Th200 4r Turbiinilukon ohjaus

Aloittaja jusssi, 26 heinäkuu, 2021, 18:02

« edellinen - seuraava »

jusssi

Tuossa rupesin miettimään oldsiin tuota turbiinin ohjausta, miten se olisi viisain toteuttaa. Laitoin jo kokeilumielessä katkasijan, millä ohjasin sitä maattoa ja hyvin tuntui lukko kytkeytyvän ajossa; ihanasti tippui kiekat muutaman sata räpymää maantieajossa. Tuossa on jenkkivoorumilta löytynyt periaatekuva, minkä mukaan tehtynä se kai olisi hyvinkin helppo toteuttaa. Siihen pitäisi vaan kehitellä joku kytkin kaasuvivustoon, että menisi vain sopivalla matka-ajo kaasulla päälle.? Se kans mietitytti, että mitä jos lukko on päällä ja laatikko haluaisi vaihtaa pienemmälle?  ::)
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Camino79

Th700sen painekytkin sinne 4sen ö.kanavaan ni maadottaa vaan kun on 4 silmässä, sit plussa alip.kytkimen (hifistelijä laittaa säädettävän) ja jarruvalokatkaisijan kautta ni sillä pääsee jo pitkälle  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

jusssi

Öö..., eikö siellä ole tuo auki nelonen silmässä -kytkin, jos tekee niinku tuossa kuvassa?
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 26 heinäkuu, 2021, 18:28Öö..., eikö siellä ole tuo auki nelonen silmässä -kytkin, jos tekee niinku tuossa kuvassa?


Siksi th700sen painekytkin, toimii toisinpäin  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

ite laittasin alipainekytkimen, jarrukytkimen sekä nopeusanturin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 heinäkuu, 2021, 18:15Th700sen painekytkin sinne 4sen ö.kanavaan ni maadottaa vaan kun on 4 silmässä, sit plussa alip.kytkimen (hifistelijä laittaa säädettävän) ja jarruvalokatkaisijan kautta ni sillä pääsee jo pitkälle  :D
Kyllähän lukko on ihan kiva saada jo kolosellakin päälle.

Pikapit vaihtaa ilman lukon irrottelua, eli se kytkentämalli on mukavuusjuttu.
Ideahan olis, että lukko ei olis päällä jarruttaessa, tyhjäkäynnillä, eikä kovemmassa vedätyksessä. Siihen on sit vaihtoehtosia tapoja, miten sen tekee.
Jos ihan mekaanisesti ilman älyä lähtisin, niin jarrupolkimelle se avautuva kytkin, siitä kaasuvivustoon tehdylle kytkimelle, joka on kiinni siinä 10-60% kaasun alueesta. (epäkesko ja mikrokytkin tms.) Siitä sit plussa jatkas lootaan ja siellä solkun maadoitus kolosen ja nelosen painekytkimillä (paikat taitaa löytyä 2-3-4 vaihteille, vaikkei vakiona oliskaan).

Kaasuvivuston kytkimen vois korvata tyhjäkäynnillä aukeevalla yhdellä kytkimella, plus säädettävällä alipainekytkimella, jonka sais passattua koneen mukaan irrottamaan lukon sopivassa kiihdytyksessä. Simppeliä periaatteessa, mutta vähän askartelua.
En varmasti oo.

jusssi

Tuossa ei kyllä ehkä tuota kolmosen lukkoa niin tarvis, kun aika lyhyet välitykset on ja maantielle lähtiessä on nelonen tuvassa aika äkkiä. Alipainekytkin ois tietysti hyvä, mutta sen löytäminen ihmismäiseen hintaan on eri juttu. Ehkä helpoin olis kun lisäisi tuossa kuvassa napaan 86 menevään kytkimet kaasun ala- ja yläasennoille sekä jarrupolkimelle. Eli aina, kun joku niistä tai lootan neloskytkin maadoittaa releen, lukko ei voi ollla päällä.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Camino79

200sessa ei löydy kolmoselle anturin paikkaa niinkuin 700sessa, muutenhan tuo jussin kytkentä olis oikeinkin passeli, vaatis syvemmän perehtymisen jos haluais tutkia saako venakoneistoon tehtyä paikan moiselle  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 27 heinäkuu, 2021, 07:14Tuossa ei kyllä ehkä tuota kolmosen lukkoa niin tarvis, kun aika lyhyet välitykset on ja maantielle lähtiessä on nelonen tuvassa aika äkkiä. Alipainekytkin ois tietysti hyvä, mutta sen löytäminen ihmismäiseen hintaan on eri juttu. Ehkä helpoin olis kun lisäisi tuossa kuvassa napaan 86 menevään kytkimet kaasun ala- ja yläasennoille sekä jarrupolkimelle. Eli aina, kun joku niistä tai lootan neloskytkin maadoittaa releen, lukko ei voi ollla päällä.


Säädettävä "teollisuusmallin" alip.kytkin kiinasta tms?  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

jusssi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 heinäkuu, 2021, 07:33Säädettävä "teollisuusmallin" alip.kytkin kiinasta tms?  :thinking:
Yllätävän huonosti löytyi ainakin ebaysta. Vielä kun pilasivat tuon krääsän tilaamisen, ni kaikkeen tulee lisäkustannusta.  >:(
No pistin Partcolta jokusen mikrokytkimen ja releen tilaukseen, ni niillä pääsee alkuun. Edesmenneeltä löytyi vanha keskustelu aiheesta ja joku heitti, että tekis jakajan kellosta ja mikrosta mekaanisen kytkimen... vois olla ihan hyvä idea väkertelyyn  :+1: 
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Mudracer

Kyllä ärnelkussa on kolosellekkin painekytkimen paikka mutta vain GN puikeissa ja parissa muussa se on myös käytössä.
X

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 28 heinäkuu, 2021, 12:52Kyllä ärnelkussa on kolosellekkin painekytkimen paikka mutta vain GN puikeissa ja parissa muussa se on myös käytössä.


Ei kuvaa olis moisesta? Kun ainakaan äkkipäätään google ei osannut kertoa aiheesta ja 200r4sen venakoneistojen kuviakaan selatessa ei tullu vastaan että ois "paikkaa" moiselle? Vai onko siinä sit tyystin erilainen venakoneiston valukin GN:ssä  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 26 heinäkuu, 2021, 18:02Se kans mietitytti, että mitä jos lukko on päällä ja laatikko haluaisi vaihtaa pienemmälle? 

Ei mitään, lukko putoo pois kun vaihtuu koloselle. Se jarrupolkimen katkaisijakin on vain sen takia ettei kone sammu kun renkaat on lukossa, muuten jarruttaessa lukon ei tarvii irrota.
X


Mudracer

Mulla on tollanen alipainekatkaisija hyllyssä mutta et kyllä sellaista tarvii jos lukko on vain nelosella toiminnassa.
X