Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Hip hei... aurinkolipat löytyi omista kätköistä.


juhapih

Tänään tuli ahkeroitua niitä talven polttopuita ja ylläri, ylläri... autoja.

Aamupäivällä, kun ei satanut, niin avoauto ulos ja Matador sisälle. Se startti on lämpöisenä muutaman kerran (liikaa) pompannut pois päältä. Olin ottanut Eaglen koneesta yli jääneen ehjän startin varalle. No, sen kun olin hikoillut paikalleen, niin eipä muutakuin rusahtelee avainta käännettäessä.   >:D    >:D

No tallin vintillä olisi ainakin yksi ja jossakin romukasoissa vielä pari. Helteellä ei jaksa tehdä urotekoja, joten otin tuon SCRambler-replican 69-version ja laitoin sen Matadoriin. Käynnistyksessä pyörii huomattavasti nopeammin kuin omansa. Kasin ja kutosen starteissa ei pitäisi olla eroja, luulisin.

Oikealla Matadorin oma ja vasemmalla se Eaglen verkonpaino...



Tuossa Sundancerissa jäi vielä renkaiden vaihdon jälkeen sitä joillekin Ramblereille tuttua "death wobblea" etupäähän. Ja se johtuu melkein aina reaktiotankojen kumeista. Niitä olen vaihtanut kaikkiin AMC-sukuisiin peleihin. Ja kas kummaa tässäkin oli kumit basana. Marjakankaalta tulee uudet, kunhan kusti polkee...

Kaikki tankojen ruuvit ja mutteri aukesivat kiroilematta ja reaktiotankojen kierteet olivat ehjiä. Näin ei yleensä ole...



Kun tuo Aurinkotanssija oli tuolla korkeuksissa, niin taas ihailin ruosteetonta pohjaa... ja laittelin pari pudonnutta muovitulppaa reikiinsä sekä vaihdoin yhden vaihdelaatikon öljypohjan ruuvin pidempään, kun oli jenka korkannut...




juhapih

Juuh... koko päivä varrottu Postin saapumisilmoitusta. Illalla 6 jälkeen vasta tuli.  >:D
Päivän aikana talli kuumennu niin, ettei illalla asennushommista tullut mitään...  >:D

Sen verran kuitenkin tutkailin noita "isokorisen" kumeja, että tuommoinen kulma pitää sahata pois, kun laittaa pikku koriseen. Tämän mallinen kumi on parempi kuin alkuperäinen. Laipat on tiukasti kiinni kumissa ja aina oikein päin. Kaikkein huonoimmat on sellaiset yksi osaiset kiinnityskohdasta läpivedettävät kortsut,



Samalla tuli kallistuksen vakaajan kumit hommattua.



Irrottelin tuosta ruåttin Matadorista kuskin lokarin ja pyyhkäisin siitä painepesurilla isoimmat basat pois..





Hieno paikka...



Maalinpoistoaineella liuottelin sisäpuolelta maalia massan poiston jälkeen. Kun ainetta jäi, niin vetelin sitä myös ulkopintaan.



Katotaan mitä alta löytyy. Sitten sitruunahappoon lillumaan... Kohde lymyilee taustalla.  ;D

juhapih

Kappas sieltähän pilkistää Frost White, tai aikalailla saman värinen joku Ruåttin Miranooli... eller nån sorts av husfärg...  >:D


juhapih

Uudet etupään kumit laitettu, paitti noi koriin tulevat, kun pultit olivat liian kireässä... Ei helteellä jaksa..  :P

juhapih

Latolöytö Hornetin ovipahvit menivät paikoilleen. Aika siistiksi tuli nuo kupruilleet wanhat. Uusilla kiinnikkeillä meni helposti paikoilleen. Uusi kosteussuoja piti tehdä toiselle puolelle.



Kahvat on mitä on... Takaverhoilupahvit eivät ole alkuperäiset , vaan Lempäälästä kotoisin.



Sundancerin koeajon jälkeen vielä tiukkasin reaktiotangon kumeja. Ja ihmettelin bensan hajua. Sen sain pois, kun avasin kaasarin uimurikammion tulpatun haisuputken lähdön. Laitoin siihen vielä pätkän letkua, niin menee haju pois konehuoneesta.

Muorilassa poiketessani otin varaosa Eaglesta lämppärin hanan. Tuo edellien hana oli ruostunut puhki, huomasin sen vasta maalatessa sitä... Kolmas hana toden sanoo...



Ja jotta kone saa raitista ilmaa, niin laitoin Eaglesta haitariputken tuohon ilmanputsariin.



Koneen öljyjä tarkistaessa ilmettelin, kun mittatikku oli hankala saada paikoilleen. Jotakin oli edessä... Hmm... Puola ja teline irti! Ihme, kun käy... Eikös sen maadutuksen pitäisi olla kunnollinen, eikä yhden löysän ruuvin varassa?

Matadorin lokarin valkoinen maali vaati maalinpoistoaineen lisäksi puukkoa, ennen kuin lähti pois. Paksua sitkeää tavaraa.
Sen alta paljastui sitten paksu ruiskukittikerros.



Tuon alta varmaan paljastuu ensimmäinen hiontakelpoinen maalipinta. Ylemmät kerrokset oli semmoista mössöä, ettei kannattanut alkaa hiomaan.

Sama rulianssi on varmaan edessä tuon nokkapellin pinnan kanssa.

juhapih

Tänään saatiin laitettua paikallisella korjaamolla etupään kulmat kohdilleen Sundancerissa. Mutta vieläkin jäi jonkinmoista tärinää. No kiristelin alustassa vielä pultteja ja muttereita sekä toisen etupyörän laakerin... Sitten huomasin rikkinäisen vaihdelaatikon takakiinnikkeen. No eihän tuon mallista ollut hyllyssä, vaikka vanhempaa mallia olikin. Pistin loppupelissä kumimattoa palkin ja lootan väliin ja kiristin nippuun liinalla.  ;D

Huomenna rompetorille Teivoon...

EDIT:


juhapih

Lauantaina tuolla V-cruisingissa näitä Coupeja olikin kaksi.

Malmin Jannen Matador X



Ja toinen samanmoinen...


juhapih

Tehnyt pari päivää lippaliiteriin tilaa, kun kaluston määrä lisääntyi...
Arpa osui tuohon ProStreet Americanin koppaan, joka on ollut sisäruokinnassa varmaan yli 10 vuotta. Nyt siis ulos, ainakin joksikin aikaa. Piti kasata akselit alle, kun oli osat irtoilleet seisonnassa...  :))



Tuon tilalle kiikutan tuota pikaa Streetjeepin kopan, että on lähempänä hitsauspaikkaa. Pitää vielä hieman laitella peltejä siitä vanhalla tallilla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 03 heinäkuu, 2022, 08:04Lauantaina tuolla V-cruisingissa näitä Coupeja olikin kaksi.

Malmin Jannen Matador X



Ja toinen samanmoinen...


Mätäröörin koppa on kaikessa outoudessaan nätti. :P
Tuo kaiman ruskea X sitten vielä lähes oikeassa värissä.. :iwantit: Antiikkikupari olis se paras sävy.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Tän päivän punnerrus alkoi tuosta. Lankkukasa ja kärri. Noita oli kaksi kuormaa tuolla sekä kattopeltiä läjä.



Tyhjäks tuli sateesta huolimatta.



Tuommoinen saalis...



Iltapäivällä alkoi seinää kaatumaan. Eka kuorma kärrissä ja toinen maassa. Hirret kerätty talteen, muutama kelpaa mökin paikkapaloiks, mutta muuten aivan polttopuukamaa.



Jatkuu kelien salliessa.

juhapih

Tän päivän sateet taisi tulla keskipäivällä... joten puuhamaahan takasin.

Vein 9 ehjää hirren pätkää talteen ja teroitin moottorisahat ja painuin pilkkomaan taloa.

Nakertelin taas kärrikuorman verran puuta pois, että olisi tarpeeksi heikko kaatoon.

Vasemmalta puolelta ensin jäljelle jäänyt pikkukammarin seinän pala.



Sitten pirtin ovenpieli palasiksi. Tuota sahatessa jo tönö vaappui...   :o



Pitää varmaan sahata oksa sahalla nuo pitkät hirret poikki, niin saa seistä talon ulkopuolella.. jos kaatuu, niin ei pitäisi jäädä alle...

juhapih

Nonni, alashan se tuli, kun raksvaattorilla nykäsi. Sahailin vielä hirsistä päätysalvoksia pois ja laitoin niihin vetoliinat. Eli seinästä lähti keskeltä 6 hirttä pois, niin ei se muuta tarvinnut. Suoraan ei kaatunut, vaan tuo tolppien varassa ollut osa lähti kaatumaan ensin. Kiertyi 30 astetta, ennen kuin luhistui se kulma edellä.



Tien puoli tuli seinän mitan verran pihaan päin. Ei vaaraa kellekkään...



Ja ne neljä pitkää hyvää hirttä, mitä mökkiin tarviin, jäi ihan priimaksi...



Nyssi pellip pois. Varmaan viä tänäin... 

EDIT: Sade pilasi tuonkin riemun  >:D

juhapih

Hioin tuosta Matadorin lokarista pois kittiä ja sieltähän löytyi alta aihan siedettävä etusiipi...



Paitsi tuo paikka alaraunassa... Ensin on paikattu ja varmaan jätetty maalaamatta. Kun se on ruostunut puhki, niin on laitettu jotakin massaa tilkkeeksi ja kitattu päälle...



Purkuhomma eteni peltien irrottelulla. Toinen lape irtosi helpolla.



Toinen puoli olikin sen verran vinommassa, ettei töppönen pitänyt tuolla loppupuolella. Piti jättää muutama vielä kiinni.



Kun pellit oli saatu varastoon, niin seuraavana oli katon paloittelu.



Ja toinen puoli... Tuosta oli helppo sahata valmiiksi palikoiksi, kun olivat kuin sahaustelineessä...



Pieneen se menee...



Ei ne pitkät hirret olleetkaan niin hyviä kuin näytti....  :'(

juhapih

Pala palata.  Aikainen lauantaiaamun moottorisahaus piristää kummasti muiden kesälomalaisten elämää...  >:D



Tarkoitus olisi saada katto maahan, ehkä...