Pertin Kotkotukset

Aloittaja Pertti K, 07 helmikuu, 2020, 21:01

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Koitin tuossa vielä starttailla, tosi huonosti lähtee. Useimmiten hörähtää just kun lakkaa starttaamasta. Voisko viitata virtalukkoon? Eli sytkäpuoli ei sais virtaa start-asennossa, mutta saa run-asennossa? Voisko se vilkkujen katoaminen liittyä aiheeseen, kun "korjaantui" uudelleenkäynnistyksellä?  :thinking:

No koitan huomenna selvitellä lisempi.
Tiukasti aisalinjalla.

Jarde440

Mahtavaa tarinankerrontaa  :))  :))
Niin ja onnittelut kilvistä, vaikka ei noista oikein saa selvää  ;D

HendriXXX

Heh, hauska stoori..  ;D

Sehän kuulosti ihan normi leimareissulta.. Lähtiessä toimii yleensä kaikki ja konttorilla sitte harvemmin. ;)
On vuosien varrella tullu tavaksi varautua "pahimpaan" ja kontissa on aina leimareissulla mukana sopiva arsenaali työkaluja ja varaosia, jos vaikka se huono tuuri sattuu kohalle..

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 08 huhtikuu, 2021, 23:30Koitin tuossa vielä starttailla, tosi huonosti lähtee. Useimmiten hörähtää just kun lakkaa starttaamasta. Voisko viitata virtalukkoon? Eli sytkäpuoli ei sais virtaa start-asennossa, mutta saa run-asennossa? Voisko se vilkkujen katoaminen liittyä aiheeseen, kun "korjaantui" uudelleenkäynnistyksellä?  :thinking:

No koitan huomenna selvitellä lisempi.
Kyllä se liittyy siihen etuvastukseen. Tai siihen, mistä se etuvastuksen ohitussähkö tulee. Letukoissa se tulee startilta. Moparista en muista, miten se on tehty.
En varmasti oo.

redneck1

Lyhyitä "klassikko" kilpiä saa vielä? On helpompi muistaa kuusimerkkisen muropakettikilven sijasta.

Niin muuten. Saako auton rekisteröintikatsastaa ihan jokaisella katsastusasemalla, vai onko vain tietyillä asemilla se mahdollisuus?

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 08 huhtikuu, 2021, 23:56Sehän kuulosti ihan normi leimareissulta.. Lähtiessä toimii yleensä kaikki ja konttorilla sitte harvemmin.
Meillä normisti kaikki toimii ennen katsastusta, toimii katsastuksen ajan, mutta sitten kun pitäisi lähteä ulos niin jotain onkin rikki yleensä katsastusmiehen toimesta.
En vastaa trollauksiin ja paska jauhaamiseen.

Gary Grand

Nyt on Perttikin jo tehtaan manuaalin vieressä, niin voi itsekin sieltä todeta, että virta tulee startatessa etuvastuksen ohi suoraan virtalukolta. Saattaisi nyt olla jotain tuossa linjassa/virtalukon pohjassa vialla.

Se "normaali" sytytysvirtahan tulee laturin herätepiuhan kautta. :shitfan: Paksu tummansininen johto valkoisella raidalla.
Tummanruskea johto taas tulee suoraan virtalukolta ja kosketusvikaa voi olla esim. tulipellin läpiviennissä. Tämä tuli tutuksi Valiantin kanssa ysärin alussa.. ::)
Sadekelillä ei tahtonut luvatakaan, mutta kun löysäsi otteen avaimesta, niin saattoi hyrskähtää käyntiin.. :o  :))

Mun veikkaus siis se läpivienti ja virtalukon pohja. Tuolle välille sattuu vielä rattitolpan liittimet jos virtalukko on tolpassa.. Eikös se näissä jo ole?
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 08 huhtikuu, 2021, 23:56Heh, hauska stoori..  ;D

Sehän kuulosti ihan normi leimareissulta.. Lähtiessä toimii yleensä kaikki ja konttorilla sitte harvemmin. ;)
On vuosien varrella tullu tavaksi varautua "pahimpaan" ja kontissa on aina leimareissulla mukana sopiva arsenaali työkaluja ja varaosia, jos vaikka se huono tuuri sattuu kohalle..
Mulla kyllä nuo katsastuskeikat olleet yleensä aika ilmoitusluontoisia tapahtumia. Oldsissa kuskasin varosa-arsenaalia takapaksissa toistakymmentä vuotta ja ikinä mitään tarvinut, työkaluja kyllä. Taitaa olla aika palata vanhaan käytäntöön. Onhan se aina mukavampi pikku askartelulla päästä jatkamaan matkaa vaikka kuinka olisi Autoliiton jäsen.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 09 huhtikuu, 2021, 06:39Lyhyitä "klassikko" kilpiä saa vielä? On helpompi muistaa kuusimerkkisen muropakettikilven sijasta.

Niin muuten. Saako auton rekisteröintikatsastaa ihan jokaisella katsastusasemalla, vai onko vain tietyillä asemilla se mahdollisuus?
Saa kilpiä. Omalla vaki-konttorilla kyllä sanoivat että "vooi, ne on olleet vuosikausia jo loppu kaikilta konttoreilta", mutta onneksi paremmin asioista perillä olevat tahot @Lakeuden el Loco ja paikallinen museotarkastaja minua valistivat että ei pidä paikkaansa.

Ei taida kaikilla pienemmillä konttoreilla onnistua rekisteröintikatsastus.
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 09 huhtikuu, 2021, 09:20Saa kilpiä. Omalla vaki-konttorilla kyllä sanoivat että "vooi, ne on olleet vuosikausia jo loppu kaikilta konttoreilta", mutta onneksi paremmin asioista perillä olevat tahot @Lakeuden el Loco ja paikallinen museotarkastaja minua valistivat että ei pidä paikkaansa.

Ei taida kaikilla pienemmillä konttoreilla onnistua rekisteröintikatsastus.
Kukaan, siis tuskin KUKAAN -90-luvulla tai aiemmin käynyt jenkkiharrastaja ei mene vapaaehtoisesti Kuormaajantielle.. :panic:

Sielläkin voi olla vanhoja kilpikasoja ihan tuon takia.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 08 huhtikuu, 2021, 22:38Käytin Moparin rekisteröintikatsastuksessa.

Pidempi versio niille jotka jaxaa lukee: Siirtoluvissa oli virtaa 22.4. saakka ja minulla lomaa vielä tämä viikko. Ajattelin että hyödynnetään veroton ajomahdollisuus mahdollisimman pitkään ja käyn katsastuksessa loman lopuksi. Auto oli pelannut hyvin ja kaikki katsastusvarusteetkin toimivat lukuunottamatta hätävilkkuja, mutta kun ei nyt muista miten se oli, pitääkö ne toimia vai eivätkö ne nimenomaan saa toimia, niin en alkanut isompaa jumppaa niiden kanssa. No ja hämähäkin seittiä muistuttavassa pissapojan säiliössä pysyi n. desi mönjää, mutta sehän katsastukseen riittää.

Perjantaille ei ollut aikoja joten varasin ajan torstaille heti aamuun. Keskiviikkona totesin että taisi jäädä sääennuste katsomatta ja tulikin talvi. Töppösissä kun ei liikoja pitoja ole, niin siirsin ajan iltapäivälle, josko silloin pääsisi perille. Niin ja konttorihan piti valita sen mukaan mistä löytyy lyhyitä kilpiä. Tiukan kuuloinen täti kyseli kyllä aika tarkkaan että minkäslaiseen autoon nämä on tulossa, että ei mene vain jollekin kilpisnobille.

Siirto kannatti, aamulla oli vielä ihan täysi talvi mutta iltapäivän puolella jo piha puoliksi soralla kun kävin kolaa vähän heiluttelemassa aamukahvien jälkeen ja tiet kuivia. Ei muuta kuin keula kohti entistä valtionkonttoria. Taisinpa siinä yhdessä risteyksessä ihan pikkasen polttaa kumiakin, hups  :-*

Toiseksi viimeisessä risteyksessä oli ihmeellisen hiljaista, jotain puuttuu. Nimittäin vilkun tikutus! Ei toimi vasemmalle, ei toimi oikealle. Vilkut olikin yksi harvoja sähköhimmeleitä joissa ei mitään ongelmaa ole ollut. Konttorin pihassa sammutin auton ja käynnistin uudestaan, taas toimii! Onkohan tuossakin jo jotain tietokoneita jotka tarvii bootata aina silloin tällöin?

Sisällä sitten varsin mukavan - sanoisinko jopa autoharrastajan oloinen katsastussetä alkoi täyttää papereita ja kyseli tietoja. Kaikki mahdolliset paperit olin varannut mukaan mutta ei tietysti shop manuaalia eikä nettisivuja mistä tiedot kaivelin verottajalle - ajattelin varmaankin alitajuisesti että jos ne olivat kelvanneet verottajalle, ei niitä muille enää tarvi perustella. Mutta riittävän luotettavasti saatiin tiedot varmistettua kuitenkin. Lähdettiin autolle ja itse asiaan. Katsuri starttaa ja sanon että pikkuisen pitää painaa kaasua nyt kun on lämmin kone että jää käyntiin. Ei mitään, ei edes lupaa. Muutaman yrityksen jälkeen kysyi että haluanko kokeilla itse, no mikäs siinä, toiselle hankalmpi selittää. Sama lopputulos.

No siinä hätäpäissään sitten watsappiin että mitäs ny. Bensa haisee ja kiihdytyspumppu ruikkaa iloisesti. Katsuri kävi hakemassa tulppa-avaimen ja otettiin yksi tulppa irti, ei näkyvää kipinää - tosin kirkas auringonpaiste vähän haittasi havainnointia. Katsurilla alkoi työaika loppua ja sanoi että hän käy kertomassa tilanteen muille ja kunhan saat auton taas kuntoon niin jatketaan tästä. No nyt tulee Autoliiton jäsenmaksulle kateta niin että ropisee, muutama viikko sitten Moparia kyydittiin ja nyt sai soitella taas. Mutta! Ei kuulemma kata puuhalapuilla olevia autoja. Ei olisi montaa metriä pidemmälle tarvinut päästä niin voisi olla kilvetkin. :smashhead:  Noh, F350 Hinaukselle soittoa, Voortin lavallehan tämä on jo kertaalleen soviteltu. Oireet kuultuaan @Swinger totesi että kuulostaa ihan Moparilta (hänellä siis itsellään 69 Imperial) ja ehdotti että koitapa ohittaa etuvastus. Näin tein ja sittenhän tuo jo hörähti käyntiin - tosin pitkän startin jälkeen siltikin.

Kipin kapin tiskille sanomaan että nyt! Kohta sieltä harppookin seuraava katsuri, edellinen kun oli lähtenyt töistä jo joku aika sitten. Aloitusrepliikki oli "Onko ihan pakko olla kaikki luukut auki?", kun oli konepelti, takaluukku ja yksi ovi auki kun kamoja keräilin remontin jäljiltä. Sanoin että ei ja paiskoin luukut kiinni. Juuri kun olin tarttumassa apukuskin ovenkahvaan, lähti kahva ja sen mukana koko auto liikkeelle niin että hiekoitusmurske vaan sinkoili. Ajattelin että tämähän hienosti alkaa - tai siis jatkuu, oikein tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta. Seurailin sitten jarrutestiä sivummalta, kohta aukeaa kuskin ovi ja alkaa kuikuilu vuoroin takarenkaisiin ja vuroin kojelaudan alle. Arvasin mistä on kyse - olisin itse asiassa hämmästynyt jos ei näin olisi käynyt. Nimittäin kun alipaineella toimiva seisontajarrun vapautus on disabloitu, niin se mekaaninen vapautuspoljin onkin aika hyvin kätketty. Kävin sitä polkaisemassa, ja taas lähti Imperiali pikkukivet sinkoillen ja rallivaimentimet äristen konttoria kiertävälle testiajoradalle. Huhhuh, taitaa tulla pitkä iltapäivä - tai sitten tosi lyhyt. No toinen toteutui...

Auto nosturille ja pidin visusti huolen että vastaan jos kysytään ja muuten olen ihan hissukseen. Mutta nyt alkoi jo vähän small talkiakin tulla. Liekö se seisontajarruepisodi lähentänyt meitä  ;D

Runkonumerosta tuli puhetta. Sanoin että kun asiasta kysyin niin minulle kerrottiin että ei tarvitse tehdä etukäteen, hoituu konttorilla. Juu, hoituu vissiinkin, mutta meistit on "todella surkeat" ja "minä en niillä ala kenekään autoa hakkaamaan, itse saat tehdä jos haluat". Toinen vaihtoehto olisi tulla myöhemmin näyttämään. Noh, minäpä nyt yritän. No ei valehdellut. Jotkut merkit tuli ihan hyvin, joistakin, esim M:stä ja 9:stä jäi osa puuttumaan vaikka miten paukutti, vähän alkoi jo tuskanhiki pukata ja päätä särkeä. Jossain kohti katsuri kävi selän takana huomauttamassa että "Riitta (nimi muutettu tai sitten ei, kun en muista mikä se oli) on vielä 20 minuuttia töissä, että ei mitään kiirettä". Mutta hyvin tuntui vähän sinnepäin olevat merkit kelpaavan ja sinettimerkit tuli päihin. Niin ja mitään vikaa ei kuulemma autosta löytynyt.  :+1:

No auto vaan ulos hallista ja hoitamaan paperityöt loppuun. Paitsi että eihän se lähde käyntin, ei se ollut se etuvastus syynä varmaankaan, vaan jotain muuta. No minä rattin ja katsuri työntämään pihalle. Hieno homma. Mutta paperityöt saatiin kumminkin suunnitellusti hoidettua ja kilvet kouraan.

Uudestaan yrittelemään, jospa se jäähdyttyään lähtisi paremmin. No ei ainakaan vielä. Nyt sentään on kilvet niin pitäisi Autoliitoltakin kyytiä saada. Oishan mulla varakärjetkin ja starttipilottia - kotona, kun on niin hyvin pelannut niin eihän niitä tarvi... Kärkiväliä siinä vielä zoomailin ja mietin että pitäisköhän sitä koittaa johonkinpäin säätää. No en kerennyt kun katsuri sattui tulemaan siihen ovelle, oli varmaan putiikkia pistämässä kiinni. Varovasti kysyin että ei satu starttipilottia olemaan? No ei, mutta bräkcleeniä löytyy. Minä starttaamaan ja katsuri ruuttaa putsariin samalla, ainakin 5 sekuntia ja sanoo "ei se lähde" ja minä just kanssa lopettamassa starttauksen - niin prummm! Olipa mukava kuulla. Katsuri heitti purkin minulle, sanoin kiitos ja katsuri näytti  :+1:  ;D

Ajoin kotiin. Siinä ne nyt on, trendin mukaisesti sutattuna. Asennus vielä vähän väliaikainen.
Henkilökuvauksista johtuen kysyn, että oliko Suolahdessa?
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 09 huhtikuu, 2021, 10:37Henkilökuvauksista johtuen kysyn, että oliko Suolahdessa?
;D  Suattaa olla, vuan suattaa olla olemattahii. Asianomaisten suojelemiseksi päätin jättää tarkemmat koordinaatit mainitsematta.
Tiukasti aisalinjalla.

Toyopet

No jos oli, niin ensimmäinen hlö, aseman päällikkö, omistaa '59 el caminon, farkku chevyn ja '57 bel airin.
Toinen on hyvin suorasanainen mutta ei puutu epäolennaisuuksiin.

Molemmilla on kytkentä tänne kylälle.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Poju

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 09 huhtikuu, 2021, 06:39Lyhyitä "klassikko" kilpiä saa vielä? On helpompi muistaa kuusimerkkisen muropakettikilven sijasta.

Niin muuten. Saako auton rekisteröintikatsastaa ihan jokaisella katsastusasemalla, vai onko vain tietyillä asemilla se mahdollisuus?
Meillä normisti kaikki toimii ennen katsastusta, toimii katsastuksen ajan, mutta sitten kun pitäisi lähteä ulos niin jotain onkin rikki yleensä katsastusmiehen toimesta.

Ainakin jokin konttori täällä etelässä tekee vain rekisteröintikatsastuksia, mutta ei rekisteröintipalveluja, eli vaihtelua ilmenee.

Poju

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 09 huhtikuu, 2021, 10:43;D  Suattaa olla, vuan suattaa olla olemattahii. Asianomaisten suojelemiseksi päätin jättää tarkemmat koordinaatit mainitsematta.

Meinaatko Imperialin museoidakin?

rb

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 08 huhtikuu, 2021, 22:38Lähdettiin autolle ja itse asiaan. Katsuri starttaa ja sanon että pikkuisen pitää painaa kaasua nyt kun on lämmin kone että jää käyntiin. Ei mitään, ei edes lupaa.
Nii`i!!

Joko nyt opit että siitä lasikuitukopista ja Moparista ei sovi puhua samana päivänä.. :)

No mut hyvä että sait kilvet...  :+1: