Peräkärryt ja niiden luokaton laatu.

Aloittaja Jarona, 04 kesäkuu, 2021, 22:20

« edellinen - seuraava »

Jarona

Mitä tässä sekä työkaverin peräkärryä ja tämänpäiväistä
asiakkaan peräkärryä korjanneena olen  huomannut niin
umpivaarallisia vehkeitä.
Eri merkkisiä n.3 metrisillä lavoilla ja kipillä varustettuja,
kummassakin v-aisan välinen hentonen palkki antanut periksi ja
vauhdissa lava kenolleen taaksepäin, kippilukot kun kiinni siinä.
Jos 2,5mm pellistä taitellaan mukamasten palkkia niin pitäisi
jo kärrynvalmistajallakin alkaa raksuttamaan.
Työkaverille valmistaja lupasi uuden takuuseen mutta kun kysyi niin
niin samanlaisen, tehtiin sitte itte.
Tämänpäivän asiakkaalle tehtiin hänen tuomasta 50x50x5 kulmaraudasta
sopivasti taivutellen ja vahvikehitsaten.
On se idioottimaista että kun tarttee olla mahdollisimma iso ja kantava kärry mahdollisimman pienellä omapainolla ihan vain että kun joku saatanan
tunari ei sitä lakia osaa muuttaa ajankuvaan sopivaksi!
Tämä siis näissä kevytperäkärryissä ilman jarruja. >:(
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 04 kesäkuu, 2021, 22:20Mitä tässä sekä työkaverin peräkärryä ja tämänpäiväistä
asiakkaan peräkärryä korjanneena olen  huomannut niin
umpivaarallisia vehkeitä.
Eri merkkisiä n.3 metrisillä lavoilla ja kipillä varustettuja,
kummassakin v-aisan välinen hentonen palkki antanut periksi ja
vauhdissa lava kenolleen taaksepäin, kippilukot kun kiinni siinä.
Jos 2,5mm pellistä taitellaan mukamasten palkkia niin pitäisi
jo kärrynvalmistajallakin alkaa raksuttamaan.
Työkaverille valmistaja lupasi uuden takuuseen mutta kun kysyi niin
niin samanlaisen, tehtiin sitte itte.
Tämänpäivän asiakkaalle tehtiin hänen tuomasta 50x50x5 kulmaraudasta
sopivasti taivutellen ja vahvikehitsaten.
On se idioottimaista että kun tarttee olla mahdollisimma iso ja kantava kärry mahdollisimman pienellä omapainolla ihan vain että kun joku saatanan
tunari ei sitä lakia osaa muuttaa ajankuvaan sopivaksi!
Tämä siis näissä kevytperäkärryissä ilman jarruja. >:(

Faijan alumiini kärryä ihmettelin, ku sellainen velttolerpake

Noh lavan etureunan "palkki" jossa on lavan kipin lukitus kiinni ei olekkaan neliö putki vaan sellainen ku liukuovi kisko

Sehän ei tietenkään kestäny, vaan murtui poikki kun kippilukkona toimiva vetokuula-kita systeemi ei helpannutkaan. Ideana hyvä vaan toteutuksena kusee rankasti se kita kun tarttuu siihen kuulaan kiinni jos painoa on pikkasenkaan lavan takalaidassa.

Sit koko hökötys on kasattu pulttaamalla, kun hitsaaminen on kielletty

Ja senhän arvaa mihin kaikki on pultattu kiinni, kun ei ole mahdollista pultata toisiinsa.
Joo'o siihen vaneriin luonnollisesti.


Pitää vielä kokeilla ku saa aikaseksi et hitsailee uudestaan ja kuumana sen etupalkin, tai sit haen rautaa kaupasta ja vaihdan se etupalkin rautaseksi, kiinnitykset onkin jo muutettu läpipulteille



Paras tulisi jos päästelisi sen vanerin irti ja tiggailisi palapelin nippuun ja pulttaisi vanerin kärryyn, eikä kärryn kappaleita vaneriin
Vaan ku ei ole tiggiä  >:(



Se ois kiinnostavaa tietää mikä on johtanu siihen ettei kärryjä saa hitsata, omavalmistus "kielto" on kärrytehtaiden lobbaamisen tulosta, vaan miksei niitä saa hitsata

Toyopet

Mikähän sen hitsaamisen on kieltänyt?

Kaveri osti uuden respon ja se näytti aika jämäkältä, reunapalkit ja aisat on ihan palkkia eikä kantattua peltiä, kuten esim. JT-trailerissa ja tosiaan tuota respoa on ihan hitsattu.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jarona

Se työkaverin kärry on just JT-trailer, vuoden vanha jolla
moottorikelkkaa ja ahkiota kalaverkkoineen kuskattu.
Hengenvaarallinen kötöstys.
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 04 kesäkuu, 2021, 23:17Se työkaverin kärry on just JT-trailer, vuoden vanha jolla
moottorikelkkaa ja ahkiota kalaverkkoineen kuskattu.
Hengenvaarallinen kötöstys.


Itellä kanssa 330k malli kipillä  :thinking:

Täytyykin vilkaista onko tämmösiä "ongelmia" havaittavissa ja MIKÄLI on, niin mua ei pelota tarttua migatronicciin  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Miks ne kippilukot pettää? 3metrin kärryllä viedään 5-6m lankkunippuja..
Mun tieto voi olla jo vanhaa mutta katsuri vastas kun kysyin tosta hitsaamiskiellosta että uudemmissa kärryissä aisaa ei saanu hitsata kiinni vaan pitää olla aisassa  pulttiliitokset.
All work and no play makes Jack a dull boy.

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 kesäkuu, 2021, 23:23Itellä kanssa 330k malli kipillä  :thinking:

Täytyykin vilkaista onko tämmösiä "ongelmia" havaittavissa ja MIKÄLI on, niin mua ei pelota tarttua migatronicciin  :))
Pulttamalla omatekemä vahvempi parempi koska jos lähdet hitsaamaan
niin kun kurkkaat muitakin paikkoja, tulet laajentaneeksi hitsaushommat
turhankin pitkälle.
Tämä tämänpäiväinen, en muista merkkiä, oli niin heppoinen siitä kipin
saranapisteestäkin että ihan hirvitti, se kippilukkopalkkikin
osaltaan osallistui koko kärryn vetoon.
En enään yhtään harmittele että aikanaan toin ruotsista 850kg
kokonaispainollisen jarrukärryn jota joutuu joka toinen vuosi katsastamaan,
se ainakin on tehty niin että ei tartte pelätä.
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Pertti K

Aku oli tosi hyvä kärry. Eikäbtuo nykyinen Tekno trailerkaan rimpulalta vaikuta mutta ei ole niin hyvin tehty. Nyt jos kärryä ostaisin niin saattaisimpa Akun ostaa vaikka ei ihan halvin olekaan. Jos siis laatuvaikutelma sama kuin 10 v sitten.
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 04 kesäkuu, 2021, 23:33Pulttamalla omatekemä vahvempi parempi koska jos lähdet hitsaamaan
niin kun kurkkaat muitakin paikkoja, tulet laajentaneeksi hitsaushommat
turhankin pitkälle.
Tämä tämänpäiväinen, en muista merkkiä, oli niin heppoinen siitä kipin
saranapisteestäkin että ihan hirvitti, se kippilukkopalkkikin
osaltaan osallistui koko kärryn vetoon.
En enään yhtään harmittele että aikanaan toin ruotsista 850kg
kokonaispainollisen jarrukärryn jota joutuu joka toinen vuosi katsastamaan,
se ainakin on tehty niin että ei tartte pelätä.


Mä taidan silti luottaa omiin hitsauksiini ja materiaalivalintoihini enemmän kuin katsurinkirjaan  :rolleyes:

Ylimitottaminen kun ei ole ennenkään osottautunu roplemaks itellä  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 kesäkuu, 2021, 23:58Ylimitottaminen kun ei ole ennenkään osottautunu roplemaks itellä 
Tämä. Kun ei tartte nuukailla massatuotannon ehdoilla.
En varmasti oo.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 04 kesäkuu, 2021, 23:58Ylimitottaminen kun ei ole ennenkään osottautunu roplemaks itellä  :))

Eihän se itteä haittaakaan, enempi rauhoittaa. Niin kauan kun on toi jarruttoman kevyt kärryn lakipykälissä kokonaismassa sen 750+75 niin massatuotanto valmistaa omamassaltaan mahd keveitä =halpoja kärryjä.. näyttää laillinen kantavuus hyvältä myyntiesitteessä.
All work and no play makes Jack a dull boy.

sämpy

Asiakkaalla on aisapoikien isoin jarruton kärry. Oli vähän pehmeempi tienkohta, niin repesi molemmat akselit irti rungosta. Sentin latalla hitsailin niitä takaisin.

Ei mene valmistajan piikkiin, mutta kertoo laadusta että oli tuossa melko vähillä kilsoilla jo kaikki pyöränlaakerit paskana. Se suljettu Opelin laakerimalli, Knottin akselit ja oli oikein mainostettu "waterproof". Olihan siellä joku O-rengas rasvakupin alla ja sitten ruostetta sen takana...

Itellä on 2003 Respo autotraileri ja olen ollut tyytyväinen. Kävin yhtä 2010 laatusaksalaista ensin katsomassa, niin oli jo tukevasti ruosteessa.

Vai onko vaan niin, että 2000-luvun alussa tehtiin laatua ja nyt kaikki on tosiaan ihan paskaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 05 kesäkuu, 2021, 06:51Vai onko vaan niin, että 2000-luvun alussa tehtiin laatua ja nyt kaikki on tosiaan ihan paskaa.
Voi olla tämäkin.
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Parhaan kevytkärryn saa vanhasta omavalmisteesta jossa maksimikantavuus, iso lava ja kuten omassani vielä teliakselisto.
Vanhan huonekaluputken lahottua vainhdoin rungon ja V-aisan kunnon RHS putkeen. Vamistenumerokin oli valmiiksi aisaan hitsatussa peltiätkässä kiinni.
Hyvin kesti 1000kg betonimurskekuorman kun kantavuutta joskus testasin. Lisäsin kärryyn vielä lasikuitukuomun, niin pysyy 27mm pohjavanerikin ehjänä. Kantavuus 650Kg ja kyseessä siis isolavainen, kuomullinen ja teliakselinen kevytperävaunu, järeällä rungolla ja aisalla.
Päätoiminen harrastaja

kuutio

 Noita vanhoja omavalmistekärryn rek. otteita ja kilpiä joskus myydään/ostetaan (pl. redneck)

Niissä ei välttämättä montaa teknistä tietoa ole joten voi tosiaan rakentaa mieleisensä. Muistaakseni kaverilla olis joutilaana.
All work and no play makes Jack a dull boy.