Peräkärryt ja niiden luokaton laatu.

Aloittaja Jarona, 04 kesäkuu, 2021, 22:20

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 16 lokakuu, 2021, 03:13Jonkun verran nyt vetäny kärryä ja testaillu jarruja. Ovat kyllä tosi tehokkaat jos niinkseen tulee. Älyboksissa on säädöt viiveelle ja jarrutusteholle, ja sitten tuo nappi millä saa lisää. Tää ties kuinka vanha boksi ilmeisestikkin on "time delay" eli aikaviive mallia, eikä sen kummemmin mittaile hidastuvuuksia tai ota huomioon mäkiä, vaan jarruttaa annettujen säätöjen mukaan.

Toisessa pikupissa oli vastaava boksi ja toiminnassa jotain omituista, joten tilasin uuden  "proportional" tyyppisen älyn. Sen kuuluis mittailla hidastuvuuksia ja kaltevuuksia ja automaattisesti säätää jarruvoimaa. Perussäätö siinäkin on napilla. Curt merkkinen ja satasen se maksoi, ei ole järin tyyriitä kamppeita.

Tässä jälkimmäisessä ei ole viivettä, en ole ihan varma miksi ekassakaan on, tai miksi proportional tyypissä ei ole.

Saa nyt nähä mikä ero käytännössä.


Ainoa "riski" noista jarruista mitä olen toistaiseksi keksinyt on se että jos mutkassa jarruttaa kunnon vauhdissa ja säädöt on liian kireellä ja kärryn jarrut menee lukkoon niin voisin kuvitella sen mahollisesti pulkkailevan itsensä ojaan tai väärälle kaistalle.

Mitenhän lie ku uuusissa fordeissa on sisään rakennettuna sähköjarrut, onko siinä absitkin kaikkiin kärryihin eli paukuttaa tehosta riippumatta


Tosin suomaliaan tuodessa ne varmaan joko revitään pois tai sit oikarilla tuhotaan se osa älystä

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 16 lokakuu, 2021, 03:13Jonkun verran nyt vetäny kärryä ja testaillu jarruja. Ovat kyllä tosi tehokkaat jos niinkseen tulee. Älyboksissa on säädöt viiveelle ja jarrutusteholle, ja sitten tuo nappi millä saa lisää. Tää ties kuinka vanha boksi ilmeisestikkin on "time delay" eli aikaviive mallia, eikä sen kummemmin mittaile hidastuvuuksia tai ota huomioon mäkiä, vaan jarruttaa annettujen säätöjen mukaan.

Toisessa pikupissa oli vastaava boksi ja toiminnassa jotain omituista, joten tilasin uuden  "proportional" tyyppisen älyn. Sen kuuluis mittailla hidastuvuuksia ja kaltevuuksia ja automaattisesti säätää jarruvoimaa. Perussäätö siinäkin on napilla. Curt merkkinen ja satasen se maksoi, ei ole järin tyyriitä kamppeita.

Tässä jälkimmäisessä ei ole viivettä, en ole ihan varma miksi ekassakaan on, tai miksi proportional tyypissä ei ole.

Saa nyt nähä mikä ero käytännössä.


Ainoa "riski" noista jarruista mitä olen toistaiseksi keksinyt on se että jos mutkassa jarruttaa kunnon vauhdissa ja säädöt on liian kireellä ja kärryn jarrut menee lukkoon niin voisin kuvitella sen mahollisesti pulkkailevan itsensä ojaan tai väärälle kaistalle.
Muistaakseni meidän kärryssä oli Tekonsha merkkinen jarrusäädin, molemmin puolin potikat joista pystyi säätämään viiveen ja tehon. Sähköjarruissa parempi ominaisuus vs työntöjarruihin on juuri toi säädettävyys, tehon pystyy säätämään kuorman mukaan. Liukkaalla kerran pääsin testaamaan, kuormasin kärryn liian takapainoiseksi ja yhdistelmä alkoi tehdä aikamoista luikertelua. Säätimessä oli keskellä nappi jolla pystyi jarruttamaan manuaalisesti. Jotenkin vahingossa painoin nappia ja kas, yhdistelmä oikesi. Se tunne, kun kärry alkoi jarruttaa oli kuin penskana joku otti hupparista kiinni ja nyppäs.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Mikaa7146 - 16 lokakuu, 2021, 21:04Muistaakseni meidän kärryssä oli Tekonsha merkkinen jarrusäädin, molemmin puolin potikat joista pystyi säätämään viiveen ja tehon. Sähköjarruissa parempi ominaisuus vs työntöjarruihin on juuri toi säädettävyys, tehon pystyy säätämään kuorman mukaan. Liukkaalla kerran pääsin testaamaan, kuormasin kärryn liian takapainoiseksi ja yhdistelmä alkoi tehdä aikamoista luikertelua. Säätimessä oli keskellä nappi jolla pystyi jarruttamaan manuaalisesti. Jotenkin vahingossa painoin nappia ja kas, yhdistelmä oikesi. Se tunne, kun kärry alkoi jarruttaa oli kuin penskana joku otti hupparista kiinni ja nyppäs.
Tekonsha on kans tämä mikä nyt käytössä. Nuo samat napit löytyy, pelaa kyllä hyvin.

Juuri vein pienen romukuorman keräykseen, 530kg plus kärry itse 1500kg ei ainakaan vielä juuri huomannut pysähtymisen kannalta.
E. Pysähtyy itse asiassa paremmin kun laittoi säädöt kohalleen.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 16 lokakuu, 2021, 22:39Tekonsha on kans tämä mikä nyt käytössä. Nuo samat napit löytyy, pelaa kyllä hyvin.

Juuri vein pienen romukuorman keräykseen, 530kg plus kärry itse 1500kg ei ainakaan vielä juuri huomannut pysähtymisen kannalta.
Painaako kärry 1500kg?

pantera

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 16 lokakuu, 2021, 22:39Tekonsha on kans tämä mikä nyt käytössä. Nuo samat napit löytyy, pelaa kyllä hyvin.

Juuri vein pienen romukuorman keräykseen, 530kg plus kärry itse 1500kg ei ainakaan vielä juuri huomannut pysähtymisen kannalta.
Tuttu merkki, muistaakseni mullakin oli sama , aika simppeli ja varmatoiminen oli

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Mikaa7146 - 16 lokakuu, 2021, 23:20Painaako kärry 1500kg?
1362kg nyt kun laskin oikeen matematiikalla.

E. Samalla omapainolla saa kärryjä millä on tuplaten kantavuutta, mutta halusin semmosen kärryn mihin voi pudotella kaivinkoneella romua ja kantoja eikä ole heti solmussa.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 03 lokakuu, 2021, 22:14Traktorin kärryjarruthan on uusissa pakolliset.
Eikös tämä ole ihan normihomma, ensin joku muualla maailmassa hyväksi havaittu on kielletty "vain kuolleen ruumini yli" ja kun ruumis on eläkkeellä niin muuttuu pakolliseksi  ::)
Tiukasti aisalinjalla.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 17 lokakuu, 2021, 09:15Eikös tämä ole ihan normihomma, ensin joku muualla maailmassa hyväksi havaittu on kielletty "vain kuolleen ruumini yli" ja kun ruumis on eläkkeellä niin muuttuu pakolliseksi  ::)

Taidat muistella lisäjarruvaloa..
Ja erästä yli-insinööriä
All work and no play makes Jack a dull boy.

Pertti K

Joo, mutta periaate pätenee moneen muuhunkin juttuun, jos ei nyt ihan kirjaimellisesti.

e: Piäisköhän sanoa pomolle että unohtaa sen palkankorotuksen, mutta jos sais titteliksi käyntikorttiin yli-insinööri.
Tiukasti aisalinjalla.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 17 lokakuu, 2021, 09:19Taidat muistella lisäjarruvaloa..
Ja erästä yli-insinööriä

Pikku coupe nissan joka tallilla on hyvä esimerkki tosta, siinä on mustattu lisäjarruvalo ja johdot on pitäny katkoa luukunsaranan vierestä

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: pantera - 17 lokakuu, 2021, 00:13Tuttu merkki, muistaakseni mullakin oli sama , aika simppeli ja varmatoiminen oli
Eikä muuten ollu "jarruvaijerit" jäässä talvella.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 16 lokakuu, 2021, 10:42Mitenhän lie ku uuusissa fordeissa on sisään rakennettuna sähköjarrut, onko siinä absitkin kaikkiin kärryihin eli paukuttaa tehosta riippumatta
Tarkoittanet kärryn jarrun älyä mikä löytynee kaikista uusista pikupeista, ainakin optiona.
Ne ottaa absin toiminnan huomioon ja koittaa säätää kärryn jarrutehoa vastaavasti mutta minun hatara käsitykseni on että varsinaista absia ei nekään saa kärryyn aikaseksi. Voin olla väärässäkin.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

palontie

Huomenna aattelin käydä tätä katsomassa,siis paljon tuolle sais kantavuutta=Ne säännökset oli muistaakseni niin sekavat.Paljonkohan tollasesta vielä viitsisi maksaa?

https://www.tori.fi/kainuu/Asuntovaunun_alusta_93336466.htm?ca=18&w=103
Eniten vituttaa kaikki.

signet

Lainaus käyttäjältä: palontie - 15 tammikuu, 2022, 19:59Huomenna aattelin käydä tätä katsomassa,siis paljon tuolle sais kantavuutta=Ne säännökset oli muistaakseni niin sekavat.Paljonkohan tollasesta vielä viitsisi maksaa?

https://www.tori.fi/kainuu/Asuntovaunun_alusta_93336466.htm?ca=18&w=103
Noissa on niin olemattomat kokonaispainot,että kun kestävän lavan tekee,niin kantavuutta ei paljoa jää.Kokonaispainoa  ei pysty korottamaan.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

palontie

Eniten vituttaa kaikki.