Wanha Johnson 4.5 teki lakon?!

Aloittaja WBBC, 30 elokuu, 2021, 19:16

« edellinen - seuraava »

WBBC

Mikä mahtoi tulla moottorille?
4.5 hp 2-T Johnson noin vuodelta 1980.
Ajettiin kalastuspaikalle tunnin verran ja kone pelasi hienosti. Tankista loppui bensa, kaadettiin uutta bensaa, jonka jälkeen ei suostunut käynnistymään enää. Lupaa kyllä, mutta ei käynnisty edelleenkään. Tulppiin tulee vahvaa kipinää, ja ne myös kastuu, eli bensa kyllä kulkee linjan läpi.

Voiko olla mahdollista, että tuollainen moottori on tarkka bensan laadusta ja iästä. Saataa nimittäin olla, että ennen reissua sekoitin öljyn viime syksynä ostettuun tavalliseen 98 bensaan. Varastossa kun oli kaksi kanisteria...

Peto

Lainaus käyttäjältä: WBBC - 30 elokuu, 2021, 19:16Mikä mahtoi tulla moottorille?
4.5 hp 2-T Johnson noin vuodelta 1980.
Ajettiin kalastuspaikalle tunnin verran ja kone pelasi hienosti. Tankista loppui bensa, kaadettiin uutta bensaa, jonka jälkeen ei suostunut käynnistymään enää. Lupaa kyllä, mutta ei käynnisty edelleenkään. Tulppiin tulee vahvaa kipinää, ja ne myös kastuu, eli bensa kyllä kulkee linjan läpi.

Voiko olla mahdollista, että tuollainen moottori on tarkka bensan laadusta ja iästä. Saataa nimittäin olla, että ennen reissua sekoitin öljyn viime syksynä ostettuun tavalliseen 98 bensaan. Varastossa kun oli kaksi kanisteria...


Veti sakat uimurikammiosta suuttimiin. Joko tyhjäkäynti tai pääsuutin tukossa. Eli kaasarin ja polttoainelinjan purku ja putsaus.

WBBC

Lainaus käyttäjältä: Peto - 30 elokuu, 2021, 20:39Veti sakat uimurikammiosta suuttimiin. Joko tyhjäkäynti tai pääsuutin tukossa. Eli kaasarin ja polttoainelinjan purku ja putsaus.

Näin vähän ajattelin. No, eihän se pahaa tee muutenkaan sillointällöin kaasaria putsata. Kokeilen nyt kuitenkin ensin tuoreella bensalla käynnistyykö.

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: WBBC - 30 elokuu, 2021, 20:52Näin vähän ajattelin. No, eihän se pahaa tee muutenkaan sillointällöin kaasaria putsata. Kokeilen nyt kuitenkin ensin tuoreella bensalla käynnistyykö.

Jos käy bräkleenillä kaasarin imupuolelle sumuttaen on vika bensapuolella.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: WBBC - 30 elokuu, 2021, 20:52Näin vähän ajattelin. No, eihän se pahaa tee muutenkaan sillointällöin kaasaria putsata. Kokeilen nyt kuitenkin ensin tuoreella bensalla käynnistyykö.
Tossahan on seosruuvi ihan käytettävissä, sitä kun pyörittelee eestaas, niin tukot hävii. Ja sen kyllä on oltava suunnilleen oikeessa kohdassa kun yrittää käyntiin, säätöalue ylittää käyvän alueen... Ettei olis käsi osunu siihen ruuviin?

Vuoden vanha bensa on tolle ihan ok, ei se siitä johdu.
En varmasti oo.

Toyopet

Isällä on tuommoinen samanlainen johnsoni ollut varastossa jo vuosikymmeniä. Minun äidin isä hylkäsi sen, kun ei lähtenyt käyntiin. Kannentiiviste oli mennyt ja ihan ykskaks varoittamatta.

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

WBBC

Täytyypä ottaa kaasari irti ja purkaa osiin ja puhdistaa.
Ei liene vaikea homma. Rochester Q-Jet ja Holley 750 olen huoltanut hyvällä menestyksellä.
Ei ole myöskään suuri investointi ostaa tuohon uudet puolat, ihan varmuuden vuoksi?

cdi

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 elokuu, 2021, 00:27Tossahan on seosruuvi ihan käytettävissä, sitä kun pyörittelee eestaas, niin tukot hävii. Ja sen kyllä on oltava suunnilleen oikeessa kohdassa kun yrittää käyntiin, säätöalue ylittää käyvän alueen... Ettei olis käsi osunu siihen ruuviin?

Vuoden vanha bensa on tolle ihan ok, ei se siitä johdu.

  En olis tosta ihan varma......moposaha ei ainakaan lähtenyt .....eikä sitä saanut palamaan edes tulitikuilla.

  Vois kuvitella että kalvot ei kestä alkopensaa ,joka toinen vuosi joutuu vaihtaan.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: cdi - 01 syyskuu, 2021, 15:01En olis tosta ihan varma......moposaha ei ainakaan lähtenyt .....eikä sitä saanut palamaan edes tulitikuilla.

  Vois kuvitella että kalvot ei kestä alkopensaa ,joka toinen vuosi joutuu vaihtaan.
Mun -58 Johnsonissa on varmaan 3v vanhaa bensaa kun sillä ajetaan niin vähän. Hyvin toimii, eikä ole kalvojakaan. Seosruuveja välillä pyörittelee laitaan ja takas.
En varmasti oo.

Peto

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 syyskuu, 2021, 15:21Mun -58 Johnsonissa on varmaan 3v vanhaa bensaa kun sillä ajetaan niin vähän. Hyvin toimii, eikä ole kalvojakaan. Seosruuveja välillä pyörittelee laitaan ja takas.
Mulla oli vuotta vanhempi. Noi on hauskoja koneita, kun vuosikymmenet uudemmissa ei muuta muutosta ollut kuin konekoppa vaihtui. Hyvin sai osia vielä. Mulle tuli uudet puolat entisöinnin yhteydessä.

A.Naali

Toi on kyllä mysteeri mikä tuon bensan tappaa, kun kaverin auton tankissakin vuoden ollut bensa haisi ihan kuolemalle, ja jumitti pumpun. Laitettiin uus pumppu joka myös jumi. Kun tankin tyhjäs ja laittoi uudet bensat, niin toimi täysin alkuperäisellä pumpullakin.

Joskus itelläkin 5v vanhoilla bensoilla kaikki pelannut, ja taas välillä vuoden/kaks vanha jo haissutkin ihan kuolemalle.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 01 syyskuu, 2021, 22:53Toi on kyllä mysteeri mikä tuon bensan tappaa, kun kaverin auton tankissakin vuoden ollut bensa haisi ihan kuolemalle, ja jumitti pumpun. Laitettiin uus pumppu joka myös jumi. Kun tankin tyhjäs ja laittoi uudet bensat, niin toimi täysin alkuperäisellä pumpullakin.

Joskus itelläkin 5v vanhoilla bensoilla kaikki pelannut, ja taas välillä vuoden/kaks vanha jo haissutkin ihan kuolemalle.
On olemassa kesäbensaa ja talvibensaa, kuten diesel-aineita. Kuulemma.
Talvibensassa on matalampi leimahduspiste ja ehkä sitä myöten enemmän haihtuvia komponentteja.
Esson baarin juttuja?

En tiedä mutta sahabensan kanssa on käynyt, ettei bensa pala millään, ei vaikka toholla antaa liekkiä. Nyt taas on 10l pönttö ollut toista vuotta ja vielä palaa. En vaan muista, mihin vuodenaikaan on ostettu. Saattaa olla, että 2019 loppukesällä, kun tuolta kellarin kohdalta aloin kaatamaan puita.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

WBBC

Lainaus käyttäjältä: Peto - 01 syyskuu, 2021, 22:00Mulla oli vuotta vanhempi. Noi on hauskoja koneita, kun vuosikymmenet uudemmissa ei muuta muutosta ollut kuin konekoppa vaihtui. Hyvin sai osia vielä. Mulle tuli uudet puolat entisöinnin yhteydessä.

Mulla on myös itseni ikäinen vuosimallin 1964 9.5 hp Evinrude Sportwin.
Seisoo autotallissa koristeena. Mutta olisi tuollakin hauska uistella.

WBBC

Lainaus käyttäjältä: Peto - 01 syyskuu, 2021, 22:00Mulla oli vuotta vanhempi. Noi on hauskoja koneita, kun vuosikymmenet uudemmissa ei muuta muutosta ollut kuin konekoppa vaihtui. Hyvin sai osia vielä. Mulle tuli uudet puolat entisöinnin yhteydessä.

Aattelin ottaa kaasarin irti ja putsata sen. Mutta miten tuo mensahana/ryyppyvetimen saa irti? Ei lähde muuten kaasari "konehuoneesta".
Koitin vetää sen pois, mutta ei kohtuuvoimalla ainakaan tunnu lähtevän?

cdi

  Eikös siellä u-raudan sisällä ollu lukkoruuvi se löysöömällä sai vedettyä läpi peilillä näkee jos pyörähtänyt näkymättömiin.