Jakaja sähköisellä ohjauksella? Ennakon säätö?

Aloittaja Toyopet, 28 kesäkuu, 2022, 16:35

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Kertokaapas joku fiksumpi, miten noissa ruiskuvehkeissä sytkäennakko säätyy?

Ihmettelin tuossa, kun @LowCrow rojuissa on tuommoinen Supran 7M:n jakaja ja siinä on kaikki kiinteää, miten se ennakko siirretään?

Kai se kuitenkin jotenkin pitäisi, tuskin koko kierrosalueen ja erilaisten kuormitusten alla sama jäykkä ennakko ole?
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kyrpov

Riippuu ruiskusta antaako se säätää sitä ilman softamuutosta tai palikan muutosta vai yrittääkö korjata jos sen käsipelissä siirtää eri kohtaan kuin tehdas suunnitellut.
Sinä vain

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 kesäkuu, 2022, 19:49Riippuu ruiskusta antaako se säätää sitä ilman softamuutosta tai palikan muutosta vai yrittääkö korjata jos sen käsipelissä siirtää eri kohtaan kuin tehdas suunnitellut.
En siis meinannut sitä, että tekisi muutoksia vaan miten se ylipäätään tehtaankin jäljiltä säätyy, pyörijä on kuitenkin joka tilanteessa samassa kohti mäntään nähden.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Dart 67

Eculle menee tieto kiinteältä jakajalta ja se säätää ennakon sytytyskartan mukaan...mulla oli ekassa megasquirt viritelmässä kiinteäksi modattu kärkijakaja joka toimi kartan mukaan!
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 28 kesäkuu, 2022, 22:32Eculle menee tieto kiinteältä jakajalta ja se säätää ennakon sytytyskartan mukaan...mulla oli ekassa megasquirt viritelmässä kiinteäksi modattu kärkijakaja joka toimi kartan mukaan!

Niin varmaan kartan mukaan mutta miten se siis käytännössä voi vaihtua se kipinän ajoitus, kun mekaaninen jakelija pyörii kiinteästi? Vai perustuuko ajoitus pyörijän leveään kärkeen, jolloin kipinä voi tulla pienellä hajonnalla riippuen pyörijän asennosta?
Kun onhan sen kipinän kuitenkin osuttava oikeaan tulppaan.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Dart 67

Joo kyllä se kipinä siitä hyppää, eihän siinä ole mekaanista kosketusta pyörijän ja jakajankannen nastan välillä.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 29 kesäkuu, 2022, 21:00Niin varmaan kartan mukaan mutta miten se siis käytännössä voi vaihtua se kipinän ajoitus, kun mekaaninen jakelija pyörii kiinteästi? Vai perustuuko ajoitus pyörijän leveään kärkeen, jolloin kipinä voi tulla pienellä hajonnalla riippuen pyörijän asennosta?
Kun onhan sen kipinän kuitenkin osuttava oikeaan tulppaan.
Ihan samoinhan se kipinän hetki jakajan kannen suhteen siirtyilee mekaanisellakin jakajalla. Pyörijä itsessään kiertyy akselissa keskipakoennakon takia ja alipaine-ennakko siirtelee kipinän hetkeä.
En varmasti oo.

Toyopet

Se menee helpommin jakeluun, kun on liikkuvat osat mutta kiinteä vähän hämää.
Mutta tietysti se pyörijän kärjen osuus on aika iso osa asteista, kun oikein alkaa ajattelemaan, että kyllähän siellä toleranssia sitten on.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 30 kesäkuu, 2022, 09:29Se menee helpommin jakeluun, kun on liikkuvat osat mutta kiinteä vähän hämää.
Mutta tietysti se pyörijän kärjen osuus on aika iso osa asteista, kun oikein alkaa ajattelemaan, että kyllähän siellä toleranssia sitten on.


Tässä päästäänkin siihen että esmes kun oldsissa saa käyttää reiluja ennakoita niin niihin myydäänkin (ainakin ennen sai hei-jakajaan) "offset"-pyörijää jolla se kärjen kohdistus jää fiksummaksi isoillakin ennakoilla eikä polta pyörijän kärkeä  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 30 kesäkuu, 2022, 09:29Se menee helpommin jakeluun, kun on liikkuvat osat mutta kiinteä vähän hämää.
Mutta tietysti se pyörijän kärjen osuus on aika iso osa asteista, kun oikein alkaa ajattelemaan, että kyllähän siellä toleranssia sitten on.

Tämä kuva vissiin kertoo "kaiken" .
X

rallikuski

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 28 kesäkuu, 2022, 16:35Kertokaapas joku fiksumpi, miten noissa ruiskuvehkeissä sytkäennakko säätyy?

Ihmettelin tuossa, kun @LowCrow rojuissa on tuommoinen Supran 7M:n jakaja ja siinä on kaikki kiinteää, miten se ennakko siirretään?

Kai se kuitenkin jotenkin pitäisi, tuskin koko kierrosalueen ja erilaisten kuormitusten alla sama jäykkä ennakko ole?


Sehän säätyy ecun ohjaamana, elikkä ecu laskee kampuran ja/tai nokan tai jakajan asentoanturin mukaan kampiakselin asentoa (ja kiihtyvyyttä) ja sitten antaa kartan mukaan latausajan puolalle ja silleen se säätyy. Ecu laskee missä kohdassa kampura on ja sen mukaan (mitä karttoihin on kirjoteltu) päättää missä kohtaa puolan (tai puolien) lataus aloitetaan ja lopetetaan ja sillon kipinä lähtee.
Karttoja mistä ecu "oikean" ennakon päättelee/laskee voi olla esim: ennakkokartta, kylmäkäyntikorjauskartta, lämpötilakorjauskartta, polttoaineenlaadun korjauskartta, starttausennakko, nakutuksen tunnistus, jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen lämpötila, imuilman lämpötila...

Mekaanisessahan ennakko sitten vaan säätyy alipaineella ja/tai kierrosten mukaan keskipakopainoilla/jousilla. Siellä muutetaan mekaanisesti jakajan sisällä kärkien ja kärkien nokan (taikka kärjettömissä lukijan ja lukukehän) paikkaa suhteessa toisiinsa.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09