Korin äänieristys

Aloittaja Pulttirengas, 26 tammikuu, 2020, 14:59

« edellinen - seuraava »

Jussi

Ei oo liika äänieristys hyvästä. Toi Cadillakki on koko ajan jostain alustasta rikki. Kun muuten ei kuulu oikein mitään sisälle, niin kaikki pikkukopinat tarttuu korvaan.
En varmasti oo.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 19 elokuu, 2021, 00:27saat sä niihin nykysiinkin autoihisi voit lisätä äänieristyksiä. ei oo pakko olla transitti. mäkin oon äänieristäny vähän cutlassia vuosia sitten jo, kun en mersua viittinyt alkaa purkamaan.

ja cutlassikin jäi kesken.. eli sitä voin sitten hyvin jatkaa heti jos intoa tulee.


Mullakin tuli ajatuksen tasolla ennenkuin ransettia aloin eristämään, että miksei muitakin.


Transittihan on varmaan se helpoin lähtökohta, hytissä tilaa ja penkit saa äkkiä irti. Lattiamattokaan ei ole kiinni kuin penkkien alla ja vähän listojen sivulla. Kattoverhouskin kova ja helpohko irroittaa. Silti sain pari päivää tuohon tuhrittua.
Sinä vain

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 elokuu, 2021, 03:04Ei oo liika äänieristys hyvästä. Toi Cadillakki on koko ajan jostain alustasta rikki. Kun muuten ei kuulu oikein mitään sisälle, niin kaikki pikkukopinat tarttuu korvaan.
pitää varoa, ettei nyt transitin kanssa käy sama  :iwantit:
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 heinäkuu, 2021, 23:34Niin tulee, kumit kyllä ehyet ja moottori yllättävän vakaasti käy. Oli ihan jäätävä ero isäukon mk1 vitossa olla kun cdi kone kävi kuin kuiskaus ja muutenkin transittiin verrattuna ihan saatanan hiljanen  :rotfl: vaikka vitokaan mikään hiljasin ole.


Jos ne kumit on jo niin kovat koppurat ettei se kone pääse elämään luontaista elämäänsä...


Tuo 2.5 kone on kyllä kovaääninen, ne vanhat esikammiokoneet, vaikka sama perussoundi onkin, ovat jo lähtökohdiltaan hiljaisempia.
Sisko hommasi asuntoauton transit alustalla, 1997 taitaa olla.
Viime sunnuntaina tuossa terassin riippumatolla makailin, niin yhtäkkiä havahduin tuttuun transitin ääneen. Kun kääntyi tuolta 600m päästä risteyksestä tänne meillepäin, niin siitä kuului, vaikka on metsääkin välissä.

Mutta siihen eristykseen, ei se ohjaamon lattian äänieristyskään varmasti haitaksi ole, kun siinä viistokeulassa se kone on aika takana vähän montussa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kyrpov

Kyllä tuo hiljeni parkissa jo isosti koneen ääni sisälle. Vielä se "tunneli" pitäs tehdä mutta saa odottaa hetken.



Sinä vain

Poju

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 elokuu, 2021, 10:52pitää varoa, ettei nyt transitin kanssa käy sama  :iwantit:

Alustamassalla ja sikakitillä kuorruttaa alustan, niin ei enää kopsahtele.  :))

Kyrpov

Paras äänieristys transittiin valmistu tänään. 12" subi kuskin penkin taakse. Ei paljoa 2.5di enää korise  O0
Sinä vain

NonSenCe

jaa sellanen vastamelukuuloke-kaiutin järjestelmä vähän järeämmässä mittakaavassa?
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 21 elokuu, 2021, 01:33jaa sellanen vastamelukuuloke-kaiutin järjestelmä vähän järeämmässä mittakaavassa?
Pakko olla, kun ei Peltoreissa enää tehot riitä Transun äänenpaineilla.. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Missähän menee raja vaimennuksen tehokkuudessa? Periaatteessahan noita vaikkapa butyylimattoja vois liimata vaikka neljä päällekkäin. Kattaako hyöty kustannukset?


Sinä vain

Camino79

No sehän riippuu ihan siitä että mitä taajuuksia/ääniä haluat pois? Yleensä normaalikäytössä piisaa se 1krs ja pahimpiin paikkoihin 2. Ainakin noin oman empiirisen kokemuksen mukaan.

Hifihommissa sitten taas eri juttu kun pitäs saada "tukevoitettua" peltejä jne. Niin siellä liimaillaan sit kattoon ym. Niitä kerroksia enempi  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 11:36No sehän riippuu ihan siitä että mitä taajuuksia/ääniä haluat pois? Yleensä normaalikäytössä piisaa se 1krs ja pahimpiin paikkoihin 2. Ainakin noin oman empiirisen kokemuksen mukaan.

Hifihommissa sitten taas eri juttu kun pitäs saada "tukevoitettua" peltejä jne. Niin siellä liimaillaan sit kattoon ym. Niitä kerroksia enempi  :D
Sitä lähinnä meinasin, että jos vaan haluaa yleisesti ääntä pois tai vaikka tiety taajuus niin hyödyttäkö niiden mahdoton mälläys vai onko hyöty jo lähellä maksimia yhdellä-kahdella kerroksella
Sinä vain

Camino79

En näkis tarvetta normikäytössä lisätä ainakaan sitä kolmatta kerrosta  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 13:31En näkis tarvetta normikäytössä lisätä ainakaan sitä kolmatta kerrosta  :D
No mutta nyt olikin transit...
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

NonSenCe

siitä äänen taajuudesta enemmänkin kiinni. korkeita taajuuksia on edelleen pelkällä lisämassalla vaikea vaimentaa. toisen kerroksen lisäys ison vapaan pellin palan keskelle voi auttaa jos se vielä tuntuu "elävän".. koko pinnan päälystys ei oikeastaan. harkitse juuttimattoa tms huokoisempaa tavaraa vaimentamaan korkeempia taajuuksia ja meteliä. matalammat häiriöäänet on kai jo sen verran "ei häiritsevällä" taajuudella ettei huomaa kunnolla enää.

epäilen että transitin tapauksessa se ääni on joku tärisevä kojelauta tai sen tukirakenteet.. ovi tai sen sisällä oleva joku tanko jne. joku muu pärisevä äänenlähde kuin se jo vaimennusmatolla vuorattu pelti. niiden vaahtokumilla tai butuulimaton palasella eristäminen niin ettei tärise ja pärise jotain vasten voi tehdä ihmeitä.

sen vaimennusmaton lisäys siihen peltirummun kalvoon, muuttaa sitä taajuutta alemmas millä se pelti alkaa tärisemään ja pitämään meteliä. eli esimerkiksi jos ennen pärräsi 200hz taajuudella nyt se vaatii paljon enemmän energiaa ennenkun alkaa liikkumaan, ja äänentaajuudellaan pärrää vasta jossain 60hz kohdilla.

jos sitä peltiä tai muuta osaa autosta napauttaa kumivasaralla tai nyrkillä.. sen kuulee onko se "elävä" pinta tai onko siihen kytkeytynyt jotain helisevää vai ei. sen auton tai moottorin tärinästä pärräävän osan löytäminen ja vaimentaminen olisi hyödyllistä.

aiempaa hiljaisemmassa kabiinissa, aiemmin siihen hirmuiseen kakofoniaan peittyneet äänet ja häiriö taajuudet tuntuvat korostuvan.. auto on hiljaisempi. mutta jotenkin ei tunnu siltä kun voi keskittyä kuulemaan "uusia" meteleitä.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-