89 Chevy pickup 4X4 - Brake varoitusvalo syttyi palamaan

Aloittaja Ss18ss, 22 toukokuu, 2020, 19:37

« edellinen - seuraava »

Ss18ss


Otsikon mukainen peli kasilla ja automaatilla. Malli k1500 sportside ja ABS:it ehkä takana.

Kojelautaan syttyi Brake varoitusvalo, eipä ole huomannut missä vaiheessa ilmestyi kun on ratin takana sopivasti. Ei johdu kässärin polkimen katkaisijasta, sillä kun sen käsijarrua polkaisee alas, kirkastuu valo. Jarrunesteet on myös ok. Ei ole mitään jarruneste vuotoja. Jarrut ja käsijarru toimii ihan normaalisti. Ainoa asia mitä en ole tehnyt on jarrujen ilmaus mutta en ole kyllä tehnyt mitään jarru remppaa sitten viime kesän ja eikä silloin valo palanut

Brake valon on saanut pois jos ottaa virtakaapelin yöksi pois(lyhyt virran katkaisu ei auta mitään) ,  jos käynistää hyvällä säällä ei tyhjäkäynnillä ole brake valoa palamassa mutta jos lähtee ajaa eteenpäin syttyy heti palamaan. Silloin kun tyhjä käynnillä brake ei jää palamaan kuuluu naksuja. Mutta kun valo jää palamaan ei kuulu mitään. Näi se tais mennä.

Olen avannut abs boxin johto sarjan, ei mitään hapettumia mutta jos ylimmän johtosarjan(kuvassa n:o1) jättää irti ja laittaa virrat päälle ei pala brake valo, mutta kun johtosarjan laittaa kiinni niin taas palaa iloisesti.

Kuvassa n:o 2, saako tota anturia irti, kun uskaltanut väkisinkään irrottaa.. Varmaan ehkä joku paineen tunnistin. Joka voi olla riittinen. Voiko sitä edes irrottaa.



Eihän tässä muuta mutta pitäisi katsastaa ensi viikolla. Katselin rekisteri otetta ei siinä abseista ollut mitään mainintaa.



21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Vuppe

Onkos näissä antureita jotka herjaa kuluneista jarrupaloista...

Ss18ss

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 22 toukokuu, 2020, 20:05Onkos näissä antureita jotka herjaa kuluneista jarrupaloista...
Eipä ole antureita ja jarrut ja liinat kuin uudet. Tuli tossa mieleen "abs" nopeus tieto otetaan VSS anturilta... Missäköhän tämä oikein sijaitsee.
21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Ss18ss - 22 toukokuu, 2020, 19:37Eihän tässä muuta mutta pitäisi katsastaa ensi viikolla. Katselin rekisteri otetta ei siinä abseista ollut mitään mainintaa.
Tuo 1. on takapyörä abs, eli RWAL yksikkö. Sekin sytyttää valon, jos on jotain rikki. Vastaa joidenkin vanhojen pikappien takajarrupaineen säädintä, ettei oo tyhjänä aina takuset heti lukossa.


Yleensähän kyllä valon tossa iässä sytyttää se numero 2, joka jarrupiirien paine-eron tunnistin. Koska takajarruputki on ruostunu puhki...
En varmasti oo.

Ss18ss

Hempura! Tuli nostettu auto vähän korkeammalle että näkee paremmin... Tuli ryömittyä auton alla perästä keulaan jarruputkia seuraten ja lopuksi pelkääjän puolen jarruputken pultti löysällä joka vuoti. Kiristin... Otin virrat pois... Brake valo sammui mutta kun lähti ajamaan taas se valo palaa taas.....

21 polkua pimeyden valtakuntaan!

pekka karvonen

Näyttäshän tuossa absia varten hammaskehä olevan. Voisko olla että auton liikkuessa nopeustieto ei mene eteenpäin ja siksi valo syttyy? Mites takajarrujen toiminta soralla/nurtsilla notta meneekö lukkoon?
Ai mää vai? Näillä ripuliranteilla kö?

Ss18ss

Lainaus käyttäjältä: pekka karvonen - 23 toukokuu, 2020, 10:34Näyttäshän tuossa absia varten hammaskehä olevan. Voisko olla että auton liikkuessa nopeustieto ei mene eteenpäin ja siksi valo syttyy? Mites takajarrujen toiminta soralla/nurtsilla notta meneekö lukkoon?
Joo tohon on vaihdettu viime syksynä uusi oikean puolen etuvetari jossa on hammaskehä, toisella puolella ei ole kehää eli edessä ei ole abseja ollenkaan.(ei käytännön merkitystä) Kyllä takajarrut mun mielestä toimii oikein , olen nostanut koko perän ylös pukeille ja "ajanut" ilman kumeja, säätänyt takajarrut oikein, silloin oli ongelmana kuskin puolen takajarru ei tahtonut jarruttaa ollenkaa mutta sain sen  säädetty. tuli myös soramontulla testattu niin toimii hyvin oikein kun jarruttelee.
21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Ss18ss

Heti aamulla kokeilee chevroletin jarruja soramontulla, mitä ihmettä ihan kuin takajarrut olisi kadonneet kokonaan.. Näin on, pakko uskoo.
Auto ylös, ryömii ja kontaa auton alle ja tarkistaa bensatankin ja palkin välisen kolon ettei siellä ole putki vuotoa, ei ole. Samalla käy taas uudestaan koko jutun läpi. Ei mitään.
Kaikki renkaat pois, oikea takajarrun ilmaus ja säätöä samalla liinoille(ei mitään ihmeellistä, sama juttu vasen taka, oikea etujarru tarkistus sylinterille ja ilmaus, ei mitään... Vasen etujarru ihan ok mutta ilmausnippa ihan loppu, yritti kitkutella vanhalla nipalla.... Ei tullut kuin ilma kuplia jatkuvasti... Ainakin jarru neste säiliöllinen nestettä imettyä... En tiedä löytykö vika joka johtuu jostain vai oliko nippa ihan loppu. Uutta nippaa hakemaan huomenna. Tosta ei tule mieleen kuin että ottaisko ilmaa esim tosta jarrusäiliön tiivisteestä. Säiliötä ei ole suomessa myynnissä pelkästään vaan joutuu ottaa koko tukin, mutta on kahta vaihtoehtoa 1" tai 1-1/8" mäntä sylinterissä. Selviääkö toi ainoastaan purkamalla.


Ennen näitä ilmauksia tuli painettua (1) josta tuli nestettä. Mikäkö vaikutus sillä on(jostain luin että nipukka pitäisi olla sisällä kun ilmailee mutta mitä järkee on valuttaa (1) nipukasta nesteet pihalle)
. Onko näin että kuvassa nippa (2) ilmataan vasta renkaiden jälkeen.


Siinä sitä tälle päivälle.
21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Mecki

Odotan innolla tietoa tästä. -92 6,2 K1500 eli täsmälleen samoilla jarruvehkeillä pitäisi olla.

Vaihdoin takajarrujen runkoa pitkin menevän 1/4" putken. Ilmaaminen oli oli jotenkin epämääräisen tuntuista. Imulla ei onnistunut, ilma ei tullut pois vaikka nestettä tuli läpi. Perinteisellä pumppaa/päästä avustajalla sai jarrut toimimaan, mutta parin litran jälkeen jäi vähän epämääräiseksi jäikö sinne vieläkin ilmaa. ABS:in nipukasta painelemalla tuntui, että ei tapahdu mitään. Mikä sen tarkoitus on?

Valo syttyy toisinaan ja jää sytyttyään palamaan kunnes virrat katkaisee. Syttyminen tapahtuu (jos on syttyäkseen) aina noin 65 km/h vauhdissa. Ei koskaan alemmassa vauhdissa.

Epäilen takapään ABS-yksikköön tai takalinjaan jäänyttä ilmaa. 1/4" putki on muutenkin turhan paksu ja vaikea ilmattava jos on mutkia ylös ja alas. Miten noi oikein saa kunnolla ilmattua? Pitäiskö ajaa auton keula ojaan, että ilmakuplat menee helpommin taakse?

pantera

Ilmaaminen helpottuu kun hommaa tälläsen ilmauspumpun. Ei maksa montaakymppiä ja ährääminen ja vitutus vähentyy.

Ss18ss

Ilmapumpulla tässä on kaikki tehty, ei siitä muuten mitään tulisi
21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Ss18ss - 24 toukokuu, 2020, 14:59mitä ihmettä ihan kuin takajarrut olisi kadonneet kokonaan..
Edelleenhän tuo kovin kuulostaa vuodolta takapiirissä.
En varmasti oo.

Ss18ss

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 24 toukokuu, 2020, 18:36Edelleenhän tuo kovin kuulostaa vuodolta takapiirissä.
Sepä se, taakse ei mene kuin yksi putki, ja joku oli uusinut aikoinaan bensatankin kohdalta putken,joka kaikkein hankalin nähtävä. Sepä tässä hämmästyttää että en ole löytänyt kuin edestä vikaa... Ainoa mitä tein eilen että ilmasin vasemman taka jarrun ja sen jälkeen huomasin että takapää on pimea.
21 polkua pimeyden valtakuntaan!

Mecki

Lainaus käyttäjältä: pantera - 24 toukokuu, 2020, 15:47Ilmaaminen helpottuu kun hommaa tälläsen ilmauspumpun. Ei maksa montaakymppiä ja ährääminen ja vitutus vähentyy.


Näitä on ja vähän parempiakin vakuumipumppuja. Ei vaan toimi jos esim. linja on paksumpi, missä kapilaaria ei ole ja varsinkin laskevassa putkessa. Ilmausruuvissa ei riitä virtaus jotta virtausnopeus putkessa työntäisi ilman edellään sylinteriin asti.

Jussi

Mulla on nestesäiliöiden kansille/korkeille tiivisteellisiä kansia, jossa paineilmaliitin. Vinkalla säiliön päälle, regusta 0,2 bar painetta ja letku kiinni. Sit vaan menee aukoon ilmaruuvit ja letku pulloon.

Disclaimeri! Noinhan ei saa tehdä, koska menee kostetutta jarrunesteeseen siitä paineilmasta. Haittaa en oo huomannu, homma vaan on sikahelppo...
En varmasti oo.