Kiertokankien valinta

Aloittaja Gary Grand, 24 helmikuu, 2024, 10:08

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Anza

Just lueskelin veiveistä LS moottoriin. GM tuotteessa alkuperäisenä pulverimetalliset kiertokanget, joissa alasilmät murrettu, ei siis ole koneistetut pinnat vastakkain, vaan halkaistu säröinen pinta. Samanlainen toteutus löytyy vissiin myös isommista työkoneista.

Pulverimetalliset veivit on erittäin lujat, mutta rikkoontuessaan ne murenevat paloiksi. Sen sijaan takorautaiset saattavat pysyä yhtenä kappaleena muodonmuutoksesta huolimatta.

Amerikan LS virittäjät taitavat suosia esim Scatin I-beam veivejä 7/16 arp pulteilla ns. budjettiratkaisuna. Sillä hinta on jo melko lähellä samaa jos vaihdat alkuperäisiin veiveihin lujemmat pultit ja käytät silmät koneistettavana. (Alkuperäiset gen 4 lienee pienemmillä  9mm tai 3/8 pulteilla)

Virityksen myötä kiertokanget j(a männät) ovat eri painoisia kuin alkuperäiset osat, jolloin pyörivien tasapainotus tulee kyseeseen. Tässä tuntuu olevan vähän kahdenlaista koulukuntaa.

Toinen sanoo että kampiakselin tasapainotus tulee olla grammalleen oikea, sillä korkeammilla kierroksilla massa kertaantuu ja epätasapainosta aiheutuu laakerit ja paikat rikkovaa värähtelyä.

Toinen koulukunta väittää ettei moottori ole tehtaalta lähtiessä 30g paremmin tasapainotettu ja riippuen kuun asennosta tasapainotuskoneessa voi olla lukema vaihdella aamulla ja illalla 0-10g heittoa samalla setillä, ettei alle 6500rpm moottori ole niin justiinsa

Ehkä pyörivät kannattaa käyttää tasapainotuksessa mielenrauhan vuoksi. Mutta painon lisääminen kampiakseliin Mallory metallia käyttäen on melko kallista, joten olen kyllä miettinyt vertailla osien painoja suhteessa alkuperäisiin.

Pienellä varauksella painojen suhteen. Kopioitu netistä.

Rods
Gen III LS1: 617 grams (6.098" for .945" dia pressed pin, weighed)

Gen III LM7 606 grams (6.098" for .945" dia pressed pin, weighed)

Gen IV: 640 grams (6.098" for .943" dia floating pin)

GM LSA 692 grams (6.125", weighed)

Eagle ESP 619 grams (6.125")

Scat I-beam: 590 grams (6.125" for .927" dia floating pin, weighed)

Scat H-beam Q lite: 565 grams (6.125" for .927" dia floating pin)

Comp-Star H-Beam: 615 grams (6.125" for .927" dia floating pin)

Comp-Star HD I beam 642 grams (6.125", 7/16 bolts, #CSC6125DS2A2AI)

LS7: 465 grams (6.064" for .9252" dia floating pin, weighed)

Lunati Pro-Mod: 667 grams (6.125", .927" dia floating pin, weighed)

Lunati Pro Billet: 640 grams (6.125, 7/16 bolt, weighed)

Carrillo Pro: 541 grams (6.125, with 3/8 WMW bolts installed, weighed)

Gen 3 veivien ja mäntien vaihtaminen vahvempiin gen 4 osiin tuo painoeroa noin 40g

https://ls1tech.com/forums/generation-iv-internal-engine/1829341-lightweight-rotating-assembly-possibilities.html



Mudracer

Se pulveriveivi on vitun kovaa tarawaa ja sen takia sen saa katkaistua alasimkukan kohdalta. Se on riittävän vahva vakiotehoisissa ja se vakioteho on vitusti enemmän kuin vanhanliiton samankokoisissa kikkaroissa -70 luvun alun jälkeen. Veivin kovuus on onkelma varmaan silloin kun otetaan viimeisiä hummia ulos kun se ei jousta pätkääkään.
X