Oliskos sulla hetki aikaa puhua ZF 8HP:sta

Aloittaja samulis, 10 lokakuu, 2023, 23:08

« edellinen - seuraava »

samulis

Nyt on pienoinen kuume päässy iskemään. Kaverit on kaikki rummuttanu 8HP:sta ja oon koittanu vältellä ettei vaan pääsis purasemaan. No se kävi sopivasti kun kaveri tarvitsi kuskin autollensa kesän viimeiseen näyttelyyn ja jouduin sit 8HP:n pauloihin. Kiva ajella kun kierrokset nätissä ajossa pysyy satkuun kiihdyttellessä alle 2500rpm ja laatikko nakuttelee isompaa sisään tiuhaan tahtiin ja jos tulee kiire niin laatikko vaihtaa todella nopeasti pienempää ja isompaa silmään. Laatikko lukitsee turbiinin 1500rpm joten ei luista turhia mut parkkipaikka manöövereissä ei ole DSG/PDK tyypillistä roboottilaatikon kyvyttömyyttä vaan ihan tuntuu hyvällä tavalla vanhan ajan automaatilta.

Annas kun sanon.
ZF:n 8HP on tuleva LSx vaihdelaatikkojen saralla.

Loisto paketti, 8HP45 ja 50 kesto on koeponnistettu 700Nm ja 8HP70 on piesty 1300Nm. Ja jos ei riitä niin tarjolla on 8HP90. Tosin kestäähän noi BMW perästä löytyvät ZF viis ja kuuslovisetkin nelinumeroisia vääntöjä isoja kilometri määriä. Taitaa olla paikallisessa juomavedessä sopivat sekoitukset väkevyyttä ja voimaa.
2017 laatikoita tehtiin 3.7 miljoonaa niin ne ei hetkeen lopu ja hintojen ei pitäis nousta. Wikipedian lista autoista mihin noita on asennettu on pitkä kuin nälkä vuosi. Tosin sen verta rumpu pärissy että alihankkijoiden tekemät ei ole niin laadukkaita kuin aidot ZF:n tekeleet.

Laatikot vaihtaa omistajaa keskimäärin 700€, huolto ja öljyt 300€, siihen TCU 1100€, laippa laatikon ja koneen väliin tai kauluksen hitsuu, vetolevy, kardaanimuutokset ja laatikon kiinnitys. En tiedä mut omaan korvaan nopeet vaihdot, ei luistoa, kuus tiheetä ajovaihdetta ja kaks ylivaihdetta kuulostaa vaan kiusallisen houkuttelevalta paketilta.

Kotimainen CANformance on tuonu TCU:n markkinoille jolla saa laatikon pelaamaan vakiona, ei ylämääräistä sirkusta, TCU kiinni ja menoks. Sama kannu juttelee monien jälkimarkkina ECUjen kanssa suoraan.

Puolalainen Turbo Lamik on sit jos haluaa muutakin kuin lauantaimakkaraa leivän päälle. Kyseinen TCU mahdollistaa TransBraken, kytkinpolkimen, rattivaihteet ja sequential kepin.
Ei ihan niin suoraviivainen, laatikon vanhat aivot pitää kaivaa pihalle ja korvata uusilla mut lopputulos palkitsee tekijäänsä.

Sequential keppi ja kytkin toimii mikrokytkimillä, kunnollisella kepillä tuntuma on hyvä ja kytkimeenkin saa jousilla kuorman tuntumaan perinteiseltä kytkimeltä, jousia vaihtamalla vaikka jalkaprässin jos maistuu. Kytkin toimii, voi antaa kytkin pommia, lipsutella tai rullailla. Tai läpsytellä rattivaihteita tai leikkiä rallikuskia ja kiskoa kepistä ja kun ei maistu niin unohtaa lapsellisuudet ja ajelee automaatilla.
Kaverin autossa millä ajelin on nyt kytkin konffattu käyttöön, uutta koeajoa odotellessa.

Jos kiinnostaa niin aussi youtube kanavalta löytyy paljon lisää aiheesta.
Zero to 60

Anza

Paljonko tuollanen aski painaa? Monasti viidennen vaihteen myötä automaateissa myös paino nousee, ainakin jos puhutaan vaikka TH400 vs 4L80

Pertti K

Oletko @samulis miten perehtynyt tuohon askin ohjelmapuoleen? Mulla A8:ssa on kaasun painalluksesta tooodella pitkä viive siihen että oikeasti alkaa tapahtua. Paikaltaan kun polkaisee kaasun pohjaan niin ehkä 20% tehosta tulee heti ja loput pinellä rampilla ehkä n. sekunnin kuluttua (en ole kellottanut ja vähän vaikea arvioida tarkkaa aikaa). Risteyksistä lähtiessä melko ärsyttävä kun katsoo että tuohon ehtii hyvin, oho eipäs ehtinytkään...

Olen sitä käyttänyt nyt kahdella ohjelmointipajalla, molemmat sanoo että johtuu vaihteiston ohjelmista (eli ei anna moottorinohjaukselle lupaa antaa täyttä vääntöä aiemmin). Toinen nosti kädet pystyyn, toinen sanoi että kyllä siihen lääkkeet löytyy mutta ei ole vain ehtinyt tekemään. Ed. omistaja sanoi että meni tuollaiseksi kun takaisinkutsuna tehtiin ohjelmapäivitys jolla kai paikkaillaan päästöhuijauksia.
Tiukasti aisalinjalla.

Hupeli


Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Hupeli

J.kylässä asuu eräs Audi harrastaja jolta voi myös kysäistä. Varmaan tiesitkin. Tunnettu.
Tämän ikäiseen löytyy jo useammalta tietoa/laitteita tällaiseen vaivaan jos ohjelmasta johtuu.
Tai pitää opetella ajamaan A8 mukaisesti, hitaasti ja arvokkaasti, sitten nuorekkaimmille äkki kiihdyttelijöille S8 ;)



Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

sössö


Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 12 lokakuu, 2023, 14:16En tiennyt enkä tunne.
Aika jännä, minäkään en tienny. Joku siis viittii harrastaa jotain Audia. No, harrastaahan jotkut lumitöitäkin.
En varmasti oo.

Anza

Ite harrastan haravointia. Siinä on jotain ylevää. Kommunikoida luonnon kanssa ja siivota kesä pois talven alta.

87 kiloa näyttäis paivavan ZF 8Hp.

https://www.autoevolution.com/news/here-is-a-detailed-view-of-zfs-8hp-automatic-transmission-150735.html

Vertailun vuoksi: Chevyn 4L80 viis pykäläinen painaa melko samat. Tehon kesto suurinpiirtein samaa luokkaa ja letukan vaihteistokin vaatii jotain sähkö ohjaukseen, tai manuaaliksi muuttamista.

Tuon linkin jutun perusteella ZF 8 HP löytyy myös Dodgen ja Jeepin perästä, niin luulis sopivan uudemman Hemin jatkoksi myös ilman kytkin kopan muutoksia.

Heikommat nelivaihteiset painaa usein sen 50-60kg, joten painoa tulee se kolmisen kymmentä kiloa lisää keskimäärin.

4L80 välitykset
1: 2.482.
2: 1.482.
3: 1.00.
4: 0.750.

8HP 75 / 8HP 50   välitykset (750 N⋅m)
1:  5.0000   
2:  3.2000   
3:  2.1429   
4:  1.7200   
5:  1.3139   
6:  1.0000   
7:  0.8221   
8:  0.6400

Ykkönen ja kakkonen ovat melko tiheitä, kutonen vastaa kolmosta 4L80 vaihteistoon verraten ja 0.75 ylivaihde nelonen osuu välitykseltään seiskan ja kasin välille.

8hp vaihteiston ykkösen välitys sopis myös johonkin metsällä mönkimiseen / maasturiin trailerin vetohommiin. Verraten suosittuun offroad Muncien vaihteistoon "The SM465 enjoys a very low compound gear at 6.55:1 and as such it is a popular choice for those wanting a low crawling gear" eli SM465 vaihteistossa ykkönen on ns. granny low, eli poikkeuksellisen matala. Kakkonen 3.56 jne.

  Tarkoittanee myös sitä että 8HP välitykset sopii myös pienemmän litratilavuuden moottoriin. Esim joku 2-3l turbo, jossa turbo tulee mukaan vasta vähän isommilla kierroksilla, ja löytyä riittää normivaihteiston rikkomiseen.

Pertti K

Sporttiasennossa ei vielä 200:ssa vaihtanut 8:lle... Mutta toisaalta D:llä vaihtaa jo 90:ssä kun olosuhteet sopivat, 130 vauhdissa kierroksia 1500.
Tiukasti aisalinjalla.

Gary Grand

Offilootaksihan tuo näköjään parhaiten istuisi. :thinking:
Ylivaihdetta löytyy sen verran ettei vielä suuremmin harmittaisi 4.56-5.29 perätkään.
Ryömintään sitten pari alinta pykälää olisi ihan omiaan.
5.0x2.72x4.56 niin pääsisi hiipimään jo vähän isommillakin kumeilla. O0

Katuajoon pistää kyllä vähän miettimään noin laajan välitysskaalan tarvetta. Dieseliin kyllä, mutta bensan kanssa?
No, riittävästi kun on pykäliä niin ei kai noista isommin haittaakaan olisi..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Anza

Ei noista vaihteista haittaa ole, jos vaihdot tapahtuu millisekunneissa. Vois ajatella että välitykset on yhtä pötköä.

samulis

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 11 lokakuu, 2023, 11:35Oletko @samulis miten perehtynyt tuohon askin ohjelmapuoleen? Mulla A8:ssa on kaasun painalluksesta tooodella pitkä viive siihen että oikeasti alkaa tapahtua. Paikaltaan kun polkaisee kaasun pohjaan niin ehkä 20% tehosta tulee heti ja loput pinellä rampilla ehkä n. sekunnin kuluttua

En riittävästi. Lähinnä kuumeen saanut ja koittanut perustella itselleni etten tarvitse kyseistä laatikkoa, nähtäväks jää millaisella menestyksellä. Käsittääkseni toikin on oppiva laatikko ja jos tapana on ajella rauhakseen niin vaihteleekin rauhallisesti, tolla kun ei tarvitse pyrkiä älyttömästi että pysyy normaalin liikenne virran mukana. Tiuha välitys ja nopeet vaihdot tekee sen että vauhti tulee varkain ja helpolla. Kulutuksen pitäis pysyä maltillisempana kun ei tarvitse huudattaa.

Edit. Pertti K kannattaa kysellä CANformance omistajalta. Se on kehittänyt ton koko purkin koodeineen päivineen.

Tossa on linkki kaverin autoon jossa se selventää kytkimen toimintaa.

Itteä tossa paketissa viehättää et vihdoinkin on DSG askin tasoinen, moderni ja nopea laatikko tarjolla takaveto pakettiin (DSG:n leipominen takavedoks on aika työlästä, tekis mieli sanoa mahdotonta mut täällä on sellaisia seppiä ettei uskalla) .
Eli nopeat vaihdot, riittävä määrä vaihteita jolla pysytään vetoalueella koko kiihdytyksen, mahdollisuus käyttää läpsy ja ees taas keppiä vaihtamiseen ja tärkeimpänä kytkinpoljin. Ja nää tietenkin Lamik:in TCU:lla. Jotenkin harrasteautossa kaipaa manuaalia ja kytkintä ja tää on lähinnä sitä niin että ollaan DSG laatikoiden maailmassa. Yks etu on laatikon kyky vaihtaa 8 suoraan 2 mikä uupuu käsittääkseni kaikista tuplakytkin laatikoista.

Lainaus käyttäjältä: Anza - 13 lokakuu, 2023, 07:034L80 välitykset
1: 2.482.
2: 1.482.
3: 1.00.
4: 0.750.

8HP 75 / 8HP 50   välitykset (750 N⋅m)
1:  5.0000   
2:  3.2000   
3:  2.1429   
4:  1.7200   
5:  1.3139   
6:  1.0000   
7:  0.8221   
8:  0.6400

Ykkönen ja kakkonen ovat melko tiheitä, kutonen vastaa kolmosta 4L80 vaihteistoon verraten ja 0.75 ylivaihde nelonen osuu välitykseltään seiskan ja kasin välille.

8hp vaihteiston ykkösen välitys sopis myös johonkin metsällä mönkimiseen / maasturiin trailerin vetohommiin. Verraten suosittuun offroad Muncien vaihteistoon "The SM465 enjoys a very low compound gear at 6.55:1 and as such it is a popular choice for those wanting a low crawling gear" eli SM465 vaihteistossa ykkönen on ns. granny low, eli poikkeuksellisen matala. Kakkonen 3.56 jne.

  Tarkoittanee myös sitä että 8HP välitykset sopii myös pienemmän litratilavuuden moottoriin. Esim joku 2-3l turbo, jossa turbo tulee mukaan vasta vähän isommilla kierroksilla, ja löytyä riittää normivaihteiston rikkomiseen.

Pointtihan tossa vaihteiden määrän lisäämisessä on mahdollisuus käyttää todella pitkää peränvälitystä ilman et kiihtyvyys kärsii ja saa moottoritie nopeuksille mukavan pienet kierrokset. Eli laittaa perään jonkun kakkosella alkavan välityksen, edelleen mennään, mut maantiellä miellyttävän pienet kierrokset ja vähän varvasta kipristämällä on pari pykälää pienempää pesässä. Mulla ei jää ikävä 4 alkavan perän kanssa moottoritiellä ajamista.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 13 lokakuu, 2023, 09:06Offilootaksihan tuo näköjään parhaiten istuisi. :thinking:
Ylivaihdetta löytyy sen verran ettei vielä suuremmin harmittaisi 4.56-5.29 perätkään.
Ryömintään sitten pari alinta pykälää olisi ihan omiaan.
5.0x2.72x4.56 niin pääsisi hiipimään jo vähän isommillakin kumeilla. O0

Katuajoon pistää kyllä vähän miettimään noin laajan välitysskaalan tarvetta. Dieseliin kyllä, mutta bensan kanssa?
No, riittävästi kun on pykäliä niin ei kai noista isommin haittaakaan olisi..
Wikipedia tiesi että tuo 12% polttoainesäästön verrattuna 6-vaihteiseen edeltäjäänsä. Tuleeko mistä kaikesta muusta kuin parista extra pykälästä,  en tiedä. Eikä varmaankaan voi vetää johtopäätöstä että auton kulutus laskee saman 12%, lie kyse vaihteiston tehohävikistä. Tai en minä tiedä, kyllähän tuossa vehikkelistä puhutaan  :thinking:

"One of its main aims is to improve vehicle fuel economy, and it can achieve 12% saving compared to the ZF 6HP transmission and 14% versus modern 5-speed transmissions"
Tiukasti aisalinjalla.