AGM ja start-stop

Aloittaja kuutio, 04 helmikuu, 2021, 12:05

« edellinen - seuraava »

kuutio



Biltsusta 80-3602. EFB start - stop
Mitähän eroa on efb versus agm?
Tainnu mennä nää patteritouhutkin turhan hienoiksi
All work and no play makes Jack a dull boy.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 05 helmikuu, 2021, 10:53

Biltsusta 80-3602. EFB start - stop
Mitähän eroa on efb versus agm?
Tainnu mennä nää patteritouhutkin turhan hienoiksi
EFB-akut sopivat käyttökohteisiin, joissa vaaditaan vajaan varaustilan mutta ei syväpurkausten kestävyyttä, kuten AGM-akuissa. Akussa on ylimääräinen polyesterikangas pluslevyn pinnassa. Tämä harsokangas pitää aktiivisen materiaalin paikallaan levyn sisällä ja lisää kestävyyttä.
Sinä vain


Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 helmikuu, 2021, 10:35kyllä tää vaan himottas kokeilla, pistää ahheja saman verran kuin orggiksessa. Joku 0.3voltin latausero tuntuu äkkiseltään kovin pieneltä kun heittelee ne monessa wanhemmassakin autossa.


Onko suomessa akkuvahdit eri säädöissä kun lämpimimmissä paikoissa? Yleensähän täällä laitetaan isompia akkuja autoihin.



Äkkiseltään googlailin niin ulkomaan kia foorumeilla oli, että nollaa sen akkumuistin tai antaa olla (kahta vaihtoehtoa) niin se kyllä oppii uuden akun. Ei pitäisi kirjotuksien mukaan olla mikään ydinfysiikkaa sisältvä laite.



Muutenkin oli paljon juttua kun ihan parissa vuodessa noi oe agm akut on sököjä


Se on itseoppiva juu niinkuin aiemmin sanoin ja mietippäs sitä latausta sit vaikka niinpäin että lataako auto 14,2 vai 13,9 niin kyllä siellä eroja alkaa tulemaan. Ottaen huomioon että nykylaitteiden anturitiedoissa jo 50mV erot alkaa olemaan ratkaisevia niin mikäli järjestelmä ei toimikkaan odotetulla jännitearvolla niin äkkiä siinä kerjää ongelmia.

Varmastihan kaiken saa toimimaan mutta se kuinka moni toimilaite/anturitieto toimii silloin vara-arvolla niin sitä meistä ei tiedä kukaan. Kyllähän hurjimmat taksiukot ajelee jopa akkuvahdin piuha irti että start/stop ei toimi mutta pätkäajossa esmes alkaakin akku tyhjenemään hissuksiin kun vahdin toimiessa oikein se ei tyhjenisi.

Jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa mutta itse suosittelen kuitenkin jättämään sen akkuvalvonnan toimintaan, koska se on mukana liki jokaisen järjestelmän toiminnassa ja vähentää myöskin polttoaineenkulutusta ym. Kun osaa ohjata laturia oikein eikä pelkällä perusarvolla.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 helmikuu, 2021, 10:58Se on itseoppiva juu niinkuin aiemmin sanoin ja mietippäs sitä latausta sit vaikka niinpäin että lataako auto 14,2 vai 13,9 niin kyllä siellä eroja alkaa tulemaan. Ottaen huomioon että nykylaitteiden anturitiedoissa jo 50mV erot alkaa olemaan ratkaisevia niin mikäli järjestelmä ei toimikkaan odotetulla jännitearvolla niin äkkiä siinä kerjää ongelmia.

Varmastihan kaiken saa toimimaan mutta se kuinka moni toimilaite/anturitieto toimii silloin vara-arvolla niin sitä meistä ei tiedä kukaan. Kyllähän hurjimmat taksiukot ajelee jopa akkuvahdin piuha irti että start/stop ei toimi mutta pätkäajossa esmes alkaakin akku tyhjenemään hissuksiin kun vahdin toimiessa oikein se ei tyhjenisi.

Jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa mutta itse suosittelen kuitenkin jättämään sen akkuvalvonnan toimintaan, koska se on mukana liki jokaisen järjestelmän toiminnassa ja vähentää myöskin polttoaineenkulutusta ym. Kun osaa ohjata laturia oikein eikä pelkällä perusarvolla.
joo emmä tässä nyt kokemattomuuttani ala vastaankaan hirmuisesti väittämään, ajan kanssahan nää selviää. Ainahan tuoreemmassa tekniikassa on kaikkea älä tee sitä älä tätä mutta myöhemmin huomataan, että ihan hyvin kävi.



Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 helmikuu, 2021, 11:07joo emmä tässä nyt kokemattomuuttani ala vastaankaan hirmuisesti väittämään, ajan kanssahan nää selviää. Ainahan tuoreemmassa tekniikassa on kaikkea älä tee sitä älä tätä mutta myöhemmin huomataan, että ihan hyvin kävi.




Juu ja varmasti markkinoille tulee huijausboxeja jne. Millä saadaan start/stopit ym. Toimimaan ilman että tarvii ostaa se 400€ maakaapelinpätkä.

Mutta toistaiseksi ei ainakaan omassa tiedossa ole konstia millä sen pystyis kiertämään kun ei siitä signaalista saa mitään järkevää ulos oskilloskoopillakaan (olen siis yrittänyt löytää yhteistä nimittäjää viallisille antureille) niin sen puoleen aika hankala varmaan kehittää toimivaa huijaustakaan sille.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Siis onko malleja joista ei saa startstoppia pois toiminnasta ihan katkaisijalla tai valikosta?

Tsiisus..
All work and no play makes Jack a dull boy.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 05 helmikuu, 2021, 11:18Siis onko malleja joista ei saa startstoppia pois toiminnasta ihan katkaisijalla tai valikosta?

Tsiisus..
pysyykös tossa muuten aina vai pitääkö joka startilla painaa se pois käytöstä?
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 helmikuu, 2021, 11:31pysyykös tossa muuten aina vai pitääkö joka startilla painaa se pois käytöstä?


Joka startilla erikseen. Ei riitä taksikuskien hermot ni ne sit tekee räpellyksiään..
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Muistaakseni picantossa oppinu pysymään pois päältä. Onneks nappi kojelaudassa.
En oo tolla ajanu pitkään aikaan.
All work and no play makes Jack a dull boy.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 05 helmikuu, 2021, 11:34Muistaakseni picantossa oppinu pysymään pois päältä. Onneks nappi kojelaudassa.
En oo tolla ajanu pitkään aikaan.


Siellä on vikatila päällä jos se ei automaattisesti aktivoidu. Kyseessä on kuitenkin päästöjenhallintaankin liittyvä laite niin sen TÄYTYYKIN lähteä automaattisesti päälle...
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 helmikuu, 2021, 11:32Joka startilla erikseen. Ei riitä taksikuskien hermot ni ne sit tekee räpellyksiään..
Niin se on mulla movanossakin. Liikkeellelähtö rituaaleihin kuuluu aina muistaa sammuttaa startstop ja kaistavahti
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 helmikuu, 2021, 11:35Siellä on vikatila päällä jos se ei automaattisesti aktivoidu. Kyseessä on kuitenkin päästöjenhallintaankin liittyvä laite niin sen TÄYTYYKIN lähteä automaattisesti päälle...
Voisko toi ilmeisesti pitempään heikkona ollu akku tehdä sitten ton.. Jos se akkuvalvonta on sitten todennu että pitää ladata isommin kokoajan eikä antaa motorin sammua?

No sitten kun saadaan uus patteri paikalleen niin näkee muuttuko käytös. Tossa vaihdossa ei siis mtn ihmeellistä että pitäisi onnistua kerrostalon ruudussakin?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 05 helmikuu, 2021, 11:42Voisko toi ilmeisesti pitempään heikkona ollu akku tehdä sitten ton.. Jos se akkuvalvonta on sitten todennu että pitää ladata isommin kokoajan eikä antaa motorin sammua?

No sitten kun saadaan uus patteri paikalleen niin näkee muuttuko käytös. Tossa vaihdossa ei siis mtn ihmeellistä että pitäisi onnistua kerrostalon ruudussakin?


Kyllä voi tehdä. Myös mm. Jos puhallin on isommalla kuin 2 nopeudella, kuskin vyö auki, joku ovi auki, jne jne jne. Estää startstopin toiminnan. Tulee ilmoitus condition not met. Mikäli ilmoitusta ei tule ja merkkivalo palaa kokoajan niin silloin siellä on vikaa tai akun varaustila tai laskennallinen kunto on liian alhainen.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 helmikuu, 2021, 11:32Joka startilla erikseen. Ei riitä taksikuskien hermot ni ne sit tekee räpellyksiään..
olikohan vaggiin myytävät käikäleet+ uusi start stopin sammutusnappi sitten näitä, että pysyy startinkinn jälkeen pois päältä jos on nappi off asennossa  :thinking:
Sinä vain