Timi 1000

Aloittaja Harri S, 17 maaliskuu, 2021, 08:03

« edellinen - seuraava »

Harri S

Siinä se nyt nököttää.
Noudin sen aamulla Pasilan autojuna-asemalta. Pesin siitä tiesuolat pois kun oli taas huolella suolattu kaikki tiet, täällä ja Oulussa.
154€ oli kuljetuksen hinta, ei paha.
Vuosimalli tässä on 1977, joka on se viimeinen vuosimalli minulle, näissä bensakoneisissa harrasteautoissa.
Ketterä ja näppärä sekä tilava, ajaessa asfaltin vauriot kyllä huomaa.

Päätoiminen harrastaja

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 maaliskuu, 2021, 08:03Vuosimalli tässä on 1977, joka on se viimeinen vuosimalli minulle, näissä bensakoneisissa harrasteautoissa.


Onkos - 78> käyttöön otetuissa muuta riesaa/hankaluutta kuin katsastuksen päästömittaukset?
All work and no play makes Jack a dull boy.

JUY40

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 maaliskuu, 2021, 08:03Siinä se nyt nököttää.
Noudin sen aamulla Pasilan autojuna-asemalta. Pesin siitä tiesuolat pois kun oli taas huolella suolattu kaikki tiet, täällä ja Oulussa.
154€ oli kuljetuksen hinta, ei paha.
Vuosimalli tässä on 1977, joka on se viimeinen vuosimalli minulle, näissä bensakoneisissa harrasteautoissa.
Ketterä ja näppärä sekä tilava, ajaessa asfaltin vauriot kyllä huomaa.



Ryhdikkään näkönen Mini. :+1: 
Miulla on tuo pieneksi ikuisuusprojektiksi venynyt Mk ykkönen sisustusta vaille valmiina.
Saa nähä, josko tänä kesänä saisi kilvet haettua. :thinking:

Harri S

Joo.
Bensa-autoissa alko päästömittaukset 1978 alkaen ja dieseleissä 1980.
Siksi mun piti löytää harrasteautoiksi se -79 Camino, koska se meni samointein dieselöitäväksi 5.7d:llä ja nyt sitten tämä -77 Mini bensaharrastevehkeeksi, kun en tähän nyt mitään dieselikonetta tai vastaavaa ajatellut istuttaa.
Muutenhan auto on aivan sama kuin pari vuotta uudemmat eli mallia mk4, joka tuli mk3 jatkajaksi edellisenä vuonna.

Tätä on joskus harrastettu pajon, maalattu kauttaaltaan, uusi imusarja, peltisarja, rosteripakoputkisto, jarrut uusittu kauttaaltaan jarruputkia ja pääsylinteriä myöten. Uusi takakelkka jne.  Tässä on ihan kivasti vetoja kokoisekseen.
Vanhemman mallin pienemmät takavalot, joissa ei ole pakkivaloja sekä pienet, keltaiset ja suipot etuparkit ainakin.

Ollut viimeaikoina hieman huolettomalla pidolla. Painumia ja naarmuja pinnassa, jotka ajattelin painella suoraksi ja meikata naarmut pois. Tippalistojen alapäät ottaneet kuppaa ja penkkien kankaat virttyneet. Lattiat putsaan kesälomalla ja epoksimaalaan, sekä samalla poistan kuskin jalkatilan "kohouman" kun on ilmeisesti joskus ajettu kii johonkin. Startin käytän osina ja rasvaan, kun bendix hieman jutahtelee kuivuuttaan.
Leimaa on vielä 1,5 vuotta jäljellä.

Tänään illansuussa malttamattomana jo hieman aloittelin.
Putsasin kaasarin, säädin tyhjä- ja rikastuskierrokset ja kakominenkin loppui kokonaan, kun laitto tuoretta V-poweria tankkiin eltaantuneiden kengurupensojen jatkoksi. Nesteiden lisäilyä ja konepellin lukon säätöä, kun aluksi peltiä ei meinnanut saada aluksi auki ollenkaan.
Laitan vielä kaasarin ja pakosarjan väliin reilunkokoisen lämpösuojapellin, ettei käy samoin kuin edellisessä Minissä 80-luvulla, joka syttyi palamaan. Tein siihen aikoinaan yläasteen metallitöissä peltisarjan. Opettaja oli vannoutunut Warremies ja sen mukaan moiset kotkotukset on henkimaailman juttuja.

Lämmönsäätöpaneeli repsotti irrallaan, joten poistin siitä nippusideviritykset ja säätövaijereita seuraamalla löyty ne prikat ja kiinnitysmutteritkin, joilla tuon kuuluu olla kiinni kojelaudan (hattuhylly tjsp.) pehmusteessa olevassa kolossaan, johon sen sitten kii ruuvasin.



Siispä mukavaa puuhastelua tiedossa.
Hauska laite ja sisälle mahtuu mukavasti istumaan suurempikin kuljettaja. Kyyti on hyvin mikroautomainen.

Timi tulee siitä kun vanhemmalla pojalla, jolla silloin paha kielellinen erityisvaikeus, oli ensimmäisiä alan sanoja Timi, Okki ja Kittikaa.
Kun valkometallisina leluautoina oli Mini, Kuplavolkkari ja suurempana pieni 3,5hp traktori millä se sitten opetteli samoihin aikoihin isänsä sylissä ajamaan.
Päätoiminen harrastaja

cdi

  Mä lahjoitan oven konepellin ja taitaa olla kromipuskurikin en muista onko muuta miitti käy luovutuspaikkana jos joku tai itse tuo/hakee.

juhapih

Mulle jäi kuusnelosesta pari vannetta, kun lahjoitin kotteron pois joskus...

Mopo-Ukko

Ministä lämpimät muistot,yhden kippasin katolleen.
STS-05/FXSTI-06

samulis

Vinkee peli, pysyykö tonnisena?
Mun muistot -89 tonnisesta on kyllä enempi kirotussa Lucaksen pimeydessä. Sähköt hävis (monestikkin), ei löytyny vaikka kaveriporukalla etittiin, ajoin seuraavana päivänä duuniin poliisit perässä enkä kehannu kääntyä ilman vilkkuja, siinä oli sitten asfaltin leikkuu joka palautti sähköt.
Kun olisin silloin tienny et Micran koneen lohko on britti peruja ja 16V menee heittämällä paikalle.

Harri S

Katsotaan nyt mitä kaikkea osaa tähän tarvii kun alkaa kunnolla tonkimaan.

Tonnisena on tarkoitus pitää ja sillai alkuperäistyylisenä kun tykkään tuosta moottorista juuri tuollaisena.
Aikoinaan kun sen -68 mk2:n ostin oli siinä kolmosen pakovena palanut ja se olikin mun eka itsetehty suurempi remppa autonmoottorille kun käytin hatun pois ja vaihdoin sekä hioin venttillit. Maalasin koneen samalla siniseksi (tykkäsin siitä sävystä), kiillotin ja lakkasin peltisen venakopan. Ruostehommia tein aika paljon jalkatiloihin puikolla hitsaamalla ja keulan pellit tein flippikeulaksi. Helppo toteuttaa, kiitos niiden korin pystysaumojen. Mitäpä sitä 12 vuotias olis muuta autolta vaatinutkaan. Mulla on noista hitsuista paperikuvakin jossakin jemmassa.
Flipin myötä huoltohommat muuttu tosi helpoiksi.
Jouduin käyttämään takakelkan irti hitsausten takia ja jotta sain hydrolastikit takas täyteen laitoin sovitteen traktorin hydrauliikkaan jolla maavarat tuli takas muutamassa sekunnissa.
Ehkä se nousi sit hieman liikaakin kun takakelkka repes aika pian ja toinen pusseista räjähti, hydeöljyt pitkin kankaita ja sitten olikin toinen helmakotelo melkein maassa kiinni. Jääkiekkoja paksut niput kumityynyiksi ja taas mentiin.
Sit kun se auto paloi naapurin sällien  käsissä, niin osat otin visusti talteen ja moottori-vaihteisopaketti jatko matkaa myöhemmin 90-luvun alussa yhdelle rommarille, käsirahana VW Jetasta, jonka siltä ostin talvikäyttikseksi.

Tässä on onneksi taas kumikartiot jousina.
Kävin ajelemassa tänään pitkin poikin Espoota ja Helsinkiä ja nyt auto toimii hienosti ja vetoja on ihan riittävästi tämän kokoiseksi.
Venakopan tiiviste näemmä vuotaa hieman.

Tilasinkin Minitronilta ison kasan varaosia, mm. tiivisteitä, listoja ja sen sellaista.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: samulis - 18 maaliskuu, 2021, 21:49.
Kun olisin silloin tienny et Micran koneen lohko on britti peruja ja 16V menee heittämällä paikalle.
Onko noin?

Nissanilla on kyllä kopiointia(lisensointia?) harrastettu paljon näkyvämmin kuin toyotalla. Se '65(?) vuoden cedric tms. on pienennetty pontiac, tosin suunnittelija oli sama henkilö, kuittaisi ilmeisesti helpot rahat.
Datsunin hlö-auto kuutonen oli ulkoisesti selkeä mersun kone, tosin se taisi olla alkujaan nissan-yhtiön ostaman PMC:n kone.

Toyotan lähdeaineisto on epäselvempää, se eka toyota AA oli ulkoisesti chrysler airflow, moottori chevyn kuutonen ja alusta fordia. Land cruiserin moottorin esikuva myös chevyn kuutonen mutta mikä oli crownin R-sarjan koneen esikuva? Joku brittikone ehkä siinäkin.

Mutta joo.

Ministä semmoinen mielikuva jostain 70-80-luvun taitteesta, kun olin itse todella pieni vielä mutta kai ego suuri. Meillä oli crown ja tädin porukka tuli käymään, heillä oli laina-autona vihreä mini. Muistan könynneeni takapenkille ja mietin, että onpa ahdas auto, ei edes jalat mahdu etupenkin ja takapenkin väliin. Ja ikää oli siis ~3v siinä vaiheessa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Peto

Lainaus käyttäjältä: samulis - 18 maaliskuu, 2021, 21:49Kun olisin silloin tienny et Micran koneen lohko on britti peruja ja 16V menee heittämällä paikalle.

Tuota en tiennytkään.... Ne micra 16v konversio mitä olen nähnyt ovat vaatineet aina uuden apurungon ja kanta moottorin lohkon ja laatikon. Briteistähän saa näihin apurunkoja ainakin Honda, Opel(Vauxhall), Suzuki, Rover, Nissan, jne. konversioille.

Ainoa minkä 16v kansi menee ilmeisesti ainakin lähelle mini lohkoa on K-sarjan BMW moottoripyörän koneen kansi.

palontie

Aattelin ekana että tätä en seuraa kun minit kiinnostaa kuin kilo paskaa,mutta Harrin tekemänä tohon voi tulla vaikka F18Fighterin kone,joten on sivusilmällä vähän luettava.
Eniten vituttaa kaikki.

sämpy

Niin johkin Austinin antiikkimoottoriinhan ne vanhat tassunin tönärikoneet pohjautui että sieltäkö saakka vaihteiston kiinnityskaaveli sitten pysyi samana aina pieniin 16V koneisiin asti. Enpä tiennyt.

OT Datsunin 1,4 litraisella ajoin yyteriin 30 vuotta sitten ja se vei 4,5 litraa satasella 4 henkee ja matkatavat. Paljon lie Minin kulutus?

Tuosta jäi itselle ihmetys kun puhuttiin ja puhutaan että pitää vaihtaa auto uudempaan jotta kulutus pienenee.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Harri S

Kaikenlaista letkua, liitintä, piuhaa ja ilmastointiteippiä tuolla.
Kaivoin ruosteisen ja jurahtelevan startin pois huoltoa varten, tuo hommahan on tehty näissä tosi helpoksi, kunhan ensiksi ottaa maskin pois.



Startti osiksi, pinnasta ruosteet ja hapettumat pois. Ankkurista oli haljennut käämitystä kasassapitävä panta ja se oli juuri "lähtemässä lentoon".







Koska tuo panta/punos ei ole sähkömoottoreissa mikään koriste otin rullan karhulankaa ja ajoin sitä reilun kerroksen käämityksen pintaan akkuporakoneella vauhtia antaen.
Solmin langanpäät yhteen ja lopuksi valutin päälle neljään otteeseen kirkaslakkaa, joka kuivuttuaan tekee lankakiepistä napakan pannan, ja siten sitoo käämityksen jälleen tukevaksi.





Startin rautaosat sai pintaansa pohjamaalin, vannehopean ja päälle kirkaslakan. Sähkökissalla välillä lämpöä antaen maalit kuivu mukavasti pakkaskelistä huolimatta, ja ruuvasin startin, kaikki laakerit hyvin rasvattuna, takas kasaan ja kii omalle paikalleen. Jospa toi menis taas tuossa muutaman vuoden.



Moottoritilasta piti saada siivottua pois noi "viritelmät". Neonvärisiä abikoja, alupaineletkua, valkosta rundarinpiuhaa ja roudarinteippiä.



Alipaineletkuksi musta kumiletku, rundarille musta piuha johtosarjan mukana konehuone kiertäen, abikot pois ja uudet kutistesukan kera tilalle. Pikkujutuilla on iso vaikutus.



Sitten väänsin millisestä pellistä sen lämpösuojapellin sinne pakosarjan ja rintapellin väliin, tulipaloa ehkäisemään. Se tuli kii kaasuttimen alemman kiinnityspultin alle ja eristää nyt sekä rintapellin, bensalla ja öljyllä kyllästyneen äänieristematon sekä kaasuttimen kuumasta peltipakosarjasta. Ja myös ohjaa kaasuttimen tulviessa bensat rintapellin ja etuapurungon välistä auton alle. Nyt peltisarjan takia ylösmytätyn äänieristeen uskalsi taas oikaista omalle paikalleen, kaasuttimen taakse ja sen alapuolelle.







Nyt ei tarvi enää pelätä että konehuoneen toppaukset syttyy tulee matka-ajossa.
Päätoiminen harrastaja

Barfly

Että mitähän vittua?