Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Esittely. Tämä venyi pitkäksi, sori.

Yläkerran puolella parin vuoden aikana ahdistunut auto vaihtaa virtuaalimaailman tallia. Fyysinen talli säilyy ainakin siihen saakka Sipoossa, kunnes (ehkä) saan aikaiseksi mökkitontille sellaisen 30m2 rakennusluvatta tehtävän baari/tallihybridirakennuksen. Tuleva eläkeläinen laittaa tilat sinne, missä mielellään on.

Kallistahan tämä harrastus on. 20 minuutin päässä kotiovelta oleva vain minun käytössäni oleva vuokrapilttuu mukavuuksilla aina WC:tä myöten on maksanut vajaan kahden vuoden aikana vuokrien osalta sen verran, että pelkkään vuokraan käyttämälläni ahalla ostaisi nettiautosta halvimman pään C4 auton ja saisi vielä valita useammasta. Tuo raha ei sisältänyt räpeltämiskulujani vielä lainkaan.

Tämä Dart on ollut minulla 25 vuotta. Sen hankinta ei ollut kovin harkittu tapahtuma. Minulla ja rouvalla oli ollut 80-luvulla samanlainen käyttiksenä ja onnettomuuden jälkeen vielä perään pari muuta a-bodya ennen kuin oli aika kasvaa B-luokkaan. Kymmenkunta vuotta myöhemmin ollessani menossa pikkupoikieni kanssa kalaonneamme testaamaan, tämä tarttui silmiin ja seuraavana aamuna liikkeen auettua myös matkaan.

Varhaisemman sarjan Darttini sekä myös yksi Valiant olivat pääosin alkuperäistyyppisessä käyttökunnossa ja niillä todella reissattiin. Pisimmät vedot Valiantilla olivat vuosina 85 ja 86 aina Genevejärven rannalle asti. Vielä tällä 98 ostetulla Dartillakin tehtiin ulkomaanretki vuonna 02. Äiti, isi ja neljä geeniperimän saanutta kiersivät juuri tällä Dartilla viikon verran Baltiaa ennen kuin 'isi' sai kotiin paluun jälkeen luvan lähteä H-D luokan kesäajoon soolona.

Baltian reissusta pikku detalji. Tultiin laivalla yli. Tulli halusi kaivaa koko auton läpi että löytyiskö liikaa viinaa. Siis tuommoisella reissulla, jossa autossa on jopa turvaistuinkokoluokan pilttikin mukana. No se syyni kyllä lähti siitä, että rajavartion passikoppiukko kysyi "Viinaa?". Vastasin "Kiitos ei, minulla on ihan tarpeeksi". Ajeltiin tullin penkomisen jälkeen Ogeliin (10km rannasta) ja laiton auton parkkiin. Seuraavana aamuna Dartin jäähdytysvedet olivat pitkin pihaa. Ei tippaakaan reissussa. Hajosi vasta kotipihassa. Arvostan tekoaan. Myöhemmin tämä on oppinut vuotamaan missä vaan. Siitä myöhemmin lisää.

Käytyään hektisen elämänvaiheeni ajan huilimassa muutaman (6) vuoden ladossa taas moottoritiellä täystuhon kärsineen slantin vuoksi Dart palasi ajoon vv 2010-2011. Ajoin käytännössä pelkän käsijarrun avulla siirtoajon Vilppulasta Pihlikseen, jossa elvytin jumiin ruostuneet jarrut uusilla osilla ja eikun ajoon. Hitsata mun ei ole tätä tarvinnut alustan osalta koskaan. Se homma on tehty jossakin toisaalla mua ennen. Tämä on historiatietojen perusteella poistettu "lopullisesti" vuonna 1984 ja korista näkee sisäpuolelta, miksi.

Dartin uudelleensyntymän jälkeen päätin aloittaa pienen viherryksen. Supersixslantti, jossa oli aikanaan "Suomen ensimmäiset" Dutra Dualsit (pakosarjaviritys) siirtyi kaasutinaikanaan 60/40 etanoliseokseen. Se ei riittänyt, joten vuoden 2013 aikaan valmistui omatekemäni ruisku. Omatekemää normaalissa kanavakohtaisilla suuttimilla olevassa ruiskussa oli sen ainutkertainen ohjain, joka perustui puhtaaseen analogitekniikkaan.

555 ajastinpiiri, semmoinen 70-luvun analoginen tuotos, taipuu helposti moodiin, jossa liipaisupulssilla saa sisääntulevan jännitteen funktiona pulssin, jota voi käyttää suuttimen ohjaukseen. Se oli yllättävän helppo projekti. Ajoin 555 ideaan perustuneilla ECUilla kahdella eri laitteella 8 kautta. Molemmat olivat lambdalla ohjattuja. Nyt niitä ei ole missään käytössä, mutta yksi vielä tulee olemaan. Se tulee toimimaan täysin elektroniputkilla ILMAN puolijohteita. Tuskin se putkinen tulee autoon, mutta mistä noista tietää.

Muutama vuosi sitten minulle jäi käsiin Maxxecu ohjain, jonka kätilöin "Elka-Jetronic" nimellä kutsumani ohjaimen tilalle. Maxxecun "ohjelmointi" oli 20 minuutin homma sen jälkeen kun tiesin tasan tarkkaan, mitä slanttini tarvitsee. Myöhemmin HD:ssäni tapahtui samanlainen Elka-Jetronic -> Maxxecu konversio. Ne on hyviä ohjaimia, kohtuuhintaisia ja helppojakin.

Sen sijaan tallin hankinta tuli vähän niin kuin puun takaa. Eräs fundamentaalimoparisti talliyhtiön hallituksessa halusi päteä ja sanoa viisitoistavuotisen sopimukseni irti syystä, että olin vaatinut osin omistamaltani talliyhtiötä vuokrahyvitystä siitä, että tekivät kiinteistön laitteiston remonttia vuokratiloissani siten, että jouduin vuoden aikana tyhjentämään tilani kolmeen kertaan - jonnekin ilman korvausta. Siitä läksin Sipooseen jossa seinät olivat leveällä ja katto korkealla.

TURBO! Ajatus ei välttämättä tullut pitkään harkiten vaan samalla tavoin kuin aikanaan Sportsterin ahdistukseen ryhtyessäni. En jaksanut käydä kovin tarkkaan turbojen valintaoppaita läpi. Sain sponssina yhden slantin ehjän valuisen pakosarjan ja minä, joka olen hitsannut vain pari ruostepaikkaa ja pakoputkea, heppailin migilläni valusarjaan TO4 laipan kiinni. Ja on pysynyt. Nämä mun rakentelut ovat mielellään sellaisia, että niistä oppii jotakin uutta. Opinko tästä? Varmasti!

Aiempi 225 kone oli välitysten (3,55 joka vaihtui joskus 4,1) takia vartin maalissa epämukavuusalueella kiertäessään logiin 5800 lukemia tuoton loppuessa 236 asteisella nokalla heti kohta 5000 kierroksen jälkeen. 15,3 aika Malmilla tuli 141 km/h loppareilla. Lähdöt olivat 18 jalkaisen aikaa parempia koska mosa tuotti 3000 kohdalla kuin höyryveturi ja pikkuinen muunnin antoi sen mennä sinne niinkuin heti. Joku joskus sutaisi lähtönsä vieressä pilalle nähdessään Dartin takavalot ja ajoi mua sen jälkeen puolimatkaan asti kiinni ja sitten heittämällä ohi. Kivaa oli.

225 oli kuitenkin vahvasti höylätty joten sen ahtaminen tuntui huonolta idealta. En tiedä, jos olisin vetänyt ahdot vain yläkierroksille, missä kansi ahdisti ja alemmaksi ei just mitään, niin olisi voinut toimiakin. E85, jota tämä oli käyttänyt ihan raakana heti ekasta ruiskutuksesta alkaen olisi saattanut toimiakin. En tiedä, ei tuu, koska moottori meni osina jollekin toiselle.

Tenu-Dartiksi ristiminen tuli siinä vaiheessa kun tämän alkoholismi meni 100% tasolle.

Tein nykyisen 170 moottorin alakerran pääosin vakioksi. Poraus, lohkon kansitason oikaisu, nokkalaakerit. Kammen peräpään modaus uudemman mallin turbiinille ja vetolevylle. 225 ruiskukansi rojuineen päälle ja nokaksi 224/224/110/.44 teetettynä Oregonista erään slantteihin pidemmälle uponneen suosituksesta. Maxspeedingrodsin TO3/4 valusarjaan ja sehän kävi. Kiinaturbon hukkis ei vakiona rajoittanut paineita. Sen kello tuskin liikahti 0,7 bar paineilla ja tämmöisessä pienoismoottorissa ahdot menivät 200kPa varorajan yli 10 metrin kiihdytyksessä. Vaihe vaiheelta kairaamalla hukkaportti ja vaihtamalla säädettävä kello edelliseen asia tuli kuntoon. Viime kesänä ajelin sellaisella jousella, jossa ahdot olivat ykkösvaihteella 0,4-0,5 koska iso turbo ei ehdi parempaan, kakkosella 0,5-0,8 ja kolmosella 0,8 paineet melkein koko ajan. Nämä kepistä vaihdellen 6k 6k ja lopussa kierrokset aina 6k5 asti, jossa tulee pehmeä rajoitin. Vain osittain polttoainetta pätkivä pehmeä rajoitin antaa moottorin mennä pidemmälle ja mä taisin Keravan rampissa mennä joskus jotakin 180-190. Mä vedin mun ensimmäisen Dartin katolleen 90 vauhdista, mutta tätä en mielellään edes siitä, saati tuplavauhdista. Täytyy pohtia tuo rajoitin uudelleen joskus. Voisi katukäytössä olla joku 130 km/h rajoitin päällä niin ei menisi vahingossa kilvanajoksi.

G-tech, semmoinen vanhan mallin näytti Porvoon motarilla kokeillun perusteella >160 loppunopeuksia, joten jotakin on enemmän kuin vapari225:ssa.

Ekan vuoden jäljiltä, kaikki 2000 kilometriä suht vaikeasti varaositettavan 7,25" perän lukko oli loppu. Se on nyt kunnostettu kiitos HAI:n. Transgon kittiä ja pikkuturbiinia lukuunottamatta vakio 904 kävi Nastolassa Simolla joka teki siihen kaikki temput. Sen sisällä on nyt 5 ja 4 levyiset kytkimet ja vaihtaa vähän napakammin ahdoilla. Turbiini puolestaan kävi TH-Maticissa koska oli syönyt kaulansa helan kohdalta. Laatikon hela on nyt valkoista metallia ja jos se pysyisi nyt paremmin parina? Mittailin lohkoa koska epäilin linjavirhettä. Ei löytynyt.

170 oli kiillotellut laakereitaan sieltä sun täältä. Siis perusavaus kauden jälkene. Kampi ja lohko kävivät Eskolla VAMOKOssa. Osoittautui, jotta GTMotorilla tehty kiillotus oli tehty soikeakaulaiseen kampeen. Nyt on sekin hiottu. Lohkon runkolaakerilinjausta sipaistiin. Mä laskin jossakin vaiheessa, että mä oon laittanut pelkkään kampiakselin modauksiin käytetyn LS:n verran hintaa. Moparismi maksaa. Mulla ei kuitenkaan ole aikeita vaihtaa merkkiä. Olkoon tämä tai sitten ei mitään. Kun on 41 vuotta slanteilla ajeltu, niin menee vielä pätkä. Osat on kyllä vaikeita nykyään saada. Tällä hetkellä alurunkoisia veivilaakereita "ei ole missään". Siis 0.02" alikoon kokoisia Clevitejä.

Öljyvuoto alkoi viime vuonna 1000km jälkeen. Moottorin persuksesta tuli ja runsaasti. Talven kasauksen jälkeen sitä tuli niin kuin heti. Tein kesällä avauksen alakautta (konepukissa) ja modautin stefakaulan. Vuotaa edelleen. Se on todennäköisesti ollut eri paikka eri kerroilla. Mutta sitä en tiedä.

Se, mitä nyt olen tekemässä, on koekäyttää moottori testipenkissä ilman laatikkoa pelkällä manuaalin vauhtipyörällä ja kytkinkopalla. Pesen moottorin perspään ja etsin, mistä se öljy tulee.

Testipenkkinä toimii auto itse. Ruiskumosa ei helpolla käy pukissa, mutta auto muuntuu moottoripukiksi tavalla kuten kerroin edellä.

Välillä soolotallissa on yksinäistä. Vaan kun se on siellä korvessa, niin ei tule vedettyä kuitenkaan olutta harmitukseen (tallilla). Se on oikein hyvä juttu. Ja kun on tekemistä, niin ei jää aikaa vielä huonompiin harrastuksiin ja pelkästään sillä maksaa osan tämän kuluista.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

stonesour-094

Hyvä tiivistelmä, siellä toisaalla topicia tullutkin hieman lueskeltua jo.
kävellen olen monesti perillä.

samulis

Hyvän kuuloista touhua, erillainen on aina kivaa. Kuvathan olis aina kivoja. Onko tosta mekaanisesta 555 ruiskun ohjauksesta tarinaa jossain lisää?

slant sickness

Sille oli palstansa slantsix.org sivuilla:

https://slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=53817

Kuvat voi olla kateissa, koska photobucket.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Tervetuloa mun puuhanurkkaan. Olen täällä earlyn alla ihmettelemässä, voisinko kenties löytää kestovaivalle syyn.

Slantsix vuotaa öljyä takapäästään ja yritän löytää paikan vuodolle.



ENSIMMÄINEN VUOTO tällä moottoriyksilöllä alkoi kesken viime kesän. Oli tuhannen kilometriä siisti ja sitten alkoi tallin ja pihojen sotkeminen. Oletus oli "stefa petti", mikä näyttää toisella foorumilla saaneen äänekkäimmän keskustelijan kannatuksen. Huutakoon siellä.

VIIME TALVENA moottori oli konepukissa hoitaessani muutamia muita prototyypin vaivoja paremmaksi. Luettelo on pitkän puoleinen, eikä suoranaisesti liity tähän vaivaan, joten jätän ne muut mainitsematta. Talvimoottori vuoti lähestulkoon ensi lenkillään. Öljyä tuli kohtuullisen reippaasti. Ajotavalla on asiaan jonkin verran vaikutusta.

MOOTTORI KÄVÄISI PUKISSA kevätkesällä, jolloin muokkautin kampiakselin stefapinnan hieman (r=+0,2mm) vakiota isommaksi varmemman kosketuksen toivossa. Tämä ei varsinaisesti auttanut lainkaan. Öljyä tuli hyvin varhaisilla ajoilla lattialle ja muuallekin.

MOOTTORI ON AHDETTU. Olen rakentanut tähän suljetun kampikammion, josta huohotus menee ensimmäiseksi 0,5" letkulla kerääjäsäiliöön. Kerääjäsäiliö tuulettuu paitsi päällä olevan suodattimen kautta, myös turbon ja ilman puhdistimen väliseen yhteeseen.

Enemmän kaasua, enemmän ahtoa. Miltä näyttää kampikammion paine silloin?



RUUTUKAAPPAUKSESSA on poimittu hetki koeajolenkiltä. Ylemmässä käyrästössä vaalean sininen käyrä näyttää imusarjan MAP anturin noin 0,3 bar ylipaineen. Pikku ahdot. Alemmassa käyrästössä on mittatikun reikään liitetty Bosch 300 kPa anturi, jonka olen skaalannut paremmin ruudulle sopivaksi. Kampikammion paine moottori sammuksissa ja pintakaasulla on 99kPa ja ahtojen kohdalla 100kPa, eli noin 10 cm vesipatsaan verran ylipaineella. Pientä painetta ja samanmoisia lukemia olen mitannut myös "korkki auki". Ei minusta mitenkään iso moottorin sisäinen paine.

KUN KASASIN KONEEN VIIMEKSI, etsin vuotoja vuodonilmaisinspraylla ja saippuavaahdolla, joka pysyy paremmin pystypinnoilla. En löytänyt vuodonmerkkejä.

Nyt niitä löytyy. Käytin isompaa ilmanpainetta aina muutamiin barin kymmenyksiin asti. Kuuntelin pihinät ja sivelin tiivistesaumoihin Fairyä.

Ja löytyihän niitä reikiä.

Isolla paineella löytyi vuotoja stefapukin sivusaumoista.

Nämä ovat lakanneet pitämästä sitten viime kasauksen.






Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Ja juuri tämän takia, koska moottori tuntuu löytävän uusia ja uusia reittejä vuotaa, aloitin siellä toisella puolella kysellä, miten tekisin tähän keruukaukalon. Alkaa näes voimat loppumaan kuluneiden osien ja ehkä huonolaatuisten varaosien kanssa taistellessani.

Jatkuu taas joskus.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

jariha

Nytkyllä tolla rienauksella varmasti saat bannia täältäkin :))  itte laittanu kampuran takastefan poikittain takakiinnityksen kanssa ja kasannu noi pienemmät isollamäärällä oikeata moottorisilikoonia... nyt ei näy vuotavan ku etupää... ja sekin ohjaustehostimelta... slantti on ehkä paska-alusta jos tiiviin haluaa mutta pitäs sen onnistua mutta onko sulla ny huohotus kunnossa¿?? Jos se paineella ei riitä?
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

slant sickness

0,01 bar ylipainetta kampikammiossa ahdoilla. Mitattu ecun tiedonkeruulla.

225 vaparissa nousi mittatikku ja venakopan päällä oli öljyä ripojen välissä, eikä tullut perspäästä öljyä.

170 tekee asiat just toisin päin.

Sulattoon kaikki nämä!
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Visa

Noin pieni paine kampikammiossa ei kyllä aiheuta vuotoa minun mielestä. Ratkaisuksi hakisin ihan samaa kuin jariha, eli rtv silikonia snadisti tiivisteiden kaveriksi. HC ratkaisuna tietysti kuivasumppu, niin pysyy alipaineisena aina  8) yksi mikä voisi olla mielenkiintoista kokeilla, niin sähköinen alipainepumppu jostain diesel autosta

Visa

Onhan toki noita vacuumipumppuja vaikkapa morosollakin, mutta maksaa jokusen dineroksen.

Jussi

Jonkunlaista check-valve kikkailua huohotukseen... Kevyessä ajossa normi imusarjaan tuuletus ja sit polkemiseen joku ejektori/injektorivehje ahtimen imupuolelle, joka hoitaa sinä aikana imun sinne kampikammioon.
En varmasti oo.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 09 elokuu, 2023, 04:02Jonkunlaista check-valve kikkailua huohotukseen... Kevyessä ajossa normi imusarjaan tuuletus ja sit polkemiseen joku ejektori/injektorivehje ahtimen imupuolelle, joka hoitaa sinä aikana imun sinne kampikammioon.
Kampikammio on aika hyvin umpioitu:

On vain yksi suunniteltu reikä ulos öljyntäyttökorkin putken tienoilta. Öljyntäyttökorkki on mallia Olds diesel, tiivis ja sen korkin alapuolelta putkesta lähtee 1/2" letku keruusäiliöön, johon on toinen putki turbon ja ilmanpuhdistimen välissä. Öljyn jäljistä ja paineista päättelen, että tuo imee ahdoilla kampikammion paineet olemattoman paikkeille.

 





Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Illalla iski taas väsy kesken pelin. Seuraava peliliike on laittaa manuaalin vauhtipyörä ja kytkinkoppa ja käyttää moottoria tovi paikoillaan ehkä vielä pikkuisen hallitusti paineistamalla (käydessä ECUlta vahtien kampikammion painetta huohotusta haitaten ja sen jälkeen vauhtipyörä pois ja tutkimaan onko kenties vuotojälkiä.

Tallissa paikoillaan puuttuu öljyn loiske. Kiihdyttäessä öljyä kertyy moottorin perspäähän tiivisteitä vasten odottelemaan ulospääsyä. Tämä riippuvuussuhde on ollut aina. Hallissa käydessään tiputtelee niin vähän, ettei sitä lasketa.

Mutta jos nyt paineisena edes vähän merkkejä jättäisi? Ja vauhtipyörän saa helpommin pois joten tarkastelemaan pääsee samana iltana.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

juko7

Paineistuksesta tuli mieleen että jos sen täyttäisi öljykorkkiin saakka ja rakentaisi kompuran paineenalentimen avulla pienen ylipaineen öljykorkin kautta ja koettaa etsiä vuotokohdan :thinking: tai nostaa täytöksen ylärajaa paineistaessa kunnes on päästy vuototasolle

slant sickness

Moottori oli eilen ilmanpaineella täytetty. Se on yleisesti aika tiivis, eikä suhise silloin oikein mistään. Paineilma siis pysyy siellä tovin, koska tilavuutta on ja reiät pieniä.

Tuli tunne, että tiivistys murhekohdista aukeni pahemmin vuotavaksi paineen kanssa pelatessa. Tulikohan viimeisetkin silikonin rippeet puhalletuksi pois? Se sopisi taudin kuvaan aiemmilla kerroilla.

Ja kun vuoto oli molemmin puolin mainittua vuotavaa osaa, niin vikaantumismekanismikin alkaa tulla kuvitelmiini.

Siis tuon osan molemmissa päissä on sama rakenne, samanlainen tiivistys ja samanlainen vuoto.



Vuodot on punaisten osoittimien tienoilla. Tuo osa painetaan lohkon päähän melko napakkaan uraan. Kumit liukuvat alupalikan sivussa. Mutta jostakin syystä tilkkeet eivät riitä täyttämään väliä. Ja väliin jäämätön olematon silikonimäärä tulee raosta pois. USPartsin sinisessä tuubissa myymä RTV tarttuu huonosti öljyiseen valurautaan.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.