-68 Oldsmobile, ei muka starttirelettä???

Aloittaja Lakeuden el Loco, 05 toukokuu, 2021, 10:48

« edellinen - seuraava »

Lakeuden el Loco

Geeämmän salaperäiseen (ettenkö sanoisi Lucasmaiseen) sähkömaailmaan vähän tutustuttuani, oon tullut siihen tulokseen että kyllä Moparin harrastaminen oli helpompaa - näin niinku tällaselle joka ei ymmärrä sähköistä mitään.  :))

Tohon Ninety Eightiin mulla on wiring diagram, ja siitä seurasin miten startin heräte virtalukolta solenoidille menee - tälleen otaksuin releenkin löytäväni, mutta ei.

Ensin piuha menee Neutral Safety Switchille, sieltä sitten tulipellistä ulos suoraan solenoidille...

Ööh, samanikäisessä Moparissa ainakin tulipellissä on starttirele? Fomocossa taitaa olla lähellä akkua? (Tässä Olssissa akun lähin on Horn relay eikä mikään löytämäni rele oo startin kanssa suoraan tekemisissä)

Starttirelettä kun etsin mm. rokkiautosta, niin semmosta siellä ei ollut tähän autoon.  :o

Tuli mieleen, oisko Olssi tehny suunnittelumokan ja aatellu että kyllä virtalukko kestää ilmankin?

Tässähän oli virtalukon pohjan liitännät aika pahasti sulaneet, eli justiin tuo SOL, sitten ACC ja BAT - mutta pahiten solenoidille menevä.

Jos joku tietää miten tää asia menee, niin saa vapaasti kertoa!
Korjasitko sä sen rikki?

Kyrpov

Eikait noissa mitään starttireleitä oo ollut? En muista uudemmistakaan
Sinä vain

Lakeuden el Loco

Onko sitten ollut virtalukko-ongelmia kuinka?
Korjasitko sä sen rikki?

Pertti K

Aika saman näköiset oli minun Moparin virtalukon pistokkeet kuin sinullakin, starttireleestä huolimatta. Liekö just se lukon pohja sitten syypää.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Lakeuden el Loco - 05 toukokuu, 2021, 11:32Onko sitten ollut virtalukko-ongelmia kuinka?
En suostu muistamaan että minulla olisi yhdessäkäön GMssä virtalukon pohjan kanssa ongelmia. Ei tosin tuota ikäluokkaa ole ollut, aukko GM-sivistyksessä välillä 1964-1978.
Tiukasti aisalinjalla.

HendriXXX

Jospa se Neutral Safety Switch siellä kettuilee? Ei siellä starttirelettä taida olla..

Mä oon nyt vähä pihalla että mitä se Oldsi oireilee.. jossain täällä näin kyllä jonku Oldsi pelti pystyssä kuvan, vaan eipä jääny tarkemmin jutut mieleen.  :-[

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 05 toukokuu, 2021, 11:41Jospa se Neutral Safety Switch siellä kettuilee? Ei siellä starttirelettä taida olla..

Mä oon nyt vähä pihalla että mitä se Oldsi oireilee.. jossain täällä näin kyllä jonku Oldsi pelti pystyssä kuvan, vaan eipä jääny tarkemmin jutut mieleen.  :-[
Hyvä pointti. Niiden kanssa on kyllä itelläkin ollut jumppaa. Vois koittaa ohittaa jos ei ole kokeiltu jo.
Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Onhan niitä valokytkimiä sun muita mitä jenkkipojat ei paljon varmistele joten sulamisia on siellä ja täällä jos joku oikosulku tai feelu tulee  :shitfan:


Virtalukko lie monessa vaan se lukkopesä missä varsi joka siirtää itse virtalukonpohjaa mikä rattipylväässä.


Siitä vaan mittailee virrat ja maat, sulkee oikosulut pois sekä tsekkaa ne fusible linkit koska muistaakseni yleensä startilta sinnepäin on niitä.
Sinä vain

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 05 toukokuu, 2021, 11:41Jospa se Neutral Safety Switch siellä kettuilee? Ei siellä starttirelettä taida olla..

Mä oon nyt vähä pihalla että mitä se Oldsi oireilee.. jossain täällä näin kyllä jonku Oldsi pelti pystyssä kuvan, vaan eipä jääny tarkemmin jutut mieleen.  :-[

Juu, tonne Yleiseen keskusteluun tahtoo hukkua paljo teknistä aisaa...  :))

Pari viikkoa takaperin olssi tosiaan jätti välille, kun ei lähteny enää käyntiin pienen pysäyksen jälkeen (pari tuntia ajeltu sitä ennen ehkä). Startti ei puhunu yhtään mitään. Virrat tuli päälle normaalisti, mutta signaali ei vaan kulkenu solenoidille asti startatessa.

Varmaan sata käynnistysyritystä ja melkeen pari tuntia myöhemmin, kun apuvoimat oli jo matkalla hinaamaan, startti päätti ns. viimeisellä yrityksellä yllättäen pyörähtää.

Eikun äkkiä kotia!   ;D

Tuota se on välillä tehnyt, että ei oo ekalla startilla puhunu mitään, saanu muutaman kerran kokeilla...

Tällä hetkellä ei lähde käyntiin ollenkaan, mut mulla onkin johtotyöt "vähän" kesken virtalukon pohjan vaihdon jäljiltä, kun oon tässä samalla purkanu jenkkipojan virityksiä mitä on löytynyt.  ::)

Korjasitko sä sen rikki?

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 05 toukokuu, 2021, 11:47Hyvä pointti. Niiden kanssa on kyllä itelläkin ollut jumppaa. Vois koittaa ohittaa jos ei ole kokeiltu jo.

Juu, tuohon ois aika iisi tehdä ohitus jos siinä on vika... Sitten vaan uutta äkkiä tilaukseen - ja mun tuurilla sillä välin käynnistän vaihde päällä ja rysäytän tuvan seinästä läpi  :rotfl:
Korjasitko sä sen rikki?

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 toukokuu, 2021, 13:52Onhan niitä valokytkimiä sun muita mitä jenkkipojat ei paljon varmistele joten sulamisia on siellä ja täällä jos joku oikosulku tai feelu tulee  :shitfan:


Virtalukko lie monessa vaan se lukkopesä missä varsi joka siirtää itse virtalukonpohjaa mikä rattipylväässä.


Siitä vaan mittailee virrat ja maat, sulkee oikosulut pois sekä tsekkaa ne fusible linkit koska muistaakseni yleensä startilta sinnepäin on niitä.

Juu, ei tuo niin rakettitiedettä oikeesti voi olla tän ikäisessä...

Se vaan tuntuu Moparmiehestä siltä, niissä kun mulla ei paria poikkeusta lukuun ottamatta oo ollu kauheita sähkövikoja!  :mosh:
Korjasitko sä sen rikki?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lakeuden el Loco - 05 toukokuu, 2021, 14:15Juu, tonne Yleiseen keskusteluun tahtoo hukkua paljo teknistä aisaa...  :))

Pari viikkoa takaperin olssi tosiaan jätti välille, kun ei lähteny enää käyntiin pienen pysäyksen jälkeen (pari tuntia ajeltu sitä ennen ehkä). Startti ei puhunu yhtään mitään. Virrat tuli päälle normaalisti, mutta signaali ei vaan kulkenu solenoidille asti startatessa.

Varmaan sata käynnistysyritystä ja melkeen pari tuntia myöhemmin, kun apuvoimat oli jo matkalla hinaamaan, startti päätti ns. viimeisellä yrityksellä yllättäen pyörähtää.

Eikun äkkiä kotia!  ;D

Tuota se on välillä tehnyt, että ei oo ekalla startilla puhunu mitään, saanu muutaman kerran kokeilla...

Tällä hetkellä ei lähde käyntiin ollenkaan, mut mulla onkin johtotyöt "vähän" kesken virtalukon pohjan vaihdon jäljiltä, kun oon tässä samalla purkanu jenkkipojan virityksiä mitä on löytynyt.  ::)


En tiiä olitko jo huomannu, mutta kerron varuilta.

Siinä "virtalukon pohjassa" on sit pituussuuntanen säätö paikalle. Se pitää säätää niin, et starttiasento menee varmasti "perille".
En varmasti oo.

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 toukokuu, 2021, 14:57En tiiä olitko jo huomannu, mutta kerron varuilta.

Siinä "virtalukon pohjassa" on sit pituussuuntanen säätö paikalle. Se pitää säätää niin, et starttiasento menee varmasti "perille".

Hyvä huomautus, koskapa en hoksannu koko asiaa  :o

En meinannu millään saada lukkosylinteriä lukittumaan siihen, vaikka vanhaan pohjaan meni kokeillessa niin että heilahti.

Nyt se pysyy siellä, mut menikö väärään asentoon sittenkin...

Korjasitko sä sen rikki?

Camino79




Eipä oo esmes tuossa päläpälässäkään relettä eikä gm:ltä muistu muutenkaan mieleen  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Lakeuden el Loco

Muistasin että 67 Buikissa oli  :thinking:

Mut niinku sanottu, Mopareissa mitä mullon ollu, starttirele on ollu aina ja 59 Mercuryssä oli kans.

No ei siinä mitään, jokainen tehdas tyylillään.

Olssin tän hetken tilanne:

Oikkarissa ollaan, latausvalo palaa himmeenä heti kun lyö akunkengän kiinni eikä virta oo päällä (ainakaan avaimen mukaan)   ;D

Huomenna pidän vapaapäivän geeämmästä, sormet on jo ihan tarpeeks rotteneilla...  :rolleyes:
Korjasitko sä sen rikki?