-78 Kadett

Aloittaja JiiTee, 25 elokuu, 2021, 12:45

« edellinen - seuraava »

Teippi-Mikko

mä oon vetäny korikittejä tällä https://www.fixusnet.fi/fin/silikonipu_patr_300ml_teollisuusmal-p-654707-52479/
lähemmäks 20v, ei oo pahaa sanottavaa.

JiiTee

Viime viikolla tuumailin, että josko leikkis leipuria ja aloitin pohjien teon. Takaluukussa ei ollut kuin pari kohtaa missä oli pientä vipinää, niin aloitin siitä. Tehdään helppo ensin, niin ei heti ala kyrsimään.  :))

You cannot view this attachment.

Muutama ilta menikin sitten keulan peltejä leipoessa, joissa olikin sitten vähän enemmän sanomista. Ei nyt mitään massiivista, mutta loimotusta senkin edestä. Taidan edetä tässä hommassa nyt sitten edestä taakse, niin tulee tehtyä edes jonkinlaisessa järjestyksessä.

You cannot view this attachment.

Viikonlopun päätin pitää taukoa, ettei toi paskempi kyynärpää kiukuttele tällä viikolla niin paljon. Eilen nappasin duunista mukaan työkalut saranatappien irroitusta varten. Ehtoolla sitten paukuttelin tapit irti, irroitin stopparit ja nostelin ovet pois.

You cannot view this attachment.

JiiTee

Parina ehtoona veivattu taas pohjia. Katossa oli pari lommoa jotka vaati hieman oikomista. "Norsupyssyllä" vetoniittiä kiinni ja vetoja. Pienet kitit muutamaan kohtaan ja katto oli sitä myöten valmis.

You cannot view this attachment.

Ovien sisäpuolelle ei viitsis millään tunkea käsiään kaiken sen kotelosuojan takia, mutta purin kuitenkin lukot ja kahvat pois. Molemmat ovet on alareunojen sisäpuolelta turvonneet joten niihin pitää hitsuutella paikat. Siihen hommaan palaan varmaan ens viikolla.

Takalokasuojiin ja takahiekkapeltiin aloin kanssa tekemään pohjia. Oikea puoli tulikin jo valmiiksi. Vasen puoli ja takahiekkapelti on vielä vaiheessa.




JiiTee

Viime viikolla vasenta takalokasuojaa ja molempia helmoja tehdessä katselin vähän tarkemmin vasenta loksua pyöräkotelon puolelta , niin sen verran näytti olevan kuppaa, että meni saman tien istumiseksi kohteen vieressä.

You cannot view this attachment.

Ei se hetki hukkaan mennyt vaan tuumailin ensin ryhtyiskö veivaamaan paikkaa itse vai löytyiskö vielä valmista korjauspalaa? Löytyihän niitä ja hintakin oli sen verran edullinen, että ei jaksa ryhtyä itse tekemään paikkaa. Samalla kertaa tilasin kasan muitakin osia mitä tarvitaan. Peltihommia siis tiedossa, mutta ei onneksi mitenkään paljon eli ovet ja tuo pyöräkotelo.

Eilen kulutin aikaa edes jotenkin järkevästi ja rappasin konepellin ja takaluukun pohjaväreihin, ensin happo alle ja perään filleriä.

You cannot view this attachment.

JiiTee

Päivitelläänpäs tätäkin projektia tänne...

Osakuorma tuli Gyntherlandiasta tuttuun tapaan noin viikossa ja sisälsi kaiken mitä pitikin. Ovet lähti käsittelyyn ensin, kuskin oveen tuli siis uusi alareunan pelti ja ulkopeltiin tuli myös uutta palaa. Apukuskin oveen tuli vaan pieni paikka pintapeltiin. Saumat lääpin ensin Terosonin tinankorvikkeella, jonka jälkeen veivasin molempiin oviin pienet pohjat. Kuvat meinasi unohtua vallan ottaa, mutta kyllä sitä jotain muisti napsia.

You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.


Oon sen verran mukavalla päällä tällä hetkellä, että voisin tehdä tähän loppuun pienen arvion käyttämistäni kiteistä. Se on sitten eriasia kiinnostaako ketään moinen asia...  :))

You cannot view this attachment.

Kuvassa siis tähän projektiin käytettyjä kittejä. Yleensä pärjää kyllä parilla eri tuoteella, mutta nyt oli ilmaisia tuotteita tarjolla, niin pitihän niitä kokeilla. Kaikki purkit oli vajaita, että ei niitä kaikkia ole tähän projektiin lingottu...  :))  Ja kyllä, tässä ei komeile mikään marketeista saatavilla oleva tuote, koska mun mielestä ne on silkkaa skeidaa. Tosin ei ne kaikki ns. ammattituotteetkaan ole hyviä vaan kaukana niistä, kuten kohta huomaatte.

Car System - Steel

Ns. metallikitti jota tulee käytettyä pellin kulmissa (jos tarvitsee täyttöä) ja hitsisaumojen päällä. Mukava levittää, kuivuu nopeasti, ei tuki laikkaa kuivuttuaan, oikein levitettynä hyvin tiivis. Kannattaa hioa mahdollisimman pian kuivumisen jälkeen, koska tämä kovettuu pirun kovaksi. 4/5 tähteä.

Besa - Urkilight

Hyvä peruskitti kaikenlaisiin pohjiin, hyvä levittää, kuivuu nopeasti, mutta saattaa hiomisen alussa tukkia hieman laikkaa. Helppo hioa ja kitin reunaan ei jää pykälää. 3/5 tähteä.

Silco - 6090 B9 Multi Azure

Hyvä peruskitti kaikenlaisiin pohjiin, todella miellyttävä levitettävä, kuivuu nopeasti, helppo hioa ja kitin reuna jää todella sileäksi. Jää ehkä hieman huokoiseksi, mutta ei mitenkään pahasti. 4/5 tähteä.

Evercoat - Rage Gold

Tästä ei ole oikein mitään hyvää sanottavaa. Lähinnä ihmettelen kuka haluaa tehdä tällä pohjia...
Todella notkeaa purkista otettaessa, kehnohko levittää, mutta voi lääppiä aika kauan ees taas, kuivuu ihan helvetin hitaasti ja kuivumisen jälkeen pinta jää tahmeaksi, joka tietenkin tukkii laikan saman tien. Tukki laikan myös vielä seuraavana päivänä levityksestä.  :o Kovahko hioa, jää huokoiseksi, mutta kitin reuna jää yllävän hyväksi vaikka ei siltä näytäkään. 1/5 tähteä.





1320

Tuota Car Systemin kittiä olen itsekin käyttänyt ja tykännyt sen ominaisuuksista. Eikä ole pahan hintaistakaan, tosin en tiedä ovatko noi muutkaan sen kalliimpia.

Hieno projekti, erittäin mielenkiintoista seurattavaa! :+1:
Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 02 joulukuu, 2021, 20:46Tuota Car Systemin kittiä olen itsekin käyttänyt ja tykännyt sen ominaisuuksista. Eikä ole pahan hintaistakaan, tosin en tiedä ovatko noi muutkaan sen kalliimpia.

Hieno projekti, erittäin mielenkiintoista seurattavaa! :+1:
Car System on ollu aika tasasen hyvää kaikessa. Ei oo tullu vastaan selviä pettymyksiä. Nyt vaan ei kukaan taida myydä sitä täällä.
En varmasti oo.

1purehell

Outoa, tuo Rage Gold on kyllä mulla pelittänyt ihan hyvin.  :thinking:  Tarpeeksi kovetetta ja kunnollinen sekoitus, niin hyvin kuivuu hyvin ja on mun mielestä helppo hioakin.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 joulukuu, 2021, 02:44Car System on ollu aika tasasen hyvää kaikessa. Ei oo tullu vastaan selviä pettymyksiä. Nyt vaan ei kukaan taida myydä sitä täällä.

Duunissa on Car Systemin kittejä tullut käytettyä jo useamman vuoden. Ja kyllä niitä saa edelleen http://www.stando-car.fi/pages.php?pages_id=179

Hyvä kun tuli tuosta Rage Goldista eriävä mielipide. En tiedä oliko tuo purkki jotenkin susi, mutta ei auttanut edes isompi koveteen määrä. Lämpöä mulla on tallissa sen 15-18°C ja kaikki muut kitit kuivui hyvin paitsi tuo Gold.

Töissä on vielä yks Evercoatin kitti, Easy Sand. Semmosta lurukittiä, jolla on helkutin mukava tehdä pieniä pohjatöitä.
 
Kyllähän kaikilla kiteillä tekee pohjia, mutta siinä vaiheessa kun sitä tekee harvase päivä, niin silloin kitin ominaisuuksilla on hyvin paljon väliä.

Camino79

Mikähän se mulla oli, muistaakseni joku u-pol expert tms. niin se oli kyllä TODELLA miellyttävää. Koostumukseltaan semmosta "meikkivoidetta" ja helppoa hioa eikä kuivunut pitkään  :D  jos kolmea eri paikkaa kittaili niin ei tarvinnu odotella ollenkaan, yhden kuk sai kitattua niin pääs hiomaan jo seuraavaa ja kun sen sai hiottua ni uus kittikerros ja hiomaan seuraavaa jne.  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

jusssi

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 25 elokuu, 2021, 12:45...takaisin Ähtäriin.

Koitin kaivella muistin syövereitä, että kukahan täällä on ajellut tuollasella, mutta ei löydy...  ;D
No hieno homma, että Kadett saa uuden elämän, vanhat Opelit on itelläkin lähellä sydäntä vaikken semmosta omistakaan.  :+1:
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 21 joulukuu, 2021, 10:15Koitin kaivella muistin syövereitä, että kukahan täällä on ajellut tuollasella, mutta ei löydy...  ;D
No hieno homma, että Kadett saa uuden elämän, vanhat Opelit on itelläkin lähellä sydäntä vaikken semmosta omistakaan.  :+1:

Nyt kun muistelee, niin loppujen lopuksi tämä liikkui sillä kylällä aika vähän. Itse kurvailin tällä enemmän viikonloppuisin, joten Ostolantien rinksalla tuli ysärin lopulla viihdyttyä ihan riittävästi.  :)) 

Viime viikolla tahkosin tuon ruosteisen pyöräkotelon kanssa. Piti nypätä sivuverhous ja takapenkki pois ihan turvallisuus syistä. Onhan se kiva kun on suojattu paikkoja, mutta siinä vaiheessa kun pitää korjata, niin hermo kiristyy aikalailla.. Sitä taikinaa on kaikki paikat täynnä ihan helvetisti! Vieläkin kyrsii koko homma, mutta tulipahan tehtyä. Ei syttynyt isompaa liekkiä vaikka vähän joka käänteessä se lepattikin. Kuviakaan en napsinu oikein ollenkaan koko hommasta... Siistin oikein saumatkin vaikka ne jää maalien ja kiveniskumassan alle piiloon. Koteloon on siis vaihdettu koko kaari tarvittavalta osin.

You cannot view this attachment.

Tänään temusin vielä pohjien parissa hetken aikaa. Hieman jäi vielä nyplättävää, mutta muuten alkaa olemaan koppakin pohjavärejä vaille.




JiiTee

Maanantaina oli mukavan raikas keli, niin kärräsin Opelin työmaalle ja jatkoin nypläämistä iltaan saakka. Jatkoin sitä samaa nypläämistä vielä eilen töiden jälkeen ja litroja myöhemmin koppa on pohjavärissä... Ei mulla sinänsä mitään hoppua ole, mutta sanovat, että elämässä pitää olla tavoitteita, joten asetin vuoden lopun sille, että olis koppa pohjavärissä. Ovet on vielä vetämättä, mutta sen verran löysään pipaa, että ne menee pohjaväriin viikonloppuna tai sitten ens viikon alussa.

Ja lopuksi tunnelmapala eiliseltä...

You cannot view this attachment.

JiiTee

Nyt on myös ovet pohjavärissä. Nyt kaikki romut saavat kuivua rauhassa muutaman viikon ennen hiomista. Konepellin ja takaluukun vois periaatteessa hioskella ens viikolla, mutta täytyy varmaan tehdä yks ralli-pösö välissä ennen kuin ryhtyy siihen hommaan. Huomenna taidan kärrätä Opelin takas kotitalliin, kun kelikin näyttää olevan kohdallaan.

You cannot view this attachment.

Happopohjaa taas alle, ihan vaan mielenrauhan takia. :))

You cannot view this attachment.

Ja hinkkaväriä perään...

Hupeli

Toisilla se työ ja harrastus yhdistyy.
Työpaikalla kun voi tällaista tehdä niin..