Boss Hoss diesel ”Flirtin’ with disaster”

Aloittaja Harri S, 04 lokakuu, 2020, 18:08

« edellinen - seuraava »

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 15 huhtikuu, 2023, 12:59Jos jollakulla on mahdollisuus PK seudulla sorvata tuota VP kehää noin 10mm pienemmäksi niin olisin sellaisen työn mieleläni valmis ostamaan.
@jjjkkk :lta löytys varmaan sopivat ermeet, mutta sitä ei ole täällä hetkeen näkynyt.

Harri S

En jaksanu alkaa rummuttaan asiasta joten sorvaan itse.
Koska sorvini kärkikorkeus on varsin pieni, ei siihen letukan vauhtipyörä mahdu.
Mutta mahtuu jos sen laittaa karapylkän päähän vaihteiston puolelle.



Koppa ja pultit pois ja shimmaamalla sain VP:n juuri ja juuri asettumaan karaholkin päälle, päätymutteria vasten.
Otin pultteja, ruuvasin ne muttereilla yhteen, muutama prikka, kumitulppa pultin keskittämistä varten ja muovinen hammasratas laipaksi. Kiristys istukan puolelta. Shimmaamalla sai loput heitot pois molempiin suuntiin.
Otin ikivanhan ristisyöttöpöydän jonka vedin täkkipulteilla kii työpöytään ja leukojen väliin teränpidin.
Kiristin ristisyötön  lohenpyrstöt tiukiksi, niin vähentää värinöitä. Sorvin vedin vinkalla, puupalikoilla ja liinalla kii työpöytään.
Ja niin alkoi lastua irrota.







Millin kymmenyksen puolikkaita ja hitaasti syöttäen sain muutamassa tunnissa VP kehästä tuuman verran pois.



Huomenissa vielä pari milliä lisää pois hammaskehän kohdalta ja kehän voi laittaa lämpösovitteella paikalleen.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Mulla onneksi sattu amikseen sellanen työpuolen opettaja, jonka mielestä kuka vaan tekee, kun on vehkeet. Sitten katellaan tekijää tarkemmin, kun tekee, vaikka ei olekaan niitä vehkeitä. Tässä oiva esimerkki. Itekin pyrkiny ottaan kaikki irti siitä mitä on käytettävissä, mutta ei taho Harrille kyllä pärjätä.
En varmasti oo.

Kaarne

Noita ennen sorvattiin moottorissa paikallaan, hiottiin tasoja ja muutettiin asetelmia. Vähän kun internetissä Africa boys Car reparation. Karbidipaloja laitetaan asetyleeni kehittimeen, on alkeellista mutta homma toimii.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 29 huhtikuu, 2023, 08:44Noita ennen sorvattiin moottorissa paikallaan, hiottiin tasoja ja muutettiin asetelmia.
Tämä on joskus käväissyt mielessä. ;D
No, palanutta kitkatasoa vauhtipyörästä on tullu kiilloteltuakin..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2023, 08:50Tämä on joskus käväissyt mielessä. ;D
No, palanutta kitkatasoa vauhtipyörästä on tullu kiilloteltuakin..
ei tarvinnut miettiä keskitystä ja sattui varmasti kohdalleen.

Harri S

Primitiiviset jutut on tavallaan hauskoja kun saa pohdittavaa.
Katoin kans tuo asetyleenivideon joku aika sitten kun afrikan pojat juotteli kaasulla ruostekorjauksia.
Tuo paikallaan sorvaaminen/kairaaminen/aarporaaminen on usein toimiva juttu ja isoissa koneremonteissa usein ainoa keino varsinkin laivahommissa.
Toinen on metallintyöstövälineiden puute, varsinkin omassa nuoruudessa.

Kossina muistan kun veljen kuplavolsuun vaihdettiin 6V startti palaneen tilalle.
Uuden startin akseli oli liian paksu ja sen päätylaakeri sijaitsee lohkon laipassa ja sitä on kahta mallia ja oikeaa mallia ei siihen hätään ollu saatavilla.

Startti vedettiin isoilla klemmareilla kii lankkuun ja paksusta naulasta tehtiin koukku jonka kärki asettui startin akselin päässä olevaan koneistuskoloon ja naula lyötiin kii lankkuun. Tää mahdollisti startin pyörittämisen akulla ilman akselin tukilaakeria ja samalla karkaistua akselia sai viilalla sorvattua millin pari pienemmäksi jotta se mahtui siihen pienempään lohkon puslaan. Jos viilan tilalla olis ollu rälläkkä, olis homma ollu helppo ja nopea.
Sitä lohkon puslaa kun ei saanut pois saatikka porattua suuremmaksi, niin akselia piti ohentaa. Homman pysty tekemään talvella navetan karjakeittiön lattialla, kun ei tullu kipinöitä, vaikka aikaa se toki otti.

Tein ensimmäisen metallisorvini karapylkän akselin, hihnapyörän ja pakan laipan pylväsperäkoneessa tuollaisella samalaisella ristisyöttöpöydällä kuin eilen käyttämäni. Se sorvi rakentui Ratko vesipumpun valurautaisen rungon, 100mm pakan, samaisen pienen ristisyöttöpöydän ja parin tosi ison kuulalaakerin pohjalta.
Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Minulla on jakolaite tehty Opelin pätkälohkoon,siinä on akseli ja pakka.

Harri S

On varmasti tukeva.

Tänään taas sorvaamista. Tuli täysi päivä.
Sain muutaman passauksen jälkeen tiukan lämpösovituksen hammaskehälle. Laitoin kehän samointein kiinni pohjaan asti.
Nuo hammaskehän kohdan tasapainotusporaukset teki sorvaamisesta tarkkaa hommaa kun terä meinas koko ajan napata kii.
Olssin kampurassa on eri pulttijako, joten sorvasin napit vanhaan pulttikehään ja hitsasin molemmin puolin puikolla kiinni. Vaikutus lienee psykologinen mutta tuo ohjuritappi osuu osittain uudelle kehälle, ja se reikä olis pitäny tukkia joka tapauksessa.
Samalla heftailin hammaskehän muutamasta kohdin kiinni, kuten oli se letukan hammaskehäkin.
Ei kyllä riittäny tuuma alkuunkaan, mitä sorvasin tuosta kehästä pois. Tuo VP:n suurin kohta on monta milliä pienempi kuin mitä oli vanhan hammaskehän uran pohja.
VP keveni myös kummasti ja lähentelee Boss Hossin alkuperäistä.













Sorvasin alumiinista ohjurin jonka mukaan vedin vetolevyn vinkoilla kii sabluunaksi (tässä meinas tulla aluksi virhe kun laitoin vetolevyn väärin päin mutta huomasin ajoissa), pulttikehähän on olssissa epäsymmetrinen.
Lopuksi porasin jo reikiä malliksi mutta jätin poraamiset tuohon, kun huomasin etten ollu muistanu syödä ja juoda mitään koko päivänä, tuli täys uupelo kun verensokerit romahti.









Melko työmaa mutta tulipahan tehtyä.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

Jesh!

Nuo "alkeelliset" työstötavat ovat joskus ulkopuoliselle tarkkailijalle mystisiä...

Opiskeluaikana nyttemmin auton rakentajana huomiota saanut kaveri rakensi brittiprätkää vanhoista romuosista.
Kampiakseli oli aika heikossa hapessa, mutta sorvaus ei ottanut onnistuakseen. En muista oliko kovaksi karkaistu tai muuta... Mutta kaula tuli uusiin mittoihin rälläkällä hioen sorvissa... Oli siinä yleisöä, kun old skuul koneistaja tuli tekemään tällin Colchesteriin...

Harri S

Kapea nauhaviila vaikka rälläkkään asennettuna on paras apuväline kampuran kaulojen koneistukseen kotioloissa.
Olen sellaisella joskus hionut 11hp B&S kampurankaulan alikokoon kun kiertokanki oli leiponut ja sulanut.

Tein siihen sitten samaan syssyyn uuden kiertokangen 25mm alumiinilevystä kun alikokokankia ei saa; rälläkkä, vinkuterä porakoneessa, käsiviila ja pylväsporakoneella silmät.
Ainoa huomioitava juttu oli alasilmän poraus vasta sitten kun laakerikansi oli sahattu irti ja pultattu takas kohdistustappien kera paikalleen.
KK silmien viimeistely jarrusylinterihoonilla.
Laitoin moottorin tuohon Diy Caterpillariin joka on myös itse tehty. Vaihteisto/kulmavaide on perämoottorin perästä tehty ja toisen perän rattaaat laitoin itsetehtyyn tasauspyörästöön. Kääntö nestelevyjarruilla, telat teollisuusremmistä ja kulmaraudasta niitaten, telastoissa on 16 pyörää, keskimmäiset keinuttelissä jossa myös teräsohjurit. Etuakselissa on telastojen kiristyssysteemin vanttipultit.



Toi mahtui koon puolesta kuormalavan päälle, siitä löytyi sähköstartti, valot yms. herkut ja kaikki tuon konekopan sisällä tankkia myöten. Konekoppa on tehty Helokiukaan kuoresta ja kylpyammeen sivupelleistä.
Päätoiminen harrastaja

Hupeli

Onko Harri esitellyt tätä kapinetta jossain muuallakin kun tuli muistikuva nähneeni kuvan aikaisemmin

Avantin prototyyppi vai mikä tarkoitus

Harri S

Joskus olen kuvan linkittänyt kun näistä on ollut puhetta.
Oli tuolla kuvalla KePössä vuosituhannen vaihteessa.
Ihan vaan lapsille leluksi tein 90-luvulla, kuten sen samankokoisen traktorinkin.
Päätoiminen harrastaja

Hupeli

Tätä mietin tänään touhutessa. Voisiko olla että muistaisin laitteen lehdestä.
Aluksi en kehdannut esittää kysymystä kepö stä kun ei sytyttänyt mitä se tarkoittaa ;) Viiti kokoajan kysellä tällaisia kun ei tiedä mutta sehän on tämä keltainen pörssi :mosh:
Sieltä muistikuvan on pakko tulla. Erikoinen laite niin jää mieleen.
Tiedät tämän paremmin mutta voisiko olla että tästä olisi ollut ihan jokin "esittely" ja kuva aukeaman oikealla sivulla. Ihan ensimmäisiä vuosia ei voi olla koska en asunut silloin täällä.
Voiko mulla olla Norsun muisti tästä :)


Harri S

Ei tuota missään ole ainakaan minun toimesta virallisesti esitelty, viitannu siihen olen joskus.
Se on totta että lienee ollut erikoinen kun talvella 2005-06 laitoin sen myyntiin KePöön, niin sain siitä julkaisun aamupäivän aikana  useamman kymmenen puhelinsoittoa ennen kuin laitoin puhelimen kii kokonaan ja eka joka soitti, osti. Myin sen jatkokehittelyä vaativana projektina 3 tai 4 satasella kun halusin sen vaan pois tilaa viemästä.
Olis tonkin rakenteluajan voinu käyttää johonkin järkevään.
Päätoiminen harrastaja