Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Enpä ehtinyt mukaan kommentoimaan, mutta Harri jo vei jalat suustani tuolle edellisellä.
Nuo "laahaavat", mutta käytännössä leijuvat suorat linjat pakoputkissa on vahva alleviivaus koko laitteen olemukselle. O0

Itsekin tykkään kyllä enemmän ylös kiksatuista pakorööreistä, mutta tähän en semmosia laittaisi. Ne rikkoisi koko laitteen harmonian(??!!) :oushit: Tai mikähän semmonen sopiva sana tähän olisi.. :panic:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

Springer

Tuo kun on jäykkäperä, niin ne putket voisi kierrättää tuon keskellä olevan jarrulevyn yläpuolelta ympäri ja siitä suorat vaimentimet taakse?

Kalu

Ehe ehe
Nää kyllä taitaa kadota jonkin ajan kuluttua.









Harri S

Kiitos visioista. Hyvää settiä.
Tuota @Kalu tekemää ekaa vaihtoehtoa varten ostin ne 30 asteen mutkat ja heti jarrulakan kohdalta taitettuna oli ajatus taittaa nousemaan ylös. Siitä kohtaa mistä vaakaputki on nytkin poikkastuna ja alarunkoputkea seuraten.

Nimin @Zephyr fotoshoppasi minulle pari vaihtoehtoa hieman ylösnostetuista änkkäreistä ja kylkilinja menee melko levottomaksi sillä lailla taivutetuilla pakoputkilla.

Eli joko nykyiset suorat tai sillä 30 asteen taitolla alarunkoputken linjan mukaan ne tulee lopulta valmistumaan. Teen vaan sellaiset änkkärin kiinnikkeet runkoon että molemmat tyylit sopii samoihin kiinnityksiin.
Tuumitellaan.
Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 05 huhtikuu, 2024, 20:40Kiitos visioista. Hyvää settiä.
Tuota @Kalu tekemää ekaa vaihtoehtoa varten ostin ne 30 asteen mutkat ja heti jarrulakan kohdalta taitettuna oli ajatus taittaa nousemaan ylös. Siitä kohtaa mistä vaakaputki on nytkin poikkastuna ja alarunkoputkea seuraten.

Nimin @Zephyr fotoshoppasi minulle pari vaihtoehtoa hieman ylösnostetuista änkkäreistä ja kylkilinja menee melko levottomaksi sillä lailla taivutetuilla pakoputkilla.

Eli joko nykyiset suorat tai sillä 30 asteen taitolla alarunkoputken linjan mukaan ne tulee lopulta valmistumaan. Teen vaan sellaiset änkkärin kiinnikkeet runkoon että molemmat tyylit sopii samoihin kiinnityksiin.
Tuumitellaan.
Ääni suorille.  8)
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Aamu antaa vastaukset eli suorat putket valittu, joille tein äsken tukevat kiinnikkeet ja hitsasin oikeanpuoleisen myös kiinni runkoon. Case closed.

Otin pätkät kanttista huonekaluputkea ja leveää lattaa josta tein sopivat kiinnikkeet molemmille puolille. Koska etummainen kiinnityspultti sattuu alarunkoputken kohdalle, tein sille hahlon ja taemmalle läpireiän. Eli vaimennin tyonnetään kiinnikkeeseen etukautta ja lukitaan paikalleen taemmalla pultilla jonka kanta jää kiinnikkeen taa piiloon.
Hitsasin osat yhteen takapuolelta jolloin saumakin jää nurjalle puolelle.








Vasen kiinnike on vielä kiinnihitsaamatta koska pyörä pitää saada ulos jotta putkistot tulee tarkasti samaan asentoon.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kytkin ja jarruosat saapui tänään.
Odotellessa värkkäsin hydraulisen kytkimen työsylinteriin nipan jonka juotin kiinni putkilinjaan ja siihen sopii kytkinletkun banjoliitin. Päälle tuli nylocimutterista umpeentinaamani kupumutteri.
Sorvasin sopivan liitinnipan 10mm pultista ja kasasin kytkimen letkun paikalleen, ruiskulla ja pitkällä neulalla ujutin nesteet työsylinterin sisään mikä joudutti ilmaamista.
Pääsylinterinä kytkimessä toimii 1500cc Honda Valkyrien kahva joka on kooltaan samaa kaliiberia kuin HD etujarrukahva.









Kytkin on tosi kevyt käyttää vasemmalla kädellä. Laitoin kameran kytkimen alle kuvaamaan jolla pääsin tsekkaamaan toimivuuden.


Sitten laitoin takajarrusatulaan letkun sekä pääsylinterin ja täytin järjestelmän nesteellä ja otin ilmat pois. Jarrupääsylinterille sopivaksi paikaksi valikoituu oikea moottorin kiinnityslevy johon teen sille sopivan kiinnikkeen ja samaan kiinnityslevyyn kiinnitetään aikanaan myös jarrupoljin jonka teen varmaan itse kun sekin on melko spesiaalimallinen.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Nätti päivä niin pääsi taas pihalle puuhastelemaan.
Laitoin varmuuden vuoksi prätkän puuhien ajaksi kunnolla kallelleen jotta kytkimen työsylinterissä mahdollisesti olevat ilmat nousee letkua pitkin ylös, kun painelinja asettuu näin työsylinterissä siihen ylimpään kohtaan.

Pitkä öljynsuodatinjalka on ollut koko ajan tiellä puuhia hankaloittamassa, vastaa lisäksi istuttaessa oikeaan pohkeeseen ja on muutenkin hölmön näköinen pystysuora kappale moottorin kupeessa joka tulee vielä reilusti alarunkoputken alapuolelle. Joten otin suodattimen jalkoieneen toistaiseksi pois kokonaan ja mikäli nyt jostakin syystä suodatinta ylipäätään tällaisessa laitteessa edes tarvitaan, kannattaa se laittaa siirtosarjalla kokonaan eri kohtaan.



Siispä otin palan 20mm alumiinilevyä ja leikkasin siitä palan, hioin, porasin pultinreiät ja jyrsin sisäpuolelle 12mm syvän yhdyskanavan jolla öljynpaine ohjautuu oikeaan kohtaan lohkossa.
Sitten vaan tivisteen ja liiman kanssa suodatinjalan ohituspalikka paikalleen ja johan tuli sitä kaivattua lisätilaa.











Nyt kun tilaa takarrusylinterin käyttötangolle tuli selkeä reitti niin laitoin sen loogisempaan paikkaan kytkinkopan kohdalle. Kiinnikkeen tein paksusta raudasta johon tein pinnapulteille kierteet ja jotka niittasin vielä taustapuolelta tiukasti kiinni kun en luota tuossa hitsauksen pitävyyteen.
Kiinnikkeen hitsasin alarunkoputkeen, putsasin ja maalasin sekä laitoin sylinterin paikalleen. Jarrunestesäiliölle sopivaksi paikaksi löytyi akun kupeessa oleva tukirauta. Nyt stuukki on tuolla kupeella huomattavasti selkeämpi.









Lopuksi passasin ja hitsasin vielä vasemman äänenvaimentimen oikeaan kohtaan, hivasin hitsisauman siistiksi ja otin valokuvia eri suunnista tulevien juttujen suunnittelua helpottamaan.











Päätoiminen harrastaja

Valde

Hm, tuon ylimääräisen startin paikan kohdalle sopisi startiksi naamioitu öljynsuodatin, piuhat vain kiertäisi lohkossa olevaan, nyt suodattimen ohittavaan palikkaan.


On se tekijä ei perkele...
Takavetopihtaaja

Harri S

Samaa sijoittelua tuumittelin itsekin.👍
Toki se öljynsuodattimen kääntöjalka ajais saman asian.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Melko rankka päivä mutta sain jalkatapit, niiden kiinnikkeet ja jarrupoljinaihion tehtyä.

Tein jalkatapit samasta 30mm tarkkuusteräsputkesta kuin runkokin koska siinä on paksu seinämä, mukavaa koneistaa ja mitoiltaan muutenkin paselia. Laikkasin putkesta 250mm pätkät joihin tein aineskangesta sisäholkit jotka kierteistin 16mm pulteille ja joilla tapit kiinnittyy eturunkoon. Sisäholkit on kiinni putkissa prässisovitteella.
Tappeihin sorvasin 10 koristeuraa ja lämpösovitteella teräsprikat, noihin uriin voi laittaa vaikka napakat O-renkaat koristeeksi ja liukuesteeksi. Tappien avoimiin päihin hommaan sopivat kumitulpat.









Runkoon leikkasin pahvimallin mukaan 10mm teräslevystä kiinnikelaput, niihin reiät jalkatapeille ja hitsasin levyt molemmin puolin moottorin kiinnityslevyjen jatkoksi. Noilla jalkatapit tuli oikeaan paikkaan ja kiinnitys on tukeva. Ajoasennosta tuli aika luonteva ja mukava.









Oikean puolen jalkatapin juureen sorvasin paikan jarrupolkimelle johon sorvasin sopivan holkin höyryputkesta ja leikkasin plasmalla polkimen aihion sopivasta paksusta lattaraudasta. Hieman mirkelöintiä holkki molemmin puolin hitsaamalla kiinni, holkin kalvaaminen takas pyöreäksi ja jarrupoljinaihio on jalkatappia vaille valmis.
Tein kiinnikkeeksi random isosta messinkimutterista stopparin jonka lukittuu paikalleen 6mm ruuvilla.









Lopuksi huvipajan ja sorvin siivous sorvinlastuista joita tuppaa tulemaan näissä hommissa melkosesti. Kameralla otin taas muutamia kuvia puuhastelun lomassa.
Päätoiminen harrastaja

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Harri S

Juu. Ihan hyvällä mallilla jo.

Tänään sorvasin poljinpinnan jarrupolkimeen vanhasta galvanoidusta pultista ja tein siihen muutaman uran koristeeksi kuten jalkatapeissakin.
Toiseen päähän kierteet ja uppokantapulttia varten reikä poljinvarteen.



Hioin poljinta siistimmäksi ja lämmitin pintaan suojaksi tinakerroksen jotta se istuu kokonaisuuteen paremmin kuin maalattu.
Tinasin myös jalkatapin sorvatun alkuosan ja jarrupolkimen laakerikohdan jottei se ala ruostumaan.



Sitten vaan poljin paikalleen ja tein siihen vielä palautusjousen ja jouselle kiinnikkeen rungon kytkentäpultin kannan alle. Jarrutangon teen jahka saan siihen sopivaa materiaalia hommattua.
Jalkatappi- / poljinkokonaisuus on mielestäni halutunlainen.



Päätoiminen harrastaja

cdi

  Mä olisin joka toisen välin kiillottanu ja knurligia joka toiseen väliin.