Toyota 1989 (carina2) ei starttaa. (vika korjautui pääsulakkeella, ehkä)

Aloittaja NonSenCe, 15 joulukuu, 2020, 16:04

« edellinen - seuraava »

NonSenCe

eli tojota joka ei hajoa koskaan, hajosi tänään.

eli perus carina kakkonen kaasarimalli automaatti, ei starttaa tai tee mitään kun kääntää avaimesta. täysin äänetön.
ei startin naksahduksia. virrat päällä asentoakaan ei tunnu olevan, kun ei lähde tuulilasin yms puhallus päälle. kuten minusta ennen on lähtenyt kun kääntää ns virrat päälle asentoon.

ajovalot kääntää päälle ne kyllä syttyy eivätkä himmene kun avaimesta kääntää. kojelaudan taustavalot ei syty vaikka ajovalot syttyy. nekin ovat minusta aiemmmin alkaneet toimimaan ihan ajovaloilla ettei ole tarvinnut auton olla käynnissä. mutta sinne kojelautaan syttyy kyllä yksi punainen valo oikeaan alareunaan (laturi? tms mikä siellä on aina syttynyt ennenkin kun avaimen kääntää virta asentoon)

automaattivaihteiden runklaus ei muuta tilannetta. eli ei starttaa p eikä n asennossa. eikä pieni kohtelias nyrkin iskukaan virtalukon alueelle auttanut.

eli mikä vikana.. virtalukon pohja? meneekö kaikki kojelaudan valot ja puhaltimet yms sen kautta?

edit: pääsulakkeiden vaihto taisi auttaa kun ne isoimmat ja helpoimmat sulakkeet ja releet kaikki samalla kerralla vaihtamalla käynnistyi ongelmitta.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 15 joulukuu, 2020, 16:04eli tojota joka ei hajoa koskaan, hajosi tänään.

eli perus carina kakkonen kaasarimalli automaatti, ei starttaa tai tee mitään kun kääntää avaimesta. täysin äänetön.
ei startin naksahduksia. virrat päällä asentoakaan ei tunnu olevan, kun ei lähde tuulilasin yms puhallus päälle. kuten minusta ennen on lähtenyt kun kääntää ns virrat päälle asentoon.



Helppohan se pohja on esille kaivaa ja mitata pinnit tai antaa hyppyvirta

ajovalot kääntää päälle ne kyllä syttyy eivätkä himmene kun avaimesta kääntää. kojelaudan taustavalot ei syty vaikka ajovalot syttyy. nekin ovat minusta aiemmmin alkaneet toimimaan ihan ajovaloilla ettei ole tarvinnut auton olla käynnissä. mutta sinne kojelautaan syttyy kyllä yksi punainen valo oikeaan alareunaan (laturi? tms mikä siellä on aina syttynyt ennenkin kun avaimen kääntää virta asentoon)

automaattivaihteiden runklaus ei muuta tilannetta. eli ei starttaa p eikä n asennossa. eikä pieni kohtelias nyrkin iskukaan virtalukon alueelle auttanut.

eli mikä vikana.. virtalukon pohja? meneekö kaikki kojelaudan valot ja puhaltimet yms sen kautta?
virtalukon pohjalle ääni, sieltähän ne virrat menee siksi radiotilassa ei joka autolla puhallin toimi vaan pitää olla  virrat päällä.



Automaatin asentokytkin estäis vaan startin pyörimisen jos sitä edes on

Helppohan se pohja on esille kaivaa ja mitata pinnit tai antaa hyppyvirtaa
Sinä vain

NonSenCe

en oo koskaan tolle alueelle joutunu kai meneen. paitti silloin kun fiatin virtalukon rikoin prisman parkkipaikalla. ja silloinkin se pohja toimi kun lukko jäi jumiin.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Janne-Pekka

Mulla hajos joskus virtalukko, romiksella oli hyllytavarana uusi.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 15 joulukuu, 2020, 16:33en oo koskaan tolle alueelle joutunu kai meneen. paitti silloin kun fiatin virtalukon rikoin prisman parkkipaikalla. ja silloinkin se pohja toimi kun lukko jäi jumiin.


Motonetissa parikymppiä tosin ei missään oikeen varastossa, motormarket tai mäkinen varmaan antaa hyllystä tai seuraavaksi päiväksi tilauksesta
Sinä vain

NonSenCe

 
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 joulukuu, 2020, 17:12Motonetissa parikymppiä tosin ei missään oikeen varastossa, motormarket tai mäkinen varmaan antaa hyllystä tai seuraavaksi päiväksi tilauksesta

hmm.. joo, mutta jos se on helppo vaihtaa voin ehkä kokeilla tosta entisestä tojotasta ottaa varaosan ensin irti. ja jos se on helppo voisi sen asentaa ihan kaupan pihassakin ettei tarttisi hinailla autoa mihinkään.

tarviiko tuo lukkopesä irrottaa ensin vai lähteekö se muovimokkula sieltä takaa irti ilmankin. käsittääkseni parilla ruuvilla olisi kiinni lukkorungossa.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 15 joulukuu, 2020, 17:20hmm.. joo, mutta jos se on helppo vaihtaa voin ehkä kokeilla tosta entisestä tojotasta ottaa varaosan ensin irti. ja jos se on helppo voisi sen asentaa ihan kaupan pihassakin ettei tarttisi hinailla autoa mihinkään.

tarviiko tuo lukkopesä irrottaa ensin vai lähteekö se muovimokkula sieltä takaa irti ilmankin. käsittääkseni parilla ruuvilla olisi kiinni lukkorungossa.
Käsitin sut remppamieheksi kun oon työkalupuolella saanut kuvan, että ammattitason laadukkaita työkaluja vaan keräilet  ;)


Corollassa ainakin tais olla tyyliin suojus veke, virta-avain virtalukkoon tiettyyn asentoon olisko ollut "on" ja tappia painamalla sai patruunan vedettyä pesästä irti. Tai sitten oli ihan ruuvit/pultit pohjassa. Aikaa on vaihdosta joku toyopet tms saa kertoa tarkemmin mutta sen muistan, että helppo ja nopee homma se oli. Pohja tulee suoraan pesän päähän.
Sinä vain

NonSenCe

kuten sanoin. tuolla alueella en oo koskaan sählännyt muutakun rikkonut.

ja toi just on sitä autokohtaista nippelitietoa että olisi hyvä tietää etukäteen että tarviiko se lukkopesä ottaa irti vai lähteekö se muovi hässäkkä ilmankin. jää yksi turha vaihe pois jos ei tarvi. ja jos tarvii ottaa niin hyvä tietää ennenkuin käyttää aikaa sen mokkulan irrottamiseen ja se ei lähdekkään irti ennenkuin lukkopesä on poistettu. jippii vittu on pimeetä sataa ja on ihan liti märkä kun joku pikku detalji jäikin huomaamatta. ai.. rattilukon piti olla auki.. eikä kun tässä mallissa sen pitikin olla kiinni..

kahdella ristipääruuvilla se muovimokkula on ainakin uudemmissa ollut kiinni takana. mutta onko tuossa. varaosakuvissa näyttäis olevan mutta nekin aina vain suuntaa antavia nykyään.. ei oikeasta osasta aina otettu. vaan yleis osasta tai jostain samanlaisesta.

monessa autossa on tällänen acc asento ja sivussa joku lukitustappi, suurimmassa osassa tojotia kai ainakin. mutta sitten voi taas olla ihan joku muu ratkaisu. osassa on suoraan edestäpäin työnnettävä tikku sisään tai kaksi sisään (mersussa tais olla sellanen). jossain kaverin autossa muistaakseni ihan joku torx tms ruuvi joka lukitsi sen lukkopesän.. kaikissa autoissa on omat niksinsä. osa kieltää avaimen laittamisen lukkopesään osa käskee sen kääntämisen tiettyyn asentoon jne jne.

tässä juuri keräilen reppuun kaikkia mahdollisia työkaluja joita voisi siinä hommassa tarvita ettei lähde liian vähillä liikkeelle. varaosa auton parkkipaikalla kun ei ole työkaluja haettavissa helposti läheltä. jos ei tila riitäkkään kuin jollekin nysä meisselille tai onkin torx ruuvi tai vaatiikin pitkän ruuvarin että ylettää.. muovien irrotusvääntimet ja tietenkin vielä erilaisia pihtejä ja otsavaloa ja pressua (penkit on homeessa siinä varaosa autossa.. pitänee siis ottaa nassekin)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

guru

jos datsuni on yhtään samanlainen
niin siellä on virrat päälle rele ja jos oikeen vittumainen niin fuseable link voi olla

onko tojota harrastanu niitä isoja sulakeita?

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 15 joulukuu, 2020, 17:39kuten sanoin. tuolla alueella en oo koskaan sählännyt muutakun rikkonut.

ja toi just on sitä autokohtaista nippelitietoa että olisi hyvä tietää etukäteen että tarviiko se lukkopesä ottaa irti vai lähteekö se muovi hässäkkä ilmankin. jää yksi turha vaihe pois jos ei tarvi. ja jos tarvii ottaa niin hyvä tietää ennenkuin käyttää aikaa sen mokkulan irrottamiseen ja se ei lähdekkään irti ennenkuin lukkopesä on poistettu. jippii vittu on pimeetä sataa ja on ihan liti märkä kun joku pikku detalji jäikin huomaamatta. ai.. rattilukon piti olla auki.. eikä kun tässä mallissa sen pitikin olla kiinni..

kahdella ristipääruuvilla se muovimokkula on ainakin uudemmissa ollut kiinni takana. mutta onko tuossa. varaosakuvissa näyttäis olevan mutta nekin aina vain suuntaa antavia nykyään.. ei oikeasta osasta aina otettu. vaan yleis osasta tai jostain samanlaisesta.

monessa autossa on tällänen acc asento ja sivussa joku lukitustappi, suurimmassa osassa tojotia kai ainakin. mutta sitten voi taas olla ihan joku muu ratkaisu. osassa on suoraan edestäpäin työnnettävä tikku sisään tai kaksi sisään (mersussa tais olla sellanen). jossain kaverin autossa muistaakseni ihan joku torx tms ruuvi joka lukitsi sen lukkopesän.. kaikissa autoissa on omat niksinsä. osa kieltää avaimen laittamisen lukkopesään osa käskee sen kääntämisen tiettyyn asentoon jne jne.

tässä juuri keräilen reppuun kaikkia mahdollisia työkaluja joita voisi siinä hommassa tarvita ettei lähde liian vähillä liikkeelle. varaosa auton parkkipaikalla kun ei ole työkaluja haettavissa helposti läheltä. jos ei tila riitäkkään kuin jollekin nysä meisselille tai onkin torx ruuvi tai vaatiikin pitkän ruuvarin että ylettää.. muovien irrotusvääntimet ja tietenkin vielä erilaisia pihtejä ja otsavaloa ja pressua (penkit on homeessa siinä varaosa autossa.. pitänee siis ottaa nassekin)
Älä tee asioista liian vaikeita  ;D  Keli ei ole este kun auton sisällä touhuaa ja paljon purettavaa ei ole. Hirveästi tässä ei voi mennä pieleen vaikka olis tappi tai tikkumalli
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: guru - 15 joulukuu, 2020, 17:48jos datsuni on yhtään samanlainen
niin siellä on virrat päälle rele ja jos oikeen vittumainen niin fuseable link voi olla

onko tojota harrastanu niitä isoja sulakeita?
On isoja sulakkeita, ne on semmoisia kantikkaita konehuoneen puolella olevassa sulake- ja relerasiassa.


Niin se pohja, en carinasta koskaan ole irti ottanut mutta kyllä sen PITÄISI lähteä ilman varsinaisen virtalukon irrotusta. Se itse lukko voi olla hiukan työläs lähtemään irti.

Muovit pois edestä, niin pääsee käsiksi, ne on siinä ratin ympärillä muistaakseni ihan ruuveilla kiinni, ei tarvitse klipsejä varoa ja ihmetellä.

Tosin toistakymmentä vuotta on, kun carina II on meillä ollut, niin muistikuvat ovat saattaneet värittyä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

guru

no sense muista nussia varaosaautosta ne isot sulakkeet


Toyopet

Ne isot sulakkeet ei sitten lähde tuosta vaan vetämällä irti vaan pitää ottaa se koko sulakeboksi irti ja ne on sieltä alapuolelta pultilla kiinni.
Tosin 1989 vuosimalli lienee kaasarilla ja siinä ei välttämättä ole kuten ruiskussa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

NonSenCe

on siellä jossain isoja sulakkeita juu boxissa.. oisko ollut joku boxi siinä akun vieressä heti. varaosa autoksi se jätettiinkin. ihan ajokuntonen auto oli silloin vielä mitä nyt jalkatila alkoi häipymään. laturi, takavalo ja jotain muuta pikkusta siitä on vasta purettu pois. 

kävin purkamassa alamuovit irti. 3 ruuvia ja klipsi. ei siltikään auttanut edes näkemään sitä kunnolla. se on sen verran pitkällä siellä tulipellin luona..

siinä edessä on johtosarjoja ja pistokkeita, lämmityskanava, ja itte rattiputkikin tavallaan. ei edes näe mitään muovimokkulaa mitä uudemmissa näyttäisi olevan helpostikin näkyvissä (youtubevideoissa mitä löysin corollasta jne) se on tässä autossa kai siellä metallin sisällä upoksissa se pohja.. kirjaimellisesti virtalukon pohja siis (fiatissakin se oli erillinen osa ja helposti irti). en nähnyt enkä tuntenut edes ruuvin kantoja siellä helposti. johtosarja tai plugi siinä teki ahtaaksi tilaa.

 yritin jatkovarsilla varustettua räikkää sinne ujuttaa tulipellin suunnasta kohdilleen ja totesin ettei sekään o helppoo pitäs olla kai joku nivel siihen johonkin kohtaan ennen ruuvipäätä kun suoraa linjaa en heti löytänyt.

eli jäi siihen se yhtäkkinen irrotus projekti. pitää hinata auto pihaan että saa rauhassa yrittää ryömiä sinne jalkatilaan (jos mahtuu) ja irroitella sitä sitten ajan kanssa.

tuommonen homeesta limainen ratti poskessa ei ollu mukavin tunne.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

guru

kenraali tojo jeesaa

no nyt kun no senseille selviää että vika ei ollu pohjassa (mä kyl otan)
niin mittaa tuleeko sinne virtalukolle kunnolla juissia niin sitten mietitään mihin sen pitäs mennä

tällä puhelimella mitään kytkiksiä pysty lukemaan