Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

No niin, sanoista tekoihin.
Otin taas pahvilla kaavat, nyt korihelmojen puukarien tekoa varten.
Leikkasin ne viimeisestä vanerinpalasta, joka tuota 15millistä vielä jäljellä oli. Millipeliä mutta materaali riitti juuri ja juuri.
Sahauksen jälkeen normi hionnat. Kaarisssa on pikku notkahdus taka-akselin kohdalla ja alareunaan tulee vielä 35mm soiro 6mm vanerista L-muotoa varten, jäykistämään kaarta sivusuunnassa.





Sitten olikin vuorossa poikkikaarien kevennysreijitys. Porasin kaariin 24 kappaletta 75mm reikiä ja lopuksi tein sopivan hiomarullan, jolla sain reiät siistittyä ja reikien reunat pyöristettyä.



Pitkittäiskaarille sama homma, kapeammasta rakenteesta johtuen tein niihin 32 kappaletta 50mm reikiä ja nille samat hionnat sekä pyöristykset.



Lopuksi kasasin kaaret jotta pääsin tekemään karkean höyläyksen ja hionnan, jolla sainkin kaarien päällypinnat osimoilleen samalle tasalle ja oikeaan kulmaan. Olin markannut tarkasti jokaisen kaaren paikan suhteessa toisiinsa, jotta muoto pysyy halutunlaisena.



Lopuksi vielä vahvistamieni sivuosien höyläämiset ja hionnat ja osat Leafin takakonttiin ja suunta tallille. Kaaret on tosi keveät, paino kilon-kahden luokkaa kappale, joten poraaminen kannatti, vaikka erityisesti noiden reikien hionta olikin melko tappavan tylsää hommaa.



Tallissa nostelin kaaret paikalleen ja hionnat osui mukavasti kohdalleen, vaikka ne sellaisen pienen pöydän päällä kasasin ja hioin.



Evään en raaskinut vielä reikiä porata. Ne porataan jahka yläreuna on lopullisen kulmansa löytänyt.
Kun korirunko oli nipussa, pääsin mallaamaan niitä sivujen alakaaria jotka sopi mukavasti paikalleen ja sain merkattua niillä sahauskohdat, mihin alakaari sivukaaressa upotetaan.





Korin alalinja nousee hieman taka-akselin alapuolelta noin kolmella sentillä, taaksepäin mentäessä, jolla vältän roikkuperäilmeen. Korin helmalinja on hieman akseleiden alapuolella, jolla säästyy "maasturiefektiltä" ja se varmaan siitä vielä muutamalla sentillä laskee sekä edestä että takaa, kun runko saa lisää painoa päälleen.

Kevennysreikien teko kannatti. Rakenne on ainakin huomattavasti keveämmän oloinen kuin ennen poraamista, vaikka piiloonhan tämä kaikki siinne koripeltien sisään lopulta jää.



Vähän rankempi viikonloppurypistys takana, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen. Jahka alakaarien paikat on sahattu, pääsen liimaamaan kehikon kasaan. Perä laskee n. 30 senttiä 1,2 metrin matkalla.




Päätoiminen harrastaja

tamrokki

Eilen tuli selattua läpi kaikki sivut tästä
on TAIDOKASTA monenlaista rakentamista
äänet on varmaa mahtavat
HIENO PROJEKTI

juhapih

Tästä tulee helposti mieleen ruåttissa tekeillä oleva Auto-Union...

https://youtu.be/IyUR0hiARjA

Ei ihan tavallista nikkaroinitia, vaan ennakkoluulotonta tekemistä...

thumbs up... molemmille  :o

palontie

Lainaus käyttäjältä: tamrokki - 01 maaliskuu, 2021, 13:29Eilen tuli selattua läpi kaikki sivut tästä
on TAIDOKASTA monenlaista rakentamista
äänet on varmaa mahtavat
HIENO PROJEKTI


Mulla meni varmaan ekat 10sivua lukematta,kun luulin että tää on joku datsun :))
Eniten vituttaa kaikki.

HendriXXX

Täällä kans oikein oottelen että milloinka se Harri laittas updeittia rojektiin ja pääsis taas ihmettelee kuvia ja zoomailee..  ;D

Livenähän tuoki toki pitäis nähdä..  ;)

Harri S

Kiitos. Saamanne pitää.

Rattimysteeri selvisi äsken alle puolessa tunnissa Fb Mobilistityhmässä.
Kyseessä on Ford Thames Trader (myös Scammel) käytetty ohjauspyörä.



Hyvä juttu ja siten Brittiläinen kuten ne Smiths mittaritkin.

Jos hommat ei satu tiedolla ja taidolla, niin ainakin silkalla tuurilla, koska eilen sain käsiini vkl 30€:lla ostamani -37 Ford ohjauspylvään ja simpukan, jossa tietty siten myös sama kartiokiinnitys ohajuspyörälle woodruff kiilan kera. Fordin akseli on siro ja kaunis ja siten projektiini sopiva. Puhalluksen, oikaisun ja maalauksen se tietty vaatii.

Jumissa, ohjausputki mutkalla ja murtunut poikki.



Hakkasin ratin jämät pois tietä jotta sain ulosvetimen jämäkästi kii ratinnapaan ja sain kohtuudella navan irti. Ja sama homma pitman armille.





Simpukka ei sitten lopulta ollutkaan jumissa, vaan kiero rattiputki vänkäsi sitä jumiin, kera kuivettuneen öljyn. Putsasin simpukan päällisin puolin ja kaadoin täyteen notkeaa öljyä ja pyöritellessä se alkoi kummasti notkistumaan.
Rattiakseli oli ihan suora ja sellaisenaan käyttökelpoinen.
Ruostettakaan ei sisällä ollut, vaan pikitervamaista vanhaa öljyä.
Havaittavaa välystä en keskiasennossa huomannut, joten en raaskinut vielä akselia poikkasta.
Hyödynnän tästä ainakin tuon rattiakselin, joka tulee rättinivelellä a-body moparin simpukkaan ja rattiputkessa on asiaankuuluva ja ajanmukainen korikiinnitys ja rattilukko.
Simpukan kiinnitys on sen kätinen että en ainakaan äkkiseltään saa sitä järkevästi haluamaani asentoon runkopalkin kupeeseen.
Tarvii vielä tutkia tuota asiaa, koska simpukkahan on pieni ja siro.



Liimasin myös korin alakaarien soirot. Akselin ylitys on melko jyrkkä ja siksi homma piti tehdä kolmeen kertaan ennen kuin se lopulta onnistui. Kaksi kertaa 6mm vanerisuikale murtui ja ehjänä onnistunut taivutus vaati soirojen kastelun ja lopulta vielä kastelun lisäksi kuumentamisen kosanilla, ennen kuin suostui ehjänä taipumaan.
Liiman kuivuttua senkkaan ruuvit ja hion nuo lopulliseen muotoon.



Syiden pitkittäissuuntaan sahaten soirot olis kestäneet toki paremmin taivutusta, mutta pahimmillaan murtumat olis jääneet piiloon ja prio 1 on tässäkin yhdestä osasta sahattu kaistale jonka halusin, ja jota levynpalan leveys ei sallinut. Jatkokseen olisi tullut selkeä murtumakohta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Puolikas työpäivä niin pääsi taas vähä tuhertamaan.

Hioin ne kylkien alakaaret puhtaiksi ja senkkasin ruuvien kannat alas.
Sitten vaan mallailemaan niitä autoon omille paikoilleen.
Kylkien pystykaarien päät katkoin oikeaan mittaan muutama milli kerrallaan ja kolosin niihin alakaarille paikat.



Kaarien päät tulee ohjaamon kylkien jatkoksi, ja en liimaa niitä suoraan kii, vaan tuohon tulee pulttiliitos ja siksi laitoin väliin hieman kelmua tarttumista estämään.
Lisäksi laitoin liitokseen vahvikkeeksi pienen vanerikolmion 15mm vanerinpalasta. Kaaret tulee myös erittäin lähelle jousituksen osia, joten U-pulttien kohdalle tuli myös hieman kolottavaa, ettei jousitus hilpi kii tukirakenteisiin.





Nyt kyljen alaosassa on selkeä linja, jossa on nätti kaari akselin kohdalla jotta jouset mahtuu myötämään.
En liimannut vielä kylkikaaria kiinni alakaariin enkä pitkittäiskaariinkaan, että pystyn hieman purkamaan rakennetta, jotta voin vielä muokata hieman bensatankin takakiinnikkeitä.
On tarpeen että tankki mahtuu laskemaan korikehikon välistä alas ja korin saa siten nostettua pois paikaltaan ilman tankkia.
Takakiinnikkeet on tuollaisenaan tarpeettomat tässä virityksessä.





Korin takaosasta tuli lopulta ihan jees tällä menetelmällä.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Onko ollut jo mielessä tuon pellitys, oli sitten alumiini tai rauta, vaiko ittekkö teet? En ainakaan myönnä, et tää mun kaveri on.... mut on Jussista kyllä kehkeytynyt eripätevä pellinvääntäjä. Siellä veteläsuomessa kun kumpainenkin vaikutatte, niin mä ainakin miettisin yhteydenottoa häneen, sitten kun homma alkais olee ajankohtaista...
http://www.lumoautomotive.com/

Harri S

Tavan raudasta noi pinnat aattelin tehdä.
Kyllä mulla on tapana ite kaikki koettaa tehdä. Sellaista tää mun tuusaaminen nyt vaan on.
Katotaan nyt miten tuollainen kaarevan pellin vääntö onnistuu.
Pitää piestä ne lekalla luokille jonku hiekkasäkin, puupölkyn päällä tjsp.
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Tuossahan menee vahän raffimpikin pinta, sanoo vaan että ihan tarkoituksella. Tai no tämähän ei sinua koske mutta että jos joku muu tekisi.
Tiukasti aisalinjalla.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 05 maaliskuu, 2021, 17:57Onko ollut jo mielessä tuon pellitys, oli sitten alumiini tai rauta, vaiko ittekkö teet? En ainakaan myönnä, et tää mun kaveri on.... mut on Jussista kyllä kehkeytynyt eripätevä pellinvääntäjä. Siellä veteläsuomessa kun kumpainenkin vaikutatte, niin mä ainakin miettisin yhteydenottoa häneen, sitten kun homma alkais olee ajankohtaista...
http://www.lumoautomotive.com/
ei millään pahalla mutta näyttääkö harri ässän tekemiset siltä, että se tarttis jossain asiassa tekijää  ;D
Sinä vain

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 maaliskuu, 2021, 23:21ei millään pahalla mutta näyttääkö harri ässän tekemiset siltä, että se tarttis jossain asiassa tekijää  ;D
No ei varmasti tarvitse tekiää. Sitä on joskus ite funtsinu, et maksaisko jotai jollekki joka tekis homman helvetin hienosti muutamassa viikossa, vai nyhräiskö ite kuukausi tolkulla ja siitä ei kuiteska tuu ku ihan välttävä... Se vaan et ei kyllä mullakaan luonne anna periks, et omaan kytöstykseen joku muu tekis jotai, eihän se silloin ole itte rakennettu....

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 05 maaliskuu, 2021, 23:36No ei varmasti tarvitse tekiää. Sitä on joskus ite funtsinu, et maksaisko jotai jollekki joka tekis homman helvetin hienosti muutamassa viikossa, vai nyhräiskö ite kuukausi tolkulla ja siitä ei kuiteska tuu ku ihan välttävä... Se vaan et ei kyllä mullakaan luonne anna periks, et omaan kytöstykseen joku muu tekis jotai, eihän se silloin ole itte rakennettu....
Nyhräis ite. Ei vaihtoehtoja.
En varmasti oo.

slant sickness

Pilallehan se tämä kivenomainen sinilintu menisi, jos siinä rupeaisi vaihtuvat artistit pyörimään tekijöinä.

Ei voisi tarinaa aloittaa ukkokodin kahvihuoneessa: "Sattu kerran tulemaan vastaan semmonen panssarivaunun moottori, vähän isohan se oli. Mutta kyllä siitä henkilöauton sai tehtyä. Itte tein. Kerrostalon kellarissa. Vuosi siinä hurahti, kun piti käydä päivätöissä välillä".

Siis aivan mahtava projekti.

Milloinkas se Meteor suorittaa ensikäynnistyksensä? Se olisi kiva kokea kokoontumisrajojen puitteissa.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 06 maaliskuu, 2021, 08:10Pilallehan se tämä kivenomainen sinilintu menisi, jos siinä rupeaisi vaihtuvat artistit pyörimään tekijöinä.

Ei voisi tarinaa aloittaa ukkokodin kahvihuoneessa: "Sattu kerran tulemaan vastaan semmonen panssarivaunun moottori, vähän isohan se oli. Mutta kyllä siitä henkilöauton sai tehtyä. Itte tein. Kerrostalon kellarissa. Vuosi siinä hurahti, kun piti käydä päivätöissä välillä".

Siis aivan mahtava projekti.

Milloinkas se Meteor suorittaa ensikäynnistyksensä? Se olisi kiva kokea kokoontumisrajojen puitteissa.

Niin tai vähintään laadukas video hyvillä äänillä.  :+1:
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.