F6600 vastaan samanikäset valmetit

Aloittaja kuutio, 13 heinäkuu, 2020, 22:39

« edellinen - seuraava »

kuutio

Tulipa starttimotori vaihdettua. Ihan täysin tehtävissä oleva homma, eikä ees paha vaikka tämä ykskin vallu-uskovainen kyläseppä manaa aina foortit. Pitää vaan olla täsmälleen sopivat työkalut. Olin ton irrottanu ja kiinnittäny aikasemminkin solenoidin vaihdon takia.
Sitte vaan ikh;n intaialainen solkku savus ennenaikojaan tosi pienen harrastekäytön jälkeen, älkää sieltä ostako.
Niin ja noi vallut.. itelle ei kyllä enää kovinkaan helposti valmettia tuu ton -02 sarjalaisen jälkeen

Jos ny voortissa on startissa yks pultti pahassa paikassa, niin jos tollasessa vallussa haluaa vaikka akun vaihtaa niin kahden miehen homma, ensin kaks miestä että saa konepellin ehjänä pois. Sitte irrotat lämppärin motorin että pääset nostaa patterin pois aisojen välistä jos eekoo. Kyllä niitä pahoja pultin paikkoja on valmeteissakin. Ja samanikäsissä voorteissa patteri on sananmukaisesti tarjottimella.
Ja se varaosapolitiikka..esim. voorteihin,verkuihin,belkkuihin saa lähes kaikkea nopeesti kohtuuhinnalla..
valmetin omistajan kannattaa ostaa sorvi ja opetella
All work and no play makes Jack a dull boy.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 13 heinäkuu, 2020, 22:39Ja se varaosapolitiikka..esim. voorteihin,verkuihin,belkkuihin saa lähes kaikkea nopeesti kohtuuhinnalla..
valmetin omistajan kannattaa ostaa sorvi ja opetella


Valtsun 411 DSW (tai joku vastaava) koneeseen haussa vesipumpun korjaus sarjaa tai koko pumppua

Puoli suomea raappinu sen kanssa päätä ja lopulta valmetteihin liittyvältä löyty sen verran apuja et saadaan ees tunnistettua onko se valmistus sarja pumppu vai vahingossa ulosmyyty prototyyppi

Belkun jarrulevyt kuulemma passaa valmettiin ja hinta ero on valtsun yks levy vs. belkun levyt 4-6kpl ja levittäjät

Joku oli tarinan mukaan katellu ku valmet traktorit tuotanto myytiin, niin stenan lavoja oli pihatäynnä ja duunarit kanto sinne kaikki varaosat mitä halleissa oli hyllyissä ja vartijat oli vahtimassa ettei vahingossakaan pihasta lähde painolla madallettuja työläisten autoja

Toisaalta jos ite ostaisin kilpailijan, niin mikäs sen parempi omistaa puolet maailman traktori tuotannosta ja tappaa kilpailija kokonaan pois tuhoamalla sen varaosa valmistuksen ja saannin.
Kerran pitää remonttia tehdä isompaa valmettiin ja kattelee osavalikoimaa niin uuteenhollantiin löytyy hyllystä koko traktori ja valmettiin melkein sopiva hydrauli liitin, niin seuraava kone tuskin tulee olemaan valmet

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 14 heinäkuu, 2020, 00:12Joku oli tarinan mukaan katellu ku valmet traktorit tuotanto myytiin, niin stenan lavoja oli pihatäynnä ja duunarit kanto sinne kaikki varaosat mitä halleissa oli hyllyissä ja vartijat oli vahtimassa ettei vahingossakaan pihasta lähde painolla madallettuja työläisten autoja


No totuutta tässä on. Traktoritehtaalla oli hyvin kattava varaosavarasto kaikkiin tuotannossa olleisiin malleihin, mitä vaan löytyi, myös tehtaalta ulosmyytyihin protoihin löytyi jopa kokolasiset ovet.
Kun tekivät kaupat AGCOlle, niin amerikkalainen tehokkuusajattelu tuli oikein voimalla ja hyllyssä makaavat osat ovat sidottua pääomaa ja heikentävät tulosta. Ne siis heivattiin pihalle. Tosiaankin sinne lavoille. Tosin ei niitä vartioitu ja osia olisi saanut kantaa kotiin, minkä kerkesi. Kovin moni ei vaan kantanut ja lavatolkulla priimaa tavaraa meni romuksi. Isäukko oli silloi vielä tehtaalla töissä ja omalta osaltaan myös tyhjentämässä varastoja. Jotain pientä se keräili mukaan mutta todella paljon tavaraa meni.
Ihan järjetöntä hommaahan se oli ja nyt esim. 02-sarjan vehkeisiin ei tahdo saada oikein mitään varaosia.
Mutta sama periaatehan se on kaikilla autovalmistajilla yms. Tiettyyn ikään asti pidetään varaosia ja kun se ikä menee yli, ne pistetään romuihin vaikka olisi kuinka paljon. Kukaan muukaan ei saa hyötyä niistä.
Noissa vanhoissa valmeteissa on vielä se, että niitä ei ole hirveästi viety mihinkään ulos, niin ei tarvikevalmistajiakaan kiinnosta.
Fordit, NH, Case/DB taas ovat olleet  maailmanlaajuisia merkkejä ja niitä on vanhojakin vielä niin paljon maailmalla, että varaosamenekki on eri maata.
Ehkä taas AGCo aikaisiin valmetteihin saa moottoriosia taas pidempään ja tarvikeosiakin, kun samoja komponentteja ja erityisesti moottoreita käytetään kaikissa AGCOn merkeissä. Ja Suolahdessakin linjalta tulee ulos massikoita sekä valmetteja sekaisin.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Hullu-Jussi

Jotain kuus vuotta sitten olin Saksassa kansainvälisillä maatalouskonemessuilla, jossa oli mukana jokunen sata komponenttivalmistajaa ympäri maailmaa. Huomasin yhden pakistanilaisen teräsvalimon osastolla voimansiirron ja moottorin osia, jotka tunnistin kuuluvan Fordsoneihin ja tonni-Fordeihin. Kysyin osastolla olleelta firman edustajalta, että myyvätkö he näitä brittiläisille varaosafirmoille, jotka tarjoavat osia vanhoihin klassikkotraktoreihin. Hän vastasi, että ei. He ovat kyllä yrittäneet saada päätä auki siihen suuntaan, muuta toistaiseksi he toimivat alihankkijana kahdelle uusia traktoreita valmistavalle tehtaalle Pakistanissa. Siellä messuilla mulle selvisi, että olisi ollut mahdollista rakentaa täysin uusi Ford tai Massikka siellä olevien firmojen tuotteista. Ja niinhän niitä tehtiinkin Intiassa ja Pakistanissa.

jukka1

Jaa, a ittellä on 903 Valmetti piharaktorina. Tehtiin kytkinremontti hetki sitte. IKHlta otin VO ja ajo levyn, silmälaakerin ja kammen takastefan. Kaikki sai heti tiskiltä mukaan. Hi-trackin stefoja piti ostaa valtralta ja neki oli hyllytavaraa. Tietyt osat on kyllä hakusessa noihin. Mutta on vissiin tullu jotain uustuotantoaki. Laatikon sivuaksilaa kai tehdään uutta

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: jukka1 - 16 heinäkuu, 2020, 19:39Jaa, a ittellä on 903 Valmetti piharaktorina. Tehtiin kytkinremontti hetki sitte. IKHlta otin VO ja ajo levyn, silmälaakerin ja kammen takastefan. Kaikki sai heti tiskiltä mukaan. Hi-trackin stefoja piti ostaa valtralta ja neki oli hyllytavaraa. Tietyt osat on kyllä hakusessa noihin. Mutta on vissiin tullu jotain uustuotantoaki. Laatikon sivuaksilaa kai tehdään uutta
Markkinat määrää mitä kannattaa tehdä.
Kaikkia  hammaspyöriä ja akseleita on periaatteessa helppo kopioida, mutta halpoja ne ei sitten ole jos ei voi isompaa sarjaa tehdä.
Valuosien kanssa onkin jo todella vaikeaa.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Niin, kyllä varmaan kytkinlevyjä ja tiivisteitä saa mutta ennen sai esim. kokonaisia kansia. Ja hinta oli semmoinen, ettei vanhaan kanteen kannattanut alkaa edes koneistuksia tekemään vaan tehtaan varastosta uusi kansi tilalle.

nyt voi olla kannetkin vähän hakusalla. Hydraulipumppuja ei kaikkiin malleihin saa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: toyopet - 17 heinäkuu, 2020, 11:14Niin, kyllä varmaan kytkinlevyjä ja tiivisteitä saa mutta ennen sai esim. kokonaisia kansia. Ja hinta oli semmoinen, ettei vanhaan kanteen kannattanut alkaa edes koneistuksia tekemään vaan tehtaan varastosta uusi kansi tilalle.

nyt voi olla kannetkin vähän hakusalla. Hydraulipumppuja ei kaikkiin malleihin saa.

Sais ny ees vesipumppua, niin sekin helpottaisi huolto osana

Muutaman väittäjän mukaan kytkin levyjä saa ku ne on zetor,ista ja jarrulevyt on belaruksesta

jukka1

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 18 heinäkuu, 2020, 09:46Sais ny ees vesipumppua, niin sekin helpottaisi huolto osana

Muutaman väittäjän mukaan kytkin levyjä saa ku ne on zetor,ista ja jarrulevyt on belaruksesta

Mikäs raktori se on mihin sitä vesipumppua oot ettiny? Aika erikoista jos ei löydy 411 sarjaan. Siinä on jo huonoa tuuria jos sattuu saamaan jonku vanhan protolaitoksen.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: jukka1 - 18 heinäkuu, 2020, 11:03Mikäs raktori se on mihin sitä vesipumppua oot ettiny? Aika erikoista jos ei löydy 411 sarjaan. Siinä on jo huonoa tuuria jos sattuu saamaan jonku vanhan protolaitoksen.

411 dsw tais olla malli 1500rpm vakiokierrosmoottori 24volttinen
 hullunkierto vesipumpussa eli termarikotelo ja vesipumppu on pikkusella putken nysällä toisissaan yhteydessä, vesijäähy pakosarja joka on ilmeisesti jotain alumiinin sorttista valua, ilman turboa tai revolveria

comprex ois villin kuulonen generaattorissa isolla kuormalla etenkin  :o


Niijja ei oo traktorissa vaan leroy-somers generaattorin edessä

jukka1

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 18 heinäkuu, 2020, 11:32411 dsw tais olla malli 1500rpm vakiokierrosmoottori 24volttinen
 hullunkierto vesipumpussa eli termarikotelo ja vesipumppu on pikkusella putken nysällä toisissaan yhteydessä, vesijäähy pakosarja joka on ilmeisesti jotain alumiinin sorttista valua, ilman turboa tai revolveria

comprex ois villin kuulonen generaattorissa isolla kuormalla etenkin  :o


Niijja ei oo traktorissa vaan leroy-somers generaattorin edessä

Ilmankos toi w ei kuullostanu tutulta. Metsäkoneissa on ollu tota hullunkiertomallia mutta onkohan ne jo sitte 420 kaikki :thinking:  Voi olla että joku tulis kivittämään jos olis comprexilla ja sitä ihmisten ilmoilla käyttelis  :))

Muoks. Tuli vielä mieleen että jos siinä pumpussa on lähtö jossain erikoisessa paikassa sille pakosarjan vesikierrolle niin silloin on varmaanki turha ettiä minkään työkoneen pumpusta vastaavaa.