Auton talvisäilytys ulkona

Aloittaja Kalu, 20 marraskuu, 2021, 22:20

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Kyllä mulla kestää monta viikkoa tuossa autokatoksessa tai kylmällä säilytystallilla ennenkuin semmoinen pienempikään Piilteeman kosteudenpoistaja on täynnä. Kertaakaan ei ole yli mennyt vaikka laiskahkosti tyhjentelenkin - kaatunut on  :panic: Ihan ulkosäilytyksestä ei kylläkään ole pitkäaikaista kokemusta.
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 marraskuu, 2021, 21:45Kyllä mulla kestää monta viikkoa tuossa autokatoksessa tai kylmällä säilytystallilla ennenkuin semmoinen pienempikään Piilteeman kosteudenpoistaja on täynnä. Kertaakaan ei ole yli mennyt vaikka laiskahkosti tyhjentelenkin - kaatunut on  :panic: Ihan ulkosäilytyksestä ei kylläkään ole pitkäaikaista kokemusta.


Mä veikkaan että se katos pelastaa paljon ja ettei oo kosteaa maata alla  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 21 marraskuu, 2021, 21:48Mä veikkaan että se katos pelastaa paljon ja ettei oo kosteaa maata alla  :D
Mullapa onkin lattialämmitys autokatoksessa  8)
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Eikö kuulostakin paremmalta kuin "huonot eristeet autotallin katossa".
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 marraskuu, 2021, 22:25Eikö kuulostakin paremmalta kuin "huonot eristeet autotallin katossa".


Kiitos, tää helpotti  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 21 marraskuu, 2021, 17:43tosta purkucapricesta oli ehjänä ollessaankin pressulla tuhottu maalipinta kun oli hinkannu kaikki reunat pellille ja sitte ruostunut.

Lumi tuottaa ihan hullua kondensoimista jos lämpötila sahaa siinä nollan tietämissä. Sitä vettä on niin kauheet määrät autossa että vähän skeptisesti suhtaudun johonki kosteudenpoistajaan, mutta voisin sellastakin koklata kyllä ens talvena noihin pahimpiin.
Just sen takia ne kaikki lävet pitäs olla kiinni. Koska kaiken pahin kondensointi tulee, jos kylmällä lumella kuorrutettuun pääsee sisään lämpösempää ja kosteeta ilmaa. Se lumi/jääkerros ei lämpee ilman kanssa samaan tahtiin.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 marraskuu, 2021, 00:46Just sen takia ne kaikki lävet pitäs olla kiinni. Koska kaiken pahin kondensointi tulee, jos kylmällä lumella kuorrutettuun pääsee sisään lämpösempää ja kosteeta ilmaa. Se lumi/jääkerros ei lämpee ilman kanssa samaan tahtiin.
tuntuu myös auton rakenne vaikuttavan aika paljon. Volvo 144 ei kondensoi eikä homehdu vaikka tupakki ikkuna on jumittunu auki. Saab 99 taas hikoo homona, kattoluukkukaan ei ainakaan auta...

palontie

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 marraskuu, 2021, 21:45Kyllä mulla kestää monta viikkoa tuossa autokatoksessa tai kylmällä säilytystallilla ennenkuin semmoinen pienempikään Piilteeman kosteudenpoistaja on täynnä. Kertaakaan ei ole yli mennyt vaikka laiskahkosti tyhjentelenkin - kaatunut on  :panic: Ihan ulkosäilytyksestä ei kylläkään ole pitkäaikaista kokemusta.


Kissanhiekkaa pari pussia mulla viime talvena oli koppimoparissa kosteudenpoistajana.
Eniten vituttaa kaikki.

leemu

Homehtumista estää tehokkaimmin kunnollinen siivous.
Tolulla tms. pyyhkii kaikki paikat, eritoten sellaiset joita kosketellaan.

NonSenCe

juu sisäpesu (ja kuivatus) tai vähintään imurointi kaikesta elävästä materiaalista (syksyn lehdet ja ruohot jne) kosketus yms pintojen homekäsittely (hellävarasena kotikutoisena aineena esim etikka ja vesi seos joko suihkimalla tai rätillä pyyhkien).

muovimurkulalta näyttävän "kissanhiekka" toimii kyllä myös kosteuden poistajana. on käytännössä samaa silica gel murua mitä vaatteiden taskuissa tulevissa pienissä pussukoissa on. itse tosin pidin sitä vähän tehottomana keräämään ilmankosteutta. usein kuitenkin heitän sitäkin auton lattialle tai penkille jos sattuu halvalla säkin löytämään. ei siitä haittaa ole. sen kun voi sitten imuroida keväällä pois kuitenkin.

mutta nykyään laitan auton jalkatilaan tms ämpärin, jonka päälle sopii roikkumaan iso siivilä, siivilän täyttää tiesuolalla (25kg säkki alle 20e on 77% kalsiumkloridia, jota niissä esim motonetin muovikotelo ja pussukka jutuissa on).

viimevuonna ostamastani tiesuola säkistä on laitettu kai viiteen autoon muutaman litran verran kuhunkin, ensin hileet kovettuu kakuksi, sitten alkaa tihkumaan vettä alla olevaan astiaan (hyvä käydä heittämässä vedet pellolle jossain välissä kun sitä näkee sinne kertyneen ettei vesi kierrä turhaan uudelleen auton sisäilmaan). mullahan on kesät talvet käyttiksessäkin sellanen tiesuolakakkunen laatikossa. ja on siellä vettä välillä pohjalla joka pitää kaataa pois kun alkaa loiskuminen kuulumaan. :D

 vielä taitaa samasta säkistä riittää täksi talveksi muutamaan autoon samasta pussista. ja ainahan loput voi vaikka heittää pihalle jäätä sulattamaan jos haluaa.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-