Ajoneuvokirjallisuus

Aloittaja Marklin, 30 marraskuu, 2020, 20:18

« edellinen - seuraava »

sössö

en tunne ton nimistä ihmistä.

Pande

Pistetään nyt tännekin kun toista viestiketjua varten otin kuvan. Tämäntyyppisiä mallikohtaisia kirjoja on julkaistu yllättävän paljon, mutta ihan satunnaisesti vastaan tulee. Tietysti jos joku tietty malli kovasti kiinnostaa, niin nyt nettiaikana voi jahdata ympäri maailmaa.

Tämä on julkaistu jo vuonna 1976 eli tuoreeltaan Fiestan julkaisun jälkeen. Ei nyt kaikin osin kovinkaan mukaansatempaavaa juttua. 240 sivua. Ehkä mielenkiintoisinta antia on erilaisten prototyyppien kuvat, joista näkee millaisen kehityksen kautta Mk I Fiestasta tuli sellainen jona sen tunnemme.

If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Pekka Myyry - Autoatlas

Peräti 640-sivuinen mötikkä. Tämä on "maailman autot" -tyyppinen teos, jossa esitellään automerkkejä. Valitettavasti kirjallisena tuotteena tämä on aika epätasainen, joistakin merkeistä kerrotaan maahantuontikuvioita, joitakin isojakin merkkejä menee ihan ohuella maininnalla ja joihinkin epäolennaisiin erikoisuuksiin on uhrattu tilaa turhan paljon. Kustannustoimittamista ja faktojen tarkastusta olisi kaivannut.

Kuvitus on runsas mutta kritisoisin sitä kyllä voimakkaasti. Ihan jokunen Suomi-kuva on mukana mutta pääosa on valmistajien vanhaa esite- ja lehdistökuvaa. Kun kirja kuitenkin on Suomen markkinoille suunnattu niin olisin toivonut että olisi käytetty suomalaista kuvamateriaalia jotta kuvat vastaisivat täällä myytyjä autoja. Jokunen prototyypin kuvakin on joukossa ilman että asiaa kuvateksteissä kerrottaisiin.





If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Mulla muuten on tuota Autoatlasta kaksi kappaletta. Kummastakaan en ole mitään maksanut, kun kirjoja välillä tulee pyytämättä ja yllätyksenä. Toisen voisin antaa pois. Kuten tuosta edellisestä viestistä käy ilmi niin en tätä välttämättä minkäänlaisena referenssiteoksena pitäisi, mutta esimerkiksi autoista kiinnostuneelle lapselle voisi olla hyvää lukemista, ja toki aikuisellekin jos vähän lähdekritiikkiä harrastaa.

Eli yv jos haluaa tuon. Voin paketoida ja postittaa.

Edit. tälle löytyi uusi koti.  :)
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Toisessa ketjussa mainitsin Onni Vilkkaan. Tuli mieleen että onhan mulla tällainenkin kirja.

Onni ja Onnin vinttikoirat - Onni Vilkas Oy 1934 - 1984



Autoalan yrityshistoriikkeja on monenlaisia. Osa kiinnostaa harrastajaa, osa kuivakkaa jorinaa kuinka kehitys jatkui voimakkaana jne. Tämä on mielenkiintoisimmasta päästä. Toki tämä ei ole pelkästään yrityksen vaan myös Onnin historiaa - eikä häntä ja hänen yritystään toisistaan voi erottaakaan, niin voimakkaasti yritys henkilöityi Onniin.

Onnihan oli kahdenkin autoalan legenda, ilman liioittelua. Pikavuoro- ja tilausajoliikenteen edelläkävijä, joka sitkeydellään kasvatti vaikeissa oloissa tyhjästä suuren yrityksen. Kyllä oli sodan jälkeen liikenteen pyörittäminen melkoisen vaikeaa, kun kaikesta oli pulaa. Onni jaksoi vääntää niin kilpailijoiden kuin viranomaistenkin kanssa ja yleensä selvisi voittajana. Tämä kirja ei yllä Onnin elämän loppuun asti, mutta vielä yli kahdeksankymppisenä hän osallistui yrityksensä toimintaan ajellen päivittäisiä ajojaan ONN-1 -kilpisellä turbo-Saabilla.

Onni oli legenda myös autourheilijana. 18 Monte Carlo -rallia ja 25 Jyväskylän Suurajot on aikamoinen saavutus lukuisien muiden kisojen ohella. Tällä Allardilla hän osallistui Monteen kahdesti. Tätä siis kävin lauantaina katsomassa Woikosken automuseossa.



Mersuistaan Onni tunnettiin rallissa, 54-vuotiaana liikenneneuvoksena hän otti Montessa luokkavoiton ässä-Mersulla, mutta mm. Bemareilla, Saabeilla ja Porscheilla hän ajoi myös. Allardin lisäksi uralle osui toinenkin V8-kilpuri, tämä SLC-Mersu.



Kirjan mukaan tuo on 500 SLC ja voi se sellainen ollakin, toisaalta joskus olen kuullut väitteen että tuo olisi ollut harvinainen 450 SLC 5.0. Mene ja tiedä.

Vaikka ei ole kovin järkälemäinen kirja niin on kiinnostava kyllä. Onni olisi ansainnut ihan perusteellisen elämäkerrankin, nyt ehkä sellaisen tekeminen on jo vähän myöhäistä kun aikaa on kulunut Onnin maineikkaimmista ajoista.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

TwistOla



Tuossapa Onnin Allard kuvattuna Classic Motor Showsssa 2016.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Marklin


jusssi

Lukusuositus Etelä-pohohojammalaasille ja muillekkin alueen autoilun historiasta kiinnostuneille:

Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

LPR

Sveitsiläisen Automobil Revue - Revue Automobile -lehden useampisatasivuiset luettelonumerot vuodesta -57 vuoteen -72 on kaikki. Sitten on yksittäisiä vuosia 70-00-luvuilta. Voisin ostella noita 70-90-lukuisia, jos joku raaskii luopua. Ja toki vanhemnat kuin tuo -57. Noissa luetteloissa on käytännössä kaikki ko. vuonna maailmassa valmistetut autot laajoine teknisine tietoineen ja kuvineen.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Pande

Jos @sössö tai joku muu saabisti on kiinnostunut, niin viime perjantaina on ilmestynyt kirja "Suomalaisen Saabin jäljillä". En ole kiirehtinyt tilaamaan, kun mulla on mm. Björn-Eric Lindhin hyvä historiikki "Saab - bilarna de första 40 åren". Mutta tuossa uutuudessa toki suomalainen näkökulma ja ilmeisesti runsaasti muutakin kuin itse autojen historiaa. Eli jos eteen sattuu niin pitäähän tuohon tutustua enkä poissulje ettenkö hankkisi itselle jossakin vaiheessa.



Kirjassa näkökulmana on Saabin suomalainen elämänkaari. Saab suomalaistui 1960-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen aikana Saabin markkinaosuus kasvoi yhdestä reiluun kymmeneen prosenttiin. Saabista tuli osa suomalaista maisemaa ja mielenmaisemaa. Kirja kuvaa Saabin tarinaa 1930-luvulta nykypäivään, näkökulma on Saabin ja Suomen liitossa sekä Saabin roolissa valtiovallan työkaluna. Saabin suomalaisessa tarinassa korostuu Uudenkaupungin autotehtaan suuri merkitys. Kirja valottaa Saabin merkitystä suomalaisessa työllisyydessä ja teollisuuspolitiikassa. Kirjan kirjoittaja on Mika Koskinen, Juha Pietikäinen on puolestaan kirjoittanut suomalaisen Saabin rakentajia -kuvaavan luvun. Kirjan loppupuolella muutama saabisti jakaa oman tarinansa. Saabilla on edelleen suomalaisten mielissä kansallinen leimansa. Yli kolme vuosikymmentä Saab ehti profiloitua hyvin suomalaiseksi autoksi. Vaikka Saabeista on vain muistoja jäljellä, ovat ne monille suomalaisille merkityksellisiä.

"Vaikka Saabeista on vain muistoja jäljellä" - tuosta toki voi olla muutakin mieltä.  :D

Alfamerista 34,90 euroa.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pande

Lainaus käyttäjältä: Pande - 19 syyskuu, 2023, 19:50"Suomalaisen Saabin jäljillä".
Hyvä kun en ostanut, tuli nimittäin joululahjaksi. Kelpo kirja, johon on tehty perusteelliset pohjatyöt. Haastateltu on rividuunareista autotehtaan johtajiin ja entisiin ministereihin ja maaherroihin saakka vaikka ketä. Saabin mallihistoriaakin käydään läpi siinä laajuudessa kuin tarpeen, mutta ensisijaisesti tämä kertoo Saabin asemasta suomalaisten elämässä. Paljon käsitellään Uudenkaupungin tehtaan vaiheita sekä sitten Saabin käyttöä eri viranomaisten käytössä.

Yleistä historiaa ja ajankuvaa sen verran paljon, että tämän lukee kiinnostuksesta suomalaista autoistumista ja teollisuutta kohtaan vaikka ei edes olisi nimenomaan Saabista merkkinä niin kiinnostunut.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

sössö

minäkin sain tuon lahjaksi :))