Antsan puuhailut

Aloittaja Anza, 30 elokuu, 2020, 19:07

« edellinen - seuraava »

Anza

Tää on jotenkin erikoisella tapaa hyvä tai huono. Tuotu jenkeistä ysikytluvulla. Sit ajeltu 2000 puolväliin ehkä ja jääny seisomaan. Eli suolaa ei oo juuri nähny, mutta seisonu taivasalla jonkun vuoden.

Niistä kohden mistä maali kulunut, niin siinä reikä. Lavaa ei oltu ruostesuojattu, niin se oli aika pahasti syöpynyt sisäosista kauttaaltaan. Siinä olis ollu mahdoton savotta putsailla ja korjata. Verrattuna tuohon suomilavaan. Joka on jossain vaiheessa kotelosuojattu ja jäljelle jäävältä osin tosi hyvä.   

Anza


Maalaushommina tälläisen patinan toteuttaminen on kiehtonut jo useamman vuoden.

Anza

Lavan etureunan choppailua. Alkuperäisessä sahailtu aukko pakoputkelle tms. Pistin sen umpeen ja siistin siivun koko matkalta pois välistä. Arvioin että 70mm pudotus onnistuisi lavalle nätisti. Niin sanotusti point of no return. Sen verran tippuu kori suhteessa runkoon.

Rusty

This should be interesting..  :thinking:
Ah, ahtaita aikoja.

Anza

Hitsauskaasua odotellessa innostuin kokeilla maalaushommia. Kävin kahdessa maalikaupassa kyselemässä PPG alkuperäisellä värikoodilla sävyä. Kummassakaan ei onnistunut koodin mukaan sävyttää ja aikani katselin väriliuskoja, eikä sieltä mikään natsannu. Erikoinen väri tämä Ochre, eli okran sävy. Autosta kun katsoo, sävy näyttää ihan perus akryylivärille, mutta siinä kuitenkin on hilettä.

Keksin että otan akryylimaalina sen mikä täsmää lähimmäs ja sotken sekaan metallimassaa. Lopputulos on omaan silmään mieleinen ripulin sävy. Ja lopullinen sävy löytyi lisäilemällä eri purkeista värejä.
Pohjalle sutasin puhtaat akryylit, se jäi turhan keltaiseksi. Seuraavalle ruiskutuskierrokselle sotkin akryylin sekaan kultaista massaa sen eri sävyissä. Vähän ruskeaa tuomaan syvyyttä ja kullanväriä raikastamaan.

Nyt jännityksellä odotan että kuivaako ne yhteen vai nouseeko jotain rakkuloita. Eri maalilaatuja ei pitäis sekoitella

Rusty

Sävy näyttää oikein maukkaalta. 👌
Ah, ahtaita aikoja.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Anza - 11 tammikuu, 2022, 13:48Hitsauskaasua odotellessa innostuin kokeilla maalaushommia. Kävin kahdessa maalikaupassa kyselemässä PPG alkuperäisellä värikoodilla sävyä. Kummassakaan ei onnistunut koodin mukaan sävyttää ja aikani katselin väriliuskoja, eikä sieltä mikään natsannu. Erikoinen väri tämä Ochre, eli okran sävy. Autosta kun katsoo, sävy näyttää ihan perus akryylivärille, mutta siinä kuitenkin on hilettä.

Keksin että otan akryylimaalina sen mikä täsmää lähimmäs ja sotken sekaan metallimassaa. Lopputulos on omaan silmään mieleinen ripulin sävy. Ja lopullinen sävy löytyi lisäilemällä eri purkeista värejä.
Pohjalle sutasin puhtaat akryylit, se jäi turhan keltaiseksi. Seuraavalle ruiskutuskierrokselle sotkin akryylin sekaan kultaista massaa sen eri sävyissä. Vähän ruskeaa tuomaan syvyyttä ja kullanväriä raikastamaan.

Nyt jännityksellä odotan että kuivaako ne yhteen vai nouseeko jotain rakkuloita. Eri maalilaatuja ei pitäis sekoitella
No sehän lie tehty nyt mutta entäs jos sillä lähelle löytyneellä sävyllä maalaus, sitten päälle lakkaa, johon sekoittaa kultaista helmiäistä?

Tai miten lie likelle olisi löytynyt kunnon hileellistä temadur metallic-värikartasta?
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Anza

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 11 tammikuu, 2022, 15:36No sehän lie tehty nyt mutta entäs jos sillä lähelle löytyneellä sävyllä maalaus, sitten päälle lakkaa, johon sekoittaa kultaista helmiäistä?

Tai miten lie likelle olisi löytynyt kunnon hileellistä temadur metallic-värikartasta?

Aattelin notta tuota kun akryylillä saa pohjat yhteen sävyyn ja sinnepäin. Sit maali on helpompi sävyttää purkkiin lisäilemällä eri värejä ja tarkistaa vertaillen. Jos sävyä laittaa lakan sekaan, se on vähän haastavampi hakea irrallisille pelleille sama sävy kun sävy riippuu montako kerrosta tai miten paksulti lakkaa  ruiskuttaa Ja tuon akryylivärin myötä meinasin ettei tarvi lakata. Nyt pinta jäi vielä sopivasti mataksi.

Tuo lakkaaminen on hyvä ajatus ja sillä saa hienon efektin aikaseksi, mutta vaikeampi saada just tietty sävy


Anza

Noinnikkaasti. Listat ja villku ruuvattuna. Jännästi muuttuu sävy valon mukaan ja kamerakin tekee omansa.

Keinovalossa vähän kukertavan vihertävä. Auringonvalossa vähän kellertävä ja hämärässä rusehtava.

Se jää nähtäväksi minkä värisiä auton muista osista tulee.

Antti

Ovelan hieno väri! :+1:

Anza

Pelkään vähän että kaadun tässä omaan oveluuteen :)) tykkään että kiva sävy. Mutta saanko millään enää sekoitettua samaa. Ja toisaalta alkuperäinen ajatus oli maalata hyttiä ja ovia mahdollisimman vähän. No kyllä suunnitelma ajan saatossa valkenee.

Anza

Tänään jatkui hitsuutteluhommat vihdoin kaasupullon myötä.

Uskoisin että lavan kylkien pintapuolen saumat on huomenna hitsattuna. Sitten loputkin maalit hioen pois ja pienet putsailut sisäpuolelta ja epoksia reilu kerros. Epoksit saa kuivaa useamman viikon rauhassa.

Kylkien sisäpuolten maalauksen jälkeen kyljen sisäpellin voi hitsata takasin kiinni ja lavan kylki olisi valmis pultattavaksi lavaan kiinni ja sovitettavaksi rungolle.

Ei oo aikomusta juuri kittailla. Vain saumakohtia tasoittelen siistiksi. Muutoin lommot ja paukamat saa jäädä näkyviin.

Lavan kyljet on uudemmasta square bodystä, jossa luukku polttoaineen aukolle. Vanhemassa on pyöreä upotus ja korkki näkyvissä. Kylkilinja laskee näillä näkymin 70mm, joten en vielä tiedä pitääkö täyttöaukon kohtaa myös muuttaa korkeussuunnassa. Päivitän samalla luukkumallin siihen vuosimallia mätsäävään pyöreään upotukseen

Anza

Kuskinpuoli hitsattuna. Huomiselle jäi oikomishommat. Tasoittelen sauman ympäriltä pahimmat montut vasaralla ja sit toisen puolen kimppuun. Se onkin jo aika pitkälle hitsattuna, mutta vanhat maalit hiomatta.

Rusty

Voi voi sentään, nyt ei mahdu lavalle enää niin isoa multakuormaa kuin ennen.  ???
Ah, ahtaita aikoja.

Anza

Ei kait tällä viedä kuin terveisiä enää.