-78 Kadett

Aloittaja JiiTee, 25 elokuu, 2021, 12:45

« edellinen - seuraava »

JiiTee

Rustailen vaikka nyt sitten tänne seuraavasta projektista, vaikka kaikkia ei tämmönen kotelo kiinnostakaan. Kyseessä on kuitenkin sellainen auto johon aika monella on kosketuspintaa.

Kyseessä on siis -78 Opel Kadett, joka on ollut meidän suvussa uudesta saakka. Kadetin osti äiteen isä siis vuonna -78 ja ajeli sillä aina 90-luvulle saakka jolloin kuskin ajokyky oli jo sillä tolalla, että oli parempi lopettaa autoilu. Kadetia huollettiin säntillisesti ja säilytettiin aina tallissa.

-96 Kadett siirtyi yo-lahjan muodossa isoveljelleni. Tässä kohtaa Kadett olisi kannattanut pistää ns. naftaliiniin ja museoida samantien, koska kyseessä oli vähän ajettu täysin räpeltämätön yksilö. No eihän sellaista tapahtunut vaan Kadett toimi veljelläni käyttöautona jolla ajettiin ympäri ämpäri Suomea aina Rovaniemeä myöten.

Jossain vaiheessa veljelläni Kadetin käyttö väheni siihen malliin, että se siirtyi pitämään majaa takaisin Ähtäriin. Itse olin tuossa vaiheessa Jyväskylässä opiskelemassa ja ajokortin hankinta alkoi olla ajankohtaista. Kortin saatuani ajelin luonnollisesti osan ajoista isän Granadalla, mutta Kadett tuli myös vahvasti kuvioihin. Talvella mentiin luonnollisesti pitkää luisua vähän joka mutkassa. Kannettavasta kasettimankasta piti huudattaa Hurriganesia...  :))

Ostin autoon Festival-peltivanteet, kyljissä olevat listat poistettiin (ovat tallessa), GM-kasettimankkakin löytyi ettei tarvinnut enää kantaa irtosoitinta mukana. Nyt täytyy sanoa, että on ollut suht järkevä nuori silloin ja kaikki tehdyt muutokset ovat olleet ns. ajanmukaisia. Kaiuttimet on pinta-asennuksella eikä mitään turhia reikiä ole porattu minnekään, ei edes antennille.

Muutin sitten intin jälkeen Tampereelle ja Kadett jäi isän hoiviin Ähtäriin. Veljelläkin oli jo muut kuviot käynnissä eikä Kadett kiinnostanut sen enempää. Joka kesä sitä käyteltiin ja ajettiin pientä lenkkiä mitä säilöpaikan pihassa pystyi ajamaan. Itse olin jo siirtynyt Fomoco-tuotteisiin eikä Kadett kiinnostanut sen kummemmin muakaan.

Nyt sitten vuosien jälkeen tilanteet ovat muuttuneet ja veljellä on alkanut nostalgia nousemaan hattuun. :)) Sen lisäksi auto piti saada säilöpaikasta pois. Nyt kun oma talli on sen verran iso, niin Kadett oli parempi siirtää suoraan mun talliin odottamaan laittoa.

Kadett sai odottaa vuoroaan melkein parisen vuotta ennen kuin otin sen työnalle. Toki aikaa sitten oli hommattu uudet etulokasuojat vanhojen mädäntyneiden tilalle.

Nyt kun omat projektit on siinä mallissa ettei niille tarvitse tehdä juuri nyt mitään, niin oli aika aloittaa tämän kanssa taistelu.

Pitkä seisotushan ei tee koskaan hyvää autolle (varsinkaan kylmässä) ja sen huomaa myös tässäkin. Jarrut on jumissa, kaasari on alkanut sohlaamaan, ruostetta on alkanut puskemaan sinne tänne.
Aloitin keulan purkamisella, puskuri, valot, maski, sisälokarit, lokarit on purettu. Uusia etulokareitakin on nyt soviteltu paikoilleen. Kokonaisuutena Kadett on kuitenkin edelleen hämmästyttävän hyvässä kunnossa (kiitos kaikelle sille ruostesuojaamiselle) ja kaikki ruuvit/pultit ovat auenneet ilman väkivaltaa.

Tähän hätään ei ole vielä kuvia tai on niitä, mutta ne pitää suoltaa jonnekin netin syövereihin ensin.

Alkuun tuli nyt tällainen historia pläjäys ja seuraavat päivitykset onkin sitten silkaa asiaa tai sitten ei... :))

Camino79

Ilman muuta lisää stooria ja ennenkaikkea niitä kuvia!  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

JiiTee

You cannot view this attachment.

Tsek tsek...

JiiTee

You cannot view this attachment.

Toisaalla tulikin jo todettua kuinka nuo loksut ei istu kuin vasaralla, vastimella ja rälläkällä. Ei mitään uutta mitä tarvikeosiin tulee. Pientä säätöä vaan..  :))

You cannot view this attachment.

Eilen tuli veivattua tallissa järjestys uusiksi jotta mahtuu temuamaan kunnolla. Rengasdollyt alle niin voi siirrellä tarpeen mukaan.

Smirkelimies

30 vuotta sitte tuli istuttua monta turhan ajon kierrosta samanmoisessa ku kierrettiin yhen Artsin kaa Iisalmessa perjantai-rinkiä.

Hyviä ja luotettavia autoja nuo, semmosen kuvan sain.

Sitte Opeli keksi ne Omegat ja muut missä oli vikaa vian perään. Niin ainakin isän Omegoissa.

JiiTee

Nyt kun kerran on vielä lomalla, niin ajattelin aamusta hieman purkaa takapäästä rojuja pois ja kenties tehdä jotain muutakin. Aina kun alkuun pääsee, niin eihän sitä osaa lopettaa ihan heti. Irroitin takaluukun ja muutaman lasin. Vasemman takasivulasin irroituksen jälkeen huomasin ikkuna-aukossa pari erikoista kohtaa, jonka johdosta piti ryhtyä tekemään kaivauksia.  :))

You cannot view this attachment.

Takalokasuojaan on vaihdettu pala jossain vaiheessa, josta mulla ei ollut mitään tietoa. Piti tiedustella asiaa kotopuolesta ja siellä tapahtuma kyllä muistettiin. Tapahtuma-ajaksi muisteltiin vuoden - 85 talviaikaa. Kadett oli lähtenyt syvistä urista kuskin lapasista ja päätynyt ojaan. Traktorin avustuksella Kadett takaisin tielle ja matka oli jatkunut. Auto korjattiin jossain pajassa Alavudella.

You cannot view this attachment.

Kun kerran epäkesko oli käsissä, niin takalokari meni pellille saakka.

You cannot view this attachment.

Samalla painolla meni sitten takaluukkukin pellille saakka. Tarkoitus on siis hioa ulkokuori pellille jotta saa puhtaan aloituksen uusille maaleille.

You cannot view this attachment.

Nuoruuden tarravirityksetkin on vielä sivulasissa paikoillaan, joskin jo rispantuneet.

Kadett pistetään siis museokilpiin ja tarkoitus on vaan laittaa laittoa vaativat kohdat kuntoon. Ei pureta atomeiksi, eikä todellakaan entisöidä yli.

JiiTee

Eipä se tuo takalokasuojan kopsu ollutkaan tapahtunut kuvatulla tavalla vaan tapahtumasta oli tietoa vihkosessa jota isä oli selaillut tiistai-iltana. 24.8.-86 Kurikassa oli toinen auto kolhaissut kylkeä ja jälkiä oli tullut kolme kappaletta. Tekijän tiedotkin oli rustattu vihkoon. Seuraavana päivänä autoa oli näytetty Alavudella vakkaripajalla jossa autoa muutenkin huollettiin. Korjaus oli maksanut 800mk ja lasku lähetettiin Kurikkaan. 1.9.-86 auto oli taas kunnossa. Siinä taas vähän historian pölinää...

You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Tiistaina ei ehtinyt hinkata pellille kuin oikean takalokasuojan ja oikean helman. Eilen tuli aloitettua hiominen jo aamupäivällä joten pellille tuli katto, molemmat ovet ja konepelti. Tänään hinkkasin vielä etu- ja takahiekkapellin pellille sen verran mitä epäkeskolla saa. Loput värien poistamisessa onkin enemmän ja vähemmän sellasta nypläämistä. Hinkkailee niitä sitten aina kun jaksaa. Puhaltamalla sais tietty nopeasti, mutta nyt se ei oikein napostele.

Jahka loput väreistä on pois, niin vois sovitella nuo etuloksut kunnolla. Tuulilasi ja toinen oven lasi kans irti. Ovenkahvat saa vielä olla kiinni, kun joutuu aukomaan ovia loksujen sovituksen aikana. Sen jälkeen vois ryhtyä hieromaan pohjia tarvittaviin kohtiin.

A.Naali

Mulla olis tommonen c kadetin raato Mäntyharjulla. Käytännössä osatäydellinen, mutta seissyt metsässä 15vuotta. Saa hakea varaosiksi jos kiinnostaa.

Sleepercooler

Opel on pop ja kedappi siisti :+1:
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 03 syyskuu, 2021, 20:48Mulla olis tommonen c kadetin raato Mäntyharjulla. Käytännössä osatäydellinen, mutta seissyt metsässä 15vuotta. Saa hakea varaosiksi jos kiinnostaa.

Jotain osaa kyllä varmaan tarviikin. Ainakin takapuskurin raudan. Tarviiko metsäkoneen ja raktorin hakemiseen vai onnistuuko helpommalla? :))

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 03 syyskuu, 2021, 23:55Jotain osaa kyllä varmaan tarviikin. Ainakin takapuskurin raudan. Tarviiko metsäkoneen ja raktorin hakemiseen vai onnistuuko helpommalla? :))

Traktori tuolta löytyy, jolla saa hinattua tielle. Tiedä sitten millanen jumppa saada trailerille.

Osia en tuosta lähde erikseen irroittamaan, mutta jos koko läjän vie, niin hyvä.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 03 syyskuu, 2021, 23:59Traktori tuolta löytyy, jolla saa hinattua tielle. Tiedä sitten millanen jumppa saada trailerille.

Osia en tuosta lähde erikseen irroittamaan, mutta jos koko läjän vie, niin hyvä.

Jo vain, kokonaisena viedään. Vinssillinen kippikärry on käytössä, että eiköhän se kyytiin saada.

Rusty

Näin se kysyntä ja tarjonta kohtaa.  :+1:
Ah, ahtaita aikoja.

SuomiKp

Semmosta, että kun hiot to pellille, niin kerrotko, miten siitä eteenpäin?
Tarkoitan, millä "maalilla" aloitat, mitä sen jälkeen jne?
Vaikka tuotenumeroineen ja paikoista, mistä sitä voi ostaa, ja onko kilikali vai ei.
Kiitos etukäteen

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: SuomiKp - 04 syyskuu, 2021, 18:03Semmosta, että kun hiot to pellille, niin kerrotko, miten siitä eteenpäin?
Tarkoitan, millä "maalilla" aloitat, mitä sen jälkeen jne?
Vaikka tuotenumeroineen ja paikoista, mistä sitä voi ostaa, ja onko kilikali vai ei.
Kiitos etukäteen

No juu, että semmosta... Sen verran oon nyt laiska tällä hetkellä, että en ryhdy sen kummemmin listaamaan tuotteita. Sanotaan nyt kuitenkin sen verran, että kilikalit on nou nou ja kaikki käytettävät kamat on auto- ja raskaankaluston linjoista. Kamat tulevat Colornetin (HL-Group) kautta.

Ja sitte asiaan... Tää homma hidastu heti kun piti töihin palata ja viime viikko menikin järkytyksestä toipuessa. Nooh, eilen kuitenkin kaavin massoja pois vasemmasta helmasta ja hioin värit pois. Samalla sitten hinkkasin takapellin puhtaaksi. Pitää varmaan tehdä jonkunlainen toimintasuunnitelma, ettei mene tallissa aina hetki pelkkään haahuiluun.  :))

You cannot view this attachment.