Rengas keskustelu. eli Miten sulla pyörii?

Aloittaja NonSenCe, 23 maaliskuu, 2020, 22:26

« edellinen - seuraava »

NonSenCe

Päätinpä avata erikseen ketjun ihan renkaita varten ettei repee tuolla ajatuskatkos eikun mitä mietit ketjussa pitkäksi.

cutlassissa pyörii Nangkang renkaat. halpa renkaiksi positiivinen yllätys.

käyttikseen pitäs ostaa kai täksi kesäksi jokku uudet kesärenkaat. nyt alla vanhat kumho ja hankook yhdistelmä. toiset takana toiset edessä.

edit: lisäsin tän tähän etusivullekin että löydän itte helpommin (uudempaa en löytänyt vielä), jenkkiläisten renkaiden standardeja, mm ilmoitettu treadwear lähes kaikista siellä myydyistä ja hyväksytyistä renkaista. se on usein vaikea löytää tietoa siitä kuinka pehmeitä mikäkin rengasseos on. eli mikkä on niitä ikikovia maileri malleja tai mikkä pehmeitä.

jostain luin että alle 200 on pehmeet kisarenkaat. alle 300 sporttiset, 300-400 käyttökelposet ja premium, +400 kovia ja ehkä liukkaita sateella jne.

https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/documents/812459_2017uniformtirequalitygradingconsumerguide_0.pdf
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Camino79

Matadorit oli tän talvea alla ja pelkästään hyvää sanottavaa. Kesäksi jo edelliskesänä alla olleet vitourit. Vitourien märkäpito lähentelee coopperia mutta on hitusen parempi  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Pikapissa ja jeepissä hakka 5 suv. Tosi hyvät ja kestävät olleet, paisto 2015 ja 2014.


Kesäpyörinä  pikapissa mitä sattuu, viime kesänä muistaakseni bf goodrichit henkilöautomaisella kuviolla made in france ja jeepissä saman firman a/t millä tosin en kerennyt paljoa ajamaan.


Camryssa hankookit kesä ja talvipyörinä. Kesäpyörien kuluminen mietityttää ja nastat ei mitkään hiljaset ole eikä pitokaan niin tautinen kun olis luullut vaikka testeissäkin menestyneet.
Sinä vain

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 23 maaliskuu, 2020, 22:37Matadorit oli tän talvea alla ja pelkästään hyvää sanottavaa. Kesäksi jo edelliskesänä alla olleet vitourit. Vitourien märkäpito lähentelee coopperia mutta on hitusen parempi  :))

lähentelee cooppereita.. pelottavaa. :D

mutta hyvä tieto vitoureista, ovat siis kahden kesän renkaat. ookko yhtään kattonut kuinka paljon kilometrejä olisi niille tullut?
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Camino79

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 23 maaliskuu, 2020, 22:52lähentelee cooppereita.. pelottavaa. :D

mutta hyvä tieto vitoureista, ovat siis kahden kesän renkaat. ookko yhtään kattonut kuinka paljon kilometrejä olisi niille tullut?

No nyt on vuodessa tullu aikatarkkaan se 15tkm ja ne meni alle viimekesänä sillain että takaset (275) jo vapuksi ja etuset (225) kesäkuun lopulla muistaakseni.

Takasista oli ~3mm lähteny pintaa ja etusista ~2mm ja oisko niille keskimäärin ehtiny se ~8500km tulla. Enempi kuitenkin kuin noille talvisille  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

1320

Mulla oli Malibussa talvipyörinä Marshall merkkiset valkosivupyörät koossa 225/75/15. Oli nyt viides talvi kun olivat alla, toki aikaisemmat neljä samat renkaat oli Pickupissa. Mutta aika hyvä pito niissä on eikä nastojakaan ole montaa lennellyt viiden vuoden aikana. Toki jäisellä asfaltilla en ole niitä suditellut, lumella sen sijaan hyvinkin ahkerasti. ;D  Ja ensi talvena saa taas heittää noi alle, ihan hyvät ne on vieläkin.

Kesäpyörinä mulla on ollut aina jotain kivikovia vanhoja kumeja. Kun ei noilta kesärenkailta paljoa ominaisuuksia tarvii tuolla normaalissa ajossa. Nyt on Malibussa alla BF Goodrichin Lifesaverit (hyvä renkaan nimi ruumisautoon  ;) ) ja edessä saman valmistajan Lifelinerit. Eturenkaat on jopa aika hyvät, takarenkaat vanhat ja halkeilleet, mutta renkaat maksoikin kahden kaljalaatikon verran. Takakumit on kivikovat ja kohtuu liukkaat etenkin sateella, mut tuottavat paljon burnissavua heti kun lähtevät sutimaan. Hyvät renkaat siis. ;)

Mun suosikkirenkaat oli Pickupissa olleet Good Yearin Wranglerit. Ne oli jostain viime vuosituhannelta ja aika halkeilleet, mutta pintaa oli paljon ostettaessa (tai itseasiassa sain ne ilmaiseksi) ja mikä parasta, ne renkaat vinkui tosi herkästi. Sain ne ulvomaan jopa hiekkatiellä...
Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Bellyssä on hienot liki uudet Vitour Galaxyt, näillä ajoilla ne kestää sata vuotta.
Pikkarin talvisina olevia Hakka LT (ilman lisänumeroita) kumeja pitää ihmetellä, pitää suorastaan hyvin. Nelikkoo edes tarvii. Kesärenkaita, eli Bfg AT kumeja oon ollu jo vaihtamassa muutaman vuoden, kun ovat vähän vanhat. Mutta taitaa ne vieläkin mennä ainakin yhen kesän. Paistosta on jo 20 vuotta, eikä merkkiäkään pykimästä tai sellasesta ja rungot niin ehjät ku kolmekolmosessa voi olla.
En varmasti oo.

HendriXXX

Jeepissä kesärenkaina Linglong Greenmax Ecotouring, 235/75-15". Hintaansa nähden todella hyvät renkaat.
Talvirenkaina 2014/2016 paistetut Nokian Hakkapeliitta C3, 235/65-16". Nämä sain 70-80€:lla kierros tasapainotettuna ja ovat olleet ihan ok. Kovathan ne on noin keveessä autossa mut menee kuitenkin..

Paronissa kesäkumeina Nankang Sportnex AS2+, 205/55-16". Hyvät renkaat noin halvoiksi.
Talvikumeina tässä jotku Michelinin kumit, jotka sain porukoilta ku jäivät ylimääräiseksi.

Craisussa taitaa takana pyöriä jotku aatamin aikuset Coopperit. Eteen ostin Maxxis MA:t 205/75-14", ku näissä oli about samanlevynen valkosivu ku takanakin. Ihan hyvät ovat olleet.

Mulla ei ikinä ole ollu suuria vaatimuksia renkaille, "kuhan ne on mustat ja pyöreät"- on yleensä ollu avainsana ja halpa.
Toki nyt tänne Qsamoon muuton jälkeen ollaan hieman satsattu uusiin renkaisiin kun waimo ajelee täällä enempi ku Oulussa, että ois hieman helpompi hänellä ajella..

Pertti K

Mullon Camarossa Nankangin uudenkarheat renkaat, 15" ja leveydet 235 ja 255. Täristi hulluna, tasapainotuksenkin jälkeen vielä satasesta eteenpäin täristää selvästi. Painoja näyttää olevan aika miehekkäästi joka pyörässä. Vanteet on myös uudehkot Barzetta Americat (tai niin nissä lukee), onkohan ne jotain uudenvuodentinaa vai onko nuo renkaat oikeesti noin p@skat?
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 maaliskuu, 2020, 08:16Mullon Camarossa Nankangin uudenkarheat renkaat, 15" ja leveydet 235 ja 255. Täristi hulluna, tasapainotuksenkin jälkeen vielä satasesta eteenpäin täristää selvästi. Painoja näyttää olevan aika miehekkäästi joka pyörässä. Vanteet on myös uudehkot Barzetta Americat (tai niin nissä lukee), onkohan ne jotain uudenvuodentinaa vai onko nuo renkaat oikeesti noin p@skat?
Ihmettelen, jos ei rengas-apina ole pyöräyttänyt vanteita ensin koneessa paljaana.. Niin mä ainakin teen joka ainoan vanteen kanssa.
Näkee vanteen heitot jo ennenkuin kumi on päällä.. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Pertti K

On voinukin pyöräyttää, mutta mistäs minä sitä tiedän. Ja mitä se tieto auttaa? Irtorenkaasta varmaan vaikea tietää missä heitot tai epätasapainot on.

Nyt kun käytin tasapainotuksessa niin eivät ottaneet renkaita vanteilta, en hoksannut semmoista edes ehdottaa.
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

En mä ainakaan pyörittele uusia vanteita ennen renkaanasennusta. Jos kone pyytää vitusti punttia ni ilmat veke ja pyöräyttää kumia vanteella 90° ja uusiks. Eriasia jos oon ostamassa/myymässä vanteita ni sillon pyöräytän koneessa mielellään ennen kaupankäyntiä, mutta eipä siihenkään aina ole mahollisuuksia  ???


Ne barzetan vanteet on kyllä ihan kiinantinaa ja nangkangi vaatii reilusti ilmaa että runko pysyy mallissaan.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Mitä on reilusti? Mulla oli 2,7 säilytyksen ajan, ainakin sillä täristi. Nyt puodtin 2,4:een, mutta en ole sen jälkeen ajanut. Sen huomasin että kun paineita nosti kaupantekohetken n. 2 barista niin 3 hengen kuormalla alkoi toinen takarengas ottamaan sivuilta sekä lokasuojan kaareen että toiselta puolelta hivotteli pyöräkoteloa. Toisella puolella autoa oli reilusti tilaa. Toleranssit heittää autossa vai renkaissa?
Tiukasti aisalinjalla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 maaliskuu, 2020, 09:35Mitä on reilusti? Mulla oli 2,7 säilytyksen ajan, ainakin sillä täristi. Nyt puodtin 2,4:een, mutta en ole sen jälkeen ajanut. Sen huomasin että kun paineita nosti kaupantekohetken n. 2 barista niin 3 hengen kuormalla alkoi toinen takarengas ottamaan sivuilta sekä lokasuojan kaareen että toiselta puolelta hivotteli pyöräkoteloa. Toisella puolella autoa oli reilusti tilaa. Toleranssit heittää autossa vai renkaissa?

Joku 2,6-2,8 voi riittää. Korkeekylkinen kiinankummi ni ei haittaa vaikka on se 2,7. Ja ei pitäs kyllä leveyteen vaikuttaa vaikka paat sen 3baria ilmaa  :o 
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Pertti K

Niin määkin olisin kuvitellut että ei se siitä leviä, mutta en muuta selitystä keksi kun samanmoisella kuormalla käytiin koeajolla aikanaan ed. omistajan ja kaikkein janoisimman sankarin kanssa eikä silloin kuulunut mitään hankausääniä. No problem lienee solved kun annoin vähän pajavasaraa ongelmapuolen takapyörän kaareen.  ;D Ensin suunnittelin siirtäväni taka-akselia sivusuunnassa kun toisella puolella oli pari cm väliä, mutta sitten huomasin ongelmapuolen hivottelujäljet myös pyöräkotelossa...
Tiukasti aisalinjalla.