pyöränlaakeri, taas erikoistyökaluja, prr..

Aloittaja sämpy, 26 heinäkuu, 2021, 05:09

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 03 elokuu, 2021, 20:54miten se sarjan tiheämpi kierre on sitten nopeampi kieritellä?


Koska se on kevyempi. Ja sulle vastasin siihen normikierre vs trapetsi jossa saa sen nopeuden lisäksi MYÖS sen vahvuuden. Turhaan yrität taas väännellä mun sanomisia.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 03 elokuu, 2021, 20:56Koska se on kevyempi. Ja sulle vastasin siihen normikierre vs trapetsi jossa saa sen nopeuden lisäksi MYÖS sen vahvuuden. Turhaan yrität taas väännellä mun sanomisia.
joo eikun minä ajattelin sitä tyhjänä pyörittelyä, tottakai se laakeroitu on kevyempi, ei ollut tarkoitus väännellä, oikeassa olet.

Suuri Valkoinen Isä

Nyt selkis miksi ralli ulos-ajovideoissa noiden pyörät irtoo aina ja välittömästi pienestäkin kosketuksesta.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!
*WLM*

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 03 elokuu, 2021, 20:54Miten se sarjan tiheämpi kierre on sitten nopeampi kieritellä?
Ei nopeampi mutta lujuuden tasaisemmin kehittävä ja sen pitävä.
On muuten kaunis tuo Gedi Lindhalh! :P
Niin, tiheämmällä kierteellä saamme momentin aikaiseksi ehkä
vähän myöhemmin mutta epäilemättä tarkemmin ajatellen sen pysymistä. :)
Oli tuskallista olla täydellinen.

sämpy

No nyt on ees laakeri irti. Sai kiskoa puolen metrin jakarilla sekä antaa vasaraa ja silti meinas 8mm levy taipua solmuun.



Nyt pitää miettiä koitanko lähikorjaamon prässillä (omaan ei mahdu tukivarren kanssa) vai haenko Biltsun satsin vai viritänkö oman.

Toi on todellakin niin tiukka että ilman painelaakeria turha yrittää.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Mikaa7146

Anna lämpöä tohon ulkokehälle kun kasaat uuden paikalleen ja heitä laakeri pakastimeen päiväksi.

sämpy

Ei suostunut ABS anturi irtoamaan suosiolla, vaikka on vain 2 vuotta vanha auto. Niin lämmitys oli pois suljettu vaihtoehto.

Tuossa tärähtänyt kuva millä asennus aloitettiin. Ei onnistunut ekalla kerralla, niin piti keksiä holkki jolla tukee napaa pysymään suorassa. Onneksi 3/4" vesijohtoputki oli just sopivaa navan keskelle.



Noilla päästiin milliä vaille loppuun, sitten alkoi 8mm levy taipumaan liikaa. Joten siihen piti hitsata pikkasen lisää.



Joops oli meinaan pikkasen tiukka sovite. Meinas Bilteman kierretanko leikata kiinni moneen otteeseen molyrasvallakin.

No auto on ollut 2 viikkoa ajossa ja hyvin toimii.

Himpun verran epäilyttää ne bilteman asennussarjat joita on pienemmille laakereille.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 31 elokuu, 2021, 12:02Ei suostunut ABS anturi irtoamaan suosiolla, vaikka on vain 2 vuotta vanha auto. Niin lämmitys oli pois suljettu vaihtoehto.

Tuossa tärähtänyt kuva millä asennus aloitettiin. Ei onnistunut ekalla kerralla, niin piti keksiä holkki jolla tukee napaa pysymään suorassa. Onneksi 3/4" vesijohtoputki oli just sopivaa navan keskelle.



Noilla päästiin milliä vaille loppuun, sitten alkoi 8mm levy taipumaan liikaa. Joten siihen piti hitsata pikkasen lisää.



Joops oli meinaan pikkasen tiukka sovite. Meinas Bilteman kierretanko leikata kiinni moneen otteeseen molyrasvallakin.

No auto on ollut 2 viikkoa ajossa ja hyvin toimii.

Himpun verran epäilyttää ne bilteman asennussarjat joita on pienemmille laakereille.
paljonko kilometrejä? Ostin pyörälaakerin motopuodista ja ei kestänyt kuin 15tkm, laakeri valmiina navassa eli pulteilla kasataan olkaakseliin. Tämäkin kuuluis tonne paska ostos topiin

sämpy

alkuperäinen kesti 86tkm. Katsotaan miten tämä SNR.

Lähikorjaamo on tuollaiset aina painanut prässillä suoraan navasta. Koitin itse tehdä homman "oikein" eli painaa laakerista, josko se näkyisi kestoiässä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 31 elokuu, 2021, 13:29alkuperäinen kesti 86tkm. Katsotaan miten tämä SNR.

Lähikorjaamo on tuollaiset aina painanut prässillä suoraan navasta. Koitin itse tehdä homman "oikein" eli painaa laakerista, josko se näkyisi kestoiässä.
Kunnollinen laakeri sietää tollasta rauhallista staattista kuormaa varsin hyvin, kunhan sitä ei vasaroi. Mutta pirustako noista tietää, onko ne "kunnollisia". Kun nykyään ei voi edes tuotemerkkiin luottaa.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 syyskuu, 2021, 03:13Kunnollinen laakeri sietää tollasta rauhallista staattista kuormaa varsin hyvin, kunhan sitä ei vasaroi. Mutta pirustako noista tietää, onko ne "kunnollisia". Kun nykyään ei voi edes tuotemerkkiin luottaa.
Tämä on tullut tutuksi töissä laakereiden kanssa..

FAG:lta tuli joskus n. 50 laakerin sarja, jonka ilmoittivat parin vaurion jälkeen epäonnistuneen karkaisuiltaan. Lupasivat höylisti toimittaa uuden laakerin jokaisen hajonneen tilalle.. ::)
Laakerin hajoamisesta meillä kulut n. 127k€/laakeri ja laakeri maksaa 1150€. :P
Made in Romania

SKF:ltä tuli jotain n. 12-kulmaisia laakerirullia jossain laakerissa. :o Jäi "hieman" ääntelevänä kiinni jo koeajossa. :)) En muista missä oli valmistettu..
Obelix, jolla niin pitkät viikset että takertuis tarralenkkareihin.

Mikaa7146

Yksi suuri vika miltei joka laakerissa nykyisin on se että ovat valmiiksi kuivia. Vaseliini eksyny ilmeisesti Romaniassa lakruasentajan leivänpäälle liukkariksi.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mikaa7146 - 01 syyskuu, 2021, 08:41Yksi suuri vika miltei joka laakerissa nykyisin on se että ovat valmiiksi kuivia. Vaseliini eksyny ilmeisesti Romaniassa lakruasentajan leivänpäälle liukkariksi.
Meille tuleviin laakereihin ei saa olla sotkeentunut rasvaa.. ::) Kaikki ui öljyssä.
Obelix, jolla niin pitkät viikset että takertuis tarralenkkareihin.

sämpy

Tossa seurannut Influenzon (308GTB) vianetsintää youtubessa monta viikkoa. On huollettu kaasuttimet monta kertaa, mitattu ajon aikana bensanpaineita ja puolanvirtoja. Johdotettu puolet uusiksi.

Nyt löytyi vika. Heti oston jälkeen asennettu Uusi Boschin puola alkoi pätkimään kun kurvaa oikealle. Tilalle 40 vuotta vanha alkuperäinen Marelli ja toimii.

SetäTonyhän se pitää tätä jo kaiken loppuna, kun ei enää mistään saa toimivia osia rahallakaan. Kaiken saa rakentaa käytetyillä 50 vuotta vanhoilla osilla.

Tuosta tuli Mieleen, Tony vois käydä pitämässä SEMAssa pienen esitelmän, että miksi myytte pelkkää paskaa?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 01 syyskuu, 2021, 10:02Meille tuleviin laakereihin ei saa olla sotkeentunut rasvaa.. ::) Kaikki ui öljyssä.
niissä ei varmaan ole stefojakaan, ei suojaamattomissa kuulukkaan olle mitään vaseliiniä.