64 oldsmobile ilmastointi temppuilee

Aloittaja isalmela, 28 heinäkuu, 2023, 13:21

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Saako purettua näppärästi jotain pois tieltä, lämppärin kanavia, hanskalokeroa tms. että pääsee näkemään ja kokemaan paremmin?
Tiukasti aisalinjalla.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 02 elokuu, 2023, 18:02Saako purettua näppärästi jotain pois tieltä, lämppärin kanavia, hanskalokeroa tms. että pääsee näkemään ja kokemaan paremmin?
Työläältä vaikuttaa, pitää tutkia kun ehtii. Tällä viikolla emännällä paljon iltavuoroa, mulla menee päivät töissä ja illat kotona tyttöjen kanssa
Diesel on puhtaampi

isalmela

Testailin vielä. Ihan sama onko ilmastointilaitteen napilla valittu "Off", "normal", "heat" vai "Def", ilmaa ohjaamoon tulee tosi niukasti vaikka se "Master vacuum switch" on lukittu nippusiteillä auki sieltä lämmityslaitteen ilmanotosta. Jos laittaa puhaltimen täysille, niin tuulilasille kuskin puolelle tulee jonkun verran ilmaa ja vänkärin puolelle tuulilasille ihan pikku pihaus. Lämmönsäätövivun kääntely ei saa ilmavirtausta lämpenemään, vaikka vaijeri tuntuu ehyeltä ja vipua kääntäessä kuuluu sellainen lonksahdus kuin jotain tapahtuisi.

Ei siellä apukuskin puolen jalkatilassa ollutkaan sellaista raitisilmaluukkua, vaikka kuvista niin päättelin

Diesel on puhtaampi

isalmela



Tämä "air door" ei liiku mihinkään vaikka painelee säätimen nappeja. Kun vipua liikuttaa kädellä, saa pienen liikkeen aikaiseksi ja kuuluu "kil-kil-kil". Minusta tuntuu siltä että tuo on kiinni ja kun vipua liikuttaa se aukeaa pikkuisen. Myös lämmityslaitteen kennolle menevät letkut ovat kädenlämpöiset kun ylävesiletku on kuuma. Taitaa olla ainakin kaksi vikaa vielä jäljellä. Ilmaluukut eivät aukea kunnolla ja lämmityslaitteen kenno on tukossa
Diesel on puhtaampi

isalmela

Oldsmobilen kunto on toki myös kohentunut hissukseen, vaikka tuo lämmitys/ilmastointi tuntuukin olevan työläs. Sain tänään töötin toimimaan. Pissapojan moottorikin pyörii ja suuttimet ovat auki, mutta letkussa on tukos jossain kohdassa. Takajarrujen laahaaminen tuntuu vähenevän päivä päivältä, jospa niitä ei tarvitse edes avata - kuin vasta keväällä seuraavan kerran  ;)
Diesel on puhtaampi

LPR

Sellainen käsikäyttöinen alipainepumppu mittarilla kannattaa hankkia noiden alipainevikojen selvittelyyn. Maksaa joitain kymppejä. Sillä voi pumpata letkuun alipaineen ja katsoa mikä läppä liikkuu. Sillä näkee myös vuotaako joku kalvo tai letku, vai pitääkö mittarissa pumpatun alipaineen. Jos on täysin ehjä, niin kyllä tunteja tai vuorokauden pitäisi pysyä alipaine. Jos on vuotoa, niin yleensä sekunneissa laskee.

Jatkoa...

Käyntihäiriöitäkin voi etsiä. Jakajan alipainesäädin joskus vanhemmiten vuotaa tai liekö kalvon venymästä johtuen ei säädä ennakkoa oikein.  Kaasarissa voi olla toisiot alipaineella. Laatikkoakin ohjaa monesti alipaine. On oikeastaan vanhemmassa kalustossa vianetaintään melko perustyökalu.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

isalmela

Lainaus käyttäjältä: LPR - 14 elokuu, 2023, 04:25Sellainen käsikäyttöinen alipainepumppu mittarilla kannattaa hankkia noiden alipainevikojen selvittelyyn. Maksaa joitain kymppejä. Sillä voi pumpata letkuun alipaineen ja katsoa mikä läppä liikkuu. Sillä näkee myös vuotaako joku kalvo tai letku, vai pitääkö mittarissa pumpatun alipaineen. Jos on täysin ehjä, niin kyllä tunteja tai vuorokauden pitäisi pysyä alipaine. Jos on vuotoa, niin yleensä sekunneissa laskee.

Jatkoa...

Käyntihäiriöitäkin voi etsiä. Jakajan alipainesäädin joskus vanhemmiten vuotaa tai liekö kalvon venymästä johtuen ei säädä ennakkoa oikein.  Kaasarissa voi olla toisiot alipaineella. Laatikkoakin ohjaa monesti alipaine. On oikeastaan vanhemmassa kalustossa vianetaintään melko perustyökalu.
Joo testailin semmoista pumppua joku viikko sitten tuossa parin kilometrin päässä asuvan jenkkiautoharrastajan luona. Seuraavan kerran kun tarvin niin ostaa se pitää. Pitää alkaa huomenna vaihtamaan jarrukengät taakse. Lämmityslaitteen kenno tulee tänään tai huomenna, sen vaihdon ulkoistin suosiolla tutulle autokorjaamolle. Sitten kun järjestelmä on huuhdeltu ja kenno tuottaa lämmintä on hyvä alkaa testailemaan vieläkö jäi jotain vikoja
Diesel on puhtaampi

Jussi

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 16 elokuu, 2023, 06:37Joo testailin semmoista pumppua joku viikko sitten tuossa parin kilometrin päässä asuvan jenkkiautoharrastajan luona. Seuraavan kerran kun tarvin niin ostaa se pitää. Pitää alkaa huomenna vaihtamaan jarrukengät taakse. Lämmityslaitteen kenno tulee tänään tai huomenna, sen vaihdon ulkoistin suosiolla tutulle autokorjaamolle. Sitten kun järjestelmä on huuhdeltu ja kenno tuottaa lämmintä on hyvä alkaa testailemaan vieläkö jäi jotain vikoja
Kennon vaihtoon tarvii varmaan lämppärin sisäpuoli ottaa pois paikaltaan, niin sitä oivallisempaa tilaisuutta ei kyllä taida tulla läppien/vipujen/kellojen tarkastukseen...
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 16 elokuu, 2023, 06:37Joo testailin semmoista pumppua joku viikko sitten tuossa parin kilometrin päässä asuvan jenkkiautoharrastajan luona. Seuraavan kerran kun tarvin niin ostaa se pitää. Pitää alkaa huomenna vaihtamaan jarrukengät taakse. Lämmityslaitteen kenno tulee tänään tai huomenna, sen vaihdon ulkoistin suosiolla tutulle autokorjaamolle. Sitten kun järjestelmä on huuhdeltu ja kenno tuottaa lämmintä on hyvä alkaa testailemaan vieläkö jäi jotain vikoja
apteekista saa isoja lääkeruiskuja, millä saa myös vedettyä alipaineen (jollei siis tollasta oikeen pumppumallista ole käytettävissä) jos saa truutan niin lähelle kelloa ettei tule pitkää letkuvetoa.

isalmela

Olds tuli korjaamolta. Lämmityslaitteen kenno oli vaihdettu, vesiventtiili elvytetty, alipainevuoto korjattu ym. Samalla reissulla vaihtui myös jarrunesteet. Autossa on nyt uusia ominaisuuksia.
1. Lämmityslaitteesta tulee lämmintä
2. Ilmastoinnista tulee kylmää
3. Puhaltimen kotelossa pyörivä ilma tulee nyt autoon asti eikä jää koteloon.

Mukava homma. Sisustan kokoamista jäi vähän vielä itsellekin. Seuraavaksi takajarrun kimppuun
Diesel on puhtaampi

sössö