26 syyskuu, 2021, 06:06

Uutiset:


Volvo 850&V70

Aloittaja deeäxä, 13 tammikuu, 2020, 23:15

« edellinen - seuraava »

deeäxä

Jatketaan tänne tätä aihetta. Liippaa läheltä myös itsellä.

Aloitetaan vanha ketju uudella kysymyksellä. :D

Luin juttua jossain vaiheessa vrcf:llä tms. Että T5 ja R Volvoissa käytetään viri nokka akseleina vastaavan vaparin nokkia tms.
Tietääkö kukaan sanoa tarkemmin, mitkä nokat käy tai pitää olla/saa parhaan hyödyn?
Muistelin että luin maininnan 20 venttiilistä glt:n nokista.
Miten sellaiset tunnistaa?
Mistä autosta semmoiset löytää?

Katselin tuosta 850 T5 nokista, niissä oli jotkut numerot nokan päässä, mutten niillä numeroilla netistä mitään löytänyt...
Siihen on ehkä jo vaihdettu kyseiset nokat, mut nyt vois tuohon äRRään ja sellaiset laittaa.  :)

Chevrolet rodi -31
Dodge Coronet STW -76 360/904/8 ja vartti, hauturi
Plymouth Valiant -72 360/904/8 ja vartti
Volvo 850T5 -95 vähän viilattu
Volvo V70mk1 R vähän viilattu
VW spoolo -97 1,6 vara auto
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

Jooli

Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 13 tammikuu, 2020, 23:15Jatketaan tänne tätä aihetta. Liippaa läheltä myös itsellä.

Aloitetaan vanha ketju uudella kysymyksellä. :D

Luin juttua jossain vaiheessa vrcf:llä tms. Että T5 ja R Volvoissa käytetään viri nokka akseleina vastaavan vaparin nokkia tms.
Tietääkö kukaan sanoa tarkemmin, mitkä nokat käy tai pitää olla/saa parhaan hyödyn?
Muistelin että luin maininnan 20 venttiilistä glt:n nokista.
Miten sellaiset tunnistaa?
Mistä autosta semmoiset löytää?

Katselin tuosta 850 T5 nokista, niissä oli jotkut numerot nokan päässä, mutten niillä numeroilla netistä mitään löytänyt...
Siihen on ehkä jo vaihdettu kyseiset nokat, mut nyt vois tuohon äRRään ja sellaiset laittaa.  :)


en yhtään muista mistä ne tunnistaa mut tosiaan kuulin et 2.4 vapari s60 nokat oli 2.4T koneeseen viriosa.
Luulisin et ihan perus 170hp vaparin nokat ois ne jyrkemmät ja turboissa aina ne miedommat
ikinä ei saa luovuttaa

deeäxä

Näin minäkin ymmärsin.
Eli vaparin 2,4l 20v nokat olis sit ne, mitä etsin.  ;D
Chevrolet rodi -31
Dodge Coronet STW -76 360/904/8 ja vartti, hauturi
Plymouth Valiant -72 360/904/8 ja vartti
Volvo 850T5 -95 vähän viilattu
Volvo V70mk1 R vähän viilattu
VW spoolo -97 1,6 vara auto
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

deeäxä

Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 13 tammikuu, 2020, 23:15Muistelin että luin maininnan 20 venttiilistä glt:n nokista.





Tuossa mietin myös että eihän tuo glt vaan tarkota sitä matala paine turbo vehjestä?
Se kyllä muistaakseni tuli vasta seuraavan sukupolven volvoissa...  ::)
Chevrolet rodi -31
Dodge Coronet STW -76 360/904/8 ja vartti, hauturi
Plymouth Valiant -72 360/904/8 ja vartti
Volvo 850T5 -95 vähän viilattu
Volvo V70mk1 R vähän viilattu
VW spoolo -97 1,6 vara auto
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

deeäxä

Ilmeisesti ei tarkota, löysin nyt hakujen jäljiltä vrcf:ltä senverran aiheesta et turbojen nokkien nostot luokkaa 7,9mm ja 20V vaparien 8,4mm ja niitä ovat käyttäneet.
jotkuu hurjat on vielä hiotuttaneet vaparin nokista jotain 276° katu/rata nokkia!  :o
Chevrolet rodi -31
Dodge Coronet STW -76 360/904/8 ja vartti, hauturi
Plymouth Valiant -72 360/904/8 ja vartti
Volvo 850T5 -95 vähän viilattu
Volvo V70mk1 R vähän viilattu
VW spoolo -97 1,6 vara auto
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

Jooli

Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 16 tammikuu, 2020, 13:00Ilmeisesti ei tarkota, löysin nyt hakujen jäljiltä vrcf:ltä senverran aiheesta et turbojen nokkien nostot luokkaa 7,9mm ja 20V vaparien 8,4mm ja niitä ovat käyttäneet.
jotkuu hurjat on vielä hiotuttaneet vaparin nokista jotain 276° katu/rata nokkia!  :o
glt taitaa olla vaan 170hp vapari.
 Ero ei vissiin oo mikään mahdoton kun nokat vaihtaa, mut jos semmoset halvalla saa ni ei kai siitä ikinä haittaakaan ole.
Ite ajelin pari vuotta s60 2.4T manuaalilla ja ihan vaan lastu+putkisto laitettuna, oli ihan mukavan alavääntönen kone ja kulki kuitenki sen et kortin sai hyllylle  C:-)
ikinä ei saa luovuttaa

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jooli - 16 tammikuu, 2020, 17:47
Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 16 tammikuu, 2020, 13:00Ilmeisesti ei tarkota, löysin nyt hakujen jäljiltä vrcf:ltä senverran aiheesta et turbojen nokkien nostot luokkaa 7,9mm ja 20V vaparien 8,4mm ja niitä ovat käyttäneet.
jotkuu hurjat on vielä hiotuttaneet vaparin nokista jotain 276° katu/rata nokkia!  :o
glt taitaa olla vaan 170hp vapari.
 Ero ei vissiin oo mikään mahdoton kun nokat vaihtaa, mut jos semmoset halvalla saa ni ei kai siitä ikinä haittaakaan ole.
Ite ajelin pari vuotta s60 2.4T manuaalilla ja ihan vaan lastu+putkisto laitettuna, oli ihan mukavan alavääntönen kone ja kulki kuitenki sen et kortin sai hyllylle  C:-)

Paljos bensakoneeseen tulee lastutuksella lisää potkua?
What`s Going On?

Jooli

Lainaus käyttäjältä: palontie - 16 tammikuu, 2020, 17:49
Lainaus käyttäjältä: Jooli - 16 tammikuu, 2020, 17:47
Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 16 tammikuu, 2020, 13:00Ilmeisesti ei tarkota, löysin nyt hakujen jäljiltä vrcf:ltä senverran aiheesta et turbojen nokkien nostot luokkaa 7,9mm ja 20V vaparien 8,4mm ja niitä ovat käyttäneet.
jotkuu hurjat on vielä hiotuttaneet vaparin nokista jotain 276° katu/rata nokkia!  :o
glt taitaa olla vaan 170hp vapari.
 Ero ei vissiin oo mikään mahdoton kun nokat vaihtaa, mut jos semmoset halvalla saa ni ei kai siitä ikinä haittaakaan ole.
Ite ajelin pari vuotta s60 2.4T manuaalilla ja ihan vaan lastu+putkisto laitettuna, oli ihan mukavan alavääntönen kone ja kulki kuitenki sen et kortin sai hyllylle  C:-)

Paljos bensakoneeseen tulee lastutuksella lisää potkua?
Lupasivat siihen 193 vai 196hp koneeseen reilu 250hp bsr.n softalla ja putkistolla, en tiedä totuutta mut eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Auton mukana tuli semmonen palikka obd-porttiin millä sai vaihdettua vakion ja virisoftan välillä.
ikinä ei saa luovuttaa

Jooli

tänään just näin samanlaisen v70 kuin mulla oli, on vähän ikävä sitä luotettavuutta vaikka se aika karvalakki manuaali vapari olikin.  :)


V70 2.5 20v vapari tuntu muuten vievän aika paljon enemmän ainetta kuin tuo 2.4T S60
ikinä ei saa luovuttaa

Järki

Nyt on mun kolmaskin V70, 2.5 TDi katsastus kunnossa. Ainut vika oli puhallinmoottori, joka ei aina lähteny pyörimään. Ilmeisesti ankkurissa on jotain vikaa, kun oli aina sama kohta, mistä ei lähteny. Vika tuli ulkosalla seisoessa.
Motonetista hain uuden, mallin mukaan. Oli onneks se halvin tyyppi.
Valot pelaa, jarrut on herkistelty, ja rasvattu (Katsurit valittaa aina ruosteisista jarrulevyistä. Ei ulkona seisotettu auto säästy pintaruosteelta jarrulevyissä!). Iskarit on vuotamattoman näköset. Mulle riittää, kun katsuri hyväksyy vaimennustehon (pitää olla rengaspaineita riittävästi). Öljyvuotoja ei näy missään. Loppukuusta vien katsastukseen. Saa sitten ajossa olevan laittaa tarkistukseen. Yks jarru vähän jumittaa edessä. Joutuu aina jarrutuksen jälkeen tekeen nopeita sivuliikkeitä, että saa palat kauemmaks. Kampuran käyttöhihnan hihnapyörä pitää vaihtaa. Värisee liikaa, ja kiljahtaa sammutettaessa. Ei vielä kalise. Hehkut pitää vaihtaa. Ruiskun hihna on kans lopuillaan (varahihna kulkee mukana). Vaihdan nyt vain hihnan, jos pyörät on kunnossa (ei riko mitään, jos laukee). Muuta ei oo tiedossa.... vielä. Ykkös volvoon pitäs vaihtaa jakopää. Katsastin sen just paljon ajetulla jakopäällä (INA:n sarja on ollu hyvä).
Peltiosia tykkään tehdä

jariha

eilen vaihoin lämpöanturin, tihkuvan lämppärinkennon ja nesteet sekä putsasin startin navat... eipä muuttunu käyntiin lähtö(tästä aiheesta puhuin oodeella jokuaika sitten) startti kai se on seuraavaksi ostettava?
-64 Dodge Dart "the Luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-00 Volvo V70 2.4/20v
-86 Volvo 740 b200k
-80 Fiat 127 "custom"
-91 Lada Samara
-87 Toyota Corolla sedan 1,3
-73 Tunturi Automat
-74 Solifer Sm

Järki

Lainaus käyttäjältä: jariha - 18 tammikuu, 2020, 11:34eilen vaihoin lämpöanturin, tihkuvan lämppärinkennon ja nesteet sekä putsasin startin navat... eipä muuttunu käyntiin lähtö(tästä aiheesta puhuin oodeella jokuaika sitten) startti kai se on seuraavaksi ostettava?
Löysäsitkö sen rintapellissä olevan muovisen härpäkkeen?
Minulta murtu ekassa kennonvaihdossa se, enkä meinannu heti vuotokohtaa löytää, kun tihku vain vähän, ja korkki löysällä ei juurikaan vuotanu.  O-renkaat vissiin vaihdoit? Kerran jätin käytettyä kennoa asentaessani O-renkaat uusimatta. Jäi tihkumaan. Uusin renkaat, ja alko pitämään siltä kohtaa.
Peltiosia tykkään tehdä

deeäxä

Melkein jo harrasteeksi muuttunut 850T5 volvo alkais olla kohta leima kunnossa.

Liki viiden vuoden ulkona seisomisen johdosta melko vähän ajetut jarrulevyt aika pirun ruosteessa.
Ratkaisin asian tässä kohtaa siten, et keula ilmaan ja renkaat irti. Jarrusatula irti. Sit auto käymään ja nelonen pesään niin voi sitten ajella levyt rälläkällä lamellilaikalla auki. Tulee aika jees pinta, ja pitäisi olla suora levykin vielä. Sit levy väärinpäin kiinni pyörän pulteilla, niin saa toisenkin puolen ajeltua.
Satulat oli niin kauheassa kunnossa, lähinnä männät, et piti hakea motonetistä korjaussarja missä uudet männät mukana.

Senverran tuli näköjään takapakkia kansiremontin jäljiltä, et levyjen suoraksi ajelun jäljiltä löytyi aivan märkä murroksen suojakumi repsikan puolelta. Hetken ihmeteltyäni paikallistin moottoriöljyn valuneen jakopäästä. Perhana, uudet nokkien stefat puoliksi ulkona!
Eihän se taida auttaa kun purkaa just kasattu jakopää että ne saa pohjaan. Ei oikein saa nokkapyörän välistä ympäriinsä paikalleen siististi.
Chevrolet rodi -31
Dodge Coronet STW -76 360/904/8 ja vartti, hauturi
Plymouth Valiant -72 360/904/8 ja vartti
Volvo 850T5 -95 vähän viilattu
Volvo V70mk1 R vähän viilattu
VW spoolo -97 1,6 vara auto
Toyota Corolla DX -81 1,6 2T-TIC/W50/1030 ikuisuus projekti

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Järki - 17 tammikuu, 2020, 22:17Nyt on mun kolmaskin V70, 2.5 TDi katsastus kunnossa. Ainut vika oli puhallinmoottori, joka ei aina lähteny pyörimään. Ilmeisesti ankkurissa on jotain vikaa, kun oli aina sama kohta, mistä ei lähteny. Vika tuli ulkosalla seisoessa.
Motonetista hain uuden, mallin mukaan. Oli onneks se halvin tyyppi.
Valot pelaa, jarrut on herkistelty, ja rasvattu (Katsurit valittaa aina ruosteisista jarrulevyistä. Ei ulkona seisotettu auto säästy pintaruosteelta jarrulevyissä!). Iskarit on vuotamattoman näköset. Mulle riittää, kun katsuri hyväksyy vaimennustehon (pitää olla rengaspaineita riittävästi). Öljyvuotoja ei näy missään. Loppukuusta vien katsastukseen. Saa sitten ajossa olevan laittaa tarkistukseen. Yks jarru vähän jumittaa edessä. Joutuu aina jarrutuksen jälkeen tekeen nopeita sivuliikkeitä, että saa palat kauemmaks. Kampuran käyttöhihnan hihnapyörä pitää vaihtaa. Värisee liikaa, ja kiljahtaa sammutettaessa. Ei vielä kalise. Hehkut pitää vaihtaa. Ruiskun hihna on kans lopuillaan (varahihna kulkee mukana). Vaihdan nyt vain hihnan, jos pyörät on kunnossa (ei riko mitään, jos laukee). Muuta ei oo tiedossa.... vielä. Ykkös volvoon pitäs vaihtaa jakopää. Katsastin sen just paljon ajetulla jakopäällä (INA:n sarja on ollu hyvä).


Rengaspaineilla jos meinaat iskareita "petrata" ni laske ÄLÄ nosta paineita. Pienemmillä rengaspaineilla antaa paremmat arvot iskaritestissä. Varsinkin nivomateilla varustelluissa jos haluaa "järkevät" arvot ni kannattaa laittaa vain 2baria ilmaa renkaisiin  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jooli

Jeepin katsastin kans silleen et yks iskari oli jo vuotanu ni siellä nurkassa oli aika tyhjä rengas ja läpi meni.

Vieläkös näitä mk1 tai mk2 v70 diesel volvoja saa pakuksi rekattua? vai pitääkö ettiä valmiiks muutettu?
ikinä ei saa luovuttaa