Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Harri S

Aamuisten koevetojen ja säätöyritysten jälkeen oli myönnettävä että kiinanmoduli sekoaa kun kierrokset menee yli 3500 ja sytytys alkaa pätkimään.

Joten Mallory käteen, osiksi ja siinä näytti olevankin keskipakosäätö sen verran paksussa ruosteessa että se ilmeisesti takerteli ja jätti ennakot välillä täysille mikä käy logiikkaan välillä seonneesta tyhjäkäynnistä.
Laitoin pikaisesti huolletun jakajan paikalleen ja testailin sitä sitten jonkin verran, enkä saanut  enää syttää sekoamaan.

Sitten otin työn alle auton takajousituksen korottamisen koska pakoputket raapii kanttariin kotipihaan laskeutuessa. Maltillinen parin sentin korotus syntyi uusilla jousisakkeleilla jotka tein vastaavan paksuisesta teräslevystä kuin alkuperäisetkin.
Pulteiksi millikierteiset joista sorvasin kannat pois ja hitsasin läpikii sakkelin lappuihin kuten alkuperäisissäkin.





Korotus on nyt sopiva ja auton perä ei enää roiku ajettaessa keulaa alempana.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Perän korotuksesta tuli hyvä enkä saanu moottorin säätöjä enää sekoamaan aamupäivän keoajoilla.
Kulityynyt on parissa vuodessa vajunnu sek verran että öljynsuodattimen siirtopala vastasi jonetupalkkiin ja syntynyt tärinä aiheuttaa laippatiivisteestä öljyvuotoa.
Otinkin molempien puplien moottorikorvakoita sen verran auki että sain tyyjyt ja kiinnikkeen väliin 4mm shimmiprikat. Nyt suodattimen siirtopala ei vastaa enää mihinkään ja konepellin ja ilmansuodattimenkin välissä on jälleen noin 10mm.

Pidemmilöä reissulla kaasujalan sukka tuppaa hikoamaan kun pakosarja on lähes kiinni kaasupolkimessa ja päätin ajankulukdi värkätä lämmityslaitteen puhaltimelta kanaalin kuskin puolen pakosarjalle jolloin kohdennetulla puhalluksella saa kummasti pakosarjan seutua jäähdytettyä.

Sopiva kanaaliaihio/protptyyppi syntyi ikivanhasta pinaisesta hitsauspuikkolaatikosta joka on vanhaa kunnon ämpärimuovia. Tein laatikkoon pellistä suulakkeen, haitariletkun liitoksen sekä kiinnityspellin jolla kanaali kiinnittyy lämppärikennon alle kytkinkopan yläpuolelle, venttiilikoppien korkeudelle.







Niittasin osat yhteen pellistä leikattujen taustaprikkojen avulla, putsasin tinnerillä ja pikku hionnan jälkeen ruiskin pintaan mustaa maalia.



Kanaali sopi hienosti paikalleen ja puhallus on voimakas ja koeajon jälkeen rintapeltiä kärsii kosketella eikä se ole enää polttavan kuuma. Puhallinhan ottaa raitisilman apparin sisälokasuojan ja ulkolokasuojan välistä eikä moottoritilasta.





Nyt kun kanaalin "prototyyppi" on toimivaksi todettu voi tuon keskiosankin vääntää vaikka kokonaan pellistä jos siltä alkaa tuntumaan.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Oliks siellä pakosarjojen ympärillä lämpöä eristävät nauhat?

Harri S

Ei sinne mitään mahdu ja jos mahtuisikin niin sitten puolet pakosarjanpulteista jää asentamatta. Hankalimman pakosarjanpultin kantaan on porattu kierteille 8mm kannalla oleva pienempi pultti jolla se kierretään aluksi paikalleen auton alapuolelta käsin kahden primääriputken välisestä raosta, yhden primääriputken mutkan taakse pienellä lista-avaimella ja loppukiristys tehdään erikoisavaimella siitä varsinaisesta pultinkannasta.
Pakosarja on reilun sentin päässä kaasujalan pikkuvarpaasta mutta ilma vaihtui jo aiemmin niin hyvin että rintapellistä ei kuitenkaan pala maalit. Kaasujalan ylimääräinen hikoaminen ruuhkassa seisoessa oli tarkoitus saada kuriin lisätuuletuksella ja tällä hetkellä se tuntuis onnistuneen. Kesän hellekelit kertonee lopputuloksen.

Auton tilankäyttö on ihan millipeliä joka suunnassa ja 5mm suuntaansa aiheuttaa tekniikan kosketuksen koriin tai ohjauslaitteisiin.
No, ehkä konepeltiin on sentään hieman yli 10mm. Mutta hammastankoon 3mm, etupalkkiin 2mm ja pakosarjoilla on tilaa 5-10mm. Myös vaihteisto on sivuiltaan 5mm päässä runkopalkeista ja kardaanin laippa irroitetaan vaihtesitosta pienen lisäluukun kautta joka löytyy kardaanitunnelin kyljestä jahka kuskin penkin ja käsijarrukahvan jalustoineen ottaa ensiksi pois edestä.
Siellä pakosarjojen alueella on ahdasta kun kulkevat lohkoa ja turbiinikoppaa pitkin, siis todella ahdasta, eikä tilaa voi kasvattaa koska sitten loppuu kuskilta jalkatilat ja mm. jo nyt siirretyt "runkopalkit" menettää alkuperäisen tarkoituksensa. Öljypohja ja pakoputket hilppii kii hallinlattiaan kun auto ajettiin jarruteriin.
Cyclonen myötä tulleista kokemuksista kunnon ilmanvaihto on paljon tehokkaampi tapa poistaa ylimääräistä lämpöä konepellin alta kuin eristenauha ja siellähän sitä tilaa oli nyrkinverran joka suuntaan ja eristenauhaa niin paljon kuin pakoputkistoon mahtui.
Päätoiminen harrastaja