Harri S:n El Camino ja pienkoneosasto

Aloittaja Harri S, 25 heinäkuu, 2020, 20:47

« edellinen - seuraava »

Peto

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 joulukuu, 2021, 21:31Videot on lähinnä osa BBM rakenteluja kun se ei meinaa mahtua kuviin pienessä tallissa ja pihassa. Tosin on siinä "hilkulla" että jaksaako niitäkään alkaa perunalla kuvaamaan.
Tehkööt ne jotka paremmin osaa ja joita se oikeasti kiinnostaa.
Mielummin perunalla kuvattua asia menoa kuin käsikirjoitettu juttua.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 joulukuu, 2021, 21:31Videot on lähinnä osa BBM rakenteluja kun se ei meinaa mahtua kuviin pienessä tallissa ja pihassa. Tosin on siinä "hilkulla" että jaksaako niitäkään alkaa perunalla kuvaamaan.
Tehkööt ne jotka paremmin osaa ja joita se oikeasti kiinnostaa.
Se videon tekninen taso ei ole pääasia vaan se, mitä siinä näkyy.
Kaikenlaista videojuttua on juutuubi kyllä täynnä, osaa tehty oikein viimeisen päälle vehkeillä ja osa ei, silti se on se idea, mikä kantaa.
Tietysti hyvällä idealla viimeisen päälle tehtynä on sitten kaikinpuolin mutta vähemmälläkin pärjää.

Mutta ei tässä pakoteta siihen, otin vaan kantaa.

Kun tekee sitä, mistä itse tykkää ja osaa ja mikä tulee luonnostaan, niin se tuo parhaimman lopputuloksen, jos väkisin tekee jotain, mitä ei oikein itse halua, niin onhan se väkinäistä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Harri S

Niinpä.
Mutta parit-kolmet illat olen taas lajitellu ja lataillu noita loppuja kennoja.



Tänään sain ladattua kaikki yli 4,1 volttiin ja tuossa telineessä on 16x10 kennoa eli yhteensä 160kpl ja lisäksi pari kymmentä joista teen 3s1p kennostot neljään Makitan 12V akkuun joista otan nikkeliakut pois ja tilalle tulee Li-ion 3kennoa ja BMS jotka ostin tuota varten kiinasta ja tuohon isoon akkuun 16s 35A BMS samaisesta paikasta.





Napsautin telineen kiinni ja nyt noi 160kpl saa levätä muutaman viikon, jotta näen paljonko itsepurkautuvat ja sen jälkeen karsin huonot pois ja teen jäljellejäävistä vielä yhden ison 60V akuston.
Huomenna menee kierrätykseen reilu sata suojateipattua akkua joita en alkanut elvyttämään, kun olivat kutakuinkin nollassa tai muutamassa millivoltissa.
Päätoiminen harrastaja

Camino79

Omalla tavallaan tommonen on varmaan aika rentouttavaa pipertämistä josta kuitenkin liki nollakustannuksilla saa tuntuvia säästöjä omiin projekteihin. Vaatii toki perehtymistä ja viitseliäisyyttä että pääsee alkuun  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Harri S

Mukavaa puuhaahan tämä.
Luulin että latailut olis tässä, mutta mitä vielä.
Tuli 16 kannettavan akkua lisää joista purin jo puolensataa kennoa irti.
Panasonic, sony ja sanyo kennoja eikä edes vanhoja. 
Uusimmat 3 vuotiaita ja suurin osa yli 2500mAh tavaraa.



Ja taas lataillaan...
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Nämä läppärin akut lienevät semmoisia, jotka on vaihdettu uusiin parempiin.

Millä tavoin ne ovat vialla? Kaikki kwnnot sarjassa ja yksi väsynyt ketjussa "pilaamassa koko ryhmän maineen"? Ja loput ihan ok?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Pääosa ihan elinkaarivaihtoja.
111 akkua irtos näistä kaikenkaikkiaan.
Panasonic: 1800 ja 2000mAh 18kpl
Panasanic: 2550mAh 42kpl
Panasonic: 2900mAh 6kpl
Sony: 2150mAh 9kpl
Sanyo: 2400, 2500 ja 2650 30kpl
LG: 2600mAh 6kpl



Yksikään ei ollu rikki tai tyhjä.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Saatko kennojen suorituskyvyn selville latureilla vai onko sulla erillinen purkava testijärjestely?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Pertti K

Monet vaan sanoo että lataavat akkuja vapaa-ajallaan  ::)
Tiukasti aisalinjalla.

Harri S

Mulla on kaksi purkulaitetta joissa 10w vastus ajaa akun valitsemaani katkaisurajaan jonka olen laittanut akkuun tulevan BMS mukaisesti 3 volttiin.
5 risaa kennoa löytyi lopulta kun nuo kaikki tarkemmin mittasin.
Nyt lataan kaikki täyteen, puran muutaman otannalla ja sitten muutamaksi viikoksi kennot lepäämään jotta sisäinen resistanssi selviää.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 10 joulukuu, 2021, 21:36Monet vaan sanoo että lataavat akkuja vapaa-ajallaan  ::)

Pakko, kun kohta ei nimittäin ole sitä vapaa aikaa. ;)

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lopulta 9 kennoa oli rikki noista 111 kennosta.
Sain siis 102 kennoa lisää projekteihini ja näistä vajaa 80 kpl on 2000-2600mAh  ja siten päätyvät seuraavaan isoon akkuun.

Oranssit Panasonicit on jo alkujaan alle 2000mAh akkuja ja vanhoina jäävät 1300-1700 milliampeeriin.



Nyt akut sähköpajaan vartoomaan jotta näen paljonko sisäinen resistanssi tiputtaa ajanoloon jännitteitä.

Aiemmin valmistuneen 16s8p akun käärin jo suojapahveihin ja siinä ei ole jännitteet tippunu vielä yhtään siitä mihin sen viikko sitten latasin.



Jos kelit tästä hieman lämpenee ja pyörätiet kuivuu, käyn koeponnistamassa sen ennen kutistemuovin sisään pakkaamista.

Nyt on akkuja. Pariin 16s8p akkuun löytyy kennot sekä 4 akkuporakoneen akkuun.



Ja hyllyssä 6kpl valmiita akkuja, eli 2kpl: 12Ah, 2kpl 17Ah, 1kpl 20Ah ja 1kpl 24Ah.



Tuon 60V 12Ah lyijyakuston saa latureineen 50€:lla jos joku innostuu ja löytyy käyttöä. Se koostuu 5kpl 12V 12Ah geeliakusta ja on 6/2019 valmistettu.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Tarakalle kun ottaa kaikki messiin,niin pässee Saanatunturin juurelle ajamaan.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Ei ihan mutta 2 cruiserilla Lahden yläpuolelle reilusti.
Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Onhan tuo mukavaa puuhailua mutta käy mielessä väkisin että haittaisko vaikka ajais polkupyörällä skootterin sijaan. Mutta hyvä varavirtapankki tulee kyllä.