'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

Carpenter

-never give up-

palontie

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 24 maaliskuu, 2020, 12:19Joo, todennäköisesti sama laite, kyytiläisistä en osaa sanoa. :rotfl:

Seuraavaksi ihmettelin valojen toimimattomuutta. Hieman johtoja herkistelemällä valot lähti kuitenkin toimimaan normaalisti.



Toinen pitkienvalojen umpio oli kuitenkin mennyt mykäksi, joten ne piti uusia. Ja sitten löytyi pitkätkin.


Renkaat ja vanteet kävi tässä kohtaa rengasliikkeessä, ja sitten vaan uutta pyörää paikalleen. Takana noi renkaat on sen verran isokokoiset, että piti nostaa auto rungon alta ilmaan, ottaa takaiskarien alapäät irti ja laskea akselia hieman alaspäin. No, onneksi noita ei ihan joka päivä tarvii vaihdella. Tosin pieni ongelma tuli, kun korjauspellissä pyöräkaaren etunurkka oli hieman erilainen kuin alunperin eikä apukuskin puoleinen takapyörä mahtunut pyörimään. Olishan tuo pitänyt huomata jo aikaisemmin, mutta pikainen muotoilu rälläkällä ja pieni paikkamaalaus korjasi asian:


Sitten vaan auto käymään ja tallista ulos. Mahtuu ovet aukeamaan kunnolla ja rakentelemaan muutenkin hieman paremmin. Tässä vaiheessa elettiin huhtikuun alkua 2015, eli kelitkin alkoi olla kohdallaan.





Noi valkoisten raitojen ympärillä olevat kylkilistat oli hieman huonosti kiinni aikaisemmin. Orkkis kiinnikkeet oli hieman väsähtäneet, joten listat rämisi melkoisesti. Sattumalta löysin Motonetistä sopivia muovikiinnikkeitä, jotka taisi olla johonkin Peugeotin sisustaan tarkoitettuja. Ihan sellaisenaan ne eivät pysyneet listan sisällä, vaan niiden kanta oli hieman liian kapea. Mutta ohuista prikoista viilasin sopivankokoiset niin, että ne mahtuivat listan sisään, ja pujotin muovisen kiinnikkeen läpi tästä prikasta. Tämän yhdistelmän kun tunki listan sisään, niin nyt nuo kylkilistat tiivistyvät koriin erittäin hienosti, ja myöhemmin osoittautui että listojen räminäkin loppui.





Tässä vaiheessa alkoi leima lähestyä, eli seuraavalle iltapäivälle oli aika katsastukseen... :panic:

Jos se on ollut mutsis :D Onkos ollut töissä Ravintola Casanovassa?
Eniten vituttaa kaikki.

1320

Kiitos kannustuksesta!

Lainaus käyttäjältä: palontie - 24 maaliskuu, 2020, 17:04Jos se on ollut mutsis :D Onkos ollut töissä Ravintola Casanovassa?

Se on hyvin mahdollista. ;)  En nyt muista ulkoa, et missä kaikkialla se on työskennellyt tuohon aikaan, mut kysymällähän se selviää.


Leimalle oli tosiaan aika seuraavaksi päiväksi, joten illalla ihmettelin vielä pissapojan toimimattomuutta. Syyllinen löytyi helposti, kun suuttimet oli tukossa, joten paineilmaa kehiin ja sit alkoi pissapoikakin toimimaan. Sitten piti pestä talven pölyt pois päältä, tuossa pari kuvaa kuivauksen jälkeen. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että maalipinta ei ole livenä yhtä hyvä kuin näissä kuvissa...




Kehän Autokatsastusta voi taas kerran kiittää asiallisesta ja asiantuntevasta katsastuspalvelusta. Pari pientä korjausta piti tehdä leiman jälkeen, mutta leima tuli paperiin ekalla yrittämällä. Ja tuolloin oli fiilikset katossa, kun pääsi kurvailemaan juuri katsastetulla siipiautolla. Ja perään pari kuvaa harmaalta päivältä:





Kesä 2015 tuli ajeltua aika reippaasti Impalalla. Kaikki lähiseudun (ja vähän kauempanakin olleet) Cruisingit ja muut tapahtumat tuli käytyä läpi ja työmatkatkin aika pitkälti ajelin tällä. Ja noiden lisäksi tietysti omatoimista cruisailua oli aika paljon ohjelmassa arki-iltaisin. Tosin tuolloin tuli ajeltua yksin suurimmaksi osaksi, kun faija harvemmin jaksoi lähteä mukaan, eikä samanikäisiä harrastajia tuntenut vielä kovinkaan montaa. Nythän kaveripiiri on laajentunut sen verran, että aina joku lähtee mukaan kysyttäessä.

Syksyllä Impala hoiti käyttöautonkin virkaa, kun käyttiksenä ollut Chevy Van myytiin ja tilalle tuli Chevy S10. Jälkimmäiseksi mainittu vaati aika paljon muutoksia alkuperäisempään suuntaan, joten sillä aikaa kun S10 oli työn alla, niin ajelin Impalalla kaikki ajot kunnes sain Pickupin leimattua lokakuun loppupuolella. Samaan aikaan Impala meni kanssa seisontaan.

Kesän aikana ei oikeastaan ollut mitään isompia ongelmia. Tampereella vilkun katkaisijan kanssa oli keväällä hieman häikkää, mutta se korjaantui helposti ja takavalot oikutteli kesällä hieman. Muuten ei mitään isompia ongelmia ollut. Tuossa muutamia sekalaisia kuvia kesän ajalta:









Kun Impala meni talviteloille lokakuussa 2015, oli tiedossa että seuraava kesä menisi osittain hukkaan kun jouduin armeijaan. Impalaa piti hieman ehostaa lisää talven aikana, mutta kun aikaa ei oikein ollut, niin se jäi tekemättä. Kesällä maalasin konepellin uudestaan, kun siitä keskeltä oli maalit jostain syystä kuplineet edellisen pidemmän seisotuksen aikana. Jostain syystä tästä operaatiosta ei löytynyt yhtään kuvaa. Loppukesällä 2016 Impala vietiin mökille talvisäilöön, koska mun Chevy II projekti piti saada kotitalliin...

Impalan uusi tuleminen alkoikin sitten 2019 loppuvuodesta....
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Impala odotteli siis vuoroaan mökillä tallissa kesät 2017, 2018 ja 2019. Säilytyspaikkaa ei oikein ollut, ja ulkona ei viitsi tätä autoa säilyttää (eipä se olis kyllä pihaankaan mahtunut). Mutta vihdoin 2019 syksyllä tapahtui sellainen positiivinen juttu, että Hyvinkäällä oleva vuokratalli jossa kilpuri on, laajeni yhden auton mittaisesta tallista kahden auton mittaiseksi. Joten ei muuta kuin Impalan hakuun.

Elettiin Marraskuun loppupuolta 2019 kun lähdettiin faijan kanssa hakemaan Impalaa Hyvinkäälle. Aamulla aikaisin liikkeelle ja tarkoitus oli ajella illalla takaisin eli suurempia vastoinkäymisiä piti yrittää välttää. ;D

Auto työnnettiin tallista pihalle ja ulkona ruvettiin ihmettelemään mitä se vaatii käynnistyäkseen. Otin tulpat irti, putsasin ne, ruiskin sylintereihin hieman öljyä voiteluksi ja laitoin tulpat takaisin paikalleen. Kipinää ei kuitenkaan tullut, joten jakajasta kansi auki. Jakajankannen kontaktipinnat oli melko karun näköiset, joten pyyhkäisin ne puhtaaksi ja samalla viilasin kärkiä hieman. Kipinä tuli ja pikkulohko hörähti huikkabensalla, mutta tankista asti pumppu ei alkanut imemään bensaa. Se korjaantui samalla lailla kun aikaisemminkin, eli paineilmaa tankkiin. Tälläkertaa ei ollut kompuraa mukana joten jouduin käsipumpulla pumppaamaan painetta tankkiin.

Kun bensaa saatiin kaasarille asti, hörähti Impala käymään ja alkoikin käymään hienosti. Käyttelin sen lämpimäksi ja pyyhkäisin pikaisesti vahat pois kromiosista ja sitten matkaan kohti Hyvinkäätä.




Jakajan ennakonsäätö oli jumiutunut, joten se aiheutti hieman vaikeuksia liikkeellelähdöissä. Onneksi kuitenkaan montaa kertaa ei tarvinnut pysähtyä. Toinen ongelma oli aika reilusti huurteeseen menevä ohjaamo, kun sattui vielä aika kostea keli paluumatkalle. Mutta muuten kaikki toimi taas tuttuun tapaan erittäin hyvin.

Seuraavana päivänä kävin vielä pesemässä hiekkatien kurat pois autosta ja sitten pääsi aloittamaan suunnittelun, että mitä tälle pitäisi talven aikana tehdä.



Leimalla edellisellä kerralla ylätukivarren puslat oli hieman väljät, joten ne täytyi vaihtaa joka tapauksessa. Olihan ne tietysti 32 vuotta siellä jo olleetkin. Ajateltiin laittaa sitten kaikki etupään puslat ja nivelet uusiksi, joten etujousitus täytyi purkaa irti.



Rungon etupäähän huolellinen puhdistus ja päälle uutta Miranolia pensselillä...


Tukivarsista poltin vanhat puslat pois ja naputtelin puslien metalliosat irti. Uudet puslat laitettiin faijan ja kaverin kanssa kolmistaan paikalleen. Ylätukivarsien puslat meni helposti, alatukivarret aiheutti hieman päänvaivaa, mutta lopulta nekin saatiin paikalleen. Ja sitten tukivarsiinkin maalia päälle:



Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Samalla tämän talven/kevään aikana oli tarkoitus hieman päivittää moottoria. Impalassa on alkuperäinen Matching Numbers 283 pikkulohko 170 hp versiona eli kaksikurkkuisella kaasarilla. Hyvä luotettava cruisailumoottori, mutta 3:08 peräruuvin, Powergliden ja korkeiden takarenkaiden ansiosta minkäänlaista suorituskykyä tuossa ei ole. Joten tarkoitus olisi hieman piristää mottia ja saada auto liikkuvaan hieman "jouhevammin", mutta kuitenkin niin että moottori pysyy puhtaasti cruisailumottina.

Reseptinä on vaihtaa orkkis kannet 1960 vuoden 283:n Power Pack kansiin, joita on käytetty Corveteissa, joissa on ollut kaksi nelireikäistä kaasaria tai mekaaninen ruisku. Imusarjaksi löytyy '60 luvun loppupuolen Camaroissa käytetty valurautaimusarja ja sen päälle olisi tarkoitus laittaa kilpurin vanha Quadrajet. Pakosarjat vaihtuu myös peltisarjoihin, kun pakoputket pitää joka tapauksessa tehdä uusiksi, vanhat alkaa olla nimittäin aika rapeat. Ja peräruuvi vaihtuu 3:08 välityksestä, kun Ruotsin swapista löytyi uudenveroiset 3:55 rattaat hintaan 50€.

Keväällä tuo pitäisi sit käyttää säädettävänä rullilla, eli sittenhän saa samalla teholapunkin. Mielenkiintoista tietää, paljon tuohon tulee lisää voimaa. Mitään ihmeellistähän ei tavoitella, mutta on mielenkiintoista tietää, minkäverran lisää tuollaisella pienellä päivityksellä saadaan.

Kansille piti tehdä perusteellinen putsaus ja seetit piti hioa kevyesti. Venttiilit, jouset ja ohjurinkumit tuli uudet.



Ja sitten maalia päälle. Imusarjakin sai samalla värin niskaan.


Ja tässä vaiheessa projekti onkin tällä hetkellä. Kunhan etujousien maali kuivuu, pääsee kasaamaan etujousituksen takaisin. Sitten olis tarkoitus nostaa kone pois, jotta saan konehuoneen ja itse moottorin putsattua huolellisesti ja siistittyä maalaamalla. Sitten vaan motti keulille ja leimalle.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Tukivarsien akselien päätypultit ja prikat putsailin ja maalailin hopealla. Sitten vaan pultit kiinni ja pallonivelet tukivarsiin paikalleen. Kuvassa on nyt ylätukivarret valmiina, mut sama piti tehdä tietysti alatukivarsiinkin...



Sitten kasaamaan etujousitusta. Hieman piti virittää jousipuristinta että saatiin jouset tarpeeksi kasaan, on nimittäin aika pitkät ja jäykät nuo jouset. Lopulta kun jousipuristimeen saatiin sopivanmittaiset "spacerit" tehtyä, jouset ja tukivarret meni melko helposti paikalleen. Vielä tarttee laittaa raidetangonpäät, vakaaja ja kiristellä loputkin pultit ja rasvata nivelet ennen keulan laskemista alas. Sitten ajateltiin ajaa Impala kotitalliin, jossa otetaan motti ylös.


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Pari viikkoa sitten ajelin Impalan kotitalliin, kun samalla siirrettiin mun Chevy II Hyvinkäälle, niin voi sitten siellä käydä sitä rakentelemassa.

Ennen kun lähti Impalalla tienpäälle, piti laittaa vielä alatukivarsien akselien päätypultit paikalleen, kallistuksenvakaajan päädyt piti kiinnittää ja rasvata kaikki nivelet sekä tarkistaa että kaikki pultit oli varmasti kiristetty. Sitten vaan laatikkoöljyt sisään, siirtokilvet paikalleen ja baanalle. Hyvinhän se toimi jälleen kerran. 8)




Kotona aloin sitten purkamaan konehuoneesta tavaraa pois motin irroittamista varten. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ollut, mutta eniten tuskaa taisi aiheuttaa vesiletkut. Oli jumahtaneet ihan toden teolla paikalleen... Ennenkin on vesiletkut olleet kovaa kiinni, mutta näiden kanssa joutui kikkailemaan jo ihan tosissaan.




Pakoputkethan tässä on olleet jo pitkään melko huonossa hapessa ja ne vaihtuu nyt samalla. Joten purin vanhat putket pois, ne lähti yllättävän helposti pakosarjoista irti, mutta taka-akselin ylitys on sen verran ahdas, että joutui leikkaamaan putket poikki ennen tuota ylitystä. Hyvinhän rälläkkä puri tuollaiseen läpimätään putkeen, et eihän tuo sinänsä hankalaa ollut.



Nyt tarttisi valjastaa faija apukäsiksi että voi pudottaa laatikon pois. Sen jälkeen voinkin nostaa motin ylös...
Tradition Never Goes Out of Style!

McDaniel

Siistin näkönen pikkis taustalla. Uusi hankinta?

1320

Lainaus käyttäjältä: McDaniel - 07 toukokuu, 2020, 20:48Siistin näkönen pikkis taustalla. Uusi hankinta?

Faija osti viime kesänä tuon ihan kesän cruisailupeliksi. On kyllä hienossa kunnossa säilynyt yksilö, ihan ehjä ja siisti konehuonetta ja sisustaa myöten. Tosin on V6 motilla, mut eipä se taida hirveästi haitata niin menee soppaa hieman vähemmän, kun toi on ajellut kaikki työmatkoista lähtien Pickupilla.


Tradition Never Goes Out of Style!

Rusty

Harvinaisen siisti yksilö.  :cheers:
Ah, ahtaita aikoja.

1320

Joo, tuo on yllättävänkin siistinä säilynyt laite, ei varmaan ihan hirveästi ole talven suolaliuosta nähnyt, vaikka toki talvirenkaat siihen kaupan kylkiäisenä tulikin. Toi seniori ei sillä talvella meinannut ajella ollenkaan.


Eilen otin faijan mukaan talliin apukäsiksi ja otettiin vaihteisto pois Impalasta. Tuo PG on viimeiset 30 vuotta vuotanut öljyä, niin se tarttis ainakin yrittää tiivistellä. Hainkin tänään uuden öljypohjan tiivisteen, suodattimen ja etu- sekä takastefat, niin ehkä noista on jotain apua.

Aikamoinen limapallo toi on, eli ekana saa kyllä tehdä perusteellisen putsauksen... ;D



Tänään irrotin bensapumpun, puolan ja kaasarin pois tieltä motin irroitusta varten. Sitten faija apuriksi ja toimeen. Ihan helpolla motti ei tullut ylös, kun moottorinostimen ketjut taisi jäädä aavistuksen pitkiksi. Kun otti etupyörät pois ja laski tunkilla keulaa vähän alaspäin, niin mahtui motti tulemaan pois konehuoneesta. Sitten vaan pyörät takaisin ja motti moottoripukkiin.




Piti käydä ostamassa myös toinen moottoripukki tätä varten. Toi kuvassakin näkyvä Mätänetin pukki ei kovin paljoa kehuja saa, mutta kyllähän tuo motti ainakin vielä siinä näyttää pysyvän. Kun tämä remontti on ohi, pitää vähän parannella tuota pukkia hitsauskoneen kanssa...


Konehuone ja motti kaipaa kanssa aika perusteellista putsausta ja uutta maalia...




Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 11 toukokuu, 2020, 20:43...ja motti moottoripukkiin.




Piti käydä ostamassa myös toinen moottoripukki tätä varten. Toi kuvassakin näkyvä Mätänetin pukki ei kovin paljoa kehuja saa, mutta kyllähän tuo motti ainakin vielä siinä näyttää pysyvän. Kun tämä remontti on ohi, pitää vähän parannella tuota pukkia hitsauskoneen kanssa...


Meinaatko, että kestävyyden takia tarvii hitsailua?  :))

Yllättävästi nuo näkyy kestävän kun mullakin roikkuu 440 ton nokassa ja joku vuos sitten toisessa oli "full dressed" 383.. Apulaitteineen/pakosarjoinen siis.. Tuollanen RB painaa jo jonkun verran, mutta edellinen omistaja oli todennu sen kestävän moista, niin kai se kestää jatkossakin. :o

Joku hurja kehui 6.5:nkin moisen varaan laskeneensa.. :panic:

Aika joustavahan tuollanen viritys on, että sen puoleen ymmärrän kyllä hyvin lisätuennoista unelmoimisen.. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

1320

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 toukokuu, 2020, 08:55Meinaatko, että kestävyyden takia tarvii hitsailua?  :))

Yllättävästi nuo näkyy kestävän kun mullakin roikkuu 440 ton nokassa ja joku vuos sitten toisessa oli "full dressed" 383.. Apulaitteineen/pakosarjoinen siis.. Tuollanen RB painaa jo jonkun verran, mutta edellinen omistaja oli todennu sen kestävän moista, niin kai se kestää jatkossakin. :o

Joku hurja kehui 6.5:nkin moisen varaan laskeneensa.. :panic:

Aika joustavahan tuollanen viritys on, että sen puoleen ymmärrän kyllä hyvin lisätuennoista unelmoimisen.. :o

Joo, kyllähän tuokin varmaan sinnittelisi tuo pukki tuollaisenaankin, vaikka kieltämättä aika paljon se joustaa kun koneen laskee siihen. ;D  Ja tuo pikkulohko ei ole edes painavimmasta päästä.

Isoin ongelma tuossa mun mielestä on se, että pukin "taka-akseli" kiinnittyy tuohon pystyputkeen yhdellä pultilla keskeltä ja kaikki paino on sen varassa. Pystyputkessa on L-rauta, johon tuon "taka-akselin" pitäisi nojata, mutta eihän se siihen osu vaan näiden välissä on puoli senttiä rakoa. Eli nyt taka-akseli pääsee kääntymään sen yhden pultin varassa kunnes kääntyessään tarpeeksi ottaa L-rautaan kiinni.

Voisi ottaa sen pultin irti ja hitsata noi toisiinsa sillä lailla että kestää. Ei tuota pukkia tarvii purkaa kuitenkaan, niin saattaisi siitä hieman tukevampi tulla.
Tradition Never Goes Out of Style!

1purehell

Uus Bilteman pukki oli ihan jees, kun siinä oli ne ruuvattavat tallat, millä sen sai lukittua paikoilleen lattiaan ja tuntui ne tukevoittavan sitä heiluntaa muutenkin.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1320

Tuollainen Bilteman pukki olis voinut olla parempi. No, ehkä tästäkin saadaan toimiva pikku parantelun jälkeen.

Viimeviikolla purin motin tarvittavilta osin, eli venttiilikoneisto, imusarja, kannet, öljypohja, vesipumppu ja muita pienempiä osia irti. Perusteellista putsausta nuo vaati kaikki, tai osa on vielä putsausta vaille ennen maalausta...

Keinuvivut Power Pack kansiin tulee noista orkkiskansista. Ne oli ihan hyväkuntoiset, niin pelkkä putsaus riitti.




Tältä näytti perjantaina kun nostin vielä kannet pois paikaltaan.



Viikonloppuna ei kerennyt rakentelemaan, mut tänään putsailin lohkon alustavasti maalausta varten. Kyllähän sieltä öljykerroksen alta punainen maali tuli vastaan, mutta kyllähän tuo silti uutta väriä vaatii pintaan...




Jakopää tarvii näköjään uusia samalla, ketju alkaa olla vähän venynyt. No, onhan se siellä 30 vuotta pyörinyt...



Jos huomenna saisi maalattua lohkon ja ainakin muutamat irto-osatkin, niin pääsis sitten kohta kasaushommiin.
Tradition Never Goes Out of Style!