Ventiiliohjurin vaihto

Aloittaja jusssi, 24 joulukuu, 2023, 20:57

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 joulukuu, 2023, 16:40Kokemuksellahan ei oo tässäkään asiassa mitään merkitystä kun aletaan vänkäämään vänkäämisen ilosta teoriatasolla (jolla ei tässäkään asiassa) ole mitään tekemistä käytännön kanssa.
kyllä aika paljon olen kansia koneistanu ja miettiny samalla myös sitä teoriatasoa vs. matkinu vaan jotain mitä muut tekee. Yleensä sill äteoriatasolla on aika paljonkin tekemistä käytännön kanssa ja jollei ymmärrä teoriasta mitään, ei kyl käytännöstäkään voi ymmärtää mitään.

Jos asian voi tehä oikein tai väärin siellä koneistamossa ja valittee sen väärin tekemisen vaikka asia olisi kuinka vähäpätönen, niin se ei vakuuta sillon missään muussakaan asiassa. Minä en veisi mitään enää sellaseen koneistamoon mikä on läpänny kaikki venttiilit vaikka asia olisi kuinka merkityksetön käytännön kannalta. Sitä oikomista voi tapahtua seuraavassa työssä jossain oleellisemmassa asiassa ja kertoo siitä miten työhön yleisesti siellä koneistamossa suhtaudutaan.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 26 joulukuu, 2023, 16:41Just niinku Jussi kirjoitti, että on hyvä tarkistaa koneistamon työn jälki. Aina välillä on sekundaa...
no miten toi on muka vastanen sille mitä alunperin kirjotin: "läpätä ei kannata juuri koneistettua seetiä ellei ole suurta epäilystä ettei pidä."

Dart 67

jos mun tarttee selittää, niin et ymmärrä kuitenkaa...täältä tähän.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

sössö


Hupeli

Minä näkisin asian tällein kaksipuoleisen tahnapurkin omistajana että jos siitä on vielä johonkin muuhunkin kuin hyllyn koristeeksi/täytteeksi niin voisihan sen aukaista ja ihmetellä onko nuotion sytytys taidot tallella. Ja voisihan siinä saada vaikka rakot käsiin muustakin kuin... :P No joo..

Nythän oli kysy ohjurin vaihdosta. Kannattaako vaihtaa itse ja mitä voi työltä odottaa. Luulisi Mersujen osien olevan sen verran tasalaatua että voisi helposti onnistuakin.
Paljonkos se venttiili saa pesässänsä vipattaa silleen että ihan kädellä tuntee vai pitääkö mitata ja onhan näissäkin toleranssit. Onko kaikkia edes tarpeen vaihtaa.
Ja jos tolleen kuluneet niin onko takana kilometrit, huono huolto vai painajan huono kohdistuminen? 

Harri S

Mun mielestäni tähän edellä kiistetyyn asiaan ei ole yksiselitteistä vastausta.
Usein asiaa puntaroidaan hinta/hyöty suhteen kautta ja päädytään siihen läppäämiseen kun harva niitä kilpakoneita rakentaa, ja silloin lähinnä tekohengitetään vanhalle malmikasalle muutama lisävuosi.

Stelliittipinnoitteiset osat menettää sekä koneistuksesaa että läppäyksessä pinnoitteensa ja kestävyys kärsii.
Kilpamoottorissa erilaiset venttiilikulmat vaatii koneistuksen (usein kolmeen eri asteeseen) jolla haetaan erilaisia virtausominaisuuksia eri nostoille. Noiden hionta pilaa koneistetun kulman, ne kun saattaa poiketa hieman seetin ja lautasen välillä.
Ehkä, puhdas ja kiiltävä tiivistyspinta ei vaadi toimenpiteitä.
Syöpynyt vaatii koneistuksen tai seetin/venttiilin vaihdon.
Jos pakovettiilin seetipinta on "lasittunut" kannattaa se kunnostaa, jos ei muuten niin vaikka kevyellä läppäyksellä.

Läppäys ja erityisesti kevyt läppäys on muutama pyöräytys imukuppikalikalla eri asennoissa ja tahna ei muutamalla pyöräytyksellä muuta venttiilikulmia, saati upota venttiiliä kanteen, jos tavoitteena on värimuutosten/lasittumien poisto esim. pakoventtiilien seeteistä.
Ei siis porakoneella "jurnuttamista" joka heittää hiomatahnat pois tiivistyspinnasta ja samalla tekee kaarevia uria tiivistuspinnan keskikohdalta ulospäin ja muutenkin pidempi jurnuttaminen tuhoaa tiivistyspinnan pahimmassa tapauksessa korjauskelvottomaksi.

Itse olen ajan mittaan tehnyt kaikki virheet venttiilien kunnostamisessa ja nykyään yritän olla tekemättä niille mitään, jos tiivistyspinnat on puhtaat ja kiiltävät.
Päätoiminen harrastaja

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 26 joulukuu, 2023, 16:40Kokemuksellahan ei oo tässäkään asiassa mitään merkitystä kun aletaan vänkäämään vänkäämisen ilosta teoriatasolla (jolla ei tässäknään asiassa) ole mitään tekemistä käytännön kanssa.

Joskus tavattiin sanoa: "toimiihan tuo käytännössä, mahtaako teoriassa". Siihen nojaten?

jusssi

Itse kyl ymmärrän ajatuksen, ettei niitä nyt turhaan hinkata, mutta sitä, että tiivistepinta leviää, en kyllä osta. Sitähän pitäis ihan simona vetää "puol päivää", että niin pljo lähtis ainetta renkaasta, mikä tuntuis jo edes teoriassa pinnan leveydessä.  :thinking:
Mutta itse aiheeseen, kaveri tuntee henkilökohtaisesti erään hyvämaineisen moottorikoneistamon jannun ja lupas vähän kysellä, mitä tehtäis tuon mun rojektin kanssa ja mitä maksaa. Alan täs tilailee ohjureita ja palaan asiaan, kun tiedän läpätäänkö vai ei! ;D
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Valde - 26 joulukuu, 2023, 16:28Terv. jeesus.

Jeesukselle sen verran että sähän taisit olla täältäpäin? Ja jos niin ollaankohan koskaan tavattu kun usein käyn höpöttää kaikenlaista mulle tuntemattomienkin kanssa (paljon ;) ) miiteillä ym. :)

Valde

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 26 joulukuu, 2023, 18:08Jeesukselle sen verran että sähän taisit olla täältäpäin? Ja jos niin ollaankohan koskaan tavattu kun usein käyn höpöttää kaikenlaista mulle tuntemattomienkin kanssa (paljon ;) ) miiteillä ym. :)

Enpä ossoo sannoo, volovomiiteissä tuel joskus käätyä, mutten ennee vuoskaasii.
Takavetopihtaaja

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Valde - 26 joulukuu, 2023, 18:21Enpä ossoo sannoo

Tämähän kuulostaa ihan joltain toiselta murteelta :soosoo: ja sehän sattuu jo jonkun puhdasverisen Keskisuoma ...     
Taitaa olla useammallakin palstalaisella kaasujalka vinossa tännepäin jos ei nyt kokonaan latta pohjassa  :o


Vaniukko

ainakin volvon koneeseen on helppo vaihtaa ohjurit,irrallaan terottaa sorvissa ne valmiiksi.sorvasin semmoset työkalut millä saa oikeeseen syvyyteen ne.nämä toki virityshommia.
Valurauta basso ja pystymoottori??

Vaniukko

onkos kukaan tilaillu kiinasta miraan teriä ja tappeja?mulle kulkeutu semmonen mira mut ei mitään teriä mukana eikä pöytää.
Valurauta basso ja pystymoottori??

jusssi

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 26 joulukuu, 2023, 17:29Paljonkos se venttiili saa pesässänsä vipattaa silleen että ihan kädellä tuntee vai pitääkö mitata ja onhan näissäkin toleranssit. Onko kaikkia edes tarpeen vaihtaa. Ja jos tolleen kuluneet niin onko takana kilometrit, huono huolto vai painajan huono kohdistuminen? 

Joo tosiaan autolla on jo kuitenkin kelattu 2700000 km ja muuten kone vaikuttaa sisältä tosi hyvältä, esim pytyissä hoonit näkyy ja melko puhdaskin, eikä avattu aiemmin. Venttiilit hölskyy kyllä aika selvästi holkeissa ja nettihöpinöissäkin on raportoitu jo vähemmilläkin ajoilla ohjurien vaihdon tavetta. Pyöräytin testimielessä toisen kannen venat hienolla tahalla ja kaikki laikut ja värivirheet lähti sekä istukoista että venttiileistä pois. Varsinkin pakoventtiilien ohjurit on tosi ohutseinäiset johtuen paksuista natrium täytteisistä varsista, ni arksilen niiden sorkkimista kotikonstein, joten parasta siirtää vastuu koneistamon hoiviin.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Jussi

Mussukan koneeseen jäi kaks ihan hölppää ohjuria, kun ajattelin kokeilla mitä ne vaikuttaa. Ei vaikuttanu yhtään mitään. Ainakaan tollasessa keinuvipukoneessa sateenvarjo"kumeilla" ei tosiaan yhtään mitään vaikutusta. Ei savua, ei ääntä.
En varmasti oo.