Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

Jarde440


HendriXXX

Heh, viimesen päälle hieno korjaus! Hyvä hoksaus tuo neula ja kutisukka.  :+1:

Zuinula

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 17 lokakuu, 2020, 17:19Joku ilman konetta ja kilvissä oleva itäpyörä olis tähän sopiva, Pannonia, IC, Jawa tms.
Nyt olisi lähelle sopivaa, tosin papereita vailla oleva IC:



Ja halapa

Harri S

Tämäkin säie nytkähti taas eteenpäin, kun noudin äsken tavaraa Boheemista Kalliosta, hurjassa lumimyräkässä.
Sähköautolla tottakai, niin eivät tiellä makaajat kivittäny autosta ikkunoita säpäleiksi.



Aattelin ostaa tuon niin pääsee takaisin alkuperäiseen visioon kun tokko näitä Boss Hossin vaihteistoja mun elinaikana täällä Suomessa enää myyntiin tulee.

Silloin joskus v 2018-19 hain sitä Moparin 7 1/4 pikkuperää kavennettavaksi ja visio 3 pyöräisestä Boss Hossista tuntui olevan ainoa mahdollisuus, kun näitä vaihteistoja ei myynnissä juurikaan ole. Ja siksi mulla on myös se yksi rempattu TH200-r4 vaihteistokin Meteoriluolassa odottamassa. Tämän säikeen alussahan myös siihen vaihteisto-ongelmaan viitataan.

Eli ne Hazit myyn kaikki pois kun tähän sovitan videolla olevan Oldsin 5.7 dx dieselkoneen, jonka kunnostin valmiiksi jo muutama vuosi sitten.
@Marklin Tämä on juuri se Tinden (R.I.P) ja Jarin vanha Olds CustomCruiserin moottori.
Samoin myyn ne Jammun osat pois, kun prätkän rungot on turhan leinejä tälle yhdistelmälle.


BOP kaaveli tulee siten hankintalistalle ja syy ei ole pulttijako, vaan startin sijainti.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tässä tuli mukana letukan keveä vauhtipyörä, paineasetelma ja sintterilevy sekä painelaakeri ja kytkinhaarukka.
Vaihteistohan on vain pelkkä kulmavaihde ja kytkintä auki pitämällä, on veto pois päältä.
Siksi kytkinlevy on sintteriä tms. tavaraa joka kestää enemmän luistattamista.

Vääntö on hajottanut tuosta kytkilevystä keskiön ja BB Meteorin vanhaa massalevyä vertaamalla saan siitä ehjän keskiön tuohon sintterilevyyn.



Eli rapsin molemmista niitit pois ja vaihdan keskiön. Niittejä saatikka tilaa niittamiselle on toisella puolella niukasti, ilman koko jousikeskiön purkamista, joten laitan tilalle todennäköisesti sppivat pikku pultit jotka kopsuttelen lopuksi vasaralla "ikilukitteeseen".
Paineasetelmat käy ristiin, kumman nyt sitten lopulta tähän laitankaan. Ja onhan mulla vielä se yksi uusi kytkinpakettikin, josta saa tarvittaessa kokonaan uuden asetelman.

Kevyt Vp on yksiosaiselle stefalle ja ulkoiselle balansoinnille joten se vaatii suuria modaamisia Oldsiin sovittamiseksi eikä hammaslehäkään ole letukassa ja olssin Dieselissä yhtenevä 168/166 hammasta ja tuossa kevennetyssä vieläpä se Chevyn pienempi 153 hampainen joka ei käy alkuunkaan.



Dieselissä taas on vielä Oldsiksikin omansa iso 153 hampainen kehä, johtuen harvemmasta ja järeämmästä hammastuksesta, se on halkaisijaltaa kuitenkin aika lähellä 166/168 hampaista.

Mullahan noita Oldsin dieselvetolevyjä riittää, joten mittailen josko niistä sais hitsaukset irroittamalla sopivan hammaskehän BBM:stä jääneeseen Chevyn isoon vauhtipyörään, johon muutan sitten Dieseloldsin kanpiakselin pulttijaon.
Kampiakselin päähän pitää myös tehdä sopiva reikä silmälaakerille.

Startti on Oldsin dieselissä kuskin puolella ja siksi tuo Chevy kytkinkaaveli ei sovi.
BOP kaaveli menee tuohon vaihteistoon vain yhden lisäreiän poraamisella ja siten asennuskesta tulee ihan tehdastekoisen siisti ilman mitään soviterautoja.
Sellainen on seuraavaksi hankintalistalla.
Josko joltakulta vaikka sellainen löytyisi.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 28 maaliskuu, 2023, 21:30Vaihteistohan on vain pelkkä kulmavaihde ja kytkintä auki pitämällä, on veto pois päältä.
Siksi kytkinlevy on sintteriä tms. tavaraa joka kestää enemmän luistattamista.


Tuommoiseen kun saisi soviteltua semmoisen turbiinikytkimen, missä on siis turbiini (ei momentinmuunnin) ja vielä tämä perinteinen levykytkin.
Voisi olla vetopäällä odottelemassa liikennevaloissa mutta kuitenkin tarvittaessa vedon saisi poikki myös kokonaan.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Harri S

Porailin joutessani risan keskiön irti.
Niittikehä harmillisesti suurempi kuin tuossa mun massalevyssä, joten suurempi keskiö menee hankintaan.



Päätoiminen harrastaja

Harri S

Täytyy kyllä sanoa että FB on tehokkain markkinakanava.
1,5 tuntia ostoilmoituksesta ja mulla on sopiva kytkinlevy kotona.



Eikä tuo ollut edes ainoa jota tarjottiin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Porasin niittaukset auki ja kiinnitin uuden keskiön levyyn 20kpl 5mm pultilla.
Pari popniittiä piti alkuvaiheessa paketin keskitettynä.
Pultit lyhensin sopiviksi ja loppukiristyksen jälkeen paukutin tuurnalla pultinpäihin lukitukset niin eivät liesty auki vahingossa.







Tuossa on nyt yhdistelmä Chevy vauhtipyörä, GM ison kytkimen keskiö, Boss Hossin sintterikitkat ja Boss Hossin paineasetelma.
Sovitan vauhtipyörään dieselin hammaskehän ja jos se ei siihen sovikaan niin otan tuosta starttikehän kokonaan pois ja laitan VP taakse erikseen sen dieselin vetolevyn.






Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tuomiopäivän ajankuluksi otin vaihteiston käsittelyyn.
Paksu kerros öljynoskaa joka puolella joten ilmeisesti tiivistepinnat vuotaa koska ne oli muurattu kirkkaalla saniteettitisikoonilla.





Sain hinkattua moskat pois hammasharjaa apunakäyttäen, pesuaineena bensa ja jarrukliineri.
Musta miranolimaali oli sudittu joskus pensselillä joten maalinpoistoaine puri alkydimaaliin hyvin.





Ja löytyihän se Curtisin tyyppikilpikin sieltä maalin alta.
Välitys tuossa on 1,5:1 ja valmistusaika 23.9.1996
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Eilinen meni tiivisteliimaa etsiessä ja tänään tuubi paikallistui BBM rakenteluluolaan. Sen siitä saa kun roippeet on levällään pitkin Uuttamaata.

Tuossa kulmavaihteessa on kolme laakerikantta ja jokaisessa on kartiorullalaakeri ja siksi jokainen laakerikansi on shimmattu erivahvuisilla muovisilla shimmeillä oikealle laakerivälykselle.
Ja availlessa se vuodon syykin selvisi aika nopeasti.
Nuo alumiiniset kannet on valupinnalla ja toisessa yksi kirkas shimmi oli väärin asennettu ja sieltähän ne öljyt karkaa vaihteen lämmetessä, varsinkin kun huohotinta ei ole ollenkaan. Lisäksi raaka alumiininen valupinta ja kova shimmi eivät ole kovin tiivis yhdistelmä edes saniteettisilikoonin kanssa.
Lisäksi valmistajan ohjeessa tuo murikka on alunperin tarkoitettu voideltavaksi vaseliinilla.

Purin kannet pois putsasin osat ja laitoin vielä RTV:t myös joka shimmin väliin ja uskoisin että öljyvuodot pitäis loppua tuolla liimauksella.













Lopuksi litra peräöljyä murikkaan, kuten tehtaallakin ja vaihteisto on BOP kytkinkoppaa vaille valmis sovitettavaksi Oldsin dieselin jatkoksi. Saatan tosin lisätä siihen vielä pienen huohottimen.

Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Melko erikoinen ratkaisu jättää valupinnalle tiivistetaso.. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Toyopet

Tuo on ihan kuin niittosilppurin kulmavaihde, ulkoisesti.
Kiinnitykset alapuolella samanlailla.
En ole purkanut yhtään, että onko niissä minkälaiset laakerit sisällä.
Yksi olisi kyllä irrallaan, kun petti kierteet kiinnityksistä ja koko vaihde lähti nivelakseleineen taaksepäin.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Harri S

Joo.
Rehusilppurin vaihde tuli itelläkin ekana mieleen. Varmaan alunperin myös sellaiseksi suunniteltu, kun kattoo noita useita eri välitysvaihtoehtoja.
20:si asti tuli kesät Taaruppia ja Claasia vedettyä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Viime päivinä tuullu hyisesti idästä niin oon tehny muita juttuja.
Toin viikolla tontille 5.7d vetolevyn josta saan sopivan startin hammaskehän letukan vauhtipyörää varten.
Dieselin kampurassa on riittävästi reikää kytkinakselia varten, se vaan pitää holkittaa silmälaakerille sopivaksi.
Letukan uudempi VP ei käy koska se on kehältään liian pieni ja sen keskireikääkin pitäisi sorvata paljon suuremmaksi.
Vanhempi VP omaa samankokoisen keskireiän ja siinä on vain eri pulttijako joka vaatii muutoksen Oldsille sopivaksi. Kehästä pitää sorvata 10mm pois jotta dieselin hammaskehä mahtuu paikalleen. VP:ssä riittää sorvausvara helposti moiseen pienennykseen.

Tänään kelit paremmat joten otin VP hammaskehän pois, se oli hitsattu varmuudeksi useammalla hitsisaumalla kiinni jotka mirkelöin pois.
Dieselin vetolevy oli hitsattu kauttaaltaan kiinni hammaskehään 30mm hitsauksin jotka rälläköin auki ja hioin hitsipurseet pois kehästä. Vetolevyn vastapaino pitää myös siirtää vauhtipyörään. Hitsaan sen todennäköisesti lopuksi kiinni vastaavaan paikkaan vauhtipyörälle sovitettuun hammaskehään, niin tulee myös oikealle etäisyydelle keskipisteestä.



Boss Hossin oma paineasetelma on erittäin väsynyt mutta mullahan löytyy ehjä käytetty sekä myös uusi asetelma (BBM ylijääneet) joista laitan varmaan tuon uuden sekä siihen kuuluvan matalamaan uuden painelaakerin.



Noi muokatut osat kyllä kestää ne vähät ajot mitä pyörällä tullaan koskaan ajamaan.
Yhtä BOP kytkinkoppaakin jo tarjottiin mutta mielestäni se oli hieman hintava, joten sellainen on etsinnässä edelleen.

Sitten. Jos jollakulla on mahdollisuus PK seudulla sorvata tuota VP kehää noin 10mm pienemmäksi niin olisin sellaisen työn mieleläni valmis ostamaan.
Päätoiminen harrastaja