Vaihtoehtoiset polttoaineet ja sähkö. (ei politiikkaa)

Aloittaja 1purehell, 13 maaliskuu, 2021, 14:25

« edellinen - seuraava »

1purehell

Keskustellaanpa täällä noista fossiiliset korvaavista vaihtoehdoista ihan vain teknisessä mielessä. Poliitikoinnin voi jättää pois, kun se ei muuksi muutu, vaikka siitä kuinka jauhaa.  ::)

Tuo fossiilisen dieselin hinta tulee todennäköisesti pompsahtamaan aika tavalla lähitulevaisuudessa ja esimerkiksi tuollainen Cummins -moottorinen kuorma-auto nielee sitä soppaa sen 10-15 litraa normaalissa ajossa.

Mä olen vähän päissäni suunnitellut, että vois tuohon omaan Chevroletiin laittaa siihen dieselin rinnalle biokaasun, eli muuttaa se auto dual-fueliksi

Pikaisella googlauksella löytyi mm. Briteistä tuollainen Puolalaisvalmisteinen kitti, mutta on noita muitakin. Italiassa ja Puolassa noita tuntuu olevan eniten tyrkyllä.
https://www.lpgshop.co.uk/ac-stag-diesel-lpg-conversion-kit/

Dieselkäyttöinen auto menee 40/60 - 55/45 seoksella, eli dieselin kulutus about puolittuu.

Opinnäytetyö biokaasulla toimivasta traktorista.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/74601/Kemppainen_Jaakko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Italialainen systeemi.
https://landirenzo.com/sites/default/files/gamma-ddf-en.pdf

50 kysymystä ja vastausta biokaasuautoista:
http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastovinkit&news_id=756


Vaan mikä kumma se tämä on?  ???  Harmi kun ei ole lukuoikeutta.
"Kokkolalainen Jesse Haapala muuttaa dieselautonsa etanolikäyttöiseksi – Auton käyttövoiman muuttamiseen on mahdollista saada myös valtion tukea"

https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/612159
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

sössö

Hyvä kun avasit tälläsen!

mulla olisi ideana tai haaveena muuttaa toi lincolni kaasulle ens kesänä/keväänä.

Mut ongelmana on se että siihen tarvitaan joku turha pätevyys, mistäen tiedä että kysytäkö sitä tosin missään esim. muutoskatsastuksessa? Jos vaan tekisi välittämättä. Pitänee kysyä konttorilta että mitä lappuja siinä muutoksessa vaaditaan.

En tiedä sitäkään että vaaditaanko pätevyys vain siinä että saa kytkeä kaasulinjan kiinni, eli vaihtoehto kaksi= asentaa itse kaikki valmiiksi ja antaa pätevyysihmisen kytkeä vaan linjat ja kaasut päälle.

Sen pätevyyden hankkiminen oli ihan mahdotonta, kun pitäisi olla vuosi jossain kaasualan hommissa.

1purehell

No nämä on teknisesti sen verran mielenkiintoisia ja haastavia, että näistä piisaa keskustelua ilman sitä poliittista riitelyäkin.  :)) Mua kiinnostaa nämä uudet systeemit ensisijaisesti teknisenä haasteena, eikä nyt silleen pelota, että jos se auto liikkuu jollain muulla kuin bensiinillä tai dieselillä.

Mä uskon, että ne asennukset onnistuu siten, että tekee itse asennuksen ja antaa jonkun luvat omaavan firman tarkastuksen. Jos se onnistuu sähköasennuksissa, niin miksei noissakin.  :thinking:


Sähköstä puheenollen... Noita sähköautokonversiokittejä tuntuu tulevan markkinoille koko ajan.
Tässä on mielenkiintoinen ratkaisu.
https://www.motortrend.com/news/magna-ebeam-axle-ev-truck/


Noikin kiinnostaa, mutta mä odotan akkujen halpenemista ainakin vielä 5 vuotta ennen kuin konversiota alan suunnittelemaan, ellei sitten tule jotain mullistavaa.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Kyrpov

Mä oon siinä luulossa, että nykyään sais asentaa itse mutta tarkastus ammattilaisella, korjatkaa jos olen väärässä!!!

Sehän jo säästäis vs koko asennus ammattilaisella, jos se tarkastus ei sitten ole hinnoiteltu pilviin
Sinä vain

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 maaliskuu, 2021, 15:15Sehän jo säästäis vs koko asennus ammattilaisella, jos se tarkastus ei sitten ole hinnoiteltu pilviin

Kyllähän se vastuunottaminen aina jotain maksaa, mutta varsinkin näissä erikoisimmissa ajoneuvoissa on paljon työtunteja ja soveltamista vievää rakentelua, niin kyllä niissä luulis itse tekemällä palkoille pääsevän.  :P
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 13 maaliskuu, 2021, 15:15Mä oon siinä luulossa, että nykyään sais asentaa itse mutta tarkastus ammattilaisella, korjatkaa jos olen väärässä!!!

Sehän jo säästäis vs koko asennus ammattilaisella, jos se tarkastus ei sitten ole hinnoiteltu pilviin
porissa kaiketikkin on joku liike, ehkä sieltä voisin käydä kysymässä että miten nämä menee? Mistäköhän noita hyvbäksyttyjä osia saisi halvimmalla laadukkaita?

sössö

https://terragas.fi/tuotteet-ja-hinnat/
Kaasutin tai yksipisteruisku

Nämä ovat yleensä muutettavista autoista vanhimpia. Yksinkertaista tekniikkaa ja siksi helppoja ja halpoja muuttaa. Näihinkin saa silti Traficomin 1000€ tuen. Kuvassa vuoden 1974 Chevrolet Caprice.




:thinking: jaa

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 14 maaliskuu, 2021, 03:10https://terragas.fi/tuotteet-ja-hinnat/
Kaasutin tai yksipisteruisku

Nämä ovat yleensä muutettavista autoista vanhimpia. Yksinkertaista tekniikkaa ja siksi helppoja ja halpoja muuttaa. Näihinkin saa silti Traficomin 1000€ tuen. Kuvassa vuoden 1974 Chevrolet Caprice.




:thinking: jaa
Ihan Capriceltahan toi näyttääkin.
En varmasti oo.

sössö

kuvaan ovat laittaneet väärän mallin firebird

CNG housenkin sivut menneet aika surkeiksi, 8 tuotetta näyttäs olevan koko kaupassa...

sössö

on kyllä tääkin kauppa ihan uskomaton.

https://terragas.fi/product/kaasutinsarja/

Ylhäällä lukee että kirjaudu nähdäksesi hinnat. Kuitenkin voi rekisteröitymättä lisätä koriin, ostaa paypallilla, tai luottokortilla ja tosta aukee maksusivu. Eli joku X määrä rahaa katoaa tililtäsi kun ostat tuotteen. Hintaa ei vaan voi kertoa koska se on vapaamuurari salaisuus.
Yritin rekisteröityä "something went wrong, please try again"

No yritin uudelleen "e-mail already exists!"

OK aika vaikeeksi on ostaminen tehty näistä kotimaan puljuista...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 14 maaliskuu, 2021, 03:33OK aika vaikeeksi on ostaminen tehty näistä kotimaan puljuista...
Aika normia.

Jos joku firma ei voi laittaa hintaa näkyviin ilman erityispuuhaa, niin ohitukseen heti. Oli kotimainen tai ulkomainen.
En varmasti oo.

sämpy

Ite miettiny teknisesti Fiat 500:sta vastaavan auton sähköistämistä, ihan senkin takia että olisiko helpoin ratkaisu saada siihen autoon sen verran tehoa, ettei jää jyrkissä mäissä jalkoihin.

Tässä kyseessä farkkumalli jossa kone alunperin kyljellään, niin virittäminenkään ei ole kovin helppoa. Normimalliin voisi uusilla säännöillä vaan paiskata litrasen firekoneen mutta ei haluaisi tässä hukata tavaratilaa kun se kai on vähän kuin farmarin idea?

Mutta ehkä oottelen muutaman vuoden vielä jos pääsisi halvemmalla. Mitä toi jotain 6-8k€ voisi maksaa tällä hetkellä jos ei ala kaikkea ite sepittämään? Semmonen 100km pitäisi saada toimintamatkaa, että käytännössä 50-60km reissu sujuisi ilman stressiä.

Ja ilmeisesti edelleen katsastuksessa pitäisi kaikki parkkivalot sun muut edelleen toteuttaa hehkulangoilla. Ajovaloumpiot kai sentään voi vaihtaa ledeiksi, mutta etuparkit ja takavalot on aika spesiaaleja puskurikäpyihin rakennettuja joten korvaavia ledejä tuskin löytyy.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

1purehell

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 14 maaliskuu, 2021, 07:46Ite miettiny teknisesti Fiat 500:sta vastaavan auton sähköistämistä, ihan senkin takia että olisiko helpoin ratkaisu saada siihen autoon sen verran tehoa, ettei jää jyrkissä mäissä jalkoihin.

Tässä kyseessä farkkumalli jossa kone alunperin kyljellään, niin virittäminenkään ei ole kovin helppoa. Normimalliin voisi uusilla säännöillä vaan paiskata litrasen firekoneen mutta ei haluaisi tässä hukata tavaratilaa kun se kai on vähän kuin farmarin idea?

Mutta ehkä oottelen muutaman vuoden vielä jos pääsisi halvemmalla. Mitä toi jotain 6-8k€ voisi maksaa tällä hetkellä jos ei ala kaikkea ite sepittämään? Semmonen 100km pitäisi saada toimintamatkaa, että käytännössä 50-60km reissu sujuisi ilman stressiä.

Ja ilmeisesti edelleen katsastuksessa pitäisi kaikki parkkivalot sun muut edelleen toteuttaa hehkulangoilla. Ajovaloumpiot kai sentään voi vaihtaa ledeiksi, mutta etuparkit ja takavalot on aika spesiaaleja puskurikäpyihin rakennettuja joten korvaavia ledejä tuskin löytyy.

  Rich Rebuilds tekee tuon sähkö-Minin. No, noissa videoissa on paljon läpänheittoa, mutta idea tulee selville.

Mä tekisin niin, että asentaisin Nissan Leafin moottorin normaaliin manuaalivaihteistoon ilman kytkintä. (Vaihteistoahan ei sähköautossa oikeastaan tarvi, mutta sitä ei kannata poistaakaan, koska siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa) Leafin invertterin saa modattua sellaiseksi, että sen parametrejä pääsee muuttamaan läppärillä.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

sämpy

Jos Rich onnistuu tuossa, niin ei pitäisi olla turhan vaikeeta.. joskus seurasin äijän kanavaa aikaa sitten kun turasi Teslan kanssa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

1purehell

Ärsyttävää, kun suurin osa Suomessa sähköautoja rakentelevista ei ole selkeästikään ollut moottoripää aikaisemmin. Haaveillaan kyllä monenlaista, mutta se käytännön tekemisen taito puuttuu tyystin. Siis sellainen, minkä saa vaikkapa swappaamalla V8 moottorin eri merkkisestä autosta. Tässäkin moni menee ideologia edellä, eli ei ole haisteltu bensaa tarpeeksi nuorena.  >:D
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.