6.0 Lässyn näpertelyä

Aloittaja Gary Grand, 22 joulukuu, 2020, 09:43

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Tämä konehan tuli minulle jo viime keväänä, kun tilasin talvella LM7-koneen 4L60E-lootalla suomalaisen välittäjän kautta jenkeistä.

Hommat ei tietenkään mennyt ihan niinkuin Strömmin saarella ja välittäjälle tupsahtikin muutama LR4 tilattujen LM7:n tilalla.
Kaveri tarjosi minulle kolmea vaihtoehtoa:
A) Otan LR4:n halvemmalla hinnalla
B) odotan seuraavan kontin tuloa kuukauden-parin päästä, jossa tulee haluamani 5.3
tai
C) jos remppahommat kiinnostaa, niin olisi tarjolla hoonauksen vaativa LQ4, LM7 hinnalla. Uudet kansipahvit ja männänrenkaat, ym. pientä saa mukaan.

No, mulla ei kiire tietenkään ole tuonkaan kanssa, niin otin 6-litraisen vaihtoehdon enemmän kuin mielelläni. 8) Olisin tilannut jo talvella, mutta 5.3 ja 6.0-koneiden hintaero oli minusta sen verran iso, että mieluummin edullisempi paketti.

Kone saapui just sopivasta kelirikko-merkin ilmestymisen jälkeen, niin jakeluautolla ei kuski suostunut meille asti ajelemaan.
Minä kurvasin Soppagrilli 23 eteen Yögötillä ja kiskaistiin konelava sen sisuksiin.







Hyvän näköinen kasa. :P

Näpräsin koneesta kannet pois ja nostin sisätiloihin. Aika pieniä ne ruostejäljet pytyissä oli, mutta hoonia vaativia kuitenkin.

Alkusyksyltä:

Tässä vaiheessa alkoi olla jo sen verran hämärää pohjolan tallissa että katsoin paremmaksi siirtyä sisätiloihin.
Siirtelin LQ4:n päältä rojut pois ja kippasin sen pukissa ympäri.
Seuraavat puoli tuntia siivosin koneesta valuneita öljyjä ja jäähdytysnesteitä työmaalta.. >:(  :shitfan:
Olishan sen öljynsuodattimen voinut ottaa pois jo ennen kääntöä.. :smashhead:

Noniin.. Öljypohjasta suti irti.. Oli muuten väännetty ihan average-Joen koko ruumiinvoimilla kiinni!?!
Mikä siinä on että pitää vetää nuo sudit apinan raivolla kiinni?!? :o
Hädin tuskin panta-avain kesti vääntää sudin auki..

Öljypohjaa ei ollut aiemmin irrotettu ja sieltä ei yllätyksiä löytynyt..



Normaalit sludget tietysti. Millähän dinosaurusjätteellä ne oikeen ajaa? :o
Tai olikohan koneeseen koskaan vaihdettu öljyjä.. ::)




Syksyllä tuupin männät pihalle lohkosta.



Paskasia olivat..





Jonkun verran saa pesuhommia tehdä noiden kanssa. :o
Puristusrenkaiden väliin kertyi "mukava" kasa ruostetta..  :shitfan: No, tuo oli tiedossakin.

Moottorin myyjältäkin tuli paketti:



Jäi kesällä sille puheelle, että laittaa tulemaan kun sopiva boxi saapuu, tai viimeistään kun pyydän.
No, jossain vaiheessa syksyä sitten muistin että ECM:ää mulla ei vielä olekaan. :)) Pyysin lähettämään..


Kone ehti olla pukissa melko kokonaisena liki puoli vuotta, ennenkuin taas siihen aloin kiinnittää huomiota.
Alakerran avauksen jälkeen sai hommata lisää työkaluja.
Tuo dampperi on nimittäin ihan hiton tiukassa kiinni.

Juuri ja juuri sen sisään sopivalla ulosvetäjällä, pulttipyssyllä ampumalla ja napaa kaasuliekillä kuumentamalla irtosi viimein mokoma ja ehjänä. :o

Laaakeripukkien irroitus paljasti varsin hyväkuntoiset laakerit:



Kampuran kauloilla oli sen verran viirua, että pitää ne kiillottaa:



Männät oli suht paksussa ja hiton kovassa karstassa.



Ei ollut tämä vani saanut kunnolla leipää.. >:( Palotiloissakin karstaa oli ihan kiitettävästi..



Nämä tosin lähti todella helposti rapsuttelemalla.
Mäntiä sai liotella ja harjaillla pitkään.. Parissa männässä oli m-renkaat todella tiukassa. Yksi puristusrengas katkesi kolmeen pätkään ennenkuin sain sen pois.
Rengasurissa karstaa oli niin että piisasi. :o

Kummassakin kannessa oli kaksi katkennutta pakosarjan ruuvia.
Näiden suhteen vtutti jo ajatuskin irrotussavotasta. @Stige  lohdutti, että sen kansista ne on lähtenyt todella helpolla, kun on täpännyt niihin mutterit hitsillä ensin.

Niin näissäkin! 8)



Todellakin yllättävän helposti sai jämät pois, vaikka kolme noista oli katkennut reilusti tason alapuolelta.

Tuon jälkeen otin ensimmäisen kannen pöydälle ja puristelin venttiilit irti.



Imuventtiilit oli melkoisessa ruposteessa.. :o



Samaa oli havaittavissa kanavissakin



Ilmeisesti saanut vähän vettä sisäänsä.. :thinking:
Olis mielenkiintoista tietää missä vaiheessa. :oushit:
Koneen toinen kannake oli niin rutussa, ettei meinannut saada sitä ruuvattua lohkosta irti. Irroitus oli sitten hoidettu polttamalla korvat irti etupalkista. :rolleyes:

Tuon koneen välittäjä on Sebastian Sahlberg Vaasasta.
Pistän nimen tähän ihan mainoksena. Kaikki yhteydenpito ja jutut on mennyt vähintäänkin hyvin ja luotto kaverin hommiin on niin kova että kehtaan suositella kenelle vain. 8)
Ei halvin, mutta palvelu on ihan huippua ja antaa jonkinmoista takuutakin toimittamilleen koneille. 8) Esim. tuon kanssa lupasi, että tulee heti hinnassa alas, jos vaatiikin porautuksen.

Ei tarvitse. ;D

Nokka:
Year: 2000-2007
Engine: LS1
Camshaft Type: Hydraulic Roller
RPM Range: 2200 to 5400 RPM
Intake Valve Lift: .585"
Exhaust Valve Lift: .585"
Advertised Intake Duration: 283°
Advertised Exhaust Duration: 286°
Intake Duration @ .050": 228°
Exhaust Duration @ .050": 230°
Lobe Separation: 112°
Intake Centerline: 108°



Muoks.
Napsin parit tarinat tuolta sekopäisistä projekteista ja liimailin tänne.

Muoksmuoks.
Lisäilen tähän vielä speksejä osista.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Lisää hankintoja..

Facessa osui silmään LS1 imusarja hyvään hintaan, niin ostin pois kuljeksimasta.
Tällähän ei koneesta saa tehoa niin paljon kuin tuolla alkuperäisellä, varsin hyväksi rankatulla truck-imarilla, mutta LS1 on 10 senttiä matalampi.. :o

Imarit vierekkäin..



Jos tila ylöspäin tulee ongelmaksi, niin heitän tän matalamman koneeseen.

Imarissa roikkuin kaasuläppäkotelokin kiinni:



Sitä oli hierottu ja kiilloteltu jonkin verran.
No, ylimääräisestä vaijerivetoisesta kaasuläppäkotelosta saa jo tuon hankintaan käytetyn rahan pois, niin ei mennyt hukkaan, vaikken matalaa satsia tarviisikaan.

Aliexpressistä osui silmään melko järkevän hintainen nokka:
https://www.aliexpress.com/item/1005001327156828.html?spm=a2g0o.placeorder.0.0.5640321eMpw4Vl&mp=1

Samaa nokkaa löytyi useammalta myyjältä ja tuolla oli edullisimmat rahdit, niin pistin Visan vinkumaan. :o
Reilu kolme vkoa meni nokalla matkassa.

Saa nähdä minkälainen on, mutta sama nokka on myynnissä Trick Flown nimellä:

https://www.summitracing.com/int/parts/tfs-30602003

 :))
Eiköhän tuolla ainakin kulutuksen saa nousemaan..

Hintaeroa noille jää jonkun verran, kun Summitin hinta on 275$ ja Alin hinnaksi rahteineen tuli 265$..

Nokkalaakerit osoittautui, yllätys-yllätys, olevan vaihtokunnossa.
Niille kaveri pyöräytti sorvissa työkalun..



Jos joulunpyhinä vaikka menisi vesisadetta talliin piiloon ja vaihtaisi laakerit.. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Onko tietoa motin ajomäärästä?
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 22 joulukuu, 2020, 10:32Onko tietoa motin ajomäärästä?
Ei.
Vaikea sanoa arviotakaan, kun ei näissä poraukset kulu. Ainakaan millään järjellisillä ajomäärillä. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 22 joulukuu, 2020, 11:22Ei.
Vaikea sanoa arviotakaan, kun ei näissä poraukset kulu. Ainakaan millään järjellisillä ajomäärillä. :o
Juu, tuli vaan mieleen noista kuluneista laakereista ym mitä monella tainnut olla.
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 22 joulukuu, 2020, 11:26Juu, tuli vaan mieleen noista kuluneista laakereista ym mitä monella tainnut olla.
Kuuluu nuo nokka-akselin laakerit olevan aika useissa rumassa kunnossa, mutta pelaavat silti.
Tuossakin oli huonompi puoli laakereista se yläpuoli, ei paine- eli alapuoli.. Eli viittaisi ehkä jonkinlaiseen kavitaatioon. :thinking:
Yläpuolen kuluneisuus taas ei käyttöön juuri vaikuta.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Pistetääs tää tänne, kun kuuluu aiheen piiriin.



Mun konetta ei ollut vielä avattu!
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Eilisillan hommat ei taas menny oikeen putkeen.
Nypin vanhat nokkalaakerit pihalle.



Ihan parhaassa hapessa ne ei todellakaan ollut.



Painepuoli oli siis tuon näkönen.
Se yläpuoli oli ihan ok näköinen, mutta kummallisen karhea sormeen.
Jotain hämärää sielläkin siis.

Uusien laakerien paikalleen vetäminen menikin sitten ihan päin persettä. :smashhead:



Ei oikeen erotu kuvasta, mutta laakeri pääs keikahtamaan vinoon.
Työkalun sisäohjauksesta sitten jurmut sisäpinnalle.. -> lakru paskana. :banghead:

Mistä tuo johtui?
Työkalun holkki oli just sen verran pieni ulkohalkaisijaltaan ja sisäpuolen ohjaukseltaan, että laakerin reunaviiste pääsi lipsahtamaan reunan yli toiselta puolelta ja laakeri sitten vinoon. :shitfan:

Tähän oli myötävaikuttamassa vielä M12-kierretanko, jolla vedin. Joustaa liikaa, eli päästää tuon keikahtamisen tapahtumaan. Seuraavaan versioon laitan M16-kierteen..

Työkalusta tehtävä siis uusi kehitysversio ja tilattava toinen setti laakereita. :-[
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

..keles. :o
Nytpäs saattoi olla muutakin ongelmaa kuin mun epäonnistunut työkalu.
GM aloitti oikein Ford-tyylisen perseilyn ja muutti nokkalaakerien pesän kokoa 2003.
Mun kone on -02-03.. Voi perse!
Just tajusin eilen että kattelin sen aiemmin olleen -03 autossa, mutta esim. venakopassahan luki valukellossa "02"

Nokkalaakerien 1. ja 5. pesän koko vaihtuu tuossa kohtaa.
1999-02 on 2.327"/59.1058mm pesä ja -03-06 2.347"/59,6138mm pesä..
Jos oikeen arvaan, niin mulla on ollu väärät laakeritkin vielä, jos olen -03 koneeseen ne tilannut.

Mitattava nuo laitimmaiset pesät vielä että saa varmuuden mitä sinne kuuluu.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jarona

Voi että kun olisi mielenkiintoista touhua itsellenikin välillä tuo moottoriremppa,
tosin ilman vittumaisia ennalta-arvaamattomia ongelmia.
Männistä sen verran että vanha tiskikone pihalle pyörimään ihan
normi pesuaineineen kera putsaa männät melkoisen puhtaaksi.
Silloin kun tein rempan Chevyn 6,2seen niin jätin iskän pyörittämään
koneessa osia kun menin töihin, oli kylänmiehet olleet ihmeissään kun
iskä istuu puutarhajakkaralla tiskikoneen vieressä olutta nauttien. ;D
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Kalu

Jos eioo tiskikonetta, ni tiivisteen poistoainekkin poistaa karstaa. Ainakin crc gasket remover, ni ei tartte ookkermanin kauhalla raapia...

HendriXXX

Joo, tuo on vittumaista jos mittoja muuttuu jonain vuonna. On tullu vastaan itelläki..  :-\

Ja kaikkea ei mitenkään aina hoksi etukäteenkään selvittää. Joskus niihin törmää vahingossa esim foorumeita kahlatessa..

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 23 joulukuu, 2020, 15:19Jos eioo tiskikonetta, ni tiivisteen poistoainekkin poistaa karstaa. Ainakin crc gasket remover, ni ei tartte ookkermanin kauhalla raapia...
Tuolla lähtee maalitkin helposti.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Janne-Pekka

Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Sleepercooler

UÄ-pesurikin toimii hyvin puhdistuksessa
Kaikki on maksettu, niillä mennään....