Vetoakselin laakerit

Aloittaja jusssi, 27 joulukuu, 2020, 15:17

« edellinen - seuraava »

jusssi

Oldsin takapyörässä tuntuu jonkun verran välystä ja mietin noiden vetarien ulkopään laakerien vaihtoa. Onko odotettavissa, että ois vetoakseli kulunut vituiks siitä laakerin kohdalta, vai selviääkö yleensä laakerin uusimisella? Rockautossa olis monenlaista laakeria tajolla, oiskohan se "repair"-mallinen hyvä vaihtoehto.?
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 27 joulukuu, 2020, 15:17Oldsin takapyörässä tuntuu jonkun verran välystä ja mietin noiden vetarien ulkopään laakerien vaihtoa. Onko odotettavissa, että ois vetoakseli kulunut vituiks siitä laakerin kohdalta, vai selviääkö yleensä laakerin uusimisella? Rockautossa olis monenlaista laakeria tajolla, oiskohan se "repair"-mallinen hyvä vaihtoehto.?


Mihin suuntaan se välys tuntuu? Koska kannattaa muistaa että c-clippi perässä pitääkin olla akselinsuuntaista välystä  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

jusssi

Joo siis säteittäinen välys tuntuu, ja aikalailla...  :-\
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Kyrpov

Korjauslaakerille ääni, ei pakosti auta mutta parempi kun orgis
Sinä vain

Gary Grand

Korjauslaakerilla pääsee mutkaista tietä näkymättömiin.. Muttei paljon sen pitemmälle.
Jos siellä on tosiaan jo välys, niin vetarin laakeripinta on 100% varmasti entinen.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kalu

Jos nyt kyseessä on '60-'70 luvun kampe, niin BOP perässä ei ole c-sokkia ja laakerikin on ihan normaali sisäkoolillinen rymppirenkaalla kiinni. Toisin kuin letukassa jossa vetarinpinta toimii laakerikoolina, johon korjauslakru toimii, kun siinä laakerirullat on erikohassa kuin orkkiksella.

jusssi

Joo siis tämä on 80 luvun paska. Täytynee tilata siihen ne korjauslaakerit ja koittaa vaihtaa. Onkos tuossa vaihtohommassa mitään mikä voi vielä mennä enemmän vituiks? Siellä on se pultti, mikä voi katketa aukastaessa?
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Camino79

Eikös jusssilla ollu 80's olssi?  :thinking:


Ja niissähän on jo "normi" c-clippi perä  ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Ehditkin ensin. Mutta siis ite hommassa ei oo mitään ihmeellistä, se ristitapin pultti tosiaan on ainoa semmonen "vaaranpaikka" että samalla kun tilaat osia ni tilaa se völjyyn.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

jusssi

Ok , kiitoksia kommenteista. Mitenkähän suuri riski tuon pultin on saada poikki, kun eihän sitä tietenkään saa minkään muun osan kanssa samasta varastosta ja 1,5€ pultista tulee reilu 15€ hintanen rahteineen veroineen... 😫
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 joulukuu, 2020, 17:03Eikös jusssilla ollu 80's olssi?  :thinking:


Ja niissähän on jo "normi" c-clippi perä  ???
Joo, kyllä mun 80-lukusissa Oldseissa oli ihan c-sokkaperä. Vanhemmissa oli eroja samankokosissakin.


Ja tosiaan kyllä se ristitapin lukkopultti on useemmin jo valmiiks poikki ku ehjä... Kannattaa varata uus ja jos on poikki, niin ettiä se pätkä kans ennen kasausta.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 27 joulukuu, 2020, 17:50Ok , kiitoksia kommenteista. Mitenkähän suuri riski tuon pultin on saada poikki, kun eihän sitä tietenkään saa minkään muun osan kanssa samasta varastosta ja 1,5€ pultista tulee reilu 15€ hintanen rahteineen veroineen... 😫
Ei se irrottaessa katkee, vaan on usein valmiiksi poikki. Kun ristitapilla olevat pikkurattaat vähänkin yrittää leikata kiinni, niin ristitapin kierto katkoo pultin.
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 27 joulukuu, 2020, 17:50Ok , kiitoksia kommenteista. Mitenkähän suuri riski tuon pultin on saada poikki, kun eihän sitä tietenkään saa minkään muun osan kanssa samasta varastosta ja 1,5€ pultista tulee reilu 15€ hintanen rahteineen veroineen... 😫


Eiköhän niitä jollain paikallisella harrastajalla ole ehjiä tallessa  :D  mullakin muistaakseni on tallessa ton letukan oman vällärin romuissa (kun vaan muistasin että minne ne laitoin). Että kannattaa varmaan kysellä sieltä suunnilta joltain varuiks se pultti, vaikka kyllähän tuo kirjekuoressa kulkeutuu keneltä tahansa täältä kellä sellanen sattuu olemaan  :)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Fargo

Clippiperän yleisohje:

Perä pukeille ja renkaat ja jarrurummut pois, jarrujen säätöä joutunee löysäämään ja se onnistuu siten että säätölirpaketta työnnetään pikku meisselillä hieman poispäin säätörattaasta ja toisella meisselillä napsutellaan säätö löysemmälle.

Peräkoppa auki, tyhjennysproppua ei ole. Pyörittele murikkaa sen verran että näet sen kohdan missä ristitapin lukituspultti on. Kokeile avata ja kiitä korkeampia voimia jos lähtee auki ja tulee kokonaisena pois.

Todennäköisesti pultti on poikki ja sen pää sekä muutama milli kierrettä jää murikkaan. Hyvä tuuri jos käy niin EHKÄ saa terävällä piikillä pyöritettyä pois, yleensä ei ja joutuu kaivertamaan risitapin päähän kolon josta lukkopultin tynkä mahtuu ohi.

Nyt kun ristitappi on saatu pois, työnnä vetareita sisäänpäin ja ongi C-clipit pois ja vedä vetarit pois.

Sitten tutkintaa, pyöränlaakerissa ei ole sisäkoolia vaan vastaa suoraan vetariin. Yleensä vetarin pinta on jo rikki kosketuskohdasta jolloin korjauslaakeri on vaihtoehto, siinä on erikoinen rakenne joka siirtää kosketuskohdan hieman eri paikkaan eli ei tarvitse vaihtaa vetaria. Jos on jo kerran laitettu RP-laakeri niin todennäköisesti sekin on jo syönyt uran vetariin.

Huomioita: noissa on melkein aina pieni pystyvälys ja sillä ei ole mitään väliä kunhan stefa pitää öljyt sisällä, akselin suuntaisella välyksellä ei ole väliä ja sitä löytyy noista jo uutenakin. Ristitappeja on sitten paria eri mittaa eli tarkista ennenkuin tilaat. RP-laakerin kanssa et tarvitse stefoja, ne on sisäänrakennettuna laakerissa. Se on muuten sitten tavan vittumainen irroittaa se pyöränlaakeri jos ei ole oikeanlaista työkalua. Kerran joiduin laakerin irroittamaan remont na uliza-olosuhteissa ja saatiin irti siten että tein tukevasta latasta palikan minkä sain magneetilla ujutettua laakerin taakse pystyyn akseliputken sisälle, sopiva parimetrinen terästanko toiselta puolelta koko akselin läpi ja kertalyönti lekalla niin onnistui.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Fargo - 30 joulukuu, 2020, 11:09yleensä ei ja joutuu kaivertamaan risitapin päähän kolon josta lukkopultin tynkä mahtuu ohi.
joskus paloi totaalisesti käämit perärempan yhteydessä ristitapin pultin katkeemiseen ja jumitukseen sinne jenkaan ja kaikkeen, viritin tuurnan ja mäjäytin 10kg lekalla tapin helvettiin sieltä. >:D