1920 Willys-Overland Touring car

Aloittaja fileeraus, 18 joulukuu, 2020, 04:31

« edellinen - seuraava »

fileeraus

Tämmöistä rat rodia aloin himoitsemaan syksyllä 2019 kun se putkahti nettiautoon. Joskus aikoinaan Lahdessa jo vuosia aiemmin olin ihastellut sitä, ja pysyvä muisto jäi kun Willyksellä käytiin jauhamassa rengasta burnisalueella.  8)
Talven jälkeen taloudellinen tilanne näytti hyvää ja 2020 Helmikuun lopussa lähdettiin trailerin kanssa Vantaalta kohti Savonlinnaa.


Willys on ensimmäisen kerran ollut myynnissä Amerikassa 2008 alkuperäiskuntoisena, ja on sen jälkeen rodattu siellä.
2012 autoa myytiin ebayssa, ja sieltä se rantautui Tampereelle.

Tuossa vielä linkki alkuperäiseen myynti-ilmoitukseen: https://saleofcar.com/willys-touring-c/048258

Suomeen tullessaan autossa oli pitkät peltisarjat ja jopa pakoputkisto, alkuperäistyyppinen ohjaus sekä 1-piirinen jarrusysteemi.
Willystä myytiin muutamaan otteeseen aina jarruvikaisena, kunnes nykyään edellinen omistaja päivitti ne kunnolla, muidenkin muutosten ohella.
Linkki ensimmäisen omistajan videoon: https://www.youtube.com/watch?v=Wp1DPNy03OM
Nämä kuvat on otettu 2012:



Auton tekniikka on napattu '69 Chevrolet Novasta, 250ci kutonen + powerglide. Moottoria on vähän piristetty alumiinisella imusarjalla, isommalla kaasuttmiella, peltipakosarjalla sekä kärjettömällä virranjakajalla.  Alusta perustuu Ford A-malliin. Edessä on droppiakseli ja v-tuki on halkaistu ja pallonivelet lisätty niihin (tälle löytyy varmasti jokin hieno nimikin), takana A-Fordin perä.
Nykyiset jarrut on 40-luvun Fordista, mutta ne on päivitetty Vegan jarrutehostajalla ja 2-piirisellä pääsylinterillä.
Alkuperäinen ohjaus on muutettu poikittaiseksi Novan simpukalla, ja hieno pitkä peltisarja on muuttunut lakes-tyyliseksi. Edellisen omistajan peruja on myös rättikatto, mikä on toiminut loistavasti.  :+1:
Papereissa on merkitty otteeseen lokasuojattomuus, sekä kuljetustilassa on 2 istumapaikkaa.

Ensinäkymä autosta:


Lähdettiin sillä varauksella että jos auto ei toimi kunnolla niin sitä ei osteta. Pikaisella koeajolla todettiin että moottori sammuilee ja kaasuttimesta paukkuu ylöspäin, mutta olihan se hiton hienoa ajella sata vuotta vanhalla autolla, pakkohan se oli ostaa. Willys trailerille ja kotia kohti.


Kotiin päästyä Willys jäi yöksi ulos koska autotallista piti raivata tilaa, ja silloisessa Chryslerissäni ei ollut pakoputkia paikallaan. :) Kyyläävän naapurin iloksi laitoin nippusiteellä vanhan Venäläisen rekisterikilven kiinni autoon, siinähän ihmettelee aidan takaa että mitä mun pihalle on taas hommattu kun ei löydy trafista tietoja. (tai edes näppäimistöstä kyrillisiä kirjaimia) Rekkari oli 50-62 пдг.  ;D
Aamulla Willys tallin perälle ja Chrysler perään, pienestä oli kiinni että mahtuivat molemmat sisään.


Ensitöikseni irroitin kojelaudassa olleen ruman kromisen "hotrod" lätkän ja aloin sovittelemaan uutta rattia ralliratin tilalle. Uusi ratti ei ole erityisen uusi, eikä edes ratti vaan vanhan vesipumpun tms. sulkuventtiilin kahva! Ratin kehän päällystin vanhasta nahkatakista leikatuilla suikaleilla, osoittautui myöhemmin erittäin toimivaksi.


Pari kuukautta piti odottaa että Toukokuussa saa katsastuksesta 2 vuotta ajoaikaa, sen aikana vaihdoin öljyt, herkistelin vinkkari-vilkut toimintaan, korjasin nopeusmittarin vaijerin lähdön öljyvuodon, käytin lämpimäksi moottorin pari kertaa ja kyhäsin puuttuneet etuiskarien kiinnikkeet.

Nopeusmittarin vaijerin "luodin" ympärillä oleva kumitiiviste oli niin kovettunut että se piti sahata irti, ja tuntuikin kuin puulta. Tuolla on itse tehdyn näköinen kiinnitys vaihdelaatikon kyljessä, ja vähän vielä hikoilee öljyä siitä. Ehkä ratkaisu-massalle töitä.


Ei todellakaan mitkään taidonnäytteet, mutta toimivat.

Avasin myös tuulilasin saranat iki-ruosteesta. Näitä on viimeksi auottu ehkä 40-luvulla? Rauhassa liottelin wd40:stä saranoihin ja sillä sai kahdessa kuukaudessa neljästä kolme auki. Viimeiseen saranaan tarjosin varovasti lämpöä ja parin lämpökäsittelyn jälkeen sekin suostui aukeamaan.


Oma hitsauskone on liian tehoton lattaraudan hitsaamiseen kunnolla niin ajelin sitten siirtokilvillä kaverin luokse, jolla on järeämpi hitsi käytössä.
Ensiajelulla tuli selväksi että bensatankkia ei voi aivan täyteen tankata, sillä tankin huohotusletkusta tulvi pari litraa maahan.


Iskarien kiinnikkeet saatiin valmiiksi ja seuraavaksi lähdettiin testaamaan miltä roddailu kaupungissa tuntuu. Auton lavalla saa istua 2 matkustajaa joten sehän piti saada hyötykäyttöön. Lavan täytteeksi otettiin kaverin veli ja haettiin vielä @1320 kyytiin juomaan olutta. Oli hiton hauskaa. 8) Siirtokilvillä ajellessa myös kaasuttimen kiihdytyspumppu heräsi talviunilta ja auton meno kasvoi huomattavasti.

Toukokuussa heti kun uusi katsastuslaki tuli voimaan niin hain Willykselle leiman. Leimaukko oli vähän ihmeissään katsastuksen aikana, kun oikeastaan ainoat katsastusvaatimukset on että edessä ja takana on jonkunlainen myrskylyhty valonlähteenä ja että jarrut toimii. Ystävällinen kehotus tuli väljästä olkatapista.

Ajellessa ei ole tilaa painaa oikealla jalalla jarrua, mutta vasurilla jarruttaminen ei ollut vaikeaa. Se on jäänyt vähän tavaksi jo nykyään. Myös kaasujalka kipeytyy tilanpuutteesta johtuen, välillä pitää vasurilla ajaa.


Huomasin ajellessa että eturenkaat kuluivat todella nopeasti. Vaihdoin sitten olkatapin, ja samalla toisen etujarruletkun kun siihen oli joku joskus turannut rälläkällä pienen viillon. Tämän jälkeen jarrujen ilmaamisesta ei tullut mitään, ja pitkään kesti kunnes selvisi että jarrupalat pitää säätää laahaamaan vähän. Tämän jälkeen jarrupaine palautui.
Ajoin Riksusta vantaalle ja ura katosi matkalla täysin, renkaan kankaat tuli jo näkyviin.  :oushit: Ei tuntunut ajossa juurikaan. 85kmh vauhdissa alkoi kaikki renkaat täristää niin sitä kovempaa ei tullut ajeltua. Tosin, sata vuotta sitten autoillessa ei ollut kiire mihinkään, joten tälläkään ei saa pitää kiirettä.  ^-^


Uudet vintage renkaat maksaa turhan paljon, niin onneksi Jyväskylästä löytyi myynnistä 2kpl ajamattomat, vanhaa varastoa olevat rättirenkaat edullisesti. Uudet nakit tuli taakse, ja vanhat takarenkaat siirtyi eteen.
Säädettiin myös auraus kotikonstein, mutta kesän jälkeen eturenkaat oli silti kuluneet nopeasti.
Tarkemmin katsellessa etuakseli on joskus dropatessa väännetty hieman vinoon. Jossain vaiheessa täytyy investoida varmasti mitattuun droppiakseliin.

Kesän loppupuoella alkoi ilmaantumaan paljonkin vikoja.

Ajellessa taka-akselista katkesi pultti mikä pitää jarrun kiinni akselissa.

Ulosvetäjä oli äärirajoilla kun irrotin kiilaliitoksella olevaa rumpua irti, onneksi luotto-lekalla napakka lyönti irroitti rummun. Oli kova paukahdus kun kiilaliitos irtosi, melkein kun aseella olisi ampunut.  :D
Samalla kun jarrurumpu oli irti niin huomasin että pinnapultit vanteiden kiinnitykseen oli hitsattu kiinni, ja tarkemmin katsottuna kaksi oli irtoamispisteessä, joten väänsin hitsauskoneen virran täysille ja hitsuuttelin takaisin kiinni ne.



Stadissa ajellessa ihmettelin että missä palaa niin huomasin että sehän on auto mikä savuaa. Joku oli heittänyt röökin natsan lavalla olleeseen heinäpaaliin.  :'(
Erottelin sitten kyteviä heiniä pois rautatieaseman edessä, mistä tuli vartijat vähän sanomaan, mutta ei onneksi vetäneet hernettä kovin syvälle nenään, vaan alkoivatkin kyselemään autosta kaikkea.  :D
Heinäpaali lavalla:


Kerran kostealla tiellä ajaessa sytytys alkoi pätkimään, ja korvan juureen sai sen jälkeen epäsäännöllisin väliajoin aina paukahduksen pakosarjasta. Ehkä eturenkaasta lentänyt virranjakajaan vettä.
Uutta virranjakajaa odottelin postista n 1,5kk. Heitin jakajan paikalleen ja säädin sytytyksen ihan korvakuulolla. Moottori kävi tyhjäkäyntiä lähes äänettömästi, ottaen huomioon että pakoputkea ei ole.
Olin sitten lähdössä cruisailemaan pitkästä aikaa kun kotipihaan starttimoottorin kuoret halkesivat. Onneksi kotona, eikä esim. huoltsikan pihaan. 


Heti seuraavana päivänä ostin uuden startin ja shimmasin sen huolella. Oltiin lähdössä kaverin kanssa Riksun turpakäräjille. Ajattelin tankata vasta hyvinkäällä, mutta onneksi tankkasinkin Vantaalla, sillä uuden startin kuoret halkesi bensa-aseman pihalle.

Ei ehditty kovin kauas ajaa joten kaveri käveli hakemaan auton ja hinattiin Willys takaisin kotiin.


Sain sitten vielä edullisesti yhden käytetyn starttimoottorin. Shimmatessa totesin että ei tästä tule enää mitään. Olisi hälytyskellojen pitänyt soida kun katseli ensimmäisen startin hitsattuja kuoria ja muutenkin suhteellisen uudennäköinen startti, mikä kertoo jo aiemmin ilmenneestä viasta. Syynä on vetolevyn hampaiden kuluneisuus. Starttimoottorin hampaat menee pohjaan vetolevyn hampaiden kanssa, mikä rikkoo startin kuoret. Jostain kohtaa shimmattuna moottori pyörii puoli kierrosta kunnes startti lyö tyhjää. Siitä kohdasta kun shimmaa sopivaksi niin toisella puolella hampaat on liian pitkät, ja kuoret halkeaa.
On taas oppirahat maksettu.


Virranjakajaa odotellessa asensin lisävalon, mikä toimii parkkivalona tästä eteenpäin.
Nyt Willyksen moottori pitäisi nostaa pois, mutta pieni este on että tulipelti on niin lähellä motin kehän pultteja, että niitä ei saa auki kuin leikkelemällä tulipeltiä. Kun motti nousee ylös niin olisi hyvä tilaisuus laittaa V8 moottori Willykseen, ja V8:lle pitäisi leikata vähän tilaa tulipellistä. Vuodenvaihteessa lain pitäisi muuttua parempaan, että jos silloin saa tähän V8 luvan niin sellainen myös tulee. Muutoin kutoskonetta täytyy alkaa virittämään.  8)
Tulevia päivityksiä on etuakselin vaihto, taka-akselin vaihto, bensatankin vaihto ja siirtäminen lavan alle, ehkä siirtää lavaa hiukan taaksepäin, ja tehdä hytin taakse työkalulaatikko. Myös nykyinen turbiini on aivan liian matalla stallilla, se ei luista juuri yhtään.
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

HendriXXX

 :iwantit:  :panic:  :hiphopcar:

Helppo tehä tommoseen etuakselille jarruremppaa.  ;D

Hitto että on komia pirssi! Ja asennetta löytyy, ja tommonen slantti on minusta mukavaa vaihtelua koneeksi.  :+1:

Gary Grand

 8)
Hieno laite!
Näissä kiehtoo justiin tuo, että kaikki on suurinpiirtein purettavissa ja kasattavissa pajavasaralla, jakoavaimella ja käsikairalla! :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 joulukuu, 2020, 06:588)
Hieno laite!
Näissä kiehtoo justiin tuo, että kaikki on suurinpiirtein purettavissa ja kasattavissa pajavasaralla, jakoavaimella ja käsikairalla! :))
Kiitos! Siitä erityisesti tykkään että lähes kaikki osat on esillä ja helpoissa paikoissa, korjaus ja huoltotyöt on miellyttäviä tehdä kun ei tarvitse kurotella tai kyykkiä. Öljynvaihdossakaan ei tarvinnut tunkata autoa ja ryömiä auton alle. :)
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

juhapih

Kappas Sillun vanha Willys....
Tuota tuli aikoinaan ihmeteltyä ja tuolla AMC-kerhon forumilla on tästä projektikertomuskin. Kirjoita sinne jatkoa, jos ehdit.

https://amccf.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1352563606    täällä Sillun tarinaa...

Kyrpov

Sinä vain

Aslak

Onpahan heti hauska näköinen kampe!  ;D

Nuo vinkkarit pisti silmään, onkos niissä tosiaan oikein valot vai heijastaako salama?

Sleepercooler

Järjettömän siisti, ja huutaa suorastaan lättäpää tekniikkaa :+1:
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

HendriXXX

Mä kyllä pitäisin tuon melkeimpä tuolla slantilla. Kun muutenki on laite erikoinen ni slantti vielä kruunaa sen..  ;)

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 18 joulukuu, 2020, 20:23Mä kyllä pitäisin tuon melkeimpä tuolla slantilla. Kun muutenki on laite erikoinen ni slantti vielä kruunaa sen..  ;)
Voi olla slantin tarjoamillakin woimavaroilla jo hurja laite ajaa?




Mitä toi painaa?
Sinä vain

fileeraus

Ei ole vinokone, vaan suora kutonen.  :-X
Auto painaa 930kg
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 18 joulukuu, 2020, 20:18Järjettömän siisti, ja huutaa suorastaan lättäpää tekniikkaa :+1:
Joskus näin unta että ajoin roadsteri pickupilla missä oli Lincoln V12 lättäpää tekniikka. Sen jälkeen olen himoinnut sellaista.  8)
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: Aslak - 18 joulukuu, 2020, 19:27Onpahan heti hauska näköinen kampe!  ;D

Nuo vinkkarit pisti silmään, onkos niissä tosiaan oikein valot vai heijastaako salama?
Valo palaa vinkkarissa. Päivisin näytän fiiliksen takia kädellä mihin käännyn.  ;D
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: fileeraus - 18 joulukuu, 2020, 20:58Ei ole vinokone, vaan suora kutonen.  :-X
Auto painaa 930kgJoskus näin unta että ajoin avo roadsterilla missä oli Lincoln V12 lättäpää tekniikka. Sen jälkeen olen himoinnut sellaista.  8)
Noni!
Puolet jo toteutui! ;D  ;D
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Lainaus käyttäjältä: fileeraus - 18 joulukuu, 2020, 20:58Joskus näin unta että ajoin avo roadsterilla missä oli Lincoln V12 lättäpää tekniikka. Sen jälkeen olen himoinnut sellaista.  8)

Semmone sitte hankittava.