Ford Granada (euro) tietäjiä?

Aloittaja Kyrpov, 25 tammikuu, 2023, 15:14

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 tammikuu, 2023, 22:374.3 ei mee vain kaavelin vaihtamalla paikalleen. 2.9 saa kyllä suomesta ellei 4 litrasia tuu eteen, epäilen kyllä koska tolla koneella ei "tee mitään" niin niitä vaan lojuu ihmisillä niinkun kaikkia muitakin ton tyyppisiä "ei tee mitään" moottoreita, suoria kutosia, slant sixejä jne.

Mun mielestä sun kannattaa vaihtaa se kone sinne ja ajella ja sitte vaihtaa tai korjata se perä jos se sitte sattuu hajoomaan...ehkä hommata joku varaperä sinä aikana jo valmiiksi kun sillä ajelet. Ei se type 9 toosakaan maailman kestävin ole, sellanenkin varmaan olisi hyvä olla varalla. Granadan perään ei saa halpaa lukkoa, että kannattaa olla malttia suditelussa ettei se oksenna pikkurattaita ulos.

E: mutta jos tähän editoin peräpohdinnan niin isossa atlaksessa lautaspyörä on jotain 7,5", volvossa 7 pienessä perässä, isossa vajaa 8", scorpiossa taitaa olla 7,5" jne. niin jotain tohon väliin se granadan peränkin lautaspyörä on. 7,5" - 8" arviolta.
bmwn lootan saa halavalla peliin kun peliin muutoshitsattuna niin ei tarvi miettiä.

Kyllä noi vähän harvinaisemmat koneet on kiven alla tai sitten hinta/kunto ei täsmää. Jonkun perus 305/350sbcn läjää ihan eri hinnalla kun vaikka fordin 2.9/4.0. Sellanen 4.0 pitäs olla edullinen ja toimintakuntonen.

Taitaa aerostar ja explorer mk1 olla ainoat autot missä noita oli ja niitä ei paljoa ole. Uudempia sohc pelejä tuotu enemmän mutta ei ole miitäkään patoja myynnissä näkynyt eikä se enää kiinnosta senkään vertaa mitä kölniläinen.
Sinä vain

Kyrpov

Tässä koko hommassa muutama pääprinsiippi. Jenkeissä hinnat keulii ja leppäjeepit jo nähty. Mitä vähemmän tarvii rockautosta tilata paskaa sen parempi.

Kasikone taas kiinnostaa ja sen istuttaminen "kohtuudella" johonkin eurooppalaiseen "isoon" autoon. Volvohan toki olisi nykyään jo melkein bolt on kasitettava, niin paljon tietoa ja valmiita kilkkeitäkin löytyy.

Projekti sais kuitenkin olla siinä mielessä järkevä ettei lopulta käy niin, että johonkin reuhkaan olen istuttanut kasin kilkkeineen ja kas, samalla rahalla oliskin ostettu 70's fullsize.

Sbc on sinäänsä kyllä kustannustehokas kone ja osia saa miten vaan, jopa suomesta. Kaikkia hienoja moottoreita on mutta en pelkän hienouden takia maksa extraa kun ei se mulle ole niin must.
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 26 tammikuu, 2023, 23:33bmwn lootan saa halavalla peliin kun peliin muutoshitsattuna niin ei tarvi miettiä.

Kyllä noi vähän harvinaisemmat koneet on kiven alla tai sitten hinta/kunto ei täsmää. Jonkun perus 305/350sbcn läjää ihan eri hinnalla kun vaikka fordin 2.9/4.0. Sellanen 4.0 pitäs olla edullinen ja toimintakuntonen.

Taitaa aerostar ja explorer mk1 olla ainoat autot missä noita oli ja niitä ei paljoa ole. Uudempia sohc pelejä tuotu enemmän mutta ei ole miitäkään patoja myynnissä näkynyt eikä se enää kiinnosta senkään vertaa mitä kölniläinen.
mitä tuollainen bmw toosa+ muutoshitsaus maksaa nykysin?

Jos konetta tarttee "läjätä" niin on varmaa sitte se sevy parempi. Tai jos ostellaan jotain bemarin toosia. Mää ajattelin budjetitouhuilua ja sellasta aika bolt on hommaa, mitä colognella se touhu olisi. Toki jos turbottaa niin joku kuppanen putkimutka pakosarja tarvii tehä. Mutta kyllä se 160 heppaakin sitä koslaa vie ihan eri tavalla mitä joku 80hp-100hp ford ohc, varsinkin jos siellä on se joku tihu perä OHCsta.

Eli ostaa V-koneen kaavelin ja jonkun colognen (4.0 ohv muistaakseni on se sama kaaveli) niin pitäisi kai suht suoraan mennä kaikki paikalleen.

Anza

Tälläsen ilmoituksen oon jossain nähny et Bemarin ZF GS6-37 manuaali hitsattuna jossain 700€ paikkeilla. Vaihteisto ja hitsaus, ei sisällä kytkinkoppaa, eli se pitää viedä. Esimerkiksi Lensun poveri shoppi on tehny paljon noita ja sillä jigejä ja tietoa.

Bemarin vaihteistoja oon nähny jossain 3-400 hujakoilla myynnissä, joten ei pahan hintainen työnä.

Noissa Bemarin vaihteistoissa kannattaa vähän tutustua aiheeseen ja miettiä välityksiä. Jossain askissa ykkönen tyhmän lyhyt ja vitonen on 1:1, eli nelonen suomeks. Siinä menee perävälityskin uusiks äkkinäisellä, jos haluaa vitosesta jotain iloa.

Monet näistä "uusista" bemmin vaihteistoista on alunperin kaksoismassavauhtipyörällä. Sen tarkoitus on kait ottaa moottorin värinöitä vastaan tms helpottaa vaihteiston elämää. Tälleen jälkiasennuksella se menee kovalla vauhtiksella ja jotain keskusteluja oon lukenu, että vaihteisto alkaa helisemään. Ettei niillä ajella kymmeniä tuhansia.

En tiiä. Ei ole omakohtaisesti kokemusta, mutta vaihteisto kiinnostais ja moniin viritettyihin näitä bemmin askeja on istutettu ja ovat pelanneet.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 tammikuu, 2023, 00:41Tälläsen ilmoituksen oon jossain nähny et Bemarin ZF GS6-37 manuaali hitsattuna jossain 700€ paikkeilla.
nyt lähtekää joku viemään karpoville hajusuolaa, kun se varmaan pyörtyy avatessaan tämän keskustelun ja lukiessaan hinnan. :D

Anza

Mä taas ajattelisin niin päin. Jos vaihteisto ja joku kytkinkoppa sattuu jo olemaan itellä, niin se muutos maksaa n. 400. Mikä ei oo ihan tähtitieteellisen toivoton summa, työstä joka ei onnistu ihan noin vaan kotikonstein😊

https://www.lensupowershop.fi/vaihteistojen-sovitushitsaukset/

Gary Grand

Noiden Benarin lootien hinnat ja 5-tai 6-lovisuus yhdistettynä yllättäväänkin kestävyyteen, on ihan ylivoimainen paketti.
Muutostyön ja tarpeiden hinnalla ei jenkkilootaa saa.. ;D

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kyrpov

Joo ei tuo bmw lootan hinta paha ole ja tais heikommallakin olla joku 700nm tehonkesto? Sillä kalliimmalla mikä ei sekään hirveitä maksanut oli jo nelinumeroinen väännönkesto.

Volvoon sais noihinkin bolt on kannakkeet.

4.0 ei vaan ole kasi vaikka sen sais satasella. Tais muuten jakajan paikkakin uupua ja kaasarin imusarjat kiven alla.
Sinä vain

Anza

Chevyn C1500 Pickupeissa on siinä 90-luvun taitteessa ollu Getragin 290 viisvaihteista askia. Painavassa pikkarissa vaihteistoa pidetään vähän heikkona, mutta vois toimia kevyemmässä autossa hienosti.

Chevyn Getrag 290 vaihteistossa olis laippa jo valmiiksi Ls tai sbc moottorille.

Mallimerkinnältään pienempi  Getrag 280 on ollu M5 perässä. Joten ei kait 290 voi ihan surkea olla. En tosin tiedä noista yhtään mitä eroa.

Siinä 1987-1992 välillä noihin Chevyn vaihteistoihin tuli päivityksiä ja valmistajana oli NV tai Getrag, joku versio oli huonompi ja ne meinas hajoilla pienillä kilsoilla. Mutta tällänen vois olla hyvä budjettiratkaisu, jos sattuu sopivasti jostain purkuautosta löytymään.

Kyrpov

Noissakin se ongelma ettei niitä jatkuvasti myynnissä tai hintaa on enempi kuin bemarin askilla.
Sinä vain

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 27 tammikuu, 2023, 13:23Noissakin se ongelma ettei niitä jatkuvasti myynnissä tai hintaa on enempi kuin bemarin askilla.
Juurikin näin.
Jenkkilisää tulee sen verran että köyhää heikottaa.

Kuitenkin heikompi laatikko tuo 290 kuin vaikka gs6-37dz tai ..bz.
Näitä saksalaisia saa kuitenkin 400€ alkaen ehjiä, 600€ saa jo valkata tarjonnasta vaikka -53DZ/BZ lootia,mutta purku pikkarit on hakusassa ja manuaalit kalliimpia kuin tomaatit. >:(
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Anza

400-600€ bmw laatikosta + 400€ kytkinkopan muunnos aletaan olla jo sen jenkkilaatikon th400, 4L80 tai T5 hinnoissa. 

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 tammikuu, 2023, 19:42400-600€ bmw laatikosta + 400€ kytkinkopan muunnos aletaan olla jo sen jenkkilaatikon th400, 4L80 tai T5 hinnoissa. 
Harmi vaan ettei tuolla rahalla saa jenkkilootassa samaa vastinetta. ::)
Jos haluaa erinomaisen vaihtotuntuman ja kestävän manuaalilootan, niin jenkki ei noita pysty samaan rahaan tarjoamaan.

Itse olen pitkään ollut invalootan suosija, mutta olishan manuaalissa oma viehätyksensä..
Pitkillä vaihdeväleillä, vääntävän koneen perässä... :P

Pitkiä vaihdevälejä ei vaan tahdo löytyä mistään lootasta. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

Onko noi bemarin toosat nykysin siis jotenkin tarkkoja vai sellasia hullun mulkkuja mitä vielä joskus 2000- luvun alussa?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 tammikuu, 2023, 20:19Onko noi bemarin toosat nykysin siis jotenkin tarkkoja vai sellasia hullun mulkkuja mitä vielä joskus 2000- luvun alussa?
Nimenomaan nuo ysärin lopun-vuostuhannen alun lodjut on hivenen parempia kuin jankkimanuaalit.. :))
En tykkää benareista, mutta vielä vähemmän jenkkituntuman omaavista manuaaleista. :shitfan:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement