteen ainakaan) tehny tuota joten saatto näin aamutuimaan ehkä tulla joku käpy ajatuksissain..  ;D

Gary Grand

Nyt nää jutut saattoi lähteä vähän laukalle.. :))
manha voi laittaa sen 6V/30A releen. Pitäisi toimia oikein nätisti 12V kuormalla.


Transut ei kuulu heteromiehen autoon.. :rotfl:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement