Oskilloskoopin käytön alkeet

Aloittaja Kyrpov, 26 maaliskuu, 2021, 10:39

« edellinen - seuraava »

Jussi

Perinteisessä analogissa ei ole noita numeroita häiritsemässä, ne halutut arvot luetaan itse siitä ruudukolta...

Ja sellanen asia on kans hyvä muistaa, että liki mistä tahansa DC sähköstäkin löytyy eritasoista kohinaa, joka tulee näkyviin ku voltteja pienentää. Sitä ei pidä jahdata eikä pitää merkityksellisenä, jos ei nimenomaan ole sitä etsimässä.

Mittapäissä 10x merkintä on arvot kerrottuna kympillä vaimennus, käytetään, jos mittakohdetta ei saa kovin kuormittaa ylimäärästä tai volttialue ei muuten riitä. Oikeissa on vielä kompensointikonkka-trimmeri, jolla säädetään vaimennettu signaali minimivääristymään käyttämällä skoopin omaa kanttipulssilähtöä testiin. Kantin pitää näyttää kantilta.

Perh, on tää aihe loputon, jos kaikki laittas mitä mieleen tulee.
En varmasti oo.

Kyrpov

Saa tuostakin kaikki tai lähes kaikki numerot veks näytöltä.


Muistaakseni 1x asennolla voltit meni ylemmäs , 50-100v asti kun 10x ei vai oliko just nurinpäin
Sinä vain

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2021, 00:38Muistaakseni 1x asennolla voltit meni ylemmäs , 50-100v asti kun 10x ei vai oliko just nurinpäin
1x on se, että asetettu voltti on yksi ruutuväli näytöllä, 10x pudottaa sen kymmenenteen osaan. Eli jos mittaat 5V tasasähköö 1V alueella, niin 1x on viisi ruutua näytöllä ja 10x näyttää viivan puoli ruutua kohdalla.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 maaliskuu, 2021, 23:30Oon silti ymmärtänyt, että digioskilloskooppi on armollinen vs analoginen missä on nappeja ja nuppejakin enemmän kuin nappi ja nuppikaupassa.





Joku opinnäytekö se oli väitti digitaalisen soveltuvan autopuuhiin paremmin juuri hitauden taki, ettei ois tarvekaan nanosekunnin mittausnopeuksille?
ei ole, nanalogisessa ne nupit on kaikki siinä ja käyttöliittymä on selkeä ja vaste on välitön, joko olet siittä armollisesta mittaristasi löytäny miten siihen saa sen reaaliaikasen jännitekäyrän näyttöön?

mittausnopeus on eri asia kuin vasteaika ja opinnäytetöissä on ties mitä aivopieruja.

Ja ei vähäisimpänä, ne kaikki analoogiskoopit on yleisesti ottaen laadukkaita ja hyviä, digitaaliskoopeista ei ole.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2021, 04:27ei ole, nanalogisessa ne nupit on kaikki siinä ja käyttöliittymä on selkeä ja vaste on välitön, joko olet siittä armollisesta mittaristasi löytäny miten siihen saa sen reaaliaikasen jännitekäyrän näyttöön?

mittausnopeus on eri asia kuin vasteaika ja opinnäytetöissä on ties mitä aivopieruja.

Ja ei vähäisimpänä, ne kaikki analoogiskoopit on yleisesti ottaen laadukkaita ja hyviä, digitaaliskoopeista ei ole.
Taitaa digitaalin hinta karata harrastajan ulottumattomiin ennenku siltä löytyy vastinetta analogille.

Mä joskus jo vähän aikaa sitten ostin kans digitaalin, hintaluokkaa oli sillon 400. En keksi mihin sitä vois käyttää, kun toi analogi on edelleen toimivana kanssa käytössä. Digissä on noita kaikkia kivoja numeroarvoja kyllä, joten sitä voi käyttää vähän yleismittarina. Reaaliaikasen seuranassa se on ku gps, näyttää aina historiaa.
En varmasti oo.

sössö

samalla tai vähän lisää panostamalla olis karpovikin saanut käytetyn analoogiskoopin mitä nyt käytti tohon härveliinsä :(

Kyrpov

Voin edelleen ostaa toimivan analogisen 35e mitä maksoin tuosta. En minä nyt satasia lähtenyt maksamaan
Sinä vain

juko7

Eikö anturien antaman signaalin noin lähtökohtaisesti pitäisi olla aika selkeää ja yksinkertaista, jolloin halvempikin skooppi riittäisi sen arvioimiseen, että toimiiko vai ei? Joskus paikallistin huonosti toimivan abs-anturin skoopilla  mittaamalla ja koeajamalla anturi kerrallaan. En tiedä, onko analogiskooppeja saatavilla akkukäyttöisenä, mutta verkkovirtajohto on hieman haitallinen, jos autolla pitää ajaa mittauksen aikana.
Anturista kannattaa tietysti selvittää, että mitä sen kunnossa ollessaan pitäisi antaa ulos

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 27 maaliskuu, 2021, 11:15Eikö anturien antaman signaalin noin lähtökohtaisesti pitäisi olla aika selkeää ja yksinkertaista, jolloin halvempikin skooppi riittäisi sen arvioimiseen, että toimiiko vai ei? Joskus paikallistin huonosti toimivan abs-anturin skoopilla  mittaamalla ja koeajamalla anturi kerrallaan. En tiedä, onko analogiskooppeja saatavilla akkukäyttöisenä, mutta verkkovirtajohto on hieman haitallinen, jos autolla pitää ajaa mittauksen aikana.
Anturista kannattaa tietysti selvittää, että mitä sen kunnossa ollessaan pitäisi antaa ulos
Näin olen ymmärtänyt myös. Liika tarkkuus ei tuo mitään lisäetuja ja just toi kannettavuus on aika kiva juttu autohommissa. Ehdoton ajon aikana mutta parkkipaikalla ym ulkonakin kätsympi kun 15" tvn kokonen sähköjohtomalli.



Sinä vain

Kyrpov




Noniin nyt piirtää ja näyttää max. Muut  anto vaan hulluja lukuja esim





Pitää vielä kattoa mikä samplerate sopiva. 10x asennolla volttia tuli 3.08 vs 1x 2.94.



Lambdaa kokeilin myös, siinä pelas avg myös


Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2021, 12:39Näin olen ymmärtänyt myös. Liika tarkkuus ei tuo mitään lisäetuja ja just toi kannettavuus on aika kiva juttu autohommissa. Ehdoton ajon aikana mutta parkkipaikalla ym ulkonakin kätsympi kun 15" tvn kokonen sähköjohtomalli.




no kyllä se nopee vaste tuo lisäetuja vaikka asiaa kuin vääntelis. Liika tarkkuus wtf??

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2021, 14:08no kyllä se nopee vaste tuo lisäetuja vaikka asiaa kuin vääntelis. Liika tarkkuus wtf??
se liika nopeus/tarkkuus kai vaikeutti lukemista vähän kun munkin mittarissa se käppyrä menee pirun nopeeks ja jos analogisessa ei oo numeroitakaan niin vaatinee näytön lukijalta jo paljon?



Esim jos ilmamassamittarin ohje oli n 10s sample rate ja sitä tuuttaakin milli tai nanosekunnilla niin aika syheröä tulee, tässä näkee sentään luvut ja rekisteröi min max arvot ja keskiarvon
Sinä vain

sössö

säänyt sekotat aika tehokkaasti monta eri asiaa keskenään. Vasteaika on se kuin kauan kestää että anturista se tieto on siellä ruudulla. Analogissa se on rakenteensa vuoksi välitön, digitaalissa pieni tai suuri. Tarkkuus on se että näyttääkö se sun mittari oikein sen signaalin vai väärin, tai enemmänkin kyse on siitä että kuinka paljon väärin se sen näyttää. Se aikasäätö valitaan mittauskohteen mukaan eikä sillä ole kahden edellisen kanssa sinällään tekemistä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 maaliskuu, 2021, 13:12


Noniin nyt piirtää ja näyttää max. Muut  anto vaan hulluja lukuja esim





Pitää vielä kattoa mikä samplerate sopiva. 10x asennolla volttia tuli 3.08 vs 1x 2.94.



Lambdaa kokeilin myös, siinä pelas avg myös



lambda käyrä näyttää ainaki suht järjelliseltä, nyt tarttis löytää se mitä volvo antaa vaihteluväliksi ja millä aikavälillä tää vaihtelu täytyy tapahtua ja minkä malline sen signaalin pitäisi olla. Toihan ei ole mun mielestäni täysin symmetrinen vaan jännitteen lasku kestää kauemmin kuin nousu, ainakin tossa kuvassa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 maaliskuu, 2021, 14:55lambda käyrä näyttää ainaki suht järjelliseltä, nyt tarttis löytää se mitä volvo antaa vaihteluväliksi ja millä aikavälillä tää vaihtelu täytyy tapahtua ja minkä malline sen signaalin pitäisi olla. Toihan ei ole mun mielestäni täysin symmetrinen vaan jännitteen lasku kestää kauemmin kuin nousu, ainakin tossa kuvassa.
Ei kai sen muodon mikään tietty kuulu ollakaan? Sehän on anturin ilmoitus moottorin säädön toiminnasta. Muoto riippuu siitä, miten ecu ohjaa seosta.
En varmasti oo.