6.0 Lässyn näpertelyä

Aloittaja Gary Grand, 22 joulukuu, 2020, 09:43

« edellinen - seuraava »

Mikkis83

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 helmikuu, 2021, 01:21Ei niihin mitään tartte, kun itelleen tekee. Kyllä sen muistaa ku oli niin paska homma.

Ja sit vuoden päästä, "kuka vittu tänne on näitä johtoja laittanu".

Been there :rolleyes:
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 31 tammikuu, 2021, 22:35"On tuon johtosarjan kanssa alkuun vähän kusessa, jos sitä joutuu penkomaan joku myöhemmin.. Värit vaihtuu osassa johdoista matkalla.. "

Tee semmoinen konsti kuin oli jossakin Venäjän ihmeessä, että väärän värisen johdon näkyvät osat oli maalattu oikean väriseksi.... Konsti se on sekin...
Tuo johtojen värjäys ei olis huonokaan ratkaisu.. :))
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 helmikuu, 2021, 01:21Ei niihin mitään tartte, kun itelleen tekee. Kyllä sen muistaa ku oli niin paska homma.

Ja sit vuoden päästä, "kuka vittu tänne on näitä johtoja laittanu".
Ihan muiden harrastajien mielenrauhan vuoksi; taidan pitää tuon johtosarja tallessa omia tulevaisuuden tarpeita ajatellen. ::)
Ties vaikka joskus tulisi tarvetta.. :))

Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 01 helmikuu, 2021, 20:41Been there :rolleyes:
Joitakin kertoja.. :shitfan:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Visa

Pari vuotta sitten tuli tuohon omaan tehtyä sama johtosavotta. Aika urakka oli, kun halusin kaikki piuhat piiloon imusarjan alle. Tuli siis matala alu imari. Terapeuttista puuhaa tuo on ja ihan mukava onnistumisen tunne, kun kerrasta sai kaikki oikein. Muistaakseni reilu 130 liitosta joutui tekemään, kun osan johdoista joutui jatkamaan tai lyhentämään. Hommaa helpotti aika paljon kutistesukalliset tinaliittimet. Tuollaisia https://www.am-asennus.fi/tuote/kutistejatkoliitin-tinalla-lajitelma-50kpl-100kpl/ löytyy myös motonetistä kiskurihinnalla

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Visa - 13 helmikuu, 2021, 08:20Pari vuotta sitten tuli tuohon omaan tehtyä sama johtosavotta. Aika urakka oli, kun halusin kaikki piuhat piiloon imusarjan alle. Tuli siis matala alu imari. Terapeuttista puuhaa tuo on ja ihan mukava onnistumisen tunne, kun kerrasta sai kaikki oikein. Muistaakseni reilu 130 liitosta joutui tekemään, kun osan johdoista joutui jatkamaan tai lyhentämään. Hommaa helpotti aika paljon kutistesukalliset tinaliittimet. Tuollaisia https://www.am-asennus.fi/tuote/kutistejatkoliitin-tinalla-lajitelma-50kpl-100kpl/ löytyy myös motonetistä kiskurihinnalla

Olisin noita tinaliittimiä hommannutkin, mutta Kiinasta.. :P Motonetin hinnoilla olis tullu kallis johtosarja.. :o
No, Kiinasta on toimitusajat semmosia, ettei olis tarvinnu taas hetkeen tehdä mitään. ::)
On kyllä todella näppäriä ja liitoksesta tulee aina hyvä!

Noiden johtojen jemmaaminen imarin alle siistisi konehuonetta kyllä melkoisesti.
Nyt kun tuosta sarjasta olen kanssa kasan johtoja jatkanut, niin sen erottelukin onnistuisi vielä varsin näppärästi..

Puolien siirtoa lokasuojan puolelle on tullut jo mietittyäkin.. :thinking: Sais nuo venakoppien päälliset tyhjäksi, niin vois vaikka sbc:n venakopat niihin ruuvata.. :rotfl: ..tai sitten bbc:n.. Niiden alle kyllä mahtuisi jo nuo puolatkin! :thinking:

Toinen asia mikä on mielessä pyörinyt, on laturin sijoitus..
Jos sen heivaisi apparinpuolen kannen eteen, niin voisi tehdä todella kevyet apulaitetelineet ot-pumpulle ja sille. Ja tuo koneen etupää muuttuisi huomattavasti nätimmäksikin.. ::)

Sitten olisi mahdollista madaltaakin konetta vaikka aiemmin hommaamallani LS1 imarilla.
Tosin jenkkien mukaan Capricen pellin alle nuo truckiapulaitteet ja imarikin pitäisi upota.. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Visa

Laturin viereisen hihnapyörän siirtämällä saa myös matalan imarin mahtumaan paikalleen. Ehkä voi vaatia myös ylävesiletkun putkea vähän kopauttamaan, että kaasuläppä mahtui olemaan. Tuo hihnapyörän siirtosarja maksoi dirty dingolta jotain 20$, niin en jaksanu ite alkaa värkkäämään.


pptalo

Mulla on suunnitelmissa käyttää tota rumaa imusarjaa jos se vaan mahtuu ja sen päälle teen köykämiinistä sileän suojan. Puolia olen suunnitellut koneen viereen. Jos ne vaikka saisi niin lähelle että alkuperäiset johdot riittää, ei tietoa vielä. Venttiilikopiksi tulee pikkulohkon kopat adapteri palikoilla. Puolien ohjaus sähköistä vain toisenpuolen johtoja joutuu jatkamaan. Ja tämä kaikki vasta suunnittelu asteella.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: pptalo - 13 helmikuu, 2021, 12:51Mulla on suunnitelmissa käyttää tota rumaa imusarjaa jos se vaan mahtuu ja sen päälle teen köykämiinistä sileän suojan. Puolia olen suunnitellut koneen viereen. Jos ne vaikka saisi niin lähelle että alkuperäiset johdot riittää, ei tietoa vielä. Venttiilikopiksi tulee pikkulohkon kopat adapteri palikoilla. Puolien ohjaus sähköistä vain toisenpuolen johtoja joutuu jatkamaan. Ja tämä kaikki vasta suunnittelu asteella.
Kun johtosarjan kuoret purkaa tarpeeksi pitkälle, niin nuo puolien piuhat pitäisi saada kierrätettyä niin että ne riittää lokasuojien puolelle.
Riippuu tietysti mihin sijoittaa ECM:n.. Jos käyttää alkuperäistä paikkaa konehuoneen kuskinpuolen kulmalla, niin apukuskin puoleiset piuhat voi käydä lyhyeksi..

Itse purkaisin ne ulos johtosarjasta ja vetäisin eri reittiä sinne apparin puolelle.
Tuota mun johtosarjaa on nyt puukotettu ja jatkettu niin että saan sillä ECM:n vaikka auton sisälle.. ::)
Voi olla että jotain kantta tuon omankin imarin päälle on kehiteltävä.. Ei se mikään kaunistus ole. :))


Otin Lässystä pakosarjat pois ja irroittelin lämpösuojapellit.



Sitten pientä hierontaa sarjoille:



Sitten koeasennus koneeseen:



Hyvältä näyttää..

Pakosarjojen leveys ennen pilkkomista oli 75 senttiä laippojen kohdalta ja nyt vähän reipas 65 senttiä.. :P
Alkaa olla mahdollista tunkea patti B-korisen aisojen väliin. 8)

Noita sarjoja on hitsailtu oikein hyvin tuloksin ihan normi mikkiliimalla. Ovat jotain hitsattavaa valuterästä..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Olis tuo LS1 imari kyllä melkosen paljon nätimpi ja matalampi..



Joutuu vielä mietimään parikin kertaa kummalla menisi. :thinking:
Tehoahan tuo rosvoaisi jonkun verran, samoin alakierrosvääntöä. :(

Koneen takanurkkiin tein sen omista tulppauspaloista kaasunpoistokanavan liittimet.



Tuohan on M6 ruuvilla kiinni oleva sokea laippa, jolla tukitaan kansien toisen pään jäähdytyksen kaasunpoistokanavat.
Kairasin siihen läpireiän ja M8 kierteen. Sitten 8mm alumiiniputkea päästä kasaan jarruputkityökalulla ja vähän kierrettä toiseen päähän. Ei kärsi pitkästi tehdä, kun putki on 1mm seinämällä, niin katkeaa jo kierrettä leikatessa.. Taputtelin putkia vähän pienemmäksi ensin päästä, niin ei leikkaannu puhki.
:))
Kierrelukitteen kanssa romut yhteen ja sitten vaan letkut noihin lähtöihin.



Tulevat siis noin kansien takakulmiin.



T-haaralla letkut yhteen ja siitä etupäässä olevaan kovaan linjaan.Koneessa on siis vain toisessa päässä tehtaalta nuo ilmauslinjat..
Sieltä sitten letku paisuntasäiliöön, niin jää ilmalukot pois kansien takapäästä.. ::)

Valmista settiä haitekkinä AN-liittimillä saisi 60€ hintaan jenkeistä ::) plus rahdit plus verot.. >:(
Aattelin että parempi koittaa tehdä oma viritys.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

kattooko sitä moottoria siellä konepellin alla joku muu kuin sinä? Et onko sillä imarin ulkonäöllä hirveemmin merkitystä.

Vakionahan noissa on sellanen pikkumuovi päällä millä se kammottava imari peitetään ;D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 helmikuu, 2021, 18:17kattooko sitä moottoria siellä konepellin alla joku muu kuin sinä? Et onko sillä imarin ulkonäöllä hirveemmin merkitystä.

Vakionahan noissa on sellanen pikkumuovi päällä millä se kammottava imari peitetään ;D
Jos tilan kanssa ei tule ongelmia, niin eiköhän tuo korkea tötterö konehuoneeseen joudu..
Sille ei vaan voi mitään että tuon näkeminen saa aikaseksi happamia röyhtäyksiä. :-\
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

toivottavasti ei tartte kovin usein kattella

Gary Grand

Lässykkäkin sai hieman huomiota osakseen eilisiltana.
Piirustelin viivoja öljypohjan kupeeseen.



Tuolla kohtaa olisi Capricessa etupalkin alapinta, jos jättää 10-15mm ilmaa öljypohjan ja palkin yläpinnan väliin.

Saattaisi olla melkonen kivitutka tuo sumppu, niin otin rälläkän käteen ja:



Ei ota enää niin helpolla kosketuksia. :))

Öljypohja olis tarkoitus saada vielä paikattua käyttökelpoiseksi.. :o
Mun välineillä ei onnistu, mutta eiköhän tuolle hitsari löydy. ::)

Pikku ongelma on myös paikkamateriaali..
Mulla olis työpaikan romulavalta pelastettuja 15mm alumiinilevystä tehtyjä tarkastusluukkuja pari kipaletta, joissa olis sopivasti jo tyhjennysproppukin keskellä.
Tuo paksuus on vaan aika iso.. :o 5mm levykin menettelisi jo oikeen hyvin. Sitäkin tosin löytyisi, mutta on turkkilevyä.. Vähän ghetto tuolla auton alla. Ainakin omaan silmään pistää heti, jos auton alle tulee kurkattua.. :o

Stige tuon öljypohjan muotoilua hieman isommassakin määrin jo ehti suositella..
Että sipaisisi etupalkin kohdaltakin pohjan auki ja nostaisi sitä reilusti ylemmäs. Jää kuulemma tuolla reilu 3" paksulla pohjalla aika ylös kone. ::)

Voipa olla..
Ebayssa olis tällaista tarjolla:


https://www.ebay.com/itm/Speedway-Motors-Black-Steel-GM-Chevy-LS-Engine-Swap-7Qt-Rear-Sump-Oil-Pan/383483237983?epid=657336809&hash=item594961d65f:g:~pQAAOSw5YFf2NeZ

Tuo trukkikoneen pohja olis etupalkin kohdalta 3.1"
Joutaishan siitä vähän pois.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Mikkis83

Pittääpä vertailla tota sbf öljypohjaan :rolleyes:
Paskallakin on tekijänsä:

Volvoja, voorteja, volkkari, sysleri, tatsuni.

SVK #02580

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mikkis83 - 05 maaliskuu, 2021, 14:11Pittääpä vertailla tota sbf öljypohjaan :rolleyes:
Tuo peltipohja olis varsin järkevä tilankäytöllisesti..
Paljon halvemmalla vaan saisi jo noitakin:

GM 12628771



Tuohon kävis öljynsuodatinkin ilman siirtosarjaa.. :thinking:
Selkeästi kiinalainen.. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Visa

Omassa totesin holleyn öljypohjan passeliksi, niin sai koneen mahdollisimman alas. Laita tuohon omaan turkkilevy ylösalaisin.. myös yksi gm performancen pohja löytyy ylimääräisenä. Ei ihan niin matala kuin toi holley.