Konepellin jouset

Aloittaja Lakeuden el Loco, 05 maaliskuu, 2021, 15:12

« edellinen - seuraava »

Lakeuden el Loco

Tuossa meiän -68 Olssi Ysikasissa on aika väsyneet jouset, pelti ei jaksa nousta tarpeeksi ylähä... Ja alas kun laskee, niin toisaalta jää tuulilasin puolelta nurkat vähän koholle. Ne menee kyllä painamalla lokasuojien tasalle, mutta nousevat itsekseen ajon aikana.

Noh, oon uusia jousia ja saranoita kattellu nimenomaan Ninety Eightiin niin yllättäen löytyy 65-66 pelkät saranat ja sitten 69-70 jouset ja 71-73 jouset. Siis mitä, eikö mitään vuosille 67-68?  :thinking:

Onko kellään täällä tietoa/kokemusta käviskö nuo 69 mallin jouset mulle?

Tuolta noita kattelin, parhaat tulokset haun perusteella:

http://www.fusickautomotiveproducts.com/products.asp?dept=357
Korjasitko sä sen rikki?

sössö

sun tarttisi varmaan se koko nivelistö fiksata, väljät nivelet tekee tota että reunat repsottaa.

Camino79

Mun on pakko myöntää että duunissa katyelin jo w204sen mersun konepellin saranoita "sillä silmällä"...

Käppyrässä kanssa ihan losot koko saranat eikä säätämälläkään saa takareunaa alas kun jouset vetää löysät just "väärään" suuntaan  :shitfan:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

delttasta "korjasin" saranoita poraamalla niittejä pois ja poraamalla reijän suoraksi ja laittamalla jonkun naftin pultin sinne. Kyllä se autto muttei se mikään oikee korjaus ollut.

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 maaliskuu, 2021, 15:27sun tarttisi varmaan se koko nivelistö fiksata, väljät nivelet tekee tota että reunat repsottaa.

Kai mä panostaisin ihan uusiin saranoihin/jousiin, jos vaan löytyis semmoset jotka sopii varmasti ilman kikkailuja...

Mut voi olla, että joutuu yrittää parannella noita vanhoja.

Jouset sais silti olla uudet, vähä kyllästyttää lyödä pääkoppaansa yhä uudestaan tohon peltiin kun ei muista ettei se nouse kuten Mopareissa  ;D

Buikissa oli ihan sama vika, matalalle jäi pelti...
Korjasitko sä sen rikki?

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 maaliskuu, 2021, 15:33delttasta "korjasin" saranoita poraamalla niittejä pois ja poraamalla reijän suoraksi ja laittamalla jonkun naftin pultin sinne. Kyllä se autto muttei se mikään oikee korjaus ollut.

Parein varmaan kumminkin kuin ei korjausta ollenkaan...
Korjasitko sä sen rikki?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lakeuden el Loco - 05 maaliskuu, 2021, 15:12Tuossa meiän -68 Olssi Ysikasissa on aika väsyneet jouset, pelti ei jaksa nousta tarpeeksi ylähä... Ja alas kun laskee, niin toisaalta jää tuulilasin puolelta nurkat vähän koholle. Ne menee kyllä painamalla lokasuojien tasalle, mutta nousevat itsekseen ajon aikana.
Juu, ei oo jousissa toi ongelma. Saranat on korjattava tai uusittava.


Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 05 maaliskuu, 2021, 15:31Mun on pakko myöntää että duunissa katyelin jo w204sen mersun konepellin saranoita "sillä silmällä"...

Käppyrässä kanssa ihan losot koko saranat eikä säätämälläkään saa takareunaa alas kun jouset vetää löysät just "väärään" suuntaan  :shitfan:
Otapa se sarana käteen puoli kerralllaan ja pistä alasimen päälle. Sitten otat tukevan pistepuikon ja ison lekan. Hollaa se pistepuikko saranan tapin keskelle ja vedä lekalla reilusti siihen. Toista kaikkien tappien kohdalla.


Jäykistymisen välttämiseksi voi tietysti ottaa jousen pois ja analysoida väljät tapit, jolloin toimet kohdistuu oikeasti väljiin tappeihin.

Myöskin saranan säädöllä pääsee eroon tosta takareunan ylöspäin pyrkimisestä. Se säätö vaan käyttäytyy just logiikan vastaisesti, eli jos tuntuu ettei säädy, niin kokeilepa toiseen suuntaan...
En varmasti oo.

Gary Grand

Capriceen noita saranoita tiukkasin Jussin mainitemalla menetelmällä, mutta ekan ohilyönnin :banghead:  :panic:  jälkeen päädyin poraamaan pienet reiän niitteihin ja pieksämään puikkoa niihin..

Em. tempun jälkeen taas saranoiden säätövarat riitti hyvin. 8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 maaliskuu, 2021, 04:33Juu, ei oo jousissa toi ongelma. Saranat on korjattava tai uusittava.

Otapa se sarana käteen puoli kerralllaan ja pistä alasimen päälle. Sitten otat tukevan pistepuikon ja ison lekan. Hollaa se pistepuikko saranan tapin keskelle ja vedä lekalla reilusti siihen. Toista kaikkien tappien kohdalla.


Jäykistymisen välttämiseksi voi tietysti ottaa jousen pois ja analysoida väljät tapit, jolloin toimet kohdistuu oikeasti väljiin tappeihin.

Myöskin saranan säädöllä pääsee eroon tosta takareunan ylöspäin pyrkimisestä. Se säätö vaan käyttäytyy just logiikan vastaisesti, eli jos tuntuu ettei säädy, niin kokeilepa toiseen suuntaan...



Juu niitä Mikankin kanssa vähän tutkittiin mutta tosiaan siinä kohti kun ne menee väljäksi, niin ala-asennossa se jousi menee "lakipisteen" yli ja sit se nostaa sitä persepäätä. Ja kyllä, kokeilin säätää molempiin suuntiin mutta ei riitä varat  :D

Muutenkin ois kiva jos sen pellin sais pystymmäksi kuin mitä se ehjilläkään saranoilla menee, mutta en sit tiiä että kestäiskö se tehdä semmosta kun pitäs olla jo niin saatanan vahvat pumput esim. Mersun saranoihin, että joutus varmaan vahvistamaan peltiäkin jne.

Mutta täytyy nyt kun pelti on muutenkin pois, niin kokeilla että mitä niille saa aikaiseksi, että yrittääkö niitä niitata tiukemmaksi vai tehdä jonkinasteinen "holkitus" tms.  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Lakeuden el Loco

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 maaliskuu, 2021, 04:33Juu, ei oo jousissa toi ongelma. Saranat on korjattava tai uusittava.


Eli onko myös tuo, että pelti ei jaksa nousta tarpeeks ylös, saranavika pelkästään?
Korjasitko sä sen rikki?

Pertti K

Siis nousee ylös jos nostaa muttei pysy? Siis se konepelti.
Tiukasti aisalinjalla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lakeuden el Loco - 06 maaliskuu, 2021, 09:02Eli onko myös tuo, että pelti ei jaksa nousta tarpeeks ylös, saranavika pelkästään?
Se voi olla kyllä löysästä jousesta kiinni, jos käsin menee ylemmäs, mutta valuu takas alas.

Joskus kyllä konepellin piilossa oleva kitti, tai esm. lisätty äänieriste nostaa pitkän pellin painoa niin paljon, ettei se enää pysy ylhäällä.
En varmasti oo.