Dampperi

Aloittaja juhapih, 27 maaliskuu, 2021, 17:50

« edellinen - seuraava »

juhapih

Hommasin koneen, johon ei taida helpolla löytyä kampuran päähän dampperia. (Rambler 287 V8)
Uteliaana kokeilin (rikkinäistä) AMC 304:n dampperia. Sama sisä- ja ulkohalkaisija. Mutta tuossa 304:n sisäosassa on noin puoliväliin hieman suurempi halkaisija (asennusapu?) ja kiilaura on hieman 287:n kiilaa leveämpi. Pituus kampuran päälle menevässä osassa piisaa. Dampperi on jopa noin 5 mm ulompana kuin 304:ssä.

Dampperi menee käsin tuuppaamalla ihan perille asti. Ja kun tuo dampperi on paikoillaan, niin keskipulttia kiristämättä tuntuu pieni sivuliike pyöritellessä. Pultilla kun kiristäisi, niin menisi "päätyyn" saakka ja varmaankin tuo väljä poistuisi.

Mutta voiko tuon asentaa jos se menee "liian helposti" paikoilleen ja kiilassa on tuommoinen välys?

Koetan kuitenkin löytää tuohon oikean dampperin, mutta varaudutaan pahimpaan eli "tee-se-itse" osaan.

Pertti K

Ei ole alkuperäisestä mitään jäljellä? Sen gummiosan saa kyllä korjautettua.
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Tai kiilan vois teettää semmoisen T poikkileikkauksella olevan niin poistuisi ainakin se väljyys. Sitten lukitteen kanssa kasaan.
Tiukasti aisalinjalla.

Kalu

Onko nää räpylän koneet ulkosesti tasapainotettuja? Eli vauhtipyörässä ja dampperissa on jokin painoklöntti?
Jos nuo on kumpikin sisäisesti painotettuja, eli dampperikin on ns nollapainoinen (eli ei epätasapainoinen) ni löisin kiinnivvaa. Mahdollisesti sytkän ajotusmerkki tod.näk. sojottaa ihan väärässä paikassa, varsinkin väljän kiilan kanssa.

juhapih

Tuossa 287 osapaketissa ei ollut dampperia lainkaan.

Ja nuo uudemmat AMC kasit (generation 2 ja 3) on ulkoisesti tasapainoitettuja, joten jokaiselle versiolle on oltava omat dampperin ja vauhtipyörä yhdistelmät. Mutta käsittääkseni nuo vanhat gen 1 koneet (250, 287, 327) on sisäisesti puntiettuja, kuten kaikki kutoset.

Tuon syttymerkin voi sitten tehdä vääräänkin limppuun, kunhan sen jostakin loihtii.

Tuo dampperi, millä kokeilin sopivuutta, on yhden koneen mukana tullut 304 koneen dampperi, joka on vedetty ulosvetäjällä kahteen osaan. No tuon saa tarvittaessa vulkanoitua ja samalla poistaa tuosta se ulkoinen tasapainoklunssi.

Jussi

Väljä sovitus ja hölppä kiila ei toimi. Ei kannata kokeilla. Paitsi puhtailla pinnoilla ja sopivalla laakerilukitteella, mutta sitten sitä ei puretakaan ihan siitä vaan.
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 maaliskuu, 2021, 04:07Väljä sovitus ja hölppä kiila ei toimi. Ei kannata kokeilla. Paitsi puhtailla pinnoilla ja sopivalla laakerilukitteella, mutta sitten sitä ei puretakaan ihan siitä vaan.


Eihän tuo tarvii kun kampuran päätä lämmittää että liima/lukite pehmiää ja nyppäsee pois  ::)

Nimim. Jokusen sähkömoottorin hihnapyörän lukitteella ja ritsauksilla olevana asentanu ja purkanu  :))

Toki täytyy tietää paljonko sitä lämpöä annostelee, missä muodossa ja minne  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D