Pertin Kotkotukset

Aloittaja Pertti K, 07 helmikuu, 2020, 21:01

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Juuh. Tiedätte-kyllä-missä aloittelin Typhoon projektitopikkia. Meinasin sitä tänne jatkaa, mutta on nuo omat hommat tosi tekijöihin verrattuna semmosta puuhastelua että ajattelin että jos pistää samaan nippuun kaikki touhut eri päristimien kanssa niin ehkä saisi jotain tarinaa edes aikaiseksi.

Mutta, kun tuo ah niin rakas Typy on nyt päälimmäisenä mielessä kun taas pitkän tauon jälkeen otin sen ajoon, niin jatketaan siitä mihin "1993 GMC Typhoon #1274" topi jäi. Aatteellisista syistä ei tekisi mieli linkkiä laittaa, mutta tuolta voi käydä katsomassa aimmin tapahtunutta jos nyt välttämättä haluaa: https://www.overdrive.fi/forum/threads/1993-gmc-typhoon-1274.310253/ Jäätiin siis vuoteen 2015.

Lyhyt kertaus: Ostin auton 2006, myin sen 2008 taloprojektin rahoittamiseksi. Ostin takaisin 2015 pitkän seisonnan jälkeen, eli olihan se silloin kevyt projekti, siirtolavalla tuotiin pihaan. Käyntiin lähti, jarrut jumissa ja siivoamista riitti.

Kuvat minulla on Googlen kuvissa ja valitettavasti näyttää että täälläkään kaikki sieltä linkatut kuvat ei näy. En viitsi niitä aijaahankaan laittaa kun sieltäkin ne ajan myötä häviää. Koitan muistaa laittaa kuvan lisäksi linkin suoraan kuvaan, tässä linkki Typhoonin kansioon.

Juu, eipä siinä muuta kuin siivoamaan ja herkistelemään autoa ajokuntoon. Pari viikkoa tuli touhuttua (minulle) ennennäkemättömällä innolla. Etujarrusatulat meni uusiksi, muuten ei juuri uutta osaa tarvinut huoltotarvikkeiden lisäksi.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Umpioiden poteroita maalailin.

Linkki

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Liuotinpesun jälkeen oli jossain vielä kiiltävää vähän tuoreempaa maalia.

Linkki

Ja jossain ei ihan niin kiiltävää, alkuperäistä pintaa.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Kananhampaisiin (näitä nappuloita on tasan ja ainoastaan reilussa 4000:ssa valmistetussa Typhoonissa) vähän uutta väriä Gtechniq C4 Permanent Trim Restorerilla. Vasemmalla käsitelty, oikealla käsittelemätön nappula.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Kaapista löytyneillä jämätököteillä myllyttämään vaan sitten.

Linkki

Saihan siihen pintaan jotain kiiltoa vielä.

LInkki

Konehuone pestiin tietysti myös.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Aurinkolipoissa asiakirjoja varten ja turvavyön vastakappaleita aloillaan pitämässä oli tällaiset leveät kalsarin kuminauhat joista elastisuus oli jäänyt johonkin 00-luvulle, mutta vastineeksi pituutta oli alkuperäiseen nähden kolminkertaisesti. Leikkasin nuo vain siististi pois, 100 pisteen entisöintiin tarvii sitten keksiä miten ne loihditaan uudelleen. Eli ei tarvi. Kuvassa näkyy myös kuskin lipassa oleva varoitusteksti että mikäli tämän maastoauton vie maastoon, voi sitä seurata severeä damagea.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Vähänkö meikä oli onnessaan kun pääsi ajelemaan kylälle kauan kaivatulla menopelillä taas! Pidempiäkin lenkkejä tuntui ihan hyvin uskaltavan ajaa, mitään ihmeempiä seisonnan aiheuttamia tai muitakaan "ominaisuuksia" ei ollut ilmennyt. Näitä pidetään piireissä epäluotettavan maineessa ja kun uusi harrastaja kyselee että mitä tulisi ottaa huomioon kun harkitsee Typhoonin ostoa, niin suositus on hankkia 4 kpl laadukkaita pukkeja  ;D Mutta minun nähdäkseni kahdella asialla pääsee aika hyvään luotettavuuteen: pitää vehkeen vakiona ja tekee huollot ajallaan. Ja jos se ei ole tikissään niin elä polje!

RVS-käsittelyt tein kaikkiin kohteisiin (tapana on se tehdä kaikkiin omiin autoihin). Samoin käytin uudelleen ruostesuojauksessa jossa paikkailitiin edellisen suojauksen kuluneimpia paikkoja. Tämä oli oiken hyvä, sillä ennalta suunnittelematta Typhoon ajautui käyttöauton rooliin kahdeksi vuodeksi 2015-2017. Vaimo sai tuolloin viransijaisuuden johon tarvi autoa ja tuo sijaisuus on jatkunut muutaman kk kerrallaan aina näihin päiviin asti. Jos olisi sen tiennyt silloin, olisin ostanut jonkun muun käyttikseksi, mutta aina oli että vielä nämä muutama kk. 2017 tuli sitten Mersu taloon - noh sittemmin myin Volkkarin pois ja siirryin polkupyörään ja linja-autoon, mutte ei mennä nyt siihen...

Tuona aikana kilometrejä kertyi n. 8000 km (170 000 - 178 000). Ulkomuistista isoimmat ongelmat oli hervottomaksi mennyt vilkkuviiksi, haljennut tuulilasi ja aktiivikauden jo päätyttyä, varsin sitkeä käyntihäiriö.

Tuota käyntihäiriötä aloin metsästämään perinteisellä amatöörimetodilla, summittaisesti osia vaihtamalla. Tuloksena oli että käynti vain entisestään heikkeni ja teetti kuukausia töitä päästä edes lähtöruutuun. Isoin syy siihen oli Rokautosta ostettu halpistulpanjohtosarja ja vielä toinenkin, vasta alkuperäistä vastaava AC Delko toimi. Noiden takia tuli vaihdettua repullinen muitakin osia, kun ei vaan uskonut että uudet sarjat ei toimi.

Loppuviimein alkuperäiseksi ongelmaksi selvisi imusrajan vuoto. Olin senkin jo rajannut pois starttipilotilla, mutta vuoto oli niin kapeassa solassa että se ei ollut tietään sinne löytänyt. Vasta kun laitoin turbon sisäänmenoon pätkän polkupyörän sisuskumia, siihen painetta ja sitten stetoskoopilla suhinoita kuuntelemaan, vika löytyi.

Niin ja konehuoneen etuyläreunaan tuodulle öljynsuodattimelle menevät putket piti vaihtaa. Sitä yleisesti pidetään melkein tekemättömänä hommana (suositus on sahata putket pätkiksi ja laittaa letkut tilalle), mutta kyllä minä niille reitin löysin mistä ujuttaa pois ja uudet paikalleen.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Sisustaan vaihdoin ledivalot, samalla vähän putsailin mittaristoa ja kiillotin "lasin". Eihän tuo nyt ihan tyylikkäimpiä mittaristoja ole, mutta tommonen. Erikoisuutena tässä uutena Sveitsiin myydyssä yksilössä kilometrimittari, mittariston takaa löytyi sveitsiläisen mittaripajan tarra (ilmeisesti välitykset muutettu matkamittariin) ja nopeusmittarin asteikko on myös jälkiasenteinen (tarra?), huomasin sen vasta ledeihin vaihtamisen jälkeen siitä että se on hiukan kellertävämpi kuin muiden mittareiden taustat.

Ennen

Linkki

Jälkeen

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Yksi aika iso proggis, joka ei vieläkään ole maalissa, on alkuperäisten vanteiden kunnostus. Nämä myöskin ovat ainoastaan Typhoonissa ja Syclonessa (ja olikohan Sonoma GT:ssä) käytettyä mallia. Etu- ja takavanteissa on reilu offset ero. Minun autossa olevat oli maalattu, alunperin ne ovat alumiinipinnalla ja lakattuja. Ostin myös toisen satsin, olikohan Turboloota nimimerkiltä tuonpuoleisessa. Aloin niitä puhaltelemaan soodalla puhalluskaapissa jonne vanne juuri ja juuri mahtui. Melkoinen savotta, mutta raepuhallus ei tullut kyseeseen kun se olisi vaurioittanut koneistetun pinnan, mikä sitten näkyy lakan alta. Vanteissa on ns. diamond cut -viimeistely, eli sorvissa on jätetty sellainen n. 1 mm "aallonpituudella" oleva uritus vanteen otsapintaan. Taustat kyllä puhalsin lasikuulalla, niitä ei alunperin ole mitenkään pintakäsitelty.

Tuota diamond cut pintaa kun lähdin sitten entisöimään, niin kummastus oli suuri. Tuntikausien hinkkauksella johonkin kohti sai hyvin kiiltoa ja alkuperäistä tunnelmaa, mutta kauempaa katsottuna vanteet olivat kovin laikukkaat. Minulla ei silloin ollut vielä silmälaseja vaikka varmaankin syytä olisi ollut, niin meni hetki ennnekuin hokasin että nehän taitaa olla molemmat vannesarjat hiekkapuhallettu ennen maalausta! Sieltä täältä oli hiekkasuihku pyyhkinyt diamond cutin harjakset mennessään.

Suomessa on tiedossa vain yksi paja jossa on sorvi jolla tuon pinnan pystyisi uusimaan, mutta olen heitä pommittanut nyt useamman vuoden ja vastaus on aina sama, ei ole ehditty ottaa käyttöön ja harjoitella kun on muita töitä niin paljon. Viimeisimpään viestiin tosin eivät enää edes vastanneet. Jos joku tietää missä onnistuisi diamond cut, niin kertoopi!

Toisen sarjan maalautin pulverimaalilla Jyvässeudun pulverimaalaamossa. Tuli hyvät ja halvalla! Oikein käypäset jatkossakin talvivanteiksi, mutta toinen sarja odottaa vielä toimenpiteitä puhallettuna (siis on ne mulla vielä).


Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

2018 keväällä kävin Zeno miitissä.

Linkki
Sitten syksymmällä satunnaisia käyttöauton ajoja ja sittenpä se olikin 1,5 vuotta toimettomana, välillä siirsin tallista katokseen ja päinvastoin, kunnes tällä viikolla otin taas ajoon. No jotain pikku näpertelyä niinkuin vääntösauvojen runkopalkin kannatinkumien ja jarruputken vaihtoa on tullut tehtyä.

Mutta jo toisen kerran tuon ostaessani päätin, että enää en myy kuin pakon edessä, pölyttykööt sitten vaikka jossain nurkassa motivaatiota odottelmassa.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Taannoin joku kyseli että mitenkähän se ruostesuojaus palkkien sisällä. Kännykällä vähän huono saada kuvaa, mutta tuossa joku kurkistus. Kyllä sielläkin sitä mön.. eikun ruostesuojaa näyttää olevan.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Tässä talven mittaan rapsuttelin perästä irtonaiset massaukset, joita oli alle kymmenkunta keskimäärin kämmenen kokoista plänttiä. Liottelin niitä tapettiliisterillä sakeutetulla fosforihapolla useamman päivän ja sitten maalasin POR15:llä. Tuonpuoleisessa oli kahta mielipuolta että kannttaako maalata ollenkaan vai vaan vetää se notkea massa siihen päälle. No kokeeksi pariin kohtaan jätin pienen alueen maalaamatta.

Koepalat

Linkki

Linkki

Ja uutta massaa päälle.

Linkki

Kyllä se POR15 ainakin purkin kannessa pysyy, vaikka aina pyyhin paperilla puhtaaksi ennenkuin laitan purkin kiinni.

Linkki
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Jaaniin, vaihdoinhan minä syksyllä myös välijäähyn vesipumpun hiljaisempaan ja tehokkaampaan. Uusi ja vanha punppu rinnakkain.

Linkki

Linkki videoon, hyvin sillä vesi liikkuu.

Olen modannut pumpun pyörimään aina kun virrat on päällä niin välijäähy on mahdollisimman viileä aina kun tehoa tarvitaan, vakionahan pumppu käynnistyy vasta kun lämpötila nousee ja silloin saattaa tilanne olla jo ohi. Pumppua vaihtaessa sain esille myös välijäähysysteemin alasyylärin pinnankorkeusanturin ja sen johdon maihin tökkäämällä syttyi myös Low Turbo Coolant -merkkivalo mittaristossa. Järjestelmän ollessa tyhjänä se ei kuitenkaan syty, joten anturi lie viallinen. Ameriikan harrastajilta kyselemään että mistähän tommosen anturin saisi uuden niin väittävät että ei se ole uutenakaan ollut toiminnassa. Kumminkin on nähty vaiva laittaa se anturi, johdot ja merkkivalo (ei tätä systeemiä missään muussa autosssa edes ole). Go figure?

Tosin on noilla amerikkalaisilla joskus muitakin erikoisia mielipiteitä ja kovin ovat varmoja oikeassa olemisestaan. Niinkuin taannoin kun lähdin 600 km roadtripille tuolla yli 30:n pakkasessa niin olivat sitä mieltä että ei näitä ole testattu tai tarkoitettu semmoisiin olosuhteisiin, rikot sen! Ilman mitn ongelmia meni reissu. Ei ole suomalaiset siis ainoita jotka on sitä mieltä ettei jenkillä voi ajaa talvella.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Nyt alkaa sitten tarina olla tässä päivässä.

Torstaina kävin auton katsastamassa, katsuri kyseli että voiko pitää paikkansa, 2018 viimeksi katsastettu ja 300 km ajettu sen jälkeen. Juu, kyllä voi... Tankkiin laitoin 1/3 etanolia (tai siis tankki puolillaan ja siitä 1/3 etanolia) kun päästöjen kanssa on joskus ollut vähän kikkailua - aina on läpi mennyt, mutta joskus joutuneet kierrättämään aika pitkään. Nyt ei ollut siinä mitään ongelmaa eikä mitään muutakaan sanomista löytynyt vaikka pyysin katsomaan tarkaan erityisesti pyöränripustukset kun tuntuu urat vievän tuota kesärenkailla. Nyt alla olevilla Nokian kitkoilla ei mitään ongelmaa.

Työlistaahan mulla olis kaiken maailman. Näihin jos löytyy hyvää vinkkiä hankintapaikoista, tekijöistä tai mistä tahansa, niin kiitollisena otetaan vastaan!

1. Maalaus. Ruostetta ja kolhuja on jonkin verran ja paikkamaalauksia ym. joten ylimaalaus lukuunottamatta alustaa (massan peitossa) ja konehuonetta (tehdään jos tarvii tekniikka nostaa pois) on ollut suunnitelmissa jo monta vuotta. Tekijää ei vain oikein ole löytynyt. No nyt on DX:n kanssa jo homma edennyt, mutta vielä odottelen jo ennen sitä luvattua ehdotusta paikallisilta kovan tason tekijöiltä. Eiköhän tähän saada ratkaisu kk:n sisään. Väriä ei vaihdeta, näitähän on 24 kpl tällä värillä tehty niin siksikin ja olen oppinut tykkäämään tuosta väristä vaikka alkuun en tykännyt. Samalla menisi ikkunantiivisteitä ym. pikku nippeliä uusiksi, näitä olen koittanut jo haalia. Mistähän muuten saisi konepellin pehmusteen uuden, lienee sama kuin Jimmyssä / Blazerissa? Ja katselin että kuskin oven yläsarana pitäisi varmaan hommata uusi myös, saranatapit on, mutta ei ehkä riitä.

2. Ilmastointi. Yhden kesän pukkasi kylmää hyvin täytön jälkeen ja toisenkin joten kuten. Sitten ei. Eli pieni vuoto on jossain, mutta voi olla liian pieni löydettäväksi. R12 aineet vielä. Tähän olisi hyvä löytää tekijä. Jussin kanssa jo vähän viestiä vaihdettiin, mutta ei mitään vakavaa. Tuo on törkeen kuuma koppi ilman kylmästöintiä aika viileilläkin keleillä.

3. Alkuperäinen CD-soitin ei toimi. Käytin sitä korjattavana, mutta lopputulos oli että koneisto on korjauksen tuolla puolen, parilliset (vai parittomat?) taajuudet sekä osa taustavaloista hävis... Lieköhän samoihin aikoihin käytetty samaa CD-koneistoa käytetty jossain muissa vehkeissä, jos löytäisi korjauskelpoisen? Tai sitten laitatan aux-liitännän niin saa luurista musat. Tekijää?

4. Irronneita massauksia paikkailen aina kun alla ryömin muuten tai tarvii purkaa jotain pois tieltä. Esimerkkiä olikin tuossa edellä, eli taaimmainen kolmannes hoidettu.

5. Tuning. Siis siinä sanan alkuperäisessä merkityksessä. Tuolla on varsin hyvät ohjeet ja mulla on jo diagnostiikkasoftakin olemassa ja sain sen joskus jopa toimimaan: http://powertuneplus.com/syclone/howto_stock13s.shtm Hyvinhän tuo siis pelaa ja kulkee, mutta varmasti aina pientä parantamisen varaa on. Eikä se ole pelkästään se kulku vaan myös kestävyys, turbopata sanoo helposti POKS jos kaikki ei ole tiptop.

6. Pakoputki uusiksi. On se ehjä mutta helkkarin ruma. Mieluiten rosterista. Hyviä tekijöitä?

7. Ilmansuodattimen ja turbon välisen putken korjaus tai uuden hankinta. Näkyy konehuoneen etureunassa syylärin päällä. Taas puhutaan kanan hampaista ja kaikki alkuperäiset on jo aika hauraita. Tämä on kovaa muovia ja siihen on tehty ylimääräinen reikä jonka tarkoitus ei ole auennut, teipillä paikkasin sen. Osaavia muovikorjaajia voi suosittaa, niin voisi ainakin kysäistä onko mitään tehtävissä.

8. Alkuperäiset sumuvalot oli jääneet johonkin matkalle, nyt siinä on yberrumat tarvikkeet. Edellinen omistaja oli hommanut NOS alkuperäiset, ne menee sitten maalauksen yhteydessä paikalleen. Takasumuvalo ja sivuvilkut lähtee, niitä kun ei jenkkilöissä nykyään enää vaadita. Vähän konttorilla raapivat päätä kun tämä on uutena Sveitsiin rekattu että mitenkähän tämä menee, mutta kuskin oven pielestä löytyi tarra joka kuulemma osoittaa sen että se on alunperin ollut jenkkivarusteilla. En ihan tajunnu, mutta laitetaan sitten jotkut vähän huomaamattomammat jos pakko on.

9. Tiivistehommia. Tuulilasi tuosta halkes ja piti vaihtaa. Ei ollut kallis, mutta siihen hätään eivät saaneet uutta peitelistaa (nyt mulla se on) niin voi vaatia tuulilasin irrotuksen maalauksen yhteydessä. Takasivuikkunoihin on uudet tiivisteet (toinen vuotaa) ja etusivuikkunoihin ne sweepperit. Muuten on tiivisteet hyvät, paitsi takaluukun aukkoa kiertävä monimuotoinen tiiviste on vähän kehno, säätöyrityksistä huolimatta tulee vesi sisälle. Saakohan tuota mistään? Taaskin luulen että sama kuin Jimmy / Blazer.

10. Vanteiden kunnostuksesta olikin juttua, diamond cuttia tekevistä pajoista saa vinkata!

11. Sisustan siistiminen. Peräpäätä lähestyttäessä muoviosissa alkaa olla sanomista, ehjiä mutta kuluneita / kolhuisia. Mikä olisi hyvä, sävytettävä muovimaali? Ettei tarvisi kaikkia maalata, vain nuhjuiset osat.

12. Kuskin (penkin) nahka on ryppyinen ja venynyt, lienee vaihtokelpoinen apukuskin (penkin) kanssa. Ovat 380 000:ssa sitten samanlaiset. Samalla voi vähän toppauksia parannella. Verhoilijaa Keski-Suomessa?

13. Lattiamatto on vähän kinthaalla että pitäisikö vaihtaa. Apukuskin jalkatilasta on karvat lähteneet, syy tuntematon, jää kyllä kuramaton alle piiloon. Takana haisee vähän home johtuen vuotavasta takaluukun tiivisteestä. Mistähän mattoa kannattaisi hommata? Rockautossakin on, mutta laatu?

14. Takalasin lämmitin ei toimi. Kuulemma lankoja poikki enemmänkin, meni ehkä kun väkivalloin irrottelin tummennuskalvoa (yök). Eihän sitä tarvi, mutta kun autossa semmoinen on niin pitäishän sen toimia. On kyllä takalaseja ilman lämmitintä, jos joskus sellaiseen harvinaisuuteen törmäätte, niin mulle!

15. Moottoritilan siistiminen jos tarvii tekniikkaan kajota tai jos museotarkastaja vaatii.

Tästä siis tarkoitus tehdä MR-peli kun ikä riittää. Maalausta isompaa yksittäistä työsarkaa ei ole tarkoitus ottaa että motivaation lamppu edes himmeästi hehkuisi kun pääsee välillä aina ajamaankin pikkuprojektien välissä, aina vähän paremmalla autolla. Periaatteena on että irroitettua osaa en ilman perusteellista putsia tai tarvittaessa kunnostusta laita. Uusia osia koitan (tulpanjohtoepisodista oppineena) hankkia mielellään vähän parempana kuin alkuperäinen, SyTyihin erikoistunut Sportmachines.com on tähän hyvä, vaan ei välttämättä halpa lähde.

Jotain pieniä parannuksia jotka ei ehkä ihan MR:n alle mene, on ajatuksena tehdä myös. Tuo vesipumppu ja sisustan ledivalot jo tehtynä. Ruosteiset takajouset ajattelin vaihtaa miedosti madaltaviin, olen antanut itselleni kertoa että Belltech pitäisi olla hyvä vaihtoehto.
Tiukasti aisalinjalla.