-79 delta

Aloittaja Kaktus, 14 tammikuu, 2020, 14:05

« edellinen - seuraava »

Kaktus

Elekeepä mittään! Ovet meni kiinni ilman säätämistä parin läimäytyksen kanssa.


Ikkunan tiivisteitä mallailin paikoilleen, etuovista homman tekee haastavaksi saada tuo tuuman leveän rosteriprofiilin taittaminen lontolle. Vääntyyhän se kaikkiin muihin suuntiin, paitsi pystysuuntaan.  ;D Pitäisikö ajaa dremelillä muutamasta kohtaa lista halki, jolloin niihin saisi taittovaraa?  :thinking: Muutenhan tuo istuu täydellisesti lasin ja oven väliin!
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 21 huhtikuu, 2021, 15:52ei ne tehtaalla asennetutkaan kovin mahtavia ole, tai sitten täälllä suomessa on joku juttu jäätyminen tms. miks ne on ihan rikki kaikista. Ei esimerkiks saabin tiivisteet yleensä mikskään ole menneet vaikka ihan yhtä vanhoja nekin on olleet mitä nää amerikan autot.
Ne orkkikset on sellasta "vaahtoa", joka alkaa ottaan vettä heti ku se tiivis pinta menee rikki. Hyvät kyllä tiivisteenä, mutta ei kestämään aikaa.
En varmasti oo.

Kaktus

Tiivistelistan sain jo toiselle puolelle mallattua paikoilleen, ajoin pari vekkiä dremelillä, jolloin sai taivutettua muotoonsa. Hyvin istuu ja ulkonäkökin kohenee.




Fanaticaudiolta saapui pakettia jo aikaa sitten, pientä parantelua siis musiikkivehkeisiinkin luvassa.



Nuo pienet dd:n etukakarit ujuttelin jo orkkispaikoille ritilöiden alle.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

NonSenCe

mikkä deedeet sinne tuli siis? näemmä mahtui magneettikin hyvin sinne.

muista laittaa ne tukevasti kiinni ja niin ettei falskaa ilmaa vierestä.

kun näin yhden tyypin tekevän jenkeissä capriceen tms kauheella vaivalla jokku metallilärpäkket joihin asensi ne alle 4" etukaiuttimet isompaan vakio kokoiseen reikään. kaiutin siis periaatteessa roikkui vain ilmassa, eikä ollut missään koko kaiutinreiän peittävässä etulevyssä kiinni. takuulla surkea bassotoisto sillä asennuksella. piti nyt ihan ettiä se video

 https://www.youtube.com/watch?v=_AsE1ryaIaM

jossain 9min kohdilla näkyy. eli ei noin. vaan oikeasti kaittimen etuosan pitää olla erillään takaosasta.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 29 huhtikuu, 2021, 18:17mikkä deedeet sinne tuli siis? näemmä mahtui magneettikin hyvin sinne.
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/4-tuumaa-ja-pienemmat/dd-audio-ex2-75/

Nuo tuli. Mukana tulevaa adapterilevyä viistämällä nuo sai kiinni tuohon ritilään, tuntuivat ainakin olevan ihan tukevasti. Asennuksen oikeaoppisuus voikin sitten olla eri tarina..  :D Elementille jäi myös tilaa liikkua. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että johtoja pujotellessani löysin kojelaudan sisältä vänkärin puolelta kajarin. Oli pultattu sinne jonnekkin puoliväliin kiinni.

Nyt kun kajarien asennuksiin päästiin, niin toissailtana ruuvailin nuo hertzit kiinni hattuhyllylle. Pikkuisen piti asennusaukkoja suurentaa, n. Sentin leveä soiro ympäriltä. Vihaan ylikaiken kirveellä tehtyjä asennuksia, niin ajelin dremelillä peltiin siistin reijän, hioin jäysteet pois ja maalasin peltipinnan kiinni.

-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

NonSenCe

hertz kyllä osaa muotoilla kaiuttimensa näyttämään kovin.. öh italialaisilta. :D eli tyylikkäiltä. niillä ulkonäkö on ollu tärkee juttu aina. että erottuvat hillitysti muista, tuoden tunteen laadukkaampana tuotteena.

ja kojelaudan sisällä kaiutin "piilossa" ja vielä oikeen kiinnitettynä sinne jotenkin? erikoinen juttu. mikäköhän se on.. joku taksikeskuksen tai lällärin lisä ääni lähde?
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaktus

Kieltämättä, ja olihan nuissa hieman toisenlainen laadun tunne, mitä jossain marketti 6x9:ssä.. Myös speksit lupailee himpun parempaa.  :)

Tosiaan, sinne se hanskalokeron taakse oli pultattu. Oma veikkaus on, että korvattu rikki menneet orkkikset tuolla, kenties kuskinpuolellakin on jossain syövereissä se olemassa. Toki jos oikein huonosti käy, alkaa tuo kylmän sodan hengessä toistaa breznevin puheita ajossa..  :o
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

NonSenCe

se on jenkkiauto ja vuodelt 79, eli siellä puhuu Jimmi Kartteri! eikä mikää reeshnevi.. ne on itäautoissa ne politybyroon puheet. ei yksikään punasen aatteen äijä millään deltalla ajellu aikoinaan.

juu en oo vielä itte pettynyt yhteenkään hertzin tuotteeseen.. tosin mulla ei kyllä oo kymmeneen vuoteen niitä ollutkaa ittellä käytössä. muille ostelin ja asentelin suurimman osan silloinkin.. mä tykkäsin aikoinaan kaikista italialaisista autohifeistä aina. oli laadukkaita, hifistyneitä ja tyylikkäitä näöltään, oli se sitten joku audison, niitä oli useampi eri vahvistin, mosconin vahvari, hertz vahvareita ja subbareita ja erillissarjoja oli kavereilla jne. ja on mulla jossain hertzin 6.5" subbari kai vieläkin säilössä joka viimeksi oli siskon autossa. ja noi res audion keskiäänet ittellä.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaktus

Tässä nyt mennään niin pahasti offtopicciin, kun projektiosiossa vaan voi, mutta breesnevihän oli automiehiä. Ei se deltalla ajellu vaan mm.. Lincolnilla, jonka sai nixonilta. :hiphopcar:


Yllättävän hyvin muuten soi nuo pikku dd:tkin, nyt huomaa, miten stereovaikutus paranee, vaikka suurin potku tuleekin takaa.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

NonSenCe

pitikin kysyä että miten ne pienet laajakaista soivat.. aattelin vielä odottaa hetken että saat kaikki muutkin hifit kasaan ja vähän aikaa niitä kuunneltua.

juu ja jos niistä saisi jollain tavalla rajattua ne tarpeettoman alhaiset taajudet pois noin pieniltä kaiuttimilta. ei se niitä 200-300hz taajuuksia pysty kuitenkaan kunnolla toistamaan niin parempi ettei niitä sinne paljoa menisikään. silloin soivat puhtaammin ilman säröjä paremmmin. katsoo saako laitettua highpass toimintoa eli taajuuksia rajattua joko vahvarista tai soittimelta, mitä jyrkempi jako sitä parempi.

tai jos edes laittaisi vain bipolaarinen kondensaattori per laajakaista. sekin auttaisi jo, muistelisin että joku 100uf olis jossain 400hz kohdilla 4ohm kajarille tai oikemmin ehkä noille hyvä olisi 68uf ja 600hz. vaikka se olisi loiva 3db jako, niin silti tiputtaisi 9db jo 150hz kohdilla. (ilmotettu minimi toistotaajuus on 160hz tolle DD:lle, niin yleisesti jos sen tuplaa se niin on oikeampi luku mitä se voi soittaa. siksi täytyisi saada jyrkkä jakotaajuus vahvarilta tms)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 02 toukokuu, 2021, 21:51pitikin kysyä että miten ne pienet laajakaista soivat.. aattelin vielä odottaa hetken että saat kaikki muutkin hifit kasaan ja vähän aikaa niitä kuunneltua.

juu ja jos niistä saisi jollain tavalla rajattua ne tarpeettoman alhaiset taajudet pois noin pieniltä kaiuttimilta. ei se niitä 200-300hz taajuuksia pysty kuitenkaan kunnolla toistamaan niin parempi ettei niitä sinne paljoa menisikään. silloin soivat puhtaammin ilman säröjä paremmmin. katsoo saako laitettua highpass toimintoa eli taajuuksia rajattua joko vahvarista tai soittimelta, mitä jyrkempi jako sitä parempi.
Tuossa soittimessa on ihan kohtuu hyvät säädöt niin niillä saa pelattua taajuuksien kanssa, kunhan pääsee sinuiksi mikä vaikuttaa mihinkin. En ole autohifeihin koskaan perehtynyt, nyt on eka kerta, kun koetan tehdä asioita "kunnolla". Ja noiden dd:n mukana tuli myös konkat, mutta jätin poid ja säädän soittimella, niin saa säädön mieleisekseen.

"Etukanavat ylipäästö: 20, 25, 31.5, 40, 50, 63 80, 100, 125, 160 ja 200 Hz
Takakanavat ylipäästö: 20, 25, 31.5, 40, 50, 63 80, 100, 125, 160 ja 200 Hz
Subwoofer kanavat alipäästö: 20, 25, 31.5, 40, 50, 63 80, 100, 125, 160 ja 200 Hz
jakojyrkkyys: 0/6/12/18/24 dB/oct
tasonsäätö: -12 – 0 dB ( 1dB portain )"

Tässähän olisi vielä mahdollista kytkeä nuo etukanavatkin vahvistimen perään yhden rca:n vetämällä, taakse kun tulee jo entisten takakajareiden piuhat. Nyt ovat vaan soittimen perässä.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

NonSenCe

hyvä homma. paljon mahdollisuuksia säätää. ja siinä on varmaankin myös dsp toiminto. silläkin on kiva leikkiä kun saa säädettyä sitä kohtaa missä luulee kaiuttien olevan. ei mitään vasen-oikea fadereita vaan että vasen kaiutin viivästetään signaalia niin että se on yhtä kaukana kuin se oikea etukaiutin.. stereokuva muuttuu siihen kuskinpaikalla kuunnellessa aika hienosti kauemmas ja tasapainoisemmaksi. muille se voi olla höntin kuulonen mutta itte tykkää.

mutta joo etukanaville jyrkin jako ja korkein taajuus.

takakanavien 6x9" jos ei tuu subbaria jako jonnekin 40-60hz. ja taas jyrkällä jaolla. ei ne oikeen pysty matalia toistamaan, joten turha rasittaa liikaa kaiutinta yrittämään turhaan.

jos tulee subbarin kanssa, sitten voi hakea jostain 60-125 välistä mikä on sopivin taajuus ja jyrkkyys muutellen sekä takakajareiden että subbarin osuuksia. jossain kohdassa se voi yhtäkkiä vaan kuulostaa parhaimmalta. omaan korvaan siis.

subbarille 60 tai 80 ollut itselle yleisesti paras.

 jos on ollut alle 60 niin sitten on pitänyt olla tosiaan isot ja hyvät midbassot edessäkin. ja jos on ollut yli 80 niin ei oo ollu mitään midbassoja autossa. ollut esim pelkät 3-4" keskiäänet ja subbari joten on tarvinnut vähän tukevuutta ääneen bassolta.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaktus

Nyt on jynssätyy ja hangattu muutama päivä pintaa. Vesihionta ja 2 - step myllytys. Olisi vaan pitänyt rohkeammin hioda paikkapaikoin, nyt jäi vielä aplaria häiritsemään. Mennään nyt näillä ja katsellaan, tottuuko silmä. 50 metriä ja samanverran vauhtia niin näyttää hyvälle.  ;D


-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

Camino79

Todella komea ainakin kuvissa!  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaktus

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 18 toukokuu, 2021, 15:04Todella komea ainakin kuvissa!  :D
Kiitos.  :D Sanotaanko näin, että tällä kokemuksella ja käytettävissä olleilla tiloilla olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Ensimmäinen kerta, kun mitään maaliruiskulla maalaan ja katos oli ainut suojapaikka. Välttämättä tuommoinen melko vahvakontrastinen metalliväri ei ole se helpoin aloittelijan valinta. Enkä minä nuita myllytyshommiakaan ole oikeastaan koskaan kerennyt oppia, kerran kokeillut aiemmin.
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104