Pyörän mutterin kiristysmomentti

Aloittaja LPR, 20 huhtikuu, 2023, 23:29

« edellinen - seuraava »

LPR

Olen oppinut kiristämään pyörän mutterit/pultit momenttiavaimella, etenkin aluvanteista.

Paljonko pitää olla momentti holkkimuttereille? Tuossa rouvan Camarossa on kesäpyörillä Centerlinet ja niissähän on holkkimutterit suorilla prikoilla, ei lainkaan kartiota. Pultti yllättäen on M12x1,5, eikä mikään tuumainen kierre.

Kartiomuttereille olen oppinut yleissäännöksi yhtä monta kiloa, kuin halkaisija millimetreissä, jos ei muuta ohjetta ole, mutta päteekö tuo holkkimuttereillekin? Eli 12 mm pultti 12 kiloon.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 huhtikuu, 2023, 23:29Olen oppinut kiristämään pyörän mutterit/pultit momenttiavaimella, etenkin aluvanteista.

Paljonko pitää olla momentti holkkimuttereille? Tuossa rouvan Camarossa on kesäpyörillä Centerlinet ja niissähän on holkkimutterit suorilla prikoilla, ei lainkaan kartiota. Pultti yllättäen on M12x1,5, eikä mikään tuumainen kierre.

Kartiomuttereille olen oppinut yleissäännöksi yhtä monta kiloa, kuin halkaisija millimetreissä, jos ei muuta ohjetta ole, mutta päteekö tuo holkkimuttereillekin? Eli 12 mm pultti 12 kiloon.
Oon aina laittanu noi "kiinni". Koskaan en oo momenttia käyttäny. Siitä seuraa toisinaan vaikea irroitus. Holkkimutterivanteita on jokunen ollu muutamakin sarja, ei ole niitäkään tolla opilla koskaan karannu. Joskus ihan pikkutyttönä jäi vissiin Tanarin pultit liian löysälle ja piti pysätä levikkeelle kiristään ne ku vemppas niin paljon. Siitä on yli 40v jo.
En varmasti oo.

sössö

mun holkkimutterivanteissa joku oli kiristäny prikatkin niin lyttyyn ettei niitä saanu holkista enää irti :o

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 21 huhtikuu, 2023, 03:27Oon aina laittanu noi "kiinni". Koskaan en oo momenttia käyttäny. Siitä seuraa toisinaan vaikea irroitus. Holkkimutterivanteita on jokunen ollu muutamakin sarja, ei ole niitäkään tolla opilla koskaan karannu. Joskus ihan pikkutyttönä jäi vissiin Tanarin pultit liian löysälle ja piti pysätä levikkeelle kiristään ne ku vemppas niin paljon. Siitä on yli 40v jo.

Mulla ei ole ollu holkkeja muissa kuin Barracudan Susiralleissa. Ne  oli ysärillä eikä just kortin saaneena ymmärtänyt muuta kuin, että ne pitää olla kiinni ja teknisin apuväline oli ristiķkoavain...
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

No nyt voisi insinöörit valaista asiaa mutta minun mielestä nuo momentit on riippuvaisia enemmän siitä pultista kuin mistään muusta, siis pultin koko määrää käytettävän momentin.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Asmo

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 21 huhtikuu, 2023, 12:40No nyt voisi insinöörit valaista asiaa mutta minun mielestä nuo momentit on riippuvaisia enemmän siitä pultista kuin mistään muusta, siis pultin koko määrää käytettävän momentin.


Samaa mieltä. Yhteen tojota varikseen olen vaihdellut renkaita, samat holkkimutterit kesät talvet. Ei ole tullut mieleen käyttää muuta momenttia kuin ohjekirjan ilmoittama 103 Nm, mikä on samaa luokkaa kaikissa pikkuautoissa mutterin mallista riippumatta.

LPR

Kierteen nousu vaikuttaa oleellisesti kuinka tiukkaan mutteri puristaa samalla kiristysmomentilla.

Toyotaan tosiaan ainakin valmistaja ilmoittaa saman momentin mutterittypistä riippumatta.

Volvoon valmistaja ilmoittaa 140 nm ja jos 120 nm jättää, niin tuntuu ajossa lievänä varinänä. Muistuttaa hyvin jälkikiristyksestä, kun alkaa tuntumaan ajossa, vaikka ei löydässä varsinaisesti olekaan. Siinä onkin melkoisen harva nousu kierteessä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

tevo

...ut momentista, Vaimo hartijavoimin kirraa ja lopuksi 1metrin jatkovarsi lisäksi, jonka pääle hyppää lisäkiristykseksi... Pyssyy haatana...
Born for Winter

Caprice305

Aika monet valmistajat ilmotti aikoinaan sen siihen 12kg, tai 11.8kg oli sit 12 tai 14mm pultti tai 1.25,1,5, tai 1.75 nousulla. Toyotan pikkuautoissakin oli alkuun 11.8 mutta sillä meni pultteja poikki, ja toyota ilmoitti et laitetaan vähän pienempi momentti. Joissain maastureissa ja isommissa oli 14kg.... Näin muistien kätköistä tonkien.
All lives matters.
Let's go Brandon

LPR

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 30 huhtikuu, 2023, 19:52Aika monet valmistajat ilmotti aikoinaan sen siihen 12kg, tai 11.8kg oli sit 12 tai 14mm pultti tai 1.25,1,5, tai 1.75 nousulla. Toyotan pikkuautoissakin oli alkuun 11.8 mutta sillä meni pultteja poikki, ja toyota ilmoitti et laitetaan vähän pienempi momentti. Joissain maastureissa ja isommissa oli 14kg.... Näin muistien kätköistä tonkien.
Minäkin äitmuorin Rav4:n vaihdoin kaikki pultit. Olikohan siinä 105 nm momentti. Kerran vaan yksi pultti alkoi venymään, ei katkennut, mutta olis varmaan katkennut, jos olis momenttiin vetänyt. Sitten vanhoja pultteja kierrekammalla katsoin, niin jokaisessa oli tyvestä kierre harventunut, eli olivat alkaneet jo venymään.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 01 toukokuu, 2023, 01:01Minäkin äitmuorin Rav4:n vaihdoin kaikki pultit. Olikohan siinä 105 nm momentti. Kerran vaan yksi pultti alkoi venymään, ei katkennut, mutta olis varmaan katkennut, jos olis momenttiin vetänyt. Sitten vanhoja pultteja kierrekammalla jatsoin, niin jokaisessa oli tyvestä kierre harventunut, eli olivat alkaneet jo venymään.
Aika heikolta matskulta kuulostaa tossa paikassa...
En varmasti oo.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 toukokuu, 2023, 01:17Aika heikolta matskulta kuulostaa tossa paikassa...


Kuulostaa ihan uspartsin myymiltä pinnapulteilta. Lähti rengas alta uusilla pinnapulteilla ku oli jokanen venyny katkeemispisteeseen kiristäessä.

Mielummin ostelee rockautolta pinnapultit ni tietää mitä saa, uspartsilla jotain kiinan tinaa ne, perus 8.8ki o kovempaa.

Hupeli

Enpä ole koskaan pultteja mittarilla kiristänyt. Nykyään ainoastaan akkupultti koneella ja hyvin on aina pysynyt.
Kuinka tärkeää on oikeankokoisen keskiön merkitys ja ristikiristys

LPR

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 01 toukokuu, 2023, 13:44Enpä ole koskaan pultteja mittarilla kiristänyt. Nykyään ainoastaan akkupultti koneella ja hyvin on aina pysynyt.
Kuinka tärkeää on oikeankokoisen keskiön merkitys ja ristikiristys
Kromimuttereita ei oikein pulttikoneella viitsi hakata pilalle. Käsin löysään/kiristän ja laiskuuttani akkuporalla kierrän auki/kiinni.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Hupeli

Luulen tämän keskiön olevan ao. Vaikea kuvitella pelkästään laadun olevan ainoa mikä katkoo puristetut pultit..