Yleismittari

Aloittaja Camino79, 01 marraskuu, 2020, 22:14

« edellinen - seuraava »

Camino79

Juu, elikkäs tähän vois kerätä vähön mielipiteitä ja keskustelua yleismittareista.

Itsellä siis edessä uuden mittarin osto ja pakko myöntää että ei oikein perse kestäis tähän hätään ostaa Flukea (~300€ mieleinen malli) niin onko hyviä kokemuksia halvemmista merkeistä?

Plussaa ois jos on samanlaisilla päillä kuin fluke eli käy banaaniliittimiin suoraan ja vastusmittari piipparilla mielellään.

Clasulta nyt himassa Uni-t joku malli ja hintaansa nähden ihan ok, kyllä sillä akkujännitteen mittaa ja piipparikin löytyy.

Onko esmes tuo mastechin yms. Bluetoothilla varustetut mistään kotoisin koska se ois kieltämättä kätevää että vois teipata mittarin vaikka konehuoneeseen kiinni anturille tms. Koeajon ajaksi ja sais silti luuriin tietoa koko ajan seurattavaksi  :thinking:

Mutta antakaas kuulua kokemuksia  ;)

Ps. Piuhat ei myöskään sais olla kovat koppurat  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Kyllä se vaan oikeisiin hommiin on otettava Fluke tai joku muu oikee. Mulla on pikatarpeisiin noita halpiksia, mutta kun ei niillä pääse oikein tuntumaan mittauksen toistettavuudesta. Vakuuttavin itseasiassa taitas olla Bilteman mittari.

Mites jos löytys käytetty 76 jostain? Omaani en myy...

Tuo on aika lähellä sitä, mikä mulla kans on:
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/yleismittarit/digitaalinen-yleismittari-dmm-1000-p-2000024201
En varmasti oo.

Camino79

Joo kyllähän se fluke on tulevaisuuden hankintalistalla ehdottomasti mutta kun siinäkin haluaisin sit ainakin 175sen että pääsee oikeesti TARVITTAESSA syvemmällekin. Toki sillä 76sellakin pärjää jo pitkälle.

Mutta tätä vähän kattelin sillä silmällä tuon bt-ominaisuuden vuoksi:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9000576/Mastech-digitaalinen-yleismittari-MS8238H-Bluetooth-CAT-III-600V
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Mulla on joku vuosia sitten Biltsusta ostettu aika monipuolinen mittari, eli lämpömittarin anturi ja virtapihdit mukana.
Varapiuhoja saa ainakin Biltemasta noihin kun on ne suojatut banaanit ja ne on notkeita. 8)

Mittari on pelannut niinkuin pitää liki 10 vuotta, niin ei se ihan huono voi olla..
No, mitään pieniä vastusarvoja on tietenkin turha yrittääkään mitata ja lämpömittarille ei varsinaisesti ole järkevää käyttöä löytänyt..
Käytän siihen infrapunaa.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Elfalla oli nyt pakettitarjous fluken 115sesta ja 13os. Mittapääsarjasta 225€ ni en voinu vastustaa kiusausta vaan laitoin tilaten  :o
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 marraskuu, 2020, 08:18Mulla on joku vuosia sitten Biltsusta ostettu aika monipuolinen mittari, eli lämpömittarin anturi ja virtapihdit mukana.
Varapiuhoja saa ainakin Biltemasta noihin kun on ne suojatut banaanit ja ne on notkeita. 8)

Mittari on pelannut niinkuin pitää liki 10 vuotta, niin ei se ihan huono voi olla..
No, mitään pieniä vastusarvoja on tietenkin turha yrittääkään mitata ja lämpömittarille ei varsinaisesti ole järkevää käyttöä löytänyt..
Käytän siihen infrapunaa.
Mulla varmaan sama(nkaltainen) ja oikein tyytyväinen olen ollut kun en paremmasta (tai juuri sähköistäkään) tiedä. Lämpötilamittaus on kyllä lähinnä suuntaa-antava, lämpötilaerot toki näkee. Automaattista virrankatkaisua kaipaisin, pari kertaa on mennyt patteri tyhjäksi kun on jäänyt virrat päälle.
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 02 marraskuu, 2020, 09:47Mulla varmaan sama(nkaltainen) ja oikein tyytyväinen olen ollut kun en paremmasta (tai juuri sähköistäkään) tiedä. Lämpötilamittaus on kyllä lähinnä suuntaa-antava, lämpötilaerot toki näkee. Automaattista virrankatkaisua kaipaisin, pari kertaa on mennyt patteri tyhjäksi kun on jäänyt virrat päälle.
Tuo automaattisammutus olis kyllä hyvä lisä..
Ja kätevämpi patterinvaihto kanssa! :))

Mutta on kyllä ollut hintaisekseen hyvä. Hinta saattoi olla jotain 65€ silloin..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 02 marraskuu, 2020, 09:03Elfalla oli nyt pakettitarjous fluken 115sesta ja 13os. Mittapääsarjasta 225€ ni en voinu vastustaa kiusausta vaan laitoin tilaten  :o
minkäänlaisia juttuja mittaatte mittarilla, voltit ja ohmet ja mitäs muuta?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 02 marraskuu, 2020, 14:54minkäänlaisia juttuja mittaatte mittarilla, voltit ja ohmet ja mitäs muuta?
Kynnysjännite nyt ainakin tulee mieleen mitä usein tarvii..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 marraskuu, 2020, 14:57Kynnysjännite nyt ainakin tulee mieleen mitä usein tarvii..
rappusesta vai ovesta?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 02 marraskuu, 2020, 14:54minkäänlaisia juttuja mittaatte mittarilla, voltit ja ohmet ja mitäs muuta?


Diodienkin mittaus ois kiva tehdä semmosella mittarilla mihin voi luottaa. Samoin pienemmät vastusmittaukset alkaa yleensä heittämään noilla halpismittareilla.

Ja fluken iso etu on lisäosien saatavuus jatkossakin.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

mulla on ollu joku mastech suht halpa. Ihan ok muuten käyttää mutta vitutus syntyy siitä kun taustavalo ei pysy päällä vaan se pitää puolen minuutin tms. välein painaa uudelleen päälle kun sammuttaa sen automaagisesti. Muuten iha ok kunha suhtautuu tarkempiin mittauksiin varauksella.

Olen kans miettiny josko investoisi flukeen.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 marraskuu, 2020, 16:55mulla on ollu joku mastech suht halpa. Ihan ok muuten käyttää mutta vitutus syntyy siitä kun taustavalo ei pysy päällä vaan se pitää puolen minuutin tms. välein painaa uudelleen päälle kun sammuttaa sen automaagisesti. Muuten iha ok kunha suhtautuu tarkempiin mittauksiin varauksella.


Tuo korkannut mittari oli juurikin mastechin halpis.

Olen kans miettiny josko investoisi flukeen.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

NonSenCe

siihen on syynsä miksi fluke on ööh..fluke. eli se "the" standardi. ei ole koskaan ns väärä ratkaisu. muut ovat hyviä kopioita parhaimmillaan. ja joillakin on jotkut tietyt osaalueet esim mittatarkempia ja toisissa taas fluke voittaa.. se on sen laadun tae että se fluke on lähes järjestään kelistä ja oloista ja mittauskohteesta riippumatta lähes aina vähintään top3 tarkkuudessaan, eli keskiarvoltaan paras laite.

suurimmat viat niissä kaikkein halvimmissa kiinalaissa tulee jos pakkasessa tms yrittää jotain mitata. sisällä tarkkuus on riittävä mutta jäätyneellä halpamittarilla tulokset voi heitellä hitostikin. siksi joku fluke on työkseen ja erilaisissa paikoissa mittauksia tekeville järki ostos. itselle on riittänyt noiden unit-t ja mastechien tarkkuudet kun en mittaile mitään ammatikseni. perusjuttuihin on ihan toimivia. silloin kun mittailin enemmän, silloinkin meterman/amprobe oli tarkkuudeltaan ihan riittävä, etenkin hinta-laatusuhteeltaan parempi. sai sellasen taskumallisenkin pikkumittarin ostettua samaan hintaan kuin fluken.

viimeksi. pari vuotta sitten ostelin uusia mittareita useammankin kun kaikki halvat oli rikki tai myyty ja oli vaan toi amprobe jäljellä. ostin halpoja kiinalaisia jokka olivat jo vähän ns kehittyneempiä kuin halpahallien halvat.. aneng tms oli nimi. näitä annoin lahjoiksikin. niiden halpa pihtimittarikin oli ihan hyvä kunnes joku varasti sen. (oli lainassa kaverilla ja sen autoon varastettiin) hmm.. voisikin ostaa/ostattaa sellasen ittelleen joululahjaksi. harmi kun en muista mikä malli se oli joka aiemmin oli.

sitten ostin pari unit-t taskumallista mittaria (ut120, hyväksi todettu kans oiskos ollut clasohlsonilla lähes sama hinta kuin ebayssa silloin nykyään kai 10e enemmän.. eli ebay 15e tms) ja sitten ostin pienen amproben (pm51 joka nykyään kaikkein eniten käyttämäni mittari kun on kätevän kokoinen ja kun on usein käytössä niin löytyykin heti)

tuo mun vanha isompi amprobe on joskus saanut väärää käyttöä ja ylijännitteitä joten kalibrointi olisi tarpeen, päätin siis oikaista ja ostaa vaan toisen mittarin.. siksi
ostin isommaksi/paremmaksi mittariksi tuon mastechin ms8229 missä on esim tarpeeton lux mittari yms ebayn kautta pari vuotta sitten.. taisin saada johonkin 40e silloin. motonetissa 90e. nyt taitaa olla 60e ebayssa. hyvin toikin toiminut mulla. vähän vaan turhan ison tai kolhon tuntunen ottaa mukaan. kun ei tarvi niitä lisätoimintoja oikeen koskaan enää. siksi noi pienet "rintataskumalliset" ovat kätevämpiä vaihtoehtoja ollutkin.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kaarne

Minulla on kaverin antama fluke 345, olen sillä joskus startatessa mitannut onko puristukset tasaiset ja vähän lataus jännitettä tutkinut onko säätämisen paikka.